ירידות
צילום: iStock

החלום ושברו: פייבר הישראלית משלימה צניחה של 40% מהשיא

החברה שפיתחה זירת מסחר לפרילנסרים, הדהימה את וול סטריט עם זינוק של מעל 90% ביומה הראשון בוול סטריט, אך מאז היא יורדת בעקביות. מניית החברה ירדה היום ב-7.4%
עמית נעם טל | (3)

מניית פייבר הישראלית (סימול:FVRR) הצליחה למשוך תשומת לב רבה במהלך ההנפקה שביצעה בחודש שעבר, כאשר השלימה זינוק של יותר מ-90% ביומה הראשון בוול סטריט. קצת פחות מחודש לאחר ההנפקה הזוהרת, המציאות נראית אחרת לחלוטין. מניית החברה איבדה היום 7.4% והשלימה צניחה של קרוב ל-39% ממחיר השיא שקבעה ביומה הראשון בוול סטריט. 

פייבר הוקמה ב-2010 ע"י המנכ"ל מיכה קאופמן ושי וינינגר, שעזב את החברה ב-2014. החברה פיתחה זירת מסחר שמאפשרת לפרילנסרים להציע שירותים ביותר מ-200 קטגוריות. בין הקטגוריות יש עיצוב גרפי, שיווק ופרסום, קריינות, כתיבה, תרגום, קופירייטינג ופיתוח תוכנה. ההכנסות של החברה מגיעות מהעמלות שמגיעות מהמוכר, ודמי שירות מהקונה.  

לפי הדו"חות שהגישה החברה לפני ההנפקה, החברה רשמה הפסד של 36 מיליון דולר במהלך 2018, כמעט כפול מ-2017. ה-EBITDA של החברה ברבעון הראשון היה שלילי ברמה של מינוס 5.4 מיליון דולר. הכנסות החברה הסתכמו ב-75.5 מיליון דולר, גידול של 45% ביחס ל-2017.  בסוף 2019 היו לחברה כ-255 אלף פרילנסרים פעילים מ-160 מדינות, ו-2.1 מיליון קונים פעילים. משתמשים פעילים הם אלה שמכרו או קנו שירות דרך האתר במהלך 12 החודשים האחרונים. 

הדו"חות של החברה לפני ההנפקה מלאים באזהרות מצד החברה בנוגע למצב הפיננסי שלה. "אנחנו לא יכולים להבטיח כי נוכל להיות רווחיים בעתיד, או להבטיח שכאשר נהיה רווחיים, נוכל לשמור על הרווחיות" נכתב בדו"חות ההנפקה.

נכון לסוף הרבעון הראשון, בקופת החברה יש 34.6 מיליון דולר, סכום שצפוי להספיק לה (לפחות זמנית). החברה טענה כי כל האטה בקצב הגידול בהכנסות של החברה יגרמו להשפעה שלילית משמעותית על החברה. 

החברה הודיעה היום כי היא צפויה לפרסם את דו"חותיה לרבעון ה-2  ב-8.8, ונראה כי המשקיעים חוששים..

גרף מניית החברה מאז ההנפקה

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אחד שמבין 03/07/2019 08:27
    הגב לתגובה זו
    הכתבה הזאת היא נטו ספקולציה. נגמר רבעון שני של השנה וכמו ברבעונים רבים כשהשוק חזק משקיעים מנצלים את תחילת הרבעון כדי לממש ולהנזיל את ההשקעות שלהם. מרבית מניות הטכנולוגיה והאינטרנט ירדו כתוצאה ממימושים דומים, לא רק פייבר. כותרת סנצציונית אבל אין תוכן אמיתי
  • 2.
    נתי 02/07/2019 18:38
    הגב לתגובה זו
    הם גם ללא בנק מלווה, חסר תמיכה ;/
  • 1.
    חיים 02/07/2019 05:09
    הגב לתגובה זו
    בנו לי אתרועוד אחד בהקמה. עיצבו לי כמה לוגואים ועוד שרותים. בסך הכל איכות טובה מאוד ומחירים ברצפה.

ההנפקה הטכנ' הגדולה בהיסטוריה: פייסבוק שווה 104 מיליארד דולר - צוקרברג שווה 'רק' 19.1 מיליארד

מדובר בטווח העליון ביותר שהחברה קבע לצורך ההנפקה; מחיר ההנפקה קובע לפייסבוק שווי שוק של 104 מיליארד ד'
הרשת החברתית הגדולה בעולם תפתח היום בצהריים (18:30 זמן ישראל) את יומה הראשון בבורסת ניו יורק, כאשר היא כבר תחל להיסחר בשער של 38 דולר למניה. החברה גייסה באמצעות הנפקת 421 מיליון ממניותיה כ-16 מיליארד דולר, מדובר בהנפקה של חברת טכנולוגיה הגדולה בהיסטוריה. חלק ניכר מתמורת ההנפקה יכנס לכיסיהם של המשקיעים הוותיקים של פייסבוק, ביניהם גולדמן זאקס (סימול: GS) ומיקרוסופט (סימול: MSFT). במחיר ההנפקה כאמור, 503.6 מיליון המניות והאופציות שמחזיק מארק צוקרברג מוערכות בסכום דמיוני ובלתי נתפס של כ-19.1 מיליארד דולרים. סכום זה ש'באמתחתו' עושה אותו עשיר יותר ממייסדיי חברת גוגל (סימול: GOOG); סרגיי ברין ולארי פייג', כך לפי מדד המיליארדים של בלומברג. אדוארדו סברין, אחד ממייסדי פייסבוק, מסמן בהנפקה את אחת ההצלחות הגדולות ביותר בתחום ההשקעות הפיננסיות כשהוא צפוי לגרוף לכיסו כ-4 מיליארד דולר בהנפקה, לאחר שהשקיע סכום כולל של 30 אלף דולר בהקמת החברה. כאמור, התקשורת האמריקנית התמקדה רבות בסברין בזמן האחרון, לאחר שוויתר על אזרחותו האמריקנית וקיבל על עצמו אזרחות סינגפורית. בסינגפור אין מיסוי על רווחי הון והמיסוי על השכר יכול להגיע עד 20% בלבד. פייסבוק (סימול: FB) הודיעה מוקדם יותר השבוע כי היא מרימה את טווח מחיר ההנפקה לבין 34 עד 38 דולר למניה, לעומת 28 עד 35 דולר, וסימנה בכך את תיאבון המשקיעים לקחת חלק בהנפקה. הרמת המחיר תעניק לחברה שווי שוק שינוע בין 93 עד 104 מיליארד דולר. הביקוש החזק למניית פייסבוק התיר לכמה ממשקיעי החברה ראשונים למכור יותר מניות ממה שתיכננו בהתחלה. מספר גורמים אנונימיים אמרו לוול סטריט ג'ורנל כי החברה היא זאת שביקשה ממשקיעיה לעשות את המהלך הזה. ההנפקה המוגדלת מגיעה בזמן שמספר שאלות עלו בנוגע למודל הפירסום העיסקי של החברה, אשר אחראי ל-80% מהיקף ההכנסות. רבים מהמשתמשים של פייסבוק עוברים לאפליקציות למכשירי ניידים, שם החברה טרם הצליחה לבסס מודל מוצלח לפירסום. הרשת החברתית תתמודד ביומה הראשון עם לא מעט לחץ, לאחר שהמדדים המובילים בוול סטריט מסמנים רצף ירידות של 5 ימים. כזכור, יצרנית הרכב GM (סימול: GM) הודיעה לפני יומיים כי היא מושכת את קמפיין הפרסום שלה על גבי פלטפורמת פייסבוק בטענה כי הוא משפיע בצורה מינורית ביותר על החלטות הרכישה של הצרכנים. קרלוס קריג'נר מברנשטיין ריסרץ' כתב במכתב ללקוחותיו כי הצהרת GM הייתה מהלך של "חדשות רעות" ועלולה להשפיע בצורה מתמשכת על לקוחות נוספים של החברה. "אחד יכול להסיק כי מה ש GM מצאה גם אחרים ימצאו, וזה יקשה מאוד על הכנסות פייסבוק", כתב קריג'נר. יש מספר חברות 'טפיליות', כאלה ש'רוכבות' על ההצלחה של פייסבוק - בין אם אלו ספקים, מתחרים או שותפים - אשר מציעות למשקיעים שאינם חברים באליטה של וול סטריט, ואינם יכולים באמת לרכוש כיום מניות של ענקית הרשת החברתית, הזדמנות להרוויח בעצמם מההנפקה של השנההכנסו לרשימת 10 המניות לתת להן 'לייק' כשפייסבוק תהפוך היום לחב' ציבורית. באופן רגיל, אנשי פנים (עובדים בד"כ) ומחזיקים גדולים בחברה שמונפקת לראשונה לציבור, חייבים לחכות 180 ימים לפני שהם יכולים למכור את מניותיהם לחיצוניים. במהלך לא רגיל, פייסבוק (סימול: FB) 'קימבנה' את תקופת ההמתנה הזו, ואיפשרה מהלך לפיו מניות נוספות יימכרו לציבור רק 3 חודשים מהיוםאל תגידו שלא ידעתם: 'קומבינה' לרציניים בלבד - עוד 91 ימים פייסבוק עלולה לחוות גל מכירות ענק.