אילון מאסק
צילום: PR

הבועות חוזרות להתנפח - טסלה משלימה זינוק של 110% בפחות מחודש

שיתוק במכירות הרכבים בעולם בעקבות נגיף הקורונה? הוצאה לחל"ת של רוב העובדים? את מניית טסלה זה לא מעניין. מניית החברה משלימה זינוק חד מאז הודעת הפד' על התערבות בשוקי האג"ח הקונצרניים. הכסף הזול מהפד' ושיטת הפעולה של קרנות הגידור מאותתים כי זו רק ההתחלה
עמית נעם טל | (15)

הטירוף סביב מניית יצרנית הרכבים טסלה (סימול:TSLA) חוזר בימים האחרונים. מניית החברה עלתה הערב ב-9% לאחר זינוק של 13.6% במהלך המסחר אמש. מניית החברה השלימה הערב זינוק של קרוב ל-110% מהשפל שקבעה ב-18.3 ונסחרת כעת בשווי שוק של 134 מיליארד דולר, הרבה מעל חברות הרכבים הוותיקות. 

הזינוק במניית החברה בולט במיוחד לנוכח הקושי הגדול של סקטור הרכב בעולם לנוכח נגיף הקורונה. בסין, השוק הגדול ביותר עבור חברות הרכבים, נרשמה ירידה של 40% במכירות הרכבים במהלך חודש מרץ – חודש שלישי ברציפות של ירידות במכירות. בבריטניה נרשמה ירידה של 44% במכירות בחודש מרץ והצפי הוא לירידה דומה במכירות בארה"ב בחודשים הקרובים. 

נכון, החברה הצליחה להפתיע את המשקיעים מוקדם יותר החודש עם מסירות של 88.4 אלף רכבים במהלך הרבעון הראשון של 2020, אך חשוב לציין כי מדובר בהזמנות קודמות, האם החברה חסינה לירידה בביקושים לרכבים בכל העולם? כמובן שלא. 

נציין בהקשר זה כי החברה הודיעה בשבוע שעבר כי תוציא לחל"ת לתקופה הקרובה את כל עובדי החברה הלא חיוניים, מהלך שצפוי לפגוע במספר המסירות ברבעון הקרוב. במקביל, החברה הודיעה על קיצוץ במשכורות: המשכורת של העובדים הזוטרים צפויה לרדת ב-10% והמשכורת של המנהלים הבכירים יותר צפויה לרדת ב-20%-30%. 

איך מסבירים בכל זאת את הטירוף? הפד' וקרנות הגידול

הראלי החד שביצעה מניית החברה בסוף 2019 הגיע מיד לאחר שהפד' הודיע על הגדלת מאזנו ע"י רכישת אגרות חוב קצרות והזרקה של הון בשוקי הריפו. הסברנו ב-BIZPORTAL (לכתבה המלאה) כי כסף זה הגיע ישירות לקרנות הגידור שממונפות בצורה גבוהה מאוד בשווקים. התוצאה – הרצה של השווקים. 

נגיף הקורונה הוריד משמעותית את ערך הביטחונות שבבעלות קרנות גידור אלו, ולכן הן היו מחויבות למכור נכסים פיננסים בשווקים – זה התהליך שחווינו במהלך מרץ. 

הצעדים האחרונים של הפד' ובפרט הכניסה של הפד' לשוקי האג"ח הקונצרנים (לכתבה המלאה) הופכים כעת את התמונה ב-180 מעלות: ערך הביטחונות של קרנות הגידור מזנק בעקבות הרכישות של הפד'. במקביל, המערכת הבנקאית מפוצצת כעת בכסף זול שהגיע מהפד'. התוצאה: אותן קרנות מסוגלות לגייס הון ולהקפיץ את השווקים. הדרך לבועות פיננסיות בסיטואציה הנוכחית קצרה במיוחד וכמובן שלא מדובר רק בטסלה. 

קיראו עוד ב"גלובל"

מניית טסלה בחודשים האחרונים: ניתן לעזוב את הניתוחים הכלכליים המסורתיים, הפד' יוצר כאן טירוף 

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    דירה=קורת גג 15/04/2020 06:35
    הגב לתגובה זו
    דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם
  • 10.
    משקיע 14/04/2020 20:05
    הגב לתגובה זו
    טענת שיתחילו להריץ את השווקים
  • 9.
    (ל"ת)
    14/04/2020 20:03
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    כן יש כסף שמוזרם, כן זה תומך, מריץ ומנפח , כן זאת 14/04/2020 20:02
    הגב לתגובה זו
    כן יש כסף שמוזרם, כן זה תומך, מריץ ומנפח , כן זאת דרכם של השווקים - אם תומכים בהם (פד, ריביות נמוכות, הזרמות מאסיביות qa ועוד ועוד) לא משנה מה - אם זה תומך השווקים ירוצו! אז די עם הבורות והרצון ללכת נגד בכח - לך כן הזרם ותבין מתי זה נכוו ומתי לא... ובכלל לא רחוק היום שבו ירכשו רכבים ואלה ינועו בכבישים אז על מה הפליאה הגדולה אם יש טכנולוגיה חדשה וטובה שתהה בשימוש נרחב?
  • 7.
    משקיע 14/04/2020 19:53
    הגב לתגובה זו
    לא אמין בעליל. הבורסה מנותקת לגמרי מהכלכלה. המון הצלחה למי שקונה אני בחוץ במשחק הזה
  • 6.
    יובל 14/04/2020 19:44
    הגב לתגובה זו
    חחח איזה ליצנים ..מביך!
  • 5.
    ציון 14/04/2020 18:42
    הגב לתגובה זו
    שורטים שוב לא שילמו עמית עוד פעם דפקו אותך בשורט על השוק.
  • צודק 14/04/2020 19:48
    הגב לתגובה זו
    כואב לאנשים שהשוק עולה
  • כי רוצים גם ! (ל"ת)
    מהזתומרת למה 14/04/2020 19:15
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אלי 14/04/2020 18:35
    הגב לתגובה זו
    זה מצב חירום בעולם בכלכלה חייב לעשות דבר כזה אחרת יהיה שיתוק בכל העולם
  • מצב חירום בעולם של טראמפ אולי (ל"ת)
    חחחחח 14/04/2020 22:33
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מכירות ועובדים זה כל כך שנות השמונים. קדימה להדפיס כסף (ל"ת)
    תומר 14/04/2020 18:33
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    משקיע 14/04/2020 18:10
    הגב לתגובה זו
    וסוף העולם עוד לא הגיע. יש כאלה שחושבים על היום שאחרי...
  • החוב כן 14/04/2020 20:57
    הגב לתגובה זו
    הנפילות יהיו אכזריות למי שלא יצליח להחלץ בזמן.
  • 1.
    תומר 14/04/2020 18:06
    הגב לתגובה זו
    הכל קזינו אז להתנהג בהתאם עם ההשקעות
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"

מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"

רן קידר |
נושאים בכתבה JP Morgan

מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".

 לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים". 

עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.

"סגור את הדבר הארור הזה" 

דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל. 

לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה,  שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.