אמזון
צילום: iStock

כולם אחרי אמזון: הכניסה לישראל מסעירה את היח"צ והפרסום

יריית הפתיחה נשמעה והמירוץ אחר אמזון יצא לדרכו. גורם יח"צ בכיר: "זה התקציב הכי יוקרתי בשוק, כל המשרדים בישראל, יח"צ ופרסום, מנסים להביא אותם"
משה בנימין | (6)

כניסתה הרשמית של אמזון לישראל, בתחילה עם פעילות מסחר מקוונת ומאוחר יותר ככל הנראה עם הקמת מחסנים לוגיסטיים, מסעירה כצפוי את שוק הקמעונאות הישראלי אך לא רק אותו. מי שצופים באדיקות בהתפתחויות ומחכים לצוהר קטן דרכו אפשר להיכנס פנימה הם משרדי היח"צ והפרסום שלוטשים עיניים לענקית המסחר והטכנולוגיה. 

בדיקה ראשונית בקרב משרדי הפרסום מגלה שלמרות העניין הרב, אין עדיין שום התפתחות ממשית או מגעים כלשהם עם משרדים מקומיים. גם בקרב ענף היח"צ אין עדיין עדויות למשהו קונקרטי אך שם לפחות אפשר לומר שהתכונה רבה מתוך האמונה שהיח"צ, בשונה מהפרסום, הוא נדבך שאותו אמזון תצטרך לגייס מהר כל האפשר כדי להתמודד עם מבול השאלות, הבדיקות, התחקירים, ההסברים וההשוואות שהעיתונאים כבר עומלים עליהם והמידע, שהציבור הישראלי חובב הרכישות המקוונות, צמא לו. 

כמו בפרסום, כך גם ביח"צ, החברה הבינלאומית תחפש אחר נותני שירותים בעלי ניסיון בעבודה עם חברות בינלאומיות, בעלי אוריינטציה טכנולוגית-דיגיטלית, בעלי ניסיון מקצועי עשיר ובעלי תשומות כח אדם מספיקות כדי לטפל בחברה מסדר הגודל שלה. "הפער בריטיינר בין מותג גדול וקטן הוא לא כזה גדול ולכן המשמעות היא בעיקר יוקרה ותדמית" אומר לאייס שלא לייחוס בעליו של משרד יח"צ מהמובילים בישראל. לדבריו, "זה עוד מותג שנמצא בכותרות אבל זה לא שהוא ישלם ריטיינר פי 10 ממשרד עו"ד לדוגמא. בסופו של דבר אנחנו עובדים למטרות רווח אז צריך להבין עד תום את היחס תשומה לתגמול".

איש יחסי ציבור בכיר אחר אומר לאייס "מי שיקבל את אמזון יהיה משרד יחסי הציבור השמח ביותר בישראל וגם אני עובד בלהביא אותם". להערכתו "מדובר בתקציב הכי יוקרתי בשוק, הן עבור משרדי יח"צ והן עבור משרדי פרסום. כל המשרדים בישראל מנסים להביא אותם אבל יש גם בעיה עם אמזון כי היא באה לפרק את כולם בשוק הקמעונאות ולכל משרד יח"צ מוביל יש לקוחות מהתחום".

ה"בעיה" שאותה גורם היח"צ מציין מתכתבת עם העובדה שכמעט כל פגישה בין גוף קמעונאי למשרד היח"צ/פרסום שלו עוסקת בחשש המוצדק שיש לאלו מענקית המסחר שמשנה את כל כללי המשחק. מול אמזון ניצבות רשתות השיווק הגדולות בישראל כגון שופרסל, רשתות האופנה הגדולות כגון קסטרו, FOX וכו', רשתות החשמל וכן הלאה. אמזון מעצם היותה חברה שמוכרת הכל מהכל מהווה סכנה ואיום על חברות רבות, ולכן, כל משר יח"צ ו/או פרסום שירצה לעבוד איתה ייאלץ להעיף מבט על רשימת לקוחותיו ולשאול את עצמו על מי מהם מתחום הקמעונאות הוא מוכן לוותר. 

בנקודת הזמן הזו, עדיין יש יותר שאלות מתשובות. האם אמזון תרצה להיכנס לישראל עם קמפיין השקה מושקע שיחייב משרד פרסום? האם היא תעסיק ספקים מקומיים? ואם כן, האם היא תבחר את ספקיה בהליך מכרזי? מה שכן, יריית הפתיחה כבר נשמעה והמירוץ אחר אמזון כבר יצא לדרכו - עכשיו רק נותר לברר עם מי מדברים - ובשביל זה צריך דובר. 

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    חיליק 07/05/2019 17:53
    הגב לתגובה זו
    יש משרד לא גדול, בוטיקי שהוא על הכוונת וכנראה שתהיה הפתעה ומשרד לא גדול יטפל בתאגיד הזה. חכו בסבלנות
  • 4.
    מוטי 01/05/2019 16:00
    הגב לתגובה זו
    מינקובסקי שמייצג את רוב חברות הטכנולוגיה טיטניק שהקימו מחלקה בינלאומית ועכשיו מייצגים גם את גל גדות
  • 3.
    אורנה 01/05/2019 13:38
    הגב לתגובה זו
    אם בן חורין יעשו את מה שהם יודעים - אמזון תעוף מכאן מהר
  • 2.
    YL 30/04/2019 23:18
    הגב לתגובה זו
    ולו מסיבה אחת ישראלים מאוד פעילים ב קניות מ אתרים ב סין ש נכון להיום נותנים שרות ומחירים זולים. ו כל בר דעת יודע סוחרי אמזון רוכשים את המוצרים מ סין אז.....מדוע לשלם יותר??? ולתת עמלה גבהה לאמזון אן סיבה
  • 1.
    נעזור לך 30/04/2019 16:01
    הגב לתגובה זו
    כל השאר יכולים לוותר מראש
  • דודי מהרצליה 01/05/2019 14:26
    הגב לתגובה זו
    יסקרו אפילו אמזון תתחיל למכור גרפרורים. האתגר הוא לבנות תדמית של חברה הוגנת וזה אתגר מאוד קשה.
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.

מאסטר שף עונה 12. קרדיט: אתר מאקומאסטר שף עונה 12. קרדיט: אתר מאקו
רייטינג

מאסטר שף היא התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים

הרייטינג חזר לסורו, עם חדשות 12 כמהדורה המרכזית הנצפית ביותר ומאסטר שף, ריאליטי אוכל שעומד בראש הפריים טיים

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

בכל אופן, מבחינת הנתונים עצמם, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 16.1% רייטינג ו-403 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 7.7% רייטינג ו-221 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שהצליחה שוב לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 5% רייטינג ו-115 אלף צופים, ובסוף הרשימה היתה המהדורה של כאן11, עם נתונים טובים יחסית לחוסר הפופולריות שלה, עם 114 אלף צופים ו-4.1% רייטינג.


פריים טיים

להיטים ותיקים זה תמיד טוב, וכך גם היה עם "מאסטר שף" עונה 12, ששודרה אמש, והיתה בראש, עם רייטינג של 15.4% רייטינג ו-415 אלף צופים והיתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים. אחריה היתה התכנית העקבית ביותר בטלוויזיה, "הפטריוטים" שמשודרת מדי ערב וזוכה לרייטינג גבוה ולמקום השני כמעט בקביעות, שהונחתה אתמול על ידי איתמר פליישמן, ועמדה על 7.6% רייטינג עם 209 אלף צופים. במקום השלישי היה כאן11 עם ריאליטי האוכל שלהם, שמתעלה מעל לממוצע הרייטינג של התאגיד הציבורי, ועמד על 7.2% רייטינג ו-163 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 13, עם "ווארט", שעמד על 7% רייטינג ו-173 אלף צופים.

תכניות הבוקר והצהריים

מבחינת שאר הרצועות, רצועת הבוקר הולכת ותופסת תאוצה, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה את הרצועה, עם 3.8% ו-85 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שצמצמה פערים, עם 2.6% רייטינג ו-53 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת שהדביקה פערים ונצמדה למקום השני  עם העולם הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-51 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המספרים ירדו מעט, אך התחרות בין 14 ל-12 נותרת צמודה, כשהפעם משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור ונסלי ברדה היה בראש ועמד על רייטינג של 2.7% ו-53 אלף צופים, ואילו "על הבוקר" עם נוי בר, היה אחריו עם 1.7% רייטינג, ו-53 אלף צופים. במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-35 אלף צופים בלבד.

בצהריים, ואלמז עם 14 בצהריים של חדשות 12, היתה על 3.4% ו-65 אלף צופים, אחריה היה האולפן הפתוח של עם בועז גולן עמד על 3.2% רייטינג ו-6* אלף צופים, ואת הרשימה סגר משדר מיוחד עם מאיה ראכלין שהיה עם 1.1% רייטינג ו-25 אלף צופים בלבד.