וול סטריט
צילום: iStock

סגירה מעורבת בוול סטריט: הנאסד"ק איבד 0.7%, הדולר נפל

הראלי של הימים האחרונים נעצר היום, אך השווקים צפויים להמשיך לקבל רוח גבית מהבנקים המרכזיים והממשלות. ה-ECB הודיע על הרחבת תוכנית הרכישות. הדולר נסחר ביציבות. דויטשה בנק הוסיפה 2.8%, בואינג עלתה ב-6.4%, אמריקן איירליינס טסה ב-42%
עמית נעם טל | (8)

יום המסחר בוול סטריט נסגר במגמה מעורבת, לאחר ראלי חד בימים האחרונים. מדד הנאסד"ק, המרכז את מניות הטכנולוגיה הגדולות, נגע מוקדם יותר ברמת שיא כל הזמנים אך עבר כעת לירידות מתונות. ברקע למסחר, הדיווחים סביב המחאות החברתיות בארה"ב מעיבים. מנגד, פעולות הממשלות והבנקים המרכזיים צפויים להמשיך לדחוף את נכסי הסיכון.

מדדים בוול סטריט

S&P 500 0.13%     
דאו ג'ונס 0.16%     
נאסד"ק -0.21%

הדיווחים סביב נגיף הקורונה ממשיכים לרכז עניין גם היום: מספר הנדבקים ברחבי העולם עלה ביממה האחרונה למעל 6.6 מיליון איש, עלייה של קצת יותר מ-121 אלף נדבקים. מתוכם, כ-388 אלף איש נפטרו. ארה"ב ממשיכה להיות המוקד הפעיל ביותר עם למעלה מ-1.9 מיליון נדבקים ו-109 אלף נפטרים. 

בתוך כך, הנושא החם בימים האחרונים הוא האירועים האלימים בארה"ב סביב הריגתו של ג'ורג' פלויד ע"י שוטר. נראה כי אמנם הטריגר הינו התנהלות השוטרים, אך העובדה כי יש בארה"ב היום למעלה מ-40 מיליון מובטלים תורמת למתיחות החברתית וייתכן שהאירועים אלו ימשיכו ללוות אותנו בתקופה הקרובה. מלבד מעשי הביזה. למרות העוצר בהוטל בערים רבות בארה"ב והפריסה של המשבר הלאומי במדינה, העימותים האלימים המשיכו בעוצמה גבוהה ביממה האחרונה - היום דווח על 2  שוטרים שנורו בניו יורק ועוד שוטר אחד שנדקר. מגמה נוספת שצריך לשים אליה לב אליה היא ההתפשטות של המחאות לאזורים רבים בעולם, כאשר תמונות של ביזה ואלימות מופיעות כעת במקומות רבים באירופה. 

למרות דיווחים אלו, הסנטימנט בשוק ממשיך להיות חיובי בחסות הכסף הזול שנשפך לשווקים ע"י הבנקים המרכזיים והממשלות  מאזן הפד' האחרון הצביע על עלייה של 60 מיליארד דולר בשבוע האחרון, כאשר קצב העלייה של המאזן צפוי להיות מתון בתקופה הקרובה. עם זאת, מי שצפוי לאזן את הירידה בתמיכה הפד' הוא הממשל האמריקני, שעובר ל"מוד של הוצאות בלבד". כבר בחודש הקרוב צפוי הממשל האמריקני לשחרר עוד כ-600 מיליארד דולר לשווקים - מהלך שיגדיל משמעותית את הנזילות בשוק (לכתבה המלאה). 

היום מקבלים המשקיעים חבילת תמריצים חדשה והפעם מהבנק המרכזי באירופה.  ה-ECB הודיע היום על הרחבה של עוד 600 מיליארד אירו בתוכנית הרכישות שהוכרזה במארס האחרון (לכתבה המלאה). 

בשוק המט"ח, הדולר נסחר בירידות חדות, בהמשך לירידות חדות במיוחד בשבוע האחרון, כאשר המשקיעים מצפים להצפת השווקים בכסף זול. 

בגזרת הסחורות, הנפט נסגר לבסוף בירידות קלות ונסחר ברמה של 37 דולר לחבית. הזהב עלה ב-1.1% לרמה של 1,720 דולרים לאונקיה. 

במרכז

סקטור הבנקאות בולט לחיוב בימים האחרונים בעקבות הנזילות הגבוה בשוק והעלייה התשואות האג"חים הממשלתיות. בהקשר זה נציין את בנק אוף אמריקה (סימול:BAC), ג'יי פי מורגן (סימול:JPM), סיטי בנק (סימול:C), וולס פארגו (סימול:WFC) ואת תעודת הסל KRE, העוקבת אחר הבנקים הקטנים.

קיראו עוד ב"גלובל"

אודיוקדס (סימול: AUDC) איבדה הערב 7.2% והמשיכה לרכז עניין לאחר שהודיעה מוקדם יותר השבוע על גיוס של הון באמצעות הנפקת 2.6 עד 3 מיליון מניות בשווי שוק נוכחי של כ-100 עד 114 מיליון דולר. על פי הערכות המהלך מבוצע לצורך ביצוע עסקאות M&A (לכתבה המלאה). 

עוד ישראליות בולטות: וויקס (סימול:WIX) איבדה 3.6% והמשיכה לרכז עניין לאחר שקבעה השבוע שיא כל הזמנים  (לראיון בלעדי שערכנו היום עם סמנכ"ל הכספים של החברה). טבע (סימול:TEVA) איבדה הערב 0.9%. פייבר (סימול:FVRR) ירדה ב-4% לאחר שקבעה שיא כל הזמנים מוקדם יותר השבוע. בריינסוי (סימול:BWAY) נסגרה ביציבות (לטור דיעה של ניר חצב על החברה).

נייס (סימול: NICE) מדווחת על רכישת חברת Guardian Analytics, ספקית פתרונות בתחום מניעת פשיעה פיננסית מבוססת AI בענן. מדובר ברכישה בסכום זניח יחסית להיקף פעילותה של נייס,אולם בחברה מאמינים כי העסקה הינה בעלת פוטנציאל להגדיל מאוד את היקף השוק שבו נייס פועלת.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    מפעלים את הגרף למעלה בלי כול תוצאות מה קורה בשוק (ל"ת)
    דוד 05/06/2020 11:12
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    דוד 05/06/2020 11:10
    הגב לתגובה זו
    מסכן נחי דנקנר הריץ תיפה נפל בפח והם מריצים בלי הפסקה רק למעלה ואן מעצרים בדרך אפו הפיקוח על הבורסה יותר טוב מיכזנו
  • 2.
    ירידות ??? חארטה ה VIX ממשיך לרדת (ל"ת)
    הצלף 04/06/2020 20:07
    הגב לתגובה זו
  • חחחחחחחחחחחחחחחחח 04/06/2020 22:03
    הגב לתגובה זו
    חחחחחחחחחחחחח
  • 1.
    . 04/06/2020 16:10
    הגב לתגובה זו
    טוב מאד חברים..עבודה טובה ולעניין..נגיע רחוק ועמוק כראוי וכרצוי.
  • לרון 04/06/2020 22:15
    הגב לתגובה זו
    שנה מנטרה!!!
  • לדוקים/פרססורים אז מה?תנצחו בסוף את היאנקים האא זונות? (ל"ת)
    ינקי 04/06/2020 22:07
    הגב לתגובה זו
  • ג'יימס בונו סאן דייא 04/06/2020 18:27
    הגב לתגובה זו
    אריות הים בעיקר צוות 6 שלנו.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.