טראמפ
צילום: gettyimages

כאשר טראמפ הבין שהוא לא יכול להתנהג כמו "הבריון השכונתי"

בשבועיים האחרונים הציג טראמפ קו נוקשה במיוחד מול סין, אך הממשל האמריקני מבצע הערב תפנית חדה כאשר הוא דוחה חלק נכבד מהמכסים. מה גרם לשינוי החד? התשובה לכך נמצאת תמיד בשוקי המימון
עמית נעם טל | (9)

בתחילת אוגוסט האחרון הפתיע טראמפ את השווקים כאשר טען בתקיפות כי ארה"ב תטיל מכסים של 10% על ייבוא סחורות סיניות בהיקף של 300 מיליארד דולר החל מה-1 לספטמבר. פחות משבועיים לאחר אותן הצהרות דרמטיות של הנשיא, הממשל האמריקני מבצע הערב התקפלות משמעותי כאשר הוא מודיע כי ידחה חלק נכבד מהמכסים וכי הוא מסיר מספר פריטים מהרשימה המקורית (לכתבה המלאה). כיצד הממשל האמריקני משנה דעתו בצורה קיצונית בתוך פחות משבועיים בלבד? התשובה לכך היא נמצאת בשוק המימון , והצורך הדחוף לעזרה מצד הפד'. 

מדד המחירים לצרכן שפורסם מוקדם יותר היום בארה"ב הצביע כי האינפלציה חוזרת להרים ראש. נתון הליבה, בניכוי מחירי האנרגיה והמזון התנודתיים, עלה בחודש האחרון ב-0.3%, גבוה מהצפי המוקדם שעמד על עלייה של 0.2%. בחישוב שנתי מדובר על קצב עליית מחירים של 2.2%, גבוה מהיעד של הפד' שעומד על 2%. בסיטואציה כזו, לפד' יהיה קשה מאוד להודיע בתנאים כאלה על הורדת ריבית משמעותית, כפי שהשווקים צריכים ומתמחרים. 

הבעיה של הפד' הייתה עשויה להפוך לעוד יותר חריפה אם המכסים שטראמפ הודיע בתחילת החודש היו יוצאים לפועל בסופו של דבר. בשונה מסבבי המכסים הקודמים, סבב המכסים שתוכנן לתחילת ספטמבר היה צפוי להשפיע על מוצרי הצריכה בארה"ב: מכשירי סלולר, צעצועים, מחשבים ניידים ועוד. למרות שטראמפ מנסה לשכנע בציוציו כי מי שמשלם על המכסים הם הסינים, כל המחקרים (כולל של הפד') מצביעים כי הצרכן האמריקני משלם את רוב המכסים. מדד המחירים לצרכן בסיטואציה כזו היה מזנק, דבר שהיה מחייב את הפד' לא רק שלא להוריד את הריבית, אלא לחזור למדיניות מוניטרית מצמצמת. 

ובמילים פשוטות: אם טראמפ חשב בתחילת החודש שהוא כל יכול, הצעדים האחרונים מאותתים שוב כי השוק הוא מעל כולם. המדיניות של הממשל האמריקני תקבע לפי השווקים, ולא להיפך.

מדד המחירים לצרכן בארה"ב: האינפלציה חוזרת להרים ראש, מכסים על מוצרי צריכה היום מחריפים את הבעיה 

אז אמנם הממשל האמריקני הצליח ליצור הערב "שורט סקוויז" במדדים ולהפחית במעט את הלחץ על השווקים המתעוררים (היואן מתחזק כעת ב-0.7% מול הדולר לאחר הפיחות החד), אך הבעיות לחודשים הקרובים רק התחילו. עקומת האג"ח האמריקני משתטחת הערב לחלוטין, למרות הדיווחים האחרונים בסוגיית סין-ארה"ב. הפער בין התשואות לתקופה של 10 שנים לתשואות לתקופה של שנתיים יורדות ל-3 נק' בסיס בלבד, שפל מאז המשבר הכלכלי ב-2008, ונתון המצביע שוב של מצוקת מימון בשוק. 

היום מצטרף קרדיט סוויס לג'יי פי מורגן ולבנק אוף אמריקה באזהרות לקראת החודשים הקרובים. ראש מחלקת המחקר בבנק ומי שהיה פעם יועץ למשרד האוצר האמריקני, זולטן פוזאסר, טוען כי ללא התערבות משמעותית של הפד', שווקים במימון בדרך ל-"לחץ חריף". בעוד ג'יי פי מורגן ובנק אוף אמריקה טוענים כי ההסתברות להשקה של QE קרובה מתמיד (לכתבה המלאה), לטענת פוזאסר, הפד' יתקשה להציג בזמן כה קצר תוכנית מסוג זה, והדרך היחידה של הבנק להקל במעט על הלחץ הצפוי בשווקים היא חיתוך חד של הריבית. 

קופת האוצר האמריקנית: צרכי הגיוס של ארה"ב ממשיכים להיות הסיפור המרכזי בשוק, וטראמפ נאלץ להתחיל להתפשר (ולקוות לטוב)

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    יופיטר 13/08/2019 23:30
    הגב לתגובה זו
    מה שהצליח לטראמפ במסדרונות העסקיים של מנהטן, לא הולך בכלכלה הבינלאומית המורכבת והרגישה. טראמפ ידע לבקש הלוואות עתק, וידע גם איך לא להחזיר. לנהל הוא לא ידע אף פעם ובוודאי לא מערכת רצינית. אבל האגו שלו לא ייתן לו להשתנות, ואנחנו עוד נשמע ממנו ציוצים ואיומים והבטחות
  • 8.
    איציק 13/08/2019 22:23
    הגב לתגובה זו
    הוא הבין שהשווקים לפני התמוטטות בגלל אירועים שלא קשורים אליו כמו ארגנטינה או הונג קונג אז מיד רץ השפן וצייץ בטוויטר על דחייה, גם בגזרת איראן לא יצא דבר , כולו הצגה כמו עם צפון קוריאה , יגיע היום וזה לא רחוק שלא ישימו עליו והוא יהפוך לבדיחה , מפליא שהאמריקאים עדיין קונים את השטויות שלו.
  • 7.
    טראמפ הבין שהוא חייב להעלות את הבורסה וזאת הסיבה (ל"ת)
    שלמה 13/08/2019 21:14
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    קוקו 13/08/2019 20:42
    הגב לתגובה זו
    למי אכפת דעתו של הכותב על טראמפ תן לנו מספרים
  • 5.
    ירידות חדות בפתח (ל"ת)
    בקצרה 13/08/2019 19:55
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    יותר נכון- הוא הבין שהבורסה על סף התמוטטות (ל"ת)
    דודי 13/08/2019 19:35
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    כלבלב נובח בקושי ... (ל"ת)
    זה בריון ... ? 13/08/2019 19:22
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    איבד את הראש 13/08/2019 19:01
    הגב לתגובה זו
    על מה אתה נלחם? מסכים אדומים?! אז מהאחרי זה יהיה ירוק הבנאדם פשוט משוגע
  • 1.
    בן אהרון 13/08/2019 18:55
    הגב לתגובה זו
    והבין שהוא לפני בחירות ורוצה להצליח פעם נוספת.
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק

בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: