נגיף הקורונה? אמזון קרובה לשיא כל הזמנים
במהלך העשור האחרון הצליחה אמזון (סימול:AMZN) לשנות את תחום הקמעונאות. חברות הקמעונאות המסורתיות, גם בעלות מותג בינלאומי, חוו ירידה משמעותיות בהכנסות לנוכח הגידול במסחר הדיגיטלי. היום נראה כי האירועים האחרונים סביב נגיף הקורונה עשויים להרחיב עוד יותר את היתרון לגודל ולטכנולוגיה של אמזון.
מניית אמזון קופצת כעת בקרוב ל-5% ונסחרת בשווי שוק של 1.07 טריליון דולר. המניה רחוקה כעת פחות מ-2% משיא כל הזמנים שנקבע מוקדם יותר השנה.
בועה? לא בטוח
החברה היא הנהנית העיקרית משינוי תרבות הצריכה בארה"ב בעקבות נגיף הקורונה – יותר הזמנות באינטרנט ושיתוק מוחלט ברכישות בקניונים הוותיקים.
החברה הודיעה היום על גיוס של 75 אלף עובדים חדשים לנוכח מבול ההזמנות המקוונות, וזאת בהמשך לגיוס של 100,000 עובדים שהוכרז בחודש שעבר. בחברה מציינים כי הם צפויים להשקיע עד 500 מיליון דולר בגיוס העובדים, כאשר הם העלו את השכר ב-2 דולר ביחס לתקופה שלפני הקורונה.
במקביל, שאר חברות הקמעונאות הוותיקות ממשיכות לדמם. המניות של קוהל'ס (סימול:KSS), ג'יי סי פני (סימול:JCP), מייסיז' (סימול:M), בד בת אנד ביונד (סימול:BBBY) וטרגט (סימול:TGT) נסחרות כעת בעשרות אחוזים מתחת למחיר שנסחרו בתחילת האחרון.
נציין כי יש סיבה נוספת לפער בין התנהגות המניה לשאר הסקטור: כי החברה הפכה בשנים האחרונות לחביבת הבנקים המרכזיים והגופים המוסדיים הגדולים בעולם. נזכיר בהקשר זה כי הבנק המרכזי בשוויץ מחזיק פוזיציה בהיקף של 2.5 מיליארד דולר במניית החברה (לכתבה המלאה). בנוסף, קרן העושר הנורווגית מחזיקה היום בפוזיציה בהיקף של יותר מ-4 מיליארד דולר במניה. המשמעות: אם הממשלות והבנקים המרכזיים החליטו לבצע רכישות בשווקים, המניה צפויה לקבל ביקושים רבים.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גרף שבועי של מניית החברה בשנים האחרונות: ברמות שיא כל הזמנים הערב
- 7.הנביא 15/04/2020 09:57הגב לתגובה זולמרות שכבר ותיקה בשוק, מתנהגת כמניה בצמיחה, וזה מוזר. מניות בצמיחה גם מכפיל 1500 לא ממש משנה הרבה. היא צריכה איזה 4 דוחות כספיים פנומנליים כדי שתיסחר במכפיל סביר (ולהישאר באותו ערך). לא נראה שזה קורה. המניה מנותקת מהשאר, וכנראה העדר יאהב זאת זמן רב!
- 6.דירה=קורת גג 15/04/2020 06:45הגב לתגובה זודירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם
- 5.דוברת היום את השיא . איזה כייף לי ! (ל"ת)דוד הגנן 14/04/2020 15:34הגב לתגובה זו
- 4.המכפיל הגבוה ישתנה 14/04/2020 13:40הגב לתגובה זוהמפיל אינו גבוה. מייצג את פוטנציאל ההכנסות השנה בעקבות הקורונה
- 3.גם היום שלה יגיע - מנופחת למימדים מפלצתיים (ל"ת)אריאל 14/04/2020 11:45הגב לתגובה זו
- 2.בספר תורות 14/04/2020 00:25הגב לתגובה זותרד לאיזור 1000 בספר תורות
- 1.תומר 13/04/2020 20:56הגב לתגובה זומה הגיוני פה?
- צודק. ב"עסק" הזה לא שווה חצי מטריליון $. מטורלל לגמרי. (ל"ת)סוחר 13/04/2020 22:15הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי
בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"
נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.
"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.
טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.
דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.
- ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו
- מכה לטראמפ ולרפובליקנים: שריל נבחרה למושלת ניו ג'רזי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.
הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת Truth Social
