דולר
צילום: iStock

מהו ה"טרייד הכואב ביותר לשווקים" כעת?

שוק המט"ח רותח הערב כאשר הדולר מזנק. העיניים נשואות כעת ליואן הסיני שעשוי לבצע מהלך חד ולהחריף את ה"ריצה לדולר" ברקע לתמריצים הרבים שהושקו בחודש האחרון. השווקים המתעוררים במוקד
עמית נעם טל | (7)

שנת 2018 זכורה בשווקים בעיקר בזכות הירידות החדות שנרשמו בשוקי המניות ברבעון האחרון של השנה, אך חשוב לזכור כי הסימנים המוקדמים למכירות החיסול היו הרבה לפני, ובפרט בשוקי המט"ח. ברקע להחלטת הריבית היום באירופה (לכתבה המלאה) ולהפסקת הזרמת הדולרים לשווקים מצד הממשל האמריקני ביום שישי האחרון (לכתבה המלאה), הריצה לדולר מתחדשת הערב בעוצמה.

הדולר אינדקס (סימול:DXY) עולה כעת ב-0.9% לרמה של 97.6 נק', שיא של חודשיים וקרוב לרמות שיא של השנתיים האחרונות. האירו מאבד כעת 1.1% לרמה של 1.117 דולרים לאירו. הלי"שט הבריטית מאבדת 0.7% מול המטבע האמריקני. השקל מצטרף למגמה בשעות האחרונות ונחלש לרמה של 3.628 שקלים לדולר.

גרף הדולר אינדקס בשנתיים האחרונות: ברמות פריצה

 

 

נציין כי המהלך החד של הדולר בימים האחרונים מגיע למרות התקפה של טראמפ בסופ"ש האחרון על הפד', כאשר טען כי "יש ג'נטלמן בפד' שאוהב דולר חזק". נוסיף כי בכל פעם שהדולר הגיע לרמות הנ"ל, הנשיא טראמפ התערב.

בדומה ל-2018, השווקים המתעוררים הם הנפגעים העיקריים מתהליך התחזקות הדולר. הפזו הארגנטינאי מאבד כעת 3.1% ומשלים נפילה של יותר מ-13% מתחילת 2019, וזאת לאחר שאיבד כ-50% מערכו במהלך 2019. המטבע נופל הערב לשפל כל הזמנים של 42 פזו לדולר.  הריאל הברזילאי יורד הערב 1.1% ומשלים נפילה של 6% בחודש האחרון. הלירה הטורקית מאבדת הערב 0.6% ומשלימה ירידה של 5.5% בחודש האחרון.

הטרייד שעשוי להיות "הכואב" ביותר כעת לשווקים הוא הצטרפות של  היואן הסיני למגמה. מתחילת 2019 ועד לסופ"ש האחרון זינק המטבע הסיני ב-3.7% מול המטבע האמריקני, בעיקר בזכות דיווחים על התקדמות בשיחות הסחר עם ארה"ב. חשוב לזכור כי במקביל לשיחות הסחר מבצע הממשל הסיני הזרקה מאסיבית של נזילות לשווקים במטרה לעורר את הכלכלה המקומית. בשבוע האחרון טענה ממשלת השלטון במדינה כי "הבנקים המקומיים יהיו מחוייבים להגדיל את ההלוואות לציבור ב-30% בשנה הקרובה", ונזכיר כי המימון לאותם הלוואות צפוי להגיע מאג"ח אינסופי שהבנקים החלו למכור בחודשים האחרונים, והבנק המרכזי רוכש את אותם אגרות חוב. ובמילים פשוטות: השוק הסיני צפוי להיות מוצף בכסף מקומי זול. האם המטבע הסיני יכול להישאר יציב ברקע לגידול כה גדול בכמות הכסף? בכל מדינה אחרת הסיכויים הינם קלושים, אך עם ההגבלות על תנועות הון בסין הסיכויים קצת יותר גבוהים.

גרף הדולר/יין בשבועות האחרונים: התכנסות לקראת מהלך חד

המשך התחזקות הדולר בשווקים עשוי להוביל לבעיות גדולות עבור החברות בשווקים המתעוררים, שכן הן צריכות להחזיר/לגלגל מספר רב של הלוואות דולריות שנלקחו בעשור האחרון. הגרף הבא מציג את ההתחייבויות הדולריות של החברות בדירוג גבוה לפי מדינה.

 

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    צימצום הכסף בשווקים יתרום לרגיעה בנכסים והסחורות (ל"ת)
    דש 07/03/2019 23:01
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    קשקש 07/03/2019 22:58
    הגב לתגובה זו
    כל הטריליונים שנרכשו בזמן השפל יעברו הלאה למשקיעי העולם לכן עליית הדולר תורמת
  • 2.
    תם ושאינו יודע לשאול 07/03/2019 19:47
    הגב לתגובה זו
    מה זה נזילות ? איך אפשר להזריק כסף בלי לקבל אינפלציה?
  • הבנקים המרכזיים 07/03/2019 21:15
    הגב לתגובה זו
    גם בכסף וגם באינפלציה אנחנו נמצאים בעידן שלחובות כנראה אין משמעות
  • מיחזורי 07/03/2019 20:47
    הגב לתגובה זו
    במצב שלא גומרים את החודש לוקחים הלוואה (הזרקת נזילות ) זה לא גורם לאינפלציה כי במילא גם עם ההלוואה הזו אתה מסיים את החודש רק לזמן קצוב, שאחריה אתה זקוק לעוד הלוואה. בקיצור ככה זה נראה.
  • 1.
    ג'רי 07/03/2019 19:22
    הגב לתגובה זו
    בכל פעם שהאירו נחלש מול הדולר במקום שהדולר יתחזק מול השקל כל הסל נחלש. גורמי שטרלינג ויורו חוגגים על בנק ישראל
  • אולי בנק ישראל חוגג עלינו הדולר צריך להיחלש אמריקה וטר (ל"ת)
    משה 08/03/2019 08:43
    הגב לתגובה זו
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: