פייסבוק נגד פייק ניוז בבחירות: תחשוף מידע על קמפיינים פוליטיים
לקראת הבחירות בישראל, פייסבוק תשיק כלי להגברת השקיפות של מודעות פרסום פוליטיות, ולמניעת קמפיינים אנונימיים שעשויים ליצור "פייק ניוז". הכלי החדש של החברה שכבר נכוותה בעבר מהתערבות לכאורה של גורמים עוינים במערכות בחירות בארה"ב, יוצג רק בחודש מארס, חודש בלבד לפני הבחירות למרות שהקמפיינים הפוליטיים כבר שוטפים את זירת הרשתות החברתיות.
ההערכות בשוק הן שההשקה בחודש האחרון של הבחירות היא ברירת המחדל של החברה שתכננה להשיק את הכלי לקראת המועד המקורי של הבחירות בישראל, בנובמבר 2019. פייסבוק עובדת בימים אלו על השקת הכלים אך לא צפויה להספיק לעשות זאת לפני חודש מרץ.
הכלים החדשים שתציג החברה למען שקיפות הפרסום הפוליטי, מחייבים את המפרסמים לקבל הרשאה לרכישת מודעות לבחירות. כמו כן, הם יוכלו לספק לגולשים מידע נוסף לגבי מודעות הקשורות למערכת הבחירות. פייסבוק תאכסן את מודעות הפרסום הפוליטיות בספריה פתוחה לציבור, שניתן יהיה לערוך בה חיפוש, למשך 7 שנים. בין השאר, המידע שיהיה חשוף הוא טווח המחיר ששולם על מודעה מסוימת, כמו גם מידע דמוגרפי על האנשים שאליהם הגיעה המודעה.
בחברה מסבירים, כי "כבר עכשיו ניתן לבקר בכל עמוד פייסבוק ולראות את כל המודעות שיוצאות ממנו - גם אם הן אינן מכוונות אליכם באופן אישי ולקבל מידע נוסף לגבי העמוד, כמו שמותיו הקודמים והתאריך שבו נוצר. שקיפות זו שופכת אור חדש על הפרסום בפייסבוק ומטילה יותר אחריות על המפרסמים ועלינו".
- טאקאיצ’י בדרך לראשות הממשלה ביפן - המניות מזנקות והין נופל
- אינפלציה, אורז וטראמפ: יפן הולכת לבחירות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לדברי קייטי הרבת', מנהלת מחלקת הפוליטיקה הגלובלית וקשרי ממשל בפייסבוק: "פייסבוק כולה מקדישה זמן, אנרגיה ומשאבים ניכרים למאבק בשחקנים שליליים ולהגברת השקיפות ובה בעת פועלת לסייע לאנשים להשמיע את קולם בתהליך הדמוקרטי. העבודה שלנו לקראת מערכות בחירות אינה מסתיימת לעולם. כשמדובר בשחקנים שליליים, אנו פועלים ללא הרף כדי להקדים תרופה למכה. הגברת השקיפות בפרסום של מודעות פוליטיות מהווה חלק חשוב במאמץ זה".
לעניין השקת הכלי במרץ, מפייסבוק נמסר: "כאשר אנו מחליטים להשיק כלים אלו במקומות נוספים, אנו לוקחים בחשבון מספר גורמים כגון לוחות זמנים לבחירות (מדינות עם מועד בחירות בטווח קצר), משוב מארגוני צד שלישי, האפשרות של התערבות זרה, דרישות משפטיות מקומיות ועוד".
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12
אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא.
מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג.
פריים טיים
גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים.
רצועות נוספות
מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום
השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.
- השמועות על מותו של הפיפל-מטר היו מוגזמות
- האם תוכן מקורי ואיכותי יכבוש את הפריים טיים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור,
שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.
