מלחמת סחר
צילום: iStock
דעה

הרמז העבה של משרד האוצר האמריקני בנוגע למלחמת הסחר

הממשל האמריקני מוריד הערב ציפיות בנוגע לשיחות הסחר עם ארה"ב, אך הפעולה הצפויה בקופת האוצר האמריקני מרמזת הרבה יותר על הצפי לכישלון של השיחות. כרית הביטחון לשווקים כבר מוכנה
עמית נעם טל | (8)

כבר חודשים רבים שסוגיית מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין מרכזת עניין רב, ולמרות האופטימיות ש-2 הצדדים ניסו להציג בחודשים האחרונים, לא הושגה שום פריצת דרך בשיחות בין הצדדים. ארה"ב הציבה בעבר דד ליין לשיחות עם הסינים, וטענה כי אם עד ה-1.3 לא יצליחו הצדדים להגיע להסכמה, סבב נוסף של מכסים יכנסו לתוקף. הערב נראה כי הממשל האמריקני הבין כי לא ניתן להגיע להסכמה.

זה מתחיל עם הורדת הציפיות מצד הממשל האמריקני הערב. היועץ הכלכלי של הנשיא, לארי קודלו, התראיין הערב ברשת החדשות FOX וטען כי "יש עדיין פער די גדול בין הצדדים". נציין כי קודלו הפגין אופטימיות רבה בנוגע לשיחות (ויש שהאשימו אותו בהרצת השווקים). זמן קצר מאוחר יותר פרסמה רשת החדשות CNBC כי "טראמפ ככל הנראה לא יפגוש את הנשיא הסיני בתחילת מרץ".

הורדת רמת הציפיות ההדרגתית מצד הממשל האמריקני היא פרט חשוב, אך התנהגות הצפויה של קופת האוצר האמריקני מרמזת הרבה יותר על הכישלון הצפוי של השיחות בין הצדדים. כמות המזומנים בקופת האוצר האמריקני צפויה לעלות בשבוע הבא לרמות של 415 מיליארד דולר, דבר שצפוי להפעיל לחץ זמני על השווקים, אך החל מה-20.2 כמות המזומנים צפויה לרדת בהדרגה. ב-1.3 צפויה קופת המזומנים לרדת ב-120 מיליארד דולר.

המשמעות: הממשל האמריקני יגדיל משמעותית את הנזילות בשוק בדיוק בדד ליין, בהחלט כרית בטחון טובה לשווקים במקרה של אכזבה.

הצפי להתנהגות קופת האוצר האמריקני: ירידה חדה בדיוק בדד ליין

מדוע הצעד עשוי לאותת על כישלון צפוי של השיחות?

הממשל האמריקני למעשה צפוי לזרוק את "הנשק האחרון" שלו להקפצת השווקים מוקדם מהצפוי, וקשה להסביר הזרקה של סכום כל כך גבוה במקרה של הצלחה בשיחות. בנוסף, נזכיר כי ע"פ התחזית האחרונה של משרד האוצר האמריקני, הקופה צפויה לעמוד על 320 מיליארד דולר בסוף מרץ. כלומר הממשל האמריקני יצטרך לגייס הרבה כסף מהשווקים במהלך מרץ בשביל לעמוד ביעדים שהציב לעצמו, דבר שעשוי לגרום ללחץ משמעותי בהמשך החודש.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    איתי 27/02/2019 03:20
    הגב לתגובה זו
    מיליוני חסרי אחריות וידע מפטפטים ויש מיליונים שנבהלים, וכן מתי שהוא יבואו ירידות ואחרי שוב עליות הכל תזמון קשרים ומזל, אבל מי שלא משקיע ומייצר לעצמו הכנסה פסיבית רק מפסיד. אבל לך תגיד זאת לדור שרק מחפש ריגושים טיולים וחיי מנעמים....
  • 6.
    ממי 08/02/2019 08:04
    הגב לתגובה זו
    הם כנראה מהמרים שלא ימשיך ומעדיפים לחכות לנשיא הבא שיהיה פחות לוחמני.
  • 5.
    ברוך 08/02/2019 06:19
    הגב לתגובה זו
    גם טראמפ מעוניין בשוק עולה כי הוא בעמו מושקע בגדול
  • 4.
    לידיעה 08/02/2019 00:05
    הגב לתגובה זו
    לידיעה .. היום אנשים צרכים גם, מעל 50 שנה לשכור דירה.. תעשו את החשבון ... מאיזה גיל, מתחילים לשכור דירה .
  • 3.
    אייל 07/02/2019 21:51
    הגב לתגובה זו
    לא נמאס מכל הגרפים ההזויים האלה ??
  • ותיק בשוק ההון 08/02/2019 10:24
    הגב לתגובה זו
    ואין מה לעשות. הקריסה מתקדמת בצעדי ענק
  • 2.
    בלפן חסר גבולות. 07/02/2019 21:16
    הגב לתגובה זו
    הפעם שום כרית לא תעזור. אולי בעצם לנחיתה רכה מכס הנשיאות...
  • 1.
    טראמפ משועמם (ל"ת)
    אשכרה 07/02/2019 21:10
    הגב לתגובה זו
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: