אורי גרינפלד
צילום: יח"צ

הורדת ריבית בסוף החודש? הנה מה שצפוי לקרות לאחר החלטת הפד

המשקיעים נושאים עיניהם לכיוון פגישת הפד הבאה בסוף החודש, כשהצפי הוא להורדת ריבית ראשונה מזה עשור. אורי גרינפלד מבית ההשקעות פסגות מנתח את התרחישים האפשריים
נועם בראל | (6)

שבוע המסחר בוול סטריט ייפתח מחר על רקע העליות ביום המסחר האחרון, בו ננעלו המדדים ברמות שיא כל הזמנים, כאשר המשקיעים נושאים עיניהם לכיוון פגישת הפד הבאה סוף החודש, כשהצפי הוא להורדת ריבית ראשונה מזה עשור.

אורי גרינפלד הכלכלן הראשי והאסטרטג של בית ההשקעות פסגות, מסביר כי ישנם שלושה תרחישים אפשריים לשווקים לאחר החלטת הפד ביולי.

 

לדבריו של גרינפלד, לאחר שהפסקת האש במלחמת הסחר ודו"ח התעסוקה המצוין של חודש יוני הצליחו להגניב צל של ספק להערכת השווקים שהריבית בארה"ב תופחת כבר בסוף יולי, פאוול הגיע לשימוע החצי שנתי של יו"ר הפד בקונגרס ואישר שאם כבר כולם מחכים אז אין באמת סיבה לדחות את הפחתת הריבית. אז הריבית תופחת כנראה בעוד שבועיים וחצי, בפעם הראשונה מאז המשבר של 2008, ושאלת תזמון ההפחתה הראשונה מאחורינו. עם זאת, השאלה החשובה באמת היא כיצד תוואי ההפחתות הולך להיראות שכן ההערכות לתוואי ההפחתות הן שצריכות לקבוע מי צודק ומי טועה בפער שנוצר בין שוק המניות לשוק האג"ח.

 

הפחתת הריבית (הצפויה) של יולי זכתה כבר לכינוי "הפחתת ביטוח"  כלומר הפד יפחית את הריבית כדי להכין את עצמו לתרחיש שבו הפעילות הכלכלית מאטה. כמובן, גם במידה ויתברר בדיעבד שהפעילות הכלכלית נותרה חזקה, הפחתת ריבית של 25 נ"ב היא לא גיים צ'יינג'ר כך שמערכת השיקולים של הפד בנויה בגדול מהשאלה "למה לא בעצם?". עם זאת, הליגה היא כידוע ארוכה ואחרי יולי יגיע ספטמבר. ואז דצמבר. ואז מרץ. כיצד הפד ינהג לאחר ההחלטה של יולי? נבחן שלושה תרחישים ואת המשמעות שלהם מבחינת השווקים:

 

תרחיש א' – מה שהיה הוא שיהיה

הסביבה הכלכלית נותרת חזקה כפי שהיא היום.

תוספת המשרות הממוצעת נותרת גבוהה, האבטלה נותרת נמוכה ואף יורדת

המשק צומח בקצב שנתי של כ-2%.

 

בתרחיש כזה שוק המניות ממשיך להיות חיובי שכן רווחיות הפירמות ממשיכה לגדול. יתרה מכך, הפד אמנם לא אמור בתרחיש כזה להמשיך להוריד ריבית כפי שהשווקים מגלמים כיום אבל נניח לרגע שפונקציית המטרה היחידה של הפד היא לעשות לשווקים נעים בגב. במצב כזה הפד מפחית את הריבית ב-100 נ"ב תוך שנה ומכיוון שהריבית גבוהה כיום ב-75-50 נ"ב מהרמה הנייטרלית, הריבית חוזרת לטריטוריה מרחיבה.

מבחינת השווקים מדובר כביכול על המצב הטוב ביותר שכן שילוב של כלכלה חזקה עם ריבית נמוכה הוא השילוב בטוב ביותר לנכסי סיכון אבל יש לזכור שמדובר גם על תרחיש שבו מתברר שהעולם הוא לא בבואה של יפן ולכן סביר להניח שבשלב כלשהו השווקים יבינו שהריבית פשוט עלתה מוקדם מדי אבל בסופו של דבר היא שוב תעלה.

 

לכן בתרחיש כזה התשואות הארוכות לא יכולות להישאר ברמתן הנוכחית וחייבות לעלות.

 

הסתברות למימוש: נמוכה, גם בגלל שכבר יש סימנים ברורים להאטה וגם בגלל שאנחנו עדיין נותנים לפד קרדיט שהוא פועל על סמך שיקולים נוספים מלבד לרצונות השוק ובתרחיש כזה הריבית לא תמשיך לרדת.

 

תרחיש ב' – הפד מקדים תרופה למכה

 

אמנם ארה"ב וסין חזרו לשולחן המו"מ, אינפלציית הליבה עלתה חזרה ל-2.1% ושוק העבודה האמריקאי הפגין עצמה בחודש האחרון אבל להערכתנו מדובר על הקלות זמניות בלבד.

 

סוגיות הליבה במלחמת הסחר בלתי ניתנות לגישור, האינפלציה בארה"ב לא יכולה לעלות לרמות גבוהות בשל בעיית ה-DDD (דמוגרפיה, טכנולוגיה וחוב גבוה) והנתונים מראים שההאטה בפתח. לכן, הפחתת הריבית הקרובה של הפד היא אולי לצרכי ביטוח בלבד אבל הפחתות הריבית שיגיעו אחר כך יגיעו לגמרי בצדק.

 

להערכתנו, קצב הצמיחה בארה"ב צפוי לרדת במהלך השנה הקרובה לכ-1% ולכן אין סיבה שהפד לא יפחית את הריבית בשנה-שנתיים הקרובות ב-150-100 נ"ב. שוק האג"ח מתמחר, כאמור, תרחיש כזה אבל שוק המניות לא ממש. למרות ש-80% מהחברות במדד ה-S&P 500 שנתנו בשבועיים האחרונים הכוונה לקראת הדו"חות של 2Q נתנו הכוונה שלילית, מכפילי הרווח במדד מתמחרים עדיין גידול של 9% ברווח בשנה הקרובה.

לא מדובר על משבר ואפילו לא על מיתון כך שאין סיבה להניח מגמה של ירידה בשווקים אבל בתרחיש של האטה כמו זה המתואר מעלה הגידול ברווח צריך להיות נמוך בהרבה ואף כמעט אפסי כך שבתרחיש כזה שוק המניות צריך לעבור תמחור מחדש.

 

הסתברות למימוש: גבוהה, לא סתם זה תרחיש ב'.

 

תרחיש ג' – בסוף יסתבר שהפד (וה-ECB) היו שוב אופטימיים

 

הזיכרון הקולקטיבי בשוק ההון ידוע כחלש במיוחד. אם נבחן את כל הפעמים הקודמות בהן נרשם מיתון/משבר נשים לב שבאף אחת מהן הבנק המרכזי לא היה פסימי יותר מהמציאות אלא להפך.

אם נקח בחשבון את האמירות היוניות שיצאו מהבנקים המרכזיים בעולם בחודש האחרון אין לנו אלא לתהות מה הם יודעים שאנחנו (והשווקים) לא? האם רק בגלל שהאינפלציה עדיין קצת נמוכה (נזכיר שבארה"ב היא ביעד) פאוול, דראגי ואחרים מאותתים על חזרה למלכודת הנזילות, ויתור על תחמושת מוניטארית יקרה ו/או על הרחבה כמותית נוספת?

למעשה, גם אם נמנע מהמחוזות הקונספירטיביים, נדמה שיש עדיין לא מעט סיכונים שיכולים להפוך את תרחיש ב' ממכה קלה בכנף למיתון.

החרפה משמעותית במלחמת הסחר, שוק האשראי העסקי בעולם, הפוליטיקה באירופה ועוד מהווים כולם סיכונים שנדמה שלא יתממשו אבל לעולם לא כדאי לומר לעולם לא.

מהצד השני, מפת הסיכויים לא ממש עמוסה. הפוליטיקה בארה"ב ובאירופה גורמת לכך שהרחבות פיסקאליות אפשריות כרגע רק בסין. הפחתות הריבית בארה"ב, ככל שימשיכו, יביאו את מדיניות הפד לטריטוריה מרחיבה רק בעוד 3-2 רבעונים ולכן ההשפעה החיובית על הכלכלה לא תורגש לפני סוף 2020 ומחיר הנפט לא נמצא ברמה שהתועלת מירידה חדה שלו תגבר בהכרח על העלות.

 

בשורה התחתונה, בתרחיש כזה, ארה"ב ואירופה במיתון, הפד מפחית את הריבית חזרה ל-0% וה-ECB מוציא לדרך הרחבה כמותית, תשואות האג"ח הארוכות נשארות נמוכות ואף יורדות אבל גם שוק המניות יורד בחדות.

 

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    יוסי 15/07/2019 10:08
    הגב לתגובה זו
    חייבים להוריד ריבית בארץ מאחר והשקל התחזק מאוד ביחס לדולר ומטבעות אחרים...מה ששוחק את המשק.אין מה לעשות .במלחמה כמו במלחמה וכיום המלחמה היא במטבעות.כל מדינה מדפיסה כסף,מורידה ריביות וככה שומרת על מטבע נמוך
  • 5.
    אינפלציה 15/07/2019 08:10
    הגב לתגובה זו
    לא יתנו לו להעלות ריבית. בכל מקרה הכל כבר מגולם אז כל הודעה אחרת תתקבל בהפתעה. הדולר בדרך לזנק בכל מקרה
  • 4.
    הנביא 14/07/2019 23:07
    הגב לתגובה זו
    יש תמיד סיבה. גם אם חוששים ממיתון. אף אחד לא רוצה במיתון, אך כיום מאוד השתכללו. יודעים בדיוק מה לעשות ומה לא לעשות. לא יחזרו לטעויות המיתון הגדולות. השוק בדרך למעלה. בקושי... אך לטווח הבינוני - ראלי אדיר.
  • 3.
    התרחיש שלי 14/07/2019 22:26
    הגב לתגובה זו
    והתוצאות היו טובות מהצפי ,ובנוסף לתוצאות התעסוקה הפנטסטיות ,לכן להערכתי השוק מתמחר בייתר את הורדות הריבית ! לכן נראה אולי הורדת ריבית אחת או שתיים בסך הכל מקסימום הורדות של 0.5 %
  • 2.
    תמיד יש שלוש אפשרויות-עליות ,יציבות או ירידות.מה החכמה (ל"ת)
    שלמה 14/07/2019 21:55
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ומה עם טריליוני החובות מתיי זה מתפוצת? (ל"ת)
    שכחת משהו 14/07/2019 21:55
    הגב לתגובה זו
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: