וול סטריט
צילום: iStock

סגירה בוול סטריט: אפל עלתה ב-1.3%, טסלה נפלה ב-5%

הערב התרחשה פקיעת אופציות גדולה בשוק האמריקני. טסלה ירדה בחדות ברקע לחשיפה של מודל Y. מדד הייצור של האמפייר סטייט לחודש מרץ ירד בחדות לשפל של שנתיים.  תשואות האג"חים יורדות ברקע לנתוני המאקרו
עמית נעם טל | (14)

יום המסחר בוול סטריט נסגר בעליות שערים, כאשר הורגש שוני רב בין הסקטורים. נציין כי הערב מתרחשת "פקיעה המרובעת" דבר שהשפיע על התנהגות המדדים. ברקע למסחר, נתוני המאקרו בארה"ב ממשיכים להצביע על התקררות כלכלית, התשואות בשוקי האג"ח יורדות בתגובה.

מדדים בוול סטריט

S&P 500 0.13%

דאו ג'ונס 0.16%

נאסד"ק -0.21%    

בגזרת הישראליות, טבע (סימול:TEVA) מחקה ירידות של 1.2% ונסגרה בעליות קלות. נזכיר כי מניית החברה קפצה ב-2 ימי המסחר האחרון בקרוב ל-5%. נציין כי החברה מקבלת בימים האחרונים רוח גבית משוקי האג"ח, כאשר מרווחי האשראי ירדו בצורה משמעותית. טאואר (סימול:TSEM) מחקה עליות של 2.3% ועברה לירידות של 0.6%.

הערב הוא "quad-witching day". אחת ל-3 חודשים מתרחשת פקיעה בו זמנית של החוזים על המדדים, האופציות על המדדים, האופציות על מניות והחוזים על מניות. הביטוי "כישוף" הודבק לימים אלו, כיוון שלעיתים קרובות שחקני האופציות יוצרים תנודות חדות לא מוסברות במדדים/מניות לקראת הפקיעה במטרה למקסם רווחים, ולמעשה "מכשפים את השוק".

מדד ה-S&P500 והתרחשות הפקיעות הגדולות הקודמות

בגזרת המאקרו, נתוני המאקרו בארה"ב ממשיכים להצביע על התקררות בפעילות הכלכלית. מדד הייצור של האמפייר סטייט לחודש מרץ ירד בחדות לרמה של 3.7 נק' בלבד, לעומת צפי לקריאה של 10 נק'. מדובר בנתון החלש ביותר מאז מאי 2017.

הייצור התעשייתי בארה"ב עלה בחודש פברואר ב-0.1% בלבד, לעומת צפי לעלייה של 0.3%. נזכיר כי מדד ה-ISM במגזר הייצור ירד בחודש פברואר לרמה הנמוכה ביותר מאז 2016 (לכתבה המלאה).

נוסיף כי למרות העליות החדות בשווקים אחרונים, הסבירות למיתון ב-12 החודשים הקרובים ע"פ מודל הפד' ממשיכה לעלות והגיעה לשיא בתקופה האחרונה (לכתבה המלאה).

למרות החולשה בסקטור הייצור, סנטימנט הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן עלה בחודש האחרון לרמה של 97.3 נק', לעומת צפי לעלייה לרמה של 95.3 נק'.

ברקע לנתוני הייצור החלשים, תשואות האג"חים של ארה"ב יורדות כעת בחדות. התשואה ל-10 שנים עומדת על 2.59%, והתשואה לתקופה של שנתיים עומדת על 2.43%. עקומת האג"ח האמריקנית ממשיכה להיות הפוכה בטווחים של 6 חודשים-7 שנים, דבר שצפוי להחריף את ההאטה בשוק האמריקני.

עקומת האג"ח האמריקנית הערב

במרכז

יצרנית המכוניות טסלה (סימול:TSLAׂ) נפלה הערב 5% ברקע לחשיפת הדגם החדש של החברה, מודל Y. מדובר ברכב SUV בינוני, שהמרחב הפנימי שלו גדול רק ב-10% מדגם מודל 3 של החברה. השיווק של מכונית החברה צפויה רק בעוד כשנה וחצי.

ענקית התעופה האמריקנית בואינג (סימול:BA) נסגרה בעליות של 1.5% לאחר שאיבדה מעל 1% מוקדם יותר הערב, והמשיכה לעמוד במרכז ברקע למשבר הבטיחות במטוסי הבואינג 737 MAX של החברה. נזכיר כי המניה מהווה לא פחות מ-11% ממדד הדאו ג'ונס, ולכן לתנודות במניה יש השפעה גדולה על השוק.

פייסבוק (סימול:FB) ירדה 2.4% לאחר שהודיעה על עזיבתו של כריס קוקס ומנהל חטיבת ה-WhatsApp, כריס דניאלס.

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    התפוז המכני 16/03/2019 21:50
    הגב לתגובה זו
    במצב הכי לא ערוך למה שיתרחש .כולם חיים בללליינד חושבים שהעליות הם לנצח בסוף תבוא הנפילה לא יעזור . מי שמחזיק את הבורסה האמריקאית הוא טראמפ בעקבות הציוצים שלו שמשאיר את הבועה מנופח באוויר של הבטחות ואשליות שכלכלת ארצות הברית חזקה ויציבה להפליא .
  • 11.
    יעלה שלוש אחוז (ל"ת)
    מחר 16/03/2019 13:42
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    ביטקוין מעל 4000 16/03/2019 12:27
    הגב לתגובה זו
    אמורה לתקן חזק.
  • 9.
    הכתבןת רק למטה (ל"ת)
    רק למעלה 15/03/2019 22:36
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    שפיגל משה 15/03/2019 22:12
    הגב לתגובה זו
    חברים יקרים אם תימכרו לי בובקס על הירווחת ושטויות. 99.9 מהציבור בעולם מופסד והרבה אפילו אחרי 10דנות בלוף עלייה. אבל ניקו את הארץ ולמשקיעים ישראל כולם ככולם משקיעים כאן ותקועים במחירים גבוהים ב40% מהיום ב6או 7שנים אחרונות. כולם מנשיא 1750כבר 6שנים ותקועים ואבי ורציו ועוד חרטא בונא. אז הניחו לזקן כמוני עם הסיפורים
  • 7.
    מה קורה עם טאואר ?????? (ל"ת)
    רונית 15/03/2019 19:42
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    אייל 15/03/2019 18:21
    הגב לתגובה זו
    מדהים שהמניות ממשיכות לעלות ולעלות בזמן שבו נתוני המקרו של כלכלת ארה"ב הולכים ונעשים חלשים וגרועים יותר ויותר . זוהי כנראה ההתנהגות החדשה של העידן הדיגיטלי החדש
  • התנהגות חדשה עד שתבוא המפולת. ההיסטוריה חוזרת על עצמה. (ל"ת)
    ארי 15/03/2019 19:03
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    איצ 15/03/2019 17:19
    הגב לתגובה זו
    ישראל נמוכה בהרבה מלפני 5 שנים. אמריקה עומדת לחטוף..
  • 4.
    100המשך 15/03/2019 16:06
    הגב לתגובה זו
    יתישו היום את הDJIA בעיקר!!!!
  • 3.
    פרופ'אבירם(איצ100) 15/03/2019 15:40
    הגב לתגובה זו
    NASDAQ לא יגיע בוודאות של 100%לשער 1000על ציר הזמן בשבע השנים הבאות שהחלו ב18/08/2018!!
  • 2.
    ד"ר ניר(איצ100) 15/03/2019 15:25
    הגב לתגובה זו
    ממש לא משנה. התופעה האולטימטיבית שלנו ומומחינו ומחשבי העל שלנו ואף נציין את עשרת הסוואנטים שלנו שאנו מעסיקים בשכר גבוה ומקום מגורים... הנהדרים ונחמדים שמפליאים ביכולותיהם...
  • 1.
    והמניות עולות כבר 3 חודשים רצוף, אחלה! (ל"ת)
    נתוני מאקרו שליליים 15/03/2019 14:55
    הגב לתגובה זו
  • הנביא 16/03/2019 23:40
    הגב לתגובה זו
    בסך הכל להשקעה לטווח רחוק מניות עולות. לא מאה שנה לחכות, אך גם שנים בודדות זה בסדר. אם משקיעים חצי מליון - אתה לפחות מכפיל את הכסף תוך מספר שנים. מה רע???
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: