וול סטריט
צילום: iStock

סגירה בוול סטריט: טבע איבדה 6.6%, פריגו השילה 3%

הדיווחים האחרונים מצביעים כי סין רחוקה עוד מהשליטה על נגיף הקורונה. טסלה הודיעה על הנפקת מניות והמניה עלתה ב-4.7% במסחר תנודתי. ביונד מיט איבד 2.5%, טוויטר עלתה ב-1%
עמית נעם טל | (4)

יום המסחר בוול סטריט נסגר בירידות שערים מתונות, כאשר המדדים המובילים התרחקו במעט מרמות שיא כל הזמנים. ברקע למסחר, הדיווחים סביב נגיף הקורונה ממשיכים לרכז עניין, כאשר במקביל הבנקים המרכזיים ממשיכים לספק תמיכה חזקה לשווקים. 

מדדים בוול סטריט

S&P 500 0.13%                                                              
 דאו ג'ונס 0.16%                                                                 
נאסד"ק -0.21%   

אם הרשויות בסין ניסו להציג בימים האחרונים תמונה שמראה כי הם מצליחים להשתלט על התפתחות הנגיף, הנתונים שפורסמו מוקדם יותר הבוקר מצביעים על מציאות שונה. ע"פ הדיווח היומי, מספר הנדבקים בנגיף עלה ל-60,376 איש, לעומת נתון של 45,171 איש אתמול. במקביל, מספר הנפרטים מהנגיף זינק לרמה  של 1,369 איש. במקביל יש עוד כ-8,219 חולים במצב קשה. מדובר בזינוק היומי החד ביותר שנרשם בנתונים אלו, כאשר למרות שבסין טוענים כי מדובר בעניין טכני, הנתונים מגדילים את החששות  שהרשויות במדינה מסתירות את הנתונים הנכונים. (לעדכונים המלאים על הנגיף)

הדיווחים הבוקר מקשים על השווקים להמשיך ולהתעלם מהשיתוק הכלכלי שמתרחש בכלכלה השנייה בגודלה בעולם. נציין כי אחד הגורמים העיקריים להתעלמות של השווקים היה צעדי חסרי תקדים של הרשויות בסין: מצד אחד הוטלו הגבלות רחבות על מכירות של נכסים וביצוע "שורטים" על הנכסים. במקביל, הבנק ממשיך לספק נזילות לשוק. 

עוד בגזרת הבנקים המרכזיים: הפד' הודיע הערב על הורדה נוספת בתמיכתו בשוקי הריפו (לכתבה המלאה). 

תשואות אגרות החוב של ארה"ב חוזרות לרדת היום: התשואה לתקופה של 10 שנים עומדת על 1.61% והתשואה לתקופה של שנתיים עומדת על 1.42% בלבד.

במרכז

הישראליות בוול סטריט צפויות לרכז עניין רב, כאשר מספר רב של חברות פרסמו את תוצאותיהן לרבעון האחרון ביומיים האחרונים. הבולטת מעל כולם היא טבע (סימול:TEVA)  איבדה 6.8% לאחר שעלתה אמש ב-9.2% לאחר שהצליחה להכות את התחזיות המוקדמות לרבעון האחרון. ההכנסות של החברה הסתכמו בשנה האחרונה ב-4.5 מיליארד דולר, כאשר התזרים מהפעילות השוטפת הסתכם ברבעון האחרון ב-538 מיליון דולר (לכתבה המלאה). 

מניית חברת אבטחת המידע הישראלית סייברארק (סימול:CYBR) איבדה 1% לאחר שירדה אמש  13.9% ברקע לפרסום הדו"חות לרבעון האחרון של החברה. החברה מצליחה להכות את התחזיות אך מפרסמת תחזית חלשה לרבעון הראשון של 2020 (לכתבה המלאה). 

קיראו עוד ב"גלובל"

חברת פתרונות השיווק הדיגיטליים פריון נטוורק  (סימול: PERI) דיווחה על תוצאותיה לרבעון הרביעי של 2019, עם עלייה של כ-9% בהכנסות ורווח נקי של 22 סנט למניה  (לכתבה המלאה). 

מפתחת התוכנות לניהול קשרי לקוחות וסיכונים  נייס (סימול: NICE) פרסמה את תוצאותיה הכספיות לרבעון הרביעי ועקפה את צפי האנליסטים. ההכנסות צמחו ב-4.3% לרמה של 431 מיליון דולר - הרווח הנקי - 1.58 דולרים למניה. החברה הודיעה על תכנית חדשה לרכישה עצמית של מניות בהיקף 200 מיליון דולר (לכתבה המלאה).

חברת נובה מכשירי מדידה (סימול:NVMI) דיווחה על הכנסות רבעוניות מסתכמות ב-64.6 מיליון דולר, מעל טווח תחזית החברה להכנסות שבין 56-62 מיליון דולר. הרווח נקי על בסיס חשבונאי - 12.4 מיליון דולר או 43 סנט למניה בדילול מלא, מעל טווח תחזית החברה לרווח שבין 32-42 סנט למניה.

יצרנית הרכבים טסלה (סימול:TSLA) מחקה ירידות של יותר מ-2% ונסגרה בעליות של 4.7%. החברה מנצלת את הסנטימנט החיובי סביב החברה בחודשים האחרונים ומודיעה על הנפקת מניות (לכתבה המלאה). 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אני קונה כל מה שיש (ל"ת)
    טראמפ 13/02/2020 20:53
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    שלמה 13/02/2020 19:19
    הגב לתגובה זו
    אבל שחוסר היצור בסין יתחיל להשפיע על החברות האמריקאיות אז תבוא המפולת
  • אביקו 14/02/2020 10:08
    הגב לתגובה זו
    צודק בהחלט בלשון המעטה מעניין....איך מחזיקים את שוק המניות והוא לא יורד...אבלללל שתבוא המכה השם ישמור
  • 1.
    המצב חצב. הולך ומסתבך שואף למגע עם תהומות. (ל"ת)
    איצ100 13/02/2020 16:13
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.