לכולם ברור שהמשק בשעת חירום, חוץ מ...הממשלה
משבר הקורונה העלה בקרב ארגונים ומדינות בעולם את שאלת המוכנות למצבי חירום. בישראל מתקיים ויכוח נוקב בשאלת המוכנות של בתי החולים ומערך החירום הרפואי להתמודדות עם המצב הלא שיגרתי ולא צפוי שיצר משבר הקורונה. טענה דומיננטית אחת היא כי בתי החולים ומערך שירותי הבריאות חסרים את הכלים הדרושים להתמודדות עם המשבר למרות התנהגותם המופתית של הרופאים והאחיות ושל הסגלים האחרים בבתי החולים. על פי הטענה הזו, ששותף לה הציבור הרחב, כולל גורמים פוליטיים, העדר הכשירות של שירותי הבריאות נובע מהזנחת בתי החולים בעשורים האחרונים. טענה אחרת, בין היתר של רופאים ואחיות, מושמעת כלפי הממשלה על הבחירה להציב בראש משרד הבריאות שר ומנכ"ל ללא רקע ברפואה. הטענות הללו עוסקות למעשה בחוסנם הנמוך של שירותי הבריאות בישראל ומשום כך בקושי שלהם להתמודד טוב יותר עם משבר הקורונה.
על מנת להבין טוב יותר את סוגיית המוכנות למצב החירום שאליו נקלענו בעקבות וירוס הקורונה, הצגתי מספר שאלות בפני ירון חנן, מומחה לניהול סיכונים ומצבי חירום.
מה עושה מומחה לניהול סיכונים ומצבי חירום? בעצם, מה כולל התחום הזה?
התחום שבו אני עוסק מוכר כיום בשם "חוסן ארגוני". אמחיש זאת בדוגמא: בחורף 1991 - מדינת ישראל המודרנית חוותה בפעם הראשונה עלטה רבתי במערכת החשמל שנמשכה כמה ימים.
סופות שלגים גרמו לקריסת עצים על חוטי חשמל. אלו עפו ברוח העזה וקרעו את רשתות החשמל ברחבי המדינה. ישובים רבים נותרו מנותקים דבר שלא היה כמותו מאז מזג האוויר הסוער בשנת 1950. חברת החשמל נתפסה בלתי ערוכה לחלוטין ומשום כך ספגה ביקורת קשה שכללה הדחה של בעלי תפקידים בכירים.
- תדיראן השקיעה 60 מיליון שקל בטכנולוגיית טיהור אוויר מזגנים עיליים
- ג'נרל מוטורס: ירידה של 35% בהכנסות הרבעון בסין אבל לא הכל שחור
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בעצם, מה שאני אומר כאן הוא שחברת החשמל התגלתה באותה שנה כבעלת חוסן ארגוני נמוך. נהלי החירום שהיו תקפים באותו זמן, מבנה השליטה במטות ההפעלה של החברה בשעת חירום ומערך ההסברה והדוברות התגלו כלא אפקטיביים וכבלתי חסינים ועמידים לשעת חירום. לשמחתי, החברה הפיקה את הלקחים הדרושים ויישמה אותם באירועי אמת שבאו מאוחר יותר.
מומחה לניהול סיכונים ומצבי חירום עוסק אפוא בהכנת הארגון כמעט לכל פורענות על מנת שיוכל לתפקד באופן יעיל וממוקד בזמן משבר ועל מנת שיוכל לחזור לשגרה במינימום נזקים ופגיעות עם סיומו.
למה ארגונים ומדינות צריכים לחשוב על ניהול סיכונים ומצבי חירום?
הם צריכים זאת כדי שיוכלו לעמוד במצבים לא שגרתיים, בדיוק כמו משבר הקורונה שאנו חווים כיום. רבים מכירים את המקרה של בנק ההשקעות "מורגן סטנלי" בזמן המתקפה על מגדלי התאומים שבו כמעט כל 3,000 העובדים הצליחו להימלט מהמגדל הבוער בטרם התמוטט. העובדים ירדו בשקט במדרגות הבניין ויצאו לרחוב בשלום כפי שתרגלו כל חצי שנה במשך 6 השנים שקדמו לאירוע.
- האוצר חותם על זיכיון לאנרגיה סולארית
- אור איתן נכנסת לשירות: צה"ל קיבל לראשונה מערכת לייזר מבצעית ליירוט איומים אוויריים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- העלימו רווחי קריפטו בעשרות מיליונים - כך חוקרי רשות המסים...
הישג אחר שלהם היה שתוך פחות מחצי שעה (!) החלו כל עמדות המחשוב לפעול כמעט כרגיל במשרדים חלופיים שהוכנו מראש במרחק הליכה מהאתר המקורי. העובדים חידשו את עבודת הבנק כמעט מבלי שהלקוחות הרבים והמודאגים ברחבי ארצות הברית והעולם חשו ירידה בשירות. ניהול סיכונים ותוכניות המשכיות הם כלי היערכות שמאפשרים להתמודד טוב במצב של יציאה מהשגרה למצב של חירום.
ארגונים לא פועלים בוואקום אלא הם נתונים לרגולציה של המדינה. כיצד פועל הרגולטור (המדינה) בתחום ניהול סיכונים?
תפקיד הרגולטור הוא להבטיח שרשויות וארגוני שירות חיוניים כמו רפואה, מים, חשמל, גז, תחבורה, תקשורת לסוגיה השונים, בטחון ואבטחה, שירותים קהילתיים, פינוי נפגעים, אספקת מזון וציוד ביתי, תרופות ומכשירים רפואיים, ניהול כספים, ביטוח, מקיימים נוהל סדור לשמירת הרציפות התפקודית שלהם. כל זה מתוך הנחה שארגונים וחברות פרטיות לא "מתנדבים" להשקיע בצעדים כאלה לקראת מצבי חירום.
דוגמא טובה לכך ראיתי בביקורי ביפן למודת אסונות הטבע. היה מרתק לראות כיצד הממשלה והרשויות המקומיות הפיקו לקחים מאירועי צונאמי בעבר והכינו סט הנחיות מעודכן הכולל בניית שוברי גלים מיוחדים בנקודות אסטרטגיות, הצבת שלטי הכוונה למסלולי הימלטות קצרים ומהירים לאוכלוסייה, מערכות כריזה והתרעה ועוד.
האם משבר הקורונה עונה להגדרה 'תופעת חירום לאומית'?
אני מעדיף להגדיר את המשבר תחת המונח "אירוע קיצון". המושג אירוע קיצון מתייחס למצבי חירום בהיקף נרחב המתקיימים אחת לעשרות שנים. למשל, אסון צ'רנוביל שבו נספו עשרות אלפים, הצונאמי באוקיאנוס ההודי שקטל בשנת 2004 כ-185 אלף תושבים מקומיים ותיירים, או מתקפת הטרור על מגדלי התאומים והפנטגון. כמו האירועים הללו, גם מגפת הקורונה נחשבת לאירוע קיצון. היא מתרחשת בהיקף נרחב, בעצם גלובלי, והיא מביאה לפגיעה במספר גדול של בני אדם. נכון לזמן הריאיון בינינו, מספר הנדבקים נושק כבר למיליון איש ברחבי העולם ומספר הנפטרים חצה את גבול ה- 20 אלף.
בהקשר זה חשוב לציין שלעיתים הבעיה עם אירועי קיצון מסוג הקורונה היא שמנהלים וראשי מדינות נתפשים לא מוכנים ומשום כך פועלים בהתאם לפתרונות שמתאימים "למלחמה הקודמת". כלומר, הם פועלים בהתאם למשברים שמוכרים להם מניסיונם. משברים פיננסיים עולמיים והמלחמות בישראל הם דוגמא לכך.
מלחמת לבנון השנייה, למשל, חשפה שורה ארוכה של ליקויים בהיערכות הצבא. לאחר שנים של לחימה ביהודה ושומרון ועזה באירועי האינתיפאדה, צה"ל נתפס בלתי מוכן לצורת לחימה שונה לחלוטין. ואם לחזור לקורונה, מה שאני מנסה לומר כאן הוא שלמרות שהעולם חווה מגפות קשות בשלושת העשורים האחרונים, כולל נגיפים קטלניים ממשפחת הנגיף הנוכחי, העולם ובתוכו ישראל לא נקטו צעדים להיערכות מוקדמת או להתחסנות מדינתית למצב חירום האופייני למגפות.
ובכל זאת, האם תוכל להיות יותר ספציפי ולהעריך את התארגנות המדינה שלנו בתחום ניהול הסיכונים בעידן הקורונה?
מטרתם של מנהלי משבר הקורונה במדינות שפעלו מהר ונכון, ועמן לדעתי גם ישראל, היא "לשטח את העקומה", כלומר להרוויח זמן ולשמור על היקף התפשטות נמוך יחסית של נדבקים לאורך זמן. הם מבינים שכל סטייה כלפי מעלה של עקומת ההדבקה תביא לעומס גדול מדי על בתי החולים ומערכות הבריאות ותפגע בחוסנם לעמוד מול התפשטות הווירוס.
עם זאת, כבר עתה ברור שישראל לא נמצאת בין המדינות המתקדמות בעולם מבחינת קיבולת תשתיות הבריאות, תקני כוח האדם וכמובן, מיגון צוותים רפואיים. מבחינה זו אנו מצויים בפער חריף לעומת המדינות המובילות בעולם. במילים פשוטות, המראה שמציב מולנו משבר הקורונה משקפת מציאות עגומה שעיקרה שיגרת היערכות לקויה של ישראל למצבי חירום. ביטוי להיערכות הלקויה הזו אפשר לראות באסון השריפה ביערות הכרמל שלטעמי מעולם לא הופקו ממנו הלקחים הראויים; לא רק במערך הכבאות אלא בכל מערכי החירום במדינה ובתוכם מערך הבריאות כמובן.
אסון השריפה בכרמל חשף בין השאר, לא רק את היעדר האמצעים והמשאבים הראויים לכוחות החירום אלא גם את היעדר המבנה הארגוני הנכון של שירותי החירום הנדרשים לטפל במצב ואת היעדר הפיקוד האחיד והיעיל של כלל כוחות החירום הרלוונטיים במדינה. פעולות שאולתרו במהלך השריפה כדוגמת הקמת מרכז שליטה אחוד, שלא הוכן ותורגל היטב לפני כן, היו צריכות להיות מאומצות בכל אירוע חירום לאומי אחר מאז, לרבות משבר הקורונה הנוכחי. לצערי, הדבר לא קרה וניהול משבר הקורונה סובל מהיעדר שליטה מרכזית ראויה לאירוע חירום לאומי.
כמומחה לסיכונים ולחירום, מה אתה ממליץ לעשות?
כמי שניהל מטות חירום ברמה המשקית והביטחונית וייעץ בהקמת גופים כאלה, אני גורס שהדבר הראשון שהממשלה חייבת לעשות ומהר ככל האפשר הוא לנהל את המשבר כאירוע חירום לאומי. למצב הזה קוראים מצב מל"ח (משק לשעת חירום) והוא מעוגן בחוק. מרגע שיוכרז מצב מל"ח, מערכים רבים כמו פיקוד ושליטה מרכזי (פיקוד העורף) בסיוע הצבא, המשטרה, הרשויות המקומיות וכוחות ההצלה, יפעלו בצורה מתואמת ומתוכננת. במצב הזה יופעלו גם כל ועדות המל"ח ברשויות המקומיות בהתאם לנהלי מל"ח שמתורגלים באופן קבוע בימי שיגרה. במצב מל"ח משרד הבריאות הופך להיות "מנחה לאומי מקצועי" ומשרד הביטחון, יחד עם רשות החירום הלאומית, כוחות ההצלה והשיטור, וכן הצבא והרשויות, ינהלו את האירוע במשותף.
מילה לסיום?
מחיר העיכוב או ההימנעות מהכרזת מצב מל"ח פוגע בתהליכי קבלת החלטות, ביעילות המענה שניתן לאוכלוסיות שונות ובסופו של דבר מביא גם לירידת אמון הציבור במנהלי האירוע ובהנחיות שהם מטילים על הציבור. בקיצור, יש להכריז על מצב מל"ח ולבצעו כלשון החוק ויפה שעה אחת קודם!
- 8.להוריד מס על מסחר בבורסה ל15 (ל"ת)בב 06/04/2020 14:37הגב לתגובה זו
- 7.אין צורך 06/04/2020 12:22הגב לתגובה זוהארגון כפוף לשלטון המדינתי,אך אין שלטון ואין מדינה כהגדרתה
- 6.שמשון 06/04/2020 12:21הגב לתגובה זוהוא מנהל גרוע .. את זה כבר כולם יודעים .. המחק בין דיבורים למעשים זה כמו החרק בין מערב למזרח
- 5.לרון 06/04/2020 12:20הגב לתגובה זוידידי הפרופסור אין שליטה,אין ממשלה,אין התנהלות "נורמלית",הכל נתון לשיקולו של אדם אחד שלא נבחר חוקית ומשתלט והופך המדינה לדיקטטורה שלא פיללנו לה,תוך השתלחות בכל מה שזז,ובכלל אין חוקה למדינה האומללה הזו
- ממש כך (ל"ת)גג 06/04/2020 14:38הגב לתגובה זו
- 4.הממשלה הכי טובה שיש!!!! (ל"ת)כתבה של טיפש 06/04/2020 12:17הגב לתגובה זו
- הכי טובה למושחתים וגנבים (ל"ת)D 06/04/2020 14:35הגב לתגובה זו
- 3.הכל מתוכנן, שום נגיף לא יהרוג אותנו, אבל הרעב כן (ל"ת)אופטימי 06/04/2020 11:09הגב לתגובה זו
- 2.יופי 06/04/2020 10:29הגב לתגובה זוותיכף תקום מדינת באג - ביבי אשכנזי גנץ
- רמת הבנה יאיר לפיד קוננטרום אין איזרעאל (ל"ת)יאיר לפיד 06/04/2020 12:17הגב לתגובה זו
- 1.B 06/04/2020 10:07הגב לתגובה זואף אחד בעולם עוד לא יודע מה הוא נגיף הקורונה ואצלינו מתחילים לצאת כל המומחים בעיני עצמם לקטר ולמתוח ביקורת .
- ירון חנן 06/04/2020 11:49הגב לתגובה זואתעלם מההשמצה המיותרת ואענה עניינית: הנגיף הספציפי הזה חדש, אך משפחת הנגיף מוכרת היטב וכבר קטלה אלפי בני אדם בעבר בכמה וכמה מדינות. מי שלא השקיע הן בחיסון נגד משפחת נגיפי הקורונה בעבר (מדובר בסכומים פעוטים יחסית) ומי שלא נערך לניהול משבר כמו מגפה גלובלית, חטא בראייה קצרת טווח, בהכחשה של הסיכון ובחוסר מנהיגות, שכולנו משלמים על כך ביוקר, כולל רבים שמשלמים בחייהם!

ניהול סיכונים כושל של בנק ישראל
בנק ישראל מחזיק ברזרבות מט"ח של 235 מיליארד דולר - מה התשואה שהוא משיג על הסכום הזה ולמה הפיזור מסוכן?
קרוב ל-80% מרזרבות המט"ח של ישראל חשופות לנעשה בבורסות זרות. כלומר, במקרה של קריסת הבורסות הללו וזה יכול להיות מסיבות שונות ומגוונות כמו פלישת סין לטאיוואן או רוסיה למזרח אירופה, רזרבות המט"ח של ישראל תפגענה באופן חמור ביותר שעלול לייצר למדינת ישראל הפסד של עשרות של מיליארדי דולרים, שווה ערך למחיר של מלחמה.
ניתן לגדר את הסיכון הזה ע"י העברת השקעות מהבורסות לפקדונות בבנקים מרכזיים וע"י רכישת זהב ומתכות אחרות, אך עד כה דבר לא נעשה.
צריך לזכור שזה הכסף של כולנו וזה מעורר חשש לניהול סיכונים כושל של בנק ישראל. עוד לא הזכרנו את התשואה הנמוכה אותה השיג הבנק על רזרבות המט"ח האלו ב-5 השנים האחרונות.
לבנק ישראל שלושה תפקידים מרכזיים: שמירה על אינפלציה נמוכה, פיקוח על מערכת הבנקאות וניהול רזרבות המט"ח של המדינה. את החלק הראשון הוא עושה ע"י החזקת הריבית גבוהה מדי לזמן ארוך מדי, זאת לפחות ע"פ רוב הכלכלנים ואנשי שוק ההון - ואת החשבון משלמים לוקחי האשראי במשק. את החלק השני הוא עושה היטב ע"י הבטחה שמערכת הבנקאות הישראלית היא אמנם אולי הכי יציבה פיננסית בעולם, אך זאת במחיר של רווחיות גבוהה מאד על חשבון הציבור. בכל הנוגע לחלק השלישי הבנק המרכזי מחזיק ומנהל יתרות מט"ח אדירות בהיקף 230 מיליארדי דולרים, שהם 735 מיליארדי ש"ח. יתרות אלו הן השלישיות בגובהן בעולם ביחס לתוצר והן אחד מהפקטורים המרכזיים שמשקיעים זרים בוחנים בהחלטות ההשקעה שלהם. היקפי מט"ח אלו מבטיחים שישראל היא מדינה מאד יציבה פיננסית. אלו הן היתרות הכספיות במט"ח של מדינת ישראל ולכן למעשה של כולנו.
- גליה מאור, חדוה בר ורוני חזקיהו- מה משותף להם?
- הנחיות חדשות במימון: איך משפיע קיבוע הקלות המשכנתא על הזינוק בהלוואות "לכל מטרה"?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תשואה נמוכה על תיק רזרבות המט"ח
בנק ישראל כשלוח שלנו לא עשה בשנים האחרונות עבודה מדהימה בכל הקשור לתשואה על הכסף הזה. ביצועי העבר של התיק המנוהל הזה שמושקע בעיקר באג"ח ובמניות היו נמוכים - תשואה שנתית ממוצעת של 3.1% ב-5 השנים שבין 2020 ל-2024 (התשואה היא במונחי סל מטבעות). גם במונחים שקליים המצב רחוק מלהיות מזהיר: 3.3% בלבד, בממוצע שנתי, בחמש השנים הללו.
טקס מסירת אור איתן לצה"ל, צילום: אגף דוברות וקשרי ציבור במשרד הביטחוןאור איתן נכנסת לשירות: צה"ל קיבל לראשונה מערכת לייזר מבצעית ליירוט איומים אוויריים
מערכת "אור איתן" פותחה במפא"ת במשרד הביטחון, בהובלת רפאל ובשיתוף אלביט, וצפויה להשתלב במערך ההגנה הרב-שכבתי של צה"ל
אחרי שנים של פיתוח, ניסויים והתאמות מבצעיות, צה"ל מקבל לידיו לראשונה מערכת לייזר מבצעית ליירוט איומים אוויריים. משרד הביטחון וחברת רפאל מסרו הבוקר את מערכת "אור איתן" (Iron Beam) הראשונה, בטקס רשמי שנערך במתקן רפאל, במעמד שר הביטחון ישראל כ"ץ ובכירי
מערכת הביטחון. במערכת רואים במהלך צעד נוסף בבניית שכבת הגנה משלימה, שמיועדת להתמודד עם איומים זולים ורבים במספר, ובעיקר לשנות את משוואת העלות של ההגנה האווירית.
במשרד הביטחון מדגישים כי "אור איתן" תשתלב בחיל האוויר כחלק מהמערך הרב-שכבתי, לצד כיפת
ברזל, קלע דוד וחץ. בשלב זה, המערכת מיועדת בעיקר להתמודדות עם רקטות קצרות טווח, פצמ"רים וכלי טיס בלתי מאוישים, איומים שמאפיינים את הזירות הקרובות לישראל. לא מדובר עדיין במענה לטילים בליסטיים ארוכי טווח, אך במערכת הביטחון מבהירים כי הפיתוח לא נעצר כאן, וכבר
מתבצעת עבודה על יכולות מתקדמות נוספות.
המערכת עברה סדרת ניסויים נרחבת והוכיחה יכולת יירוט בפועל של מגוון איומים. הניסויים כללו תרחישים מבצעיים שונים, והם היוו תנאי מרכזי לפני ההחלטה להעביר את המערכת לשימוש מבצעי בצה"ל.
יירוט בעלות שולית נמוכה
אחד האלמנטים המרכזיים שמבדילים את "אור איתן" ממערכות יירוט קודמות הוא ההיבט הכלכלי. בניגוד למיירטים מבוססי טילים, שבהם כל יירוט כרוך בעלות גבוהה, מערכת הלייזר פועלת בעלות שולית נמוכה במיוחד לכל הפעלה. במשרד הביטחון מציינים כי השילוב בין
מקור לייזר מתקדם למכוון אלקטרו־אופטי ייעודי מאפשר דיוק גבוה, טווח פעולה משופר ויעילות מבצעית, בלי תלות במלאי מיירטים יקרים.
- חברת DSIT רוצה להנפיק בבורסה בת"א; רפאל היא המחזיקה הגדולה
- 10 החברות הביטחוניות הגדולות בעולם, ובאיזה מקום החברות הישראליות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשמעות היא לא רק שיפור ביכולת ההגנה, אלא גם שינוי באופן שבו ניתן להתמודד עם מתקפות רוויות, שבהן נדרש מספר גדול של יירוטים
בזמן קצר. עבור מערכת הביטחון, מדובר בכלי שמרחיב את סל האפשרויות, גם מבצעית וגם תקציבית, ומוסיף שכבה נוספת לאסטרטגיית ההגנה האווירית של ישראל.
