תחנת רכבת ישראל
צילום: רכבת ישראל

הרכבת מירושלים לתל אביב - 30 דקות בלבד, אבל יש גם חסרונות - מבט מהשטח

קו הרכבת ירושלים-תל אביב נפתח בחודש שעבר, ואכן מדובר בחיסכון זמן משמעותי, אבל למה צריך לחכות 10 דקות במדרגות הנעות, ולמה אין חניה באזור הרכבת; למרות הקיטורים מדובר בהישג

בחודש שעבר, יצאה לדרך בקול תרועה רמה, נסיעת הרכבת הראשונה בין ירושלים לתל אביב, באיחור מקומי אפנתי של כעשור. כירושלמי למוד אכזבות, סקפטי מבטן ומלידה, ועם מעט מאד ציפיות (ככה זה כשמפחדים להתאכזב), יצאתי לבדוק על מה המהומה.

אמרה ירושלמית עתיקת יומין אומרת, שליהודים וקל וחומר לירושלמים אין מה לחפש ברכבות. משפט שמקפל בתוכו את תחושת הגאווה הפרובינציאלית מחד ואת המצב האבסורדי של היעדר רכבות לבירה מאידך. מה לא אמרנו על הרכבת? שאין על הרעידות של החלון באוטובוס, שהשקט ברכבת מחרפן, שהאורות ברכבת לא נכבים. בקיצור, הלכתי לראות האם יש אמת במה שסיפרנו לעצמנו או שמא מדובר בנחמת עניים?

מלא חששות כאמור, הגעתי לתחנת הרכבת שבסמיכות לתחנה המרכזית בעיר, במטרה לעלות על הרכבת של השעה 7:30 בבוקר. את פניי, קיבלה תחנה רחבת ידיים נקייה ומרשימה למדי מול מקבילתה שמעבר לכביש. פייר, ניתן לספור על שתי כפות ידיים את הפעמים שנסעתי ברכבת אז אין לי למה להשוות.

מדרגות באורך הגלות (עוד נגיע אליהן) מובילות אותי אל הרציפים מהם יוצאת הרכבת. כניסה לקרון אקראי, מלמדת שבעיה של מקום אין עדיין, ואני מתיישב דרוך ומוכן לנסיעה המיוחלת. עוד לפני שהספקתי להתפעל מהפלא שנקרא רכבת, הכרוז מכריז שאנחנו כבר בנתב"ג. רבע שעה אחר כך, למרבה התדהמה אנחנו כבר בתל אביב בתחנת ההגנה שבדרום העיר. 

רכבת בין ירושלים לתל אביב - בשורה

קשה להודות, אבל הרכבת היא בשורה של ממש עבור הישובים בציון, נסיעה שלקחה בעבר שעה במקרה הטוב, נחתכה בחצי. קצת לא נעים מהאוטובוס הישן והטוב אבל לאחותה הגדולה, יתרונות ומעלות רבות. בכל הקשור לנסיעות לתל אביב הוא בדרכו לסיים את תפקידו ההיסטורי. מעבר לקיצור הזמנים הנסיעה נוחה וכרגע אין בעיות של צפיפות בכלל, הרכבות יוצאות בזמן ומגיעות תוך חצי שעה לתל אביב. לרגעים ניתן לתהות האם מדובר בארצנו או שמא נחתנו בפרובינציה אחרת.

אבל, כמו בכל דבר במחוזותינו יש אבל, מספר דברים העיבו על החוויה וסיפקו לנו בכל זאת סיבות להתלונן. צריך לקחת בחשבון, שבכדי להגיע לרציפים תאלצו לעבור מסע ארוך ומייגע במדרגות נעות (8-9 דק'). אמנם יש שלוש מעליות שמגיעות במהירות אך הן כמעט תמיד מפוצצות ובדרך חזרה מדובר בטירוף של ממש. לזה מצטרף הבידוק הביטחוני שמעכב בעוד מספר דקות, והופס מנסיעה של חצי שעה הגענו לנסיעה של יותר מ-40 דקות. 

נקודה נוספת היא היעדר החנייה בקרבת התחנה, אנשים רבים בוחרים שלא לנסוע ברכבת בגלל הקושי בהגעה לתחנה בתחבורה ציבורית. אם במשרד התחבורה קיוו שהרכבת תוריד את מספר המכוניות על כביש מספר 1 כדאי להם לחשוב על כך מחדש. גם הנוסעים לנתב"ג יתקשו להיעזר ברכבת שהייתה יכולה לשנות את כללי המשחק.

קיראו עוד ב"בארץ"

לאלו מצטרף התסכול מכך שהרכבת מגיעה בשלב זה רק עד לתחנת ההגנה שבדרום תל אביב ומי יודע מתי נזכה לחזות בזיו פניה בסבידור מרכז. חיכינו 20 שנה קטן עלינו עוד כמה שנים או חודשים.

תגובות לכתבה(23):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 19.
    לא ברור זה הכנה למשיח זה הסעת המונים לבית המקדש מה לא ב (ל"ת)
    משה ראשל"צ 10/01/2020 08:29
    הגב לתגובה זו
  • 18.
    עם הפקקים בבוקר - אין תחליף לרכבת (ל"ת)
    נא האג 10/01/2020 00:56
    הגב לתגובה זו
  • 17.
    כל הכבוד לביבי וישראל כץ! ההישג על שמם! (ל"ת)
    ירושלמי 10/01/2020 00:50
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    שמוליק 09/01/2020 23:50
    הגב לתגובה זו
    ויש גם מעליות תוך דקה ושליש אתה למטה
  • 15.
    באמת צריך לסגור את האורות בין התחנות כמו באוטובוס (ל"ת)
    מומחה לקנוניות 09/01/2020 17:16
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    כמה קיטורים בכתבה אחת (ל"ת)
    יואל 09/01/2020 16:30
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    אין צורך בחניה ליד הרכבת. צריך גישה נוחה ואוטובוסים (ל"ת)
    מתי שילה 09/01/2020 14:57
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    גאווה גאווה אבל 09/01/2020 10:34
    הגב לתגובה זו
    עשרות אלפי נוסעים מראשלצ והסביבה והיתה יעילה ביותר. אבל אנחנו במדינת החלם, אז מייבשים קוו מוצלח בשביל קו אחר ולא מתארגנים להפעיל את שנייהם...
  • 11.
    רכבת פח (ל"ת)
    לא סבידור לא תל אביב 09/01/2020 10:15
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    אוחנה 09/01/2020 09:59
    הגב לתגובה זו
    המצע נכון. הביצוע לא יהיה ב-100 %...אבל הדרך של פרץ ואורלי לוי נכונה. מהו מצע הליכוד.....כחול לבן...???
  • פרץ ולוי יסיען אותך בקוררינט כי הועדים ישביתו פפפחחח (ל"ת)
    משה ראשל"צ 10/01/2020 08:31
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    יוסי 09/01/2020 09:49
    הגב לתגובה זו
    מתחת לכביש בין בניני האומה לתחנת הרכבת נבנה חניון תת קרקעי של 3000 מקומות חניה
  • 8.
    מה זה השיט הזה? (ל"ת)
    460 09/01/2020 09:35
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    דוד מירושלים 09/01/2020 09:27
    הגב לתגובה זו
    מה שלא יעשו תמיד תהיינה תגובות שליליות כמו זאת, אם כי משבח את הפרוייקט. התחנה מהווה גם מקלט אטומי ומיטיבם של תחנות כאלה הם עמוק באדמה. איך אתה חושב שאפשר לעלות כ100 מטר. ישנן שתי אופציות מדרגות חשמליות ומעלית. אכן חסר במקום מגרש חנייה גדול. אני מבין שבונים אותו בסמוך לבנייני האומה. אז תבואנה התלונות למה כל כך יקר, כל אחד גם צריך לזכור שאם הפרוייקט הזה לא נראה לו יוכל תמיד להמשיך לנסוע באוטובוס אגד או במכוניתו הפרטים. לדעתי הפרוייקט נהדר, מוצלח, יפה ובהחלט נגיד. זאת אני אומר לאחר שנסעתי ברכבת 50 פעם. יום נעים לכולם
  • 6.
    מחפש שורטים בנרות 09/01/2020 09:12
    הגב לתגובה זו
    עם רכבת ?????
  • 5.
    ישראלי 09/01/2020 09:08
    הגב לתגובה זו
    למען כלכלת המדינה ואזרחי ישראל
  • על ההישג חתומים נתניהו + ישראל כץ! (ל"ת)
    צודק 10/01/2020 00:52
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    ג'ק 09/01/2020 08:16
    הגב לתגובה זו
    אנשים יעברו להשתמש בתחבורה ציבורית כאשר אוטובוסים ומוניות יתחברו לרכבות ויסיעו את הנוסעים בזמינות טובה לכל עבר בנת"צים פנןיים .. חיסכון בזמן וכסף .
  • 3.
    ג'ק 09/01/2020 08:12
    הגב לתגובה זו
    הציבור יעבור לתחבורה ציבורית אם אל הרכבת וממנה יתחברו לאוטובוסים ומוניות זמינות בנת"צים לכל עבר . סיבה טובה לפחות מכוניות פרטיות ולחסכון בכסף וזמן .
  • 2.
    רכב 09/01/2020 07:36
    הגב לתגובה זו
    רכבות במרכז העיר משתלבות עם תחבורה ציבורית הבעיה ברוב תחנות הרכבת ברץ שהן מצריכות נסיעה ברכב אליהן סוף סוף בנו תחנה בארץ (כמט באירופה) שההגעה אליה באמצעי תחבורה ציבורית (רכבת קלה וכו') ואז הכתב מתלונן שאין חניה לרכב !! לא צריכה להיות חניה לרכב בתחנות במרכזי הערים ויש לברך על כך חבל שתחנות רכבת אחרות מסיבות היסטוריות בחלקן ממוקמות מחוץ לערים
  • תחבורה ציבורית גרועה עדיין צריך רכב פרטי (ל"ת)
    מומחה לקנוניות 09/01/2020 17:18
    הגב לתגובה זו
  • אחד 09/01/2020 12:27
    הגב לתגובה זו
    המצאה ישראלית זה חניה בתחנת רכבת כל מקום בעולם התחנות ממוקמות בלב העיר ומקושרות בתחבורה ציבורית, קלה/מטרו ותחנות רבות מהוות מרכז עסקים ומסחר, רק פה המציאו תחנות במרחק של 8 10 ק"מ ממרכז העיר וחניה
  • 1.
    תתרכז בענייני תנ"ך. (ל"ת)
    מצביע "כחול לבן" 09/01/2020 07:21
    הגב לתגובה זו
ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

המהפך הטורקי: ארדואן נוטש את פוטין לטובת טראמפ? עסקאות ענק בין המדינות

פגישת פסגה בניו יורק, הסכמי אנרגיה חסרי תקדים, ומשחק כפול מסוכן בין וושינגטון למוסקבה


עמית בר |

טורקיה מתכננת לחתום כבר בשבוע הבא על שורת עסקאות אנרגיה חדשות עם ארצות הברית, גם על מנת לחזק את יחסיה עם וושינגטון בזירה הביטחונית והגיאו-פוליטית. ההסכמים, על פי התקשורת האמריקאית צפויים לכלול התחייבויות לרכישת כמויות נוספות של גז טבעי נוזלי (LNG) אמריקאי, כחלק ממהלך רחב יותר של גיוון מקורות האנרגיה של אנקרה, שמטרתו להפחית את התלות במקורות מסורתיים ולחזק את הביטחון האנרגטי של המדינה. עסקאות אלה, שייחתמו על רקע המתיחות הגלובלית בשוקי האנרגיה, עשויות להגיע להיקף של 15 מיליארד מטר מעוקב בשנה עד 2028, ויכללו שותפויות עם ענקיות אמריקאיות כמו צ'נייר אנרג'י (Cheniere Energy).

במקביל, נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן צפוי להיפגש עם מקבילו האמריקאי דונלד טראמפ בשולי עצרת האו"ם בניו יורק בסוף ספטמבר, פגישה שעשויה לסמן עידן חדש ביחסים הדו-צדדיים. לאחר שנים של מתיחות סביב רכישת מערכות נשק רוסיות כמו S-400 והדעות המנוגדות על סוריה. ההתקרבות הזו היא מהלך אסטרטגי מצד ארדואן, שמנסה לנווט בין כוחות גלובליים מתחרים. הפגישה, שצפויה להתמקד בנושאי אנרגיה וביטחון אזורי, מגיעה על רקע לחץ אמריקאי להפחתת התלות הרוסית באנרגיה, כפי שטראמפ דוחף מאז תחילת כהונתו השנייה. ארודאן מספק לו כאן מתנה גדולה, וזה יחזק את כוחה של טורקיה מול ארה"ב. לא הכי טוב לישראל, במילים עינות. 

בין רוסיה לארה"ב - מאזן עדין

טורקיה מוצאת עצמה בעמדה מורכבת, כשחקנית מרכזית בשוק האנרגיה הגלובלי, המנסה לשמור על איזון דיפלומטי-כלכלי בין שתי מעצמות יריבות. מצד אחד, רוסיה נותרה ספקית מרכזית: לפי נתוני הרגולטור הטורקי, היא סיפקה כ-41% מיבוא הגז של טורקיה בשנת 2024, עם עלייה מתחילת השנה. צינור הטורקסטרים (TurkStream), שמספק גז רוסי ישירות לאנקרה, ממשיך לשחק תפקיד קריטי, במיוחד על רקע הסנקציות המערביות על מוסקבה. מצד שני, ארה"ב הפכה לספקית LNG מובילה, עם עלייה כמעט כפולה במשלוחים בין 2020 ל-2024, ועלייה נוספת ל-44% מנתח היבוא ברבעון הראשון של 2025. ההסכם החדש מגדיל עוד יותר את היקף משלוחי הגז ויוצר תלות וקשר כלכלי חזק בין המדינות. 

המדיניות הכפולה הזו משקפת את האסטרטגיה של ארדואן: שמירה על יחסים יציבים עם רוסיה, שממשיכה לבנות את תחנת הכוח הגרעינית Akkuyu, פרויקט ענק בשווי 20 מיליארד דולר שצפוי לספק 10% מצריכת החשמל הטורקית עד 2030 ובמקביל התקרבות לוושינגטון. טראמפ, שדורש ממדינות נאט"ו לצמצם רכישות אנרגיה רוסיות, רואה בטורקיה שותפה פוטנציאלית במאמץ זה, במיוחד לאור תפקידה כגשר אנרגטי לאירופה. עם זאת, טורקיה אינה מתכננת לנתק את הקשרים עם מוסקבה; להיפך, היא בוחנת אפשרויות להפוך למרכז עיבוד ואחסון LNG מרוסיה, מה שיאפשר לה להרוויח מהסנקציות המערביות.

שיתופי פעולה גרעיניים 

בנוסף לגז, טורקיה בוחנת אפשרויות חדשות בתחום הגרעין, שם היא משלבת בין שותפויות קיימות לבין הזדמנויות חדשות. לצד הפרויקט הרוסי באקויו, אנקרה מעוניינת לשלב חברות אמריקאיות בהשקעות בתחנות גרעיניות קטנות מודולריות (SMR - Small Modular Reactors). טכנולוגיה זו, שנחשבת זולה, מהירה להקמה ובטוחה יותר מתחנות גרעיניות מסורתיות, תואמת את תוכנית טורקיה להגיע ל-20 ג'יגה-וואט קיבולת גרעינית עד 2050, כולל 5 ג'יגה-וואט מסוג SMR.