UBS יוביאס יו בי אס
צילום: Istock
תחזיות ל-2019

UBS: "להישאר במניות, אבל להתכונן לשוק תנודתי"

בבנק ההשקעות צופים כי רווחי החברות יגדלו בקצב נמוך, אולם הכלכלות לא ייכנסו למיתון. הנפט יזנק וסין תמשיך לשקוע. מי תתחזק?
ערן סוקול | (12)

"המשקיעים צריכים לשמור על אחזקותיהם במניות גלובליות, אך להתכונן לקראת שוק תנודתי", כך לדברי מארק  האפלה, מנהל ההשקעות הראשי של UBS בתחזית השנתית של בנק ההשקעות השוויצרי לשנת 2019. "האטה קלה בכלכלה ובצמיחה בהכנסות, אין משמעותה אפס צמיחה והירידות בהן חזינו לאחרונה, הותירו מספר נכסים להיסחר במחירים אטרקטיביים. אולם על המשקיעים לקחת בחשבון את האווירה הגיאופוליטית המתוחה כמו גם את מדיניות ההידוק המוניטארית".

לא סביר שנראה מיתון בשנת 2019

ב-UBS מציינים כי בזמן שמחזור השוק מבשיל, על המשקיעים לגוון ולגדר את תיקי ההשקעות שלהם על מנת להתגונן מפני התנודתיות כמו גם מפני סיכונים פוליטיים ואחרים. "כלכלת העולם צפויה לחוות ירידה בשיעורי הצמיחה, משיעור צמיחה של 3.8% בשנת 2018 לשיעור צמיחה של 3.6% בשנת 2019, ובהתאמה רווחי החברות יגדלו בקצב נמוך יותר, אולם עדיין לא סביר שנראה מיתון בשנת 2019". 

בהתאמה, בבנק ההשקעות ממליצים למשקיעים להמשיך להחזיק במניות גלובליות במשקל יתר, אולם לבצע גידור כנגד תנודתיות השווקים על ידי החזקת משקל יתר באג"ח ממשלתיות אמריקאיות לטווח בינוני וביין היפני, כמו גם התמקדות בחברות איכותיות והימנעות מסיכון אשראי מופרז. בנוסף, מליצים על החזקות בתחום האנרגיה ומניות של חברות מסקטור פיננסים בארה"ב ובסין. 

הפד יעצור את העלאת הריבית

ב-UBS מעריכים כי הפדרל רזרב יגיע לסיומו של ההידוק המונטיארי ב-2019 ובהקשר זה, סביר שהגירעון התקציבי והגירעון בחשבונות העו"ש - יכבידו על הדולר האמריקאי. באמריקה הלטינית, על משקיעים להשגיח על הנעשה בברזיל, שם הממשל החדש הציע שורה של רפורמות שעשויות לשפר את היציבות הפיסקאלית של המדינה.

הבנק המרכזי האירופי ייחל לנרמל את שיעורי הריבית ב-2019, באופן אשר צפוי לספק לאירו תמיכה כנגד הדולר האמריקאי.

הנפט יזנק כ-40% תוך שנה

בבנק ההשקעות כי הירידה במחירי הנפט הגולמי מוגזמת וצופים כי מחירו יעלה לאיזור ה-85 דולר לחבית במהלך 6 עד 12 החודשים הבאים, מהלך שיספק רוח גבית לכלכלת המזרח התיכון.

סין תמשיך לשקוע, יפן תתחזק

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    להשאר על הספינה בים אבל להתכונן לגלים של 10 מטר . (ל"ת)
    בא 09/12/2018 09:40
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    עליות בפתח ראלי סוף שנה (ל"ת)
    רותי 08/12/2018 18:05
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    גבע 08/12/2018 00:03
    הגב לתגובה זו
    דעה אישית שלי בלבד
  • 6.
    זיו 07/12/2018 21:17
    הגב לתגובה זו
    אני להיפך לא ממליץ לקנות בירידות להיפך למכור כל עוד אפשרי ולהמתין על הגדר למשך חצי שנה ויותר ןאז לקחת את הבנקים בפחות 20-25 % כל טוב לכולם
  • 5.
    גוגל במכפיל רווח 40 אמזון ב 75 (ל"ת)
    007 07/12/2018 17:34
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אש 07/12/2018 16:41
    הגב לתגובה זו
    אם בית השקעות מתנסח ככה כנראה שגם הם יודעים שהשוק היורד בפתח. יותר פסימי מזה םא תשמעו מהם.
  • אנו בעניין כבר שנה ובארץ 3 שנים..אנו ממש לא בפתח. (ל"ת)
    א לאש 07/12/2018 19:06
    הגב לתגובה זו
  • את זה אתה יודע בדיעבד (ל"ת)
    אש 08/12/2018 20:10
  • 3.
    חנני 07/12/2018 15:33
    הגב לתגובה זו
    חברת השקעות המדברת מתוך האינטרסים שלה ותו לא,,,לפני חודש המליצו על השוק האמרקאי בכל פה טוב שעשיתי הפוך מהמלצה. "משקל יתר" העלק.....
  • 2.
    עמי 07/12/2018 12:39
    הגב לתגובה זו
    לא חוכמה לומר למשקיעים כל הזמן רק להישאר או לקנות בירידות
  • 1.
    כרגיל תחזית אופטימית 07/12/2018 11:39
    הגב לתגובה זו
    חחחח
  • לרון 07/12/2018 15:57
    הגב לתגובה זו
    כלכלה ובורסה מכילים מרכיב פסיכולוגי לא מבוטל
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: