קאר שולץ טבע
צילום: יח"צ

הסבר לירידה בטבע: מלינקרודט שוקלת פשיטת רגל בעקבות פרשת משככי הכאבים

לחץ מכירות מורגש בחברות הקשורות לפרשת משככי הכאבים בארה"ב, לאחר דיווח כי חברת מלינקרודט שוקלת הכרזה על פשיטת רגל לנוכח גל התביעות נגד החברה. מניית החברה מתרסקת ב-40% ב'טרום', מניית אנדו יורדת ב-9.4% בתגובה; טבע יורדת ב-3%
עמית נעם טל | (13)

טבע (סימול:TEVA) יורדת היום במסחר בתל אביב בכ-3% למרות פער ארביטראז חיובי של כ-3.5% .

אחר עליות של 2% במהלך המסחר אמש בוול סטריט, מניית החברה יורדת במסחר המוקדם ב-3.4% כאשר נראה כי הלחץ עשוי לחזור עם פתיחת המסחר. הסיבה, דיווח כי חברת התרופות מלינקרודט (סימול:MNK) שוקלת להגיש בקשה לפשיטת רגל לנוכח כמות התביעות הגדולה נגד החברה בפרשות משככי הכאבים. לנוכח מבנה החוב של טבע נשאלת כעת השאלה: האם טבע היא הבאה בתור? 

ע"פ הדיווח ברשת החדשות בלומברג לאחר סגירת המסחר אמש, מלינקרודט שוקלת כעת הכרזה על פשיטת רגל, וזאת לנוכח חוב של קרוב ל-5 מיליארד דולר, כאשר היא חוששת כי איננה תוכל לעמוד בהתחייבויות נוספות. בדיווח נמסר כי החברה שכרה את משרד עורכי הדין Latham & Watkins וחברת הייעוץ AlixPartners כדי לייעץ בכל מהלך אפשרי.

מוקדם יותר השבוע הודיע החברה כי הסכימה לשלם כ-15 מיליון דולר בעקבות חקירה נגדה בטענה כי חברת הבת שלה, Questcor שילמה שוחד, בצורה של ארוחות ערב ובילויים מפוארים, כדי לקדם מכירות של תרופת ה- H.P. Acthar Gel של החברה במהלך 2009-2013. 

בעקבות הדיווח בבלומברג, מניית מלינקרודט מתרסקת כעת ב-40% במסחר המוקדם, וזאת לאחר נפילה של 98% בשנים האחרונות. במקביל מניית אנדו (סימול:ENDP) שחשופה גם היא לפרשה, מאבדת במסחר המוקדם כ-9.4%. 

נזכיר לחברה יש חוב נטו של כ-27 מיליארד דולר, כך שיהיה מעניין לראות אם החששות מלינקרודט משפיעים על ההתייחסות לחוב של טבע. בשנתיים הקרובות היא תצטרך למחזר חוב של קרוב ל-8.6 מיליארד דולר (עד סוף 2021) לפי היחס הבא: 0.3 מיליארד דולר ב-2019, 3.3 מיליארד דולר ב-2020, ועוד 5 מיליארד דולר ב-2021 .

מבנה החוב של טבע, לפי הדו"חות האחרונים

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    טבעי 05/09/2019 21:12
    הגב לתגובה זו
    טבע זה נייר לאלף דור. סבלנות!!!!
  • 7.
    צדק 05/09/2019 18:58
    הגב לתגובה זו
    הפשע שהם עשו בתור דיקרקטורים וחברי הנהלה ? עד מתי רשעים יעלוזו ? מתי כל עורכי הדין ורואי החשבון שאישרו את העיסקאות הקנדיות והמקסיקניות ישלמו את המחיר ויחזירו את העמלות שגנבו בעיסקאות האלו ?
  • 6.
    האם זה הזמן לקנות? בכל החסכונות שלנו את מניית טבע? (ל"ת)
    רני 05/09/2019 17:39
    הגב לתגובה זו
  • אם אתה רוצה להפסיד את כל חסכונותך (ל"ת)
    אז כן 06/09/2019 19:17
    הגב לתגובה זו
  • בני גור 05/09/2019 19:11
    הגב לתגובה זו
    תמכור ב SHOTR, ואם יציעו לך להגדיל את SHOTR , תנשק להם את הרגליים.
  • ממש לא, אתה מהמר וזה לא בריא (ל"ת)
    אסף 05/09/2019 19:00
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    עצוב 05/09/2019 15:02
    הגב לתגובה זו
    ההלויה בקרוב. המדינה פינקה את טבע והם זילזלו . מגיע למדינה שטבע תיעלם . כי השיקולים שלהם היו שטבע יכולה להעביר את החברה. בניגוד לכיל שלא יכולים להעביר . אז גם טבע תחעלם וגם כיל. כי הממשלה עם ביבי הנערץ מר כלכלה ומר בטחון מלאה בטיפשים עם מזל. כעת המזל נגמר והעם ישלם
  • טבעי 05/09/2019 21:13
    הגב לתגובה זו
    די לבכות. הדרקטריון שרף 40 מיליאד דולר. והשמיד את הנייר. טבע זה רק סימבול.נייר. הם שרפו באש כל הכסףףףף
  • 4.
    נו באמת, איזו השוואה מגוכחת (ל"ת)
    משה 05/09/2019 13:13
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    זה טוב לטבע - ישאר פחות מתחרים בתחום (ל"ת)
    שמוליק 05/09/2019 12:59
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    הצלף 05/09/2019 12:30
    הגב לתגובה זו
    חייבת לזנק בגלל שהמכירות שלה למשככי כאבים יעופו לשמיים
  • כן, בטח... תקנה עוד... תקנה עוד... באפט הבא אתה. חחח (ל"ת)
    חחח 05/09/2019 15:27
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ממי 05/09/2019 12:25
    הגב לתגובה זו
    10- 20 אחוז ממה שנתבע ישולם
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: