מטיל זהב
צילום: Istock

המטבע הסיני נופל לשפל מול הדולר, הזהב מגיב בירידות חדות

שוק המט"ח ממשיך לסעור גם הערב, כאשר הלחץ בשווקים המתעוררים נמשך. הדולר מתחזק בשעה האחרונה ונסחר כעת מעל רמה של 6.9 יואן לדולר, דבר שמפיל את הזהב מתחת לרף ה-1,200 דולרים לאונקיה
עמית טל | (6)

שוק המט"ח ממשיך לעמוד גם הערב במרכז הבמה כאשר "הבריחה לדולר" ממשיכה בעוצמה בשווקים המתעוררים. נציין כי התחזקות הדולר בעולם מגיעה למרות שהערב מאזן הפד' גדל בכ-1.6 מיליארד דולר, ויחזור לרדת החל ממחר.

את עיקר הלחץ ממשיכים להרגיש הערב השווקים המתעוררים: הלירה הטורקית נופלת כעת בכ-9% לרמה של 6.9 לירות מול הדולר, ונזכיר כי הרף הקריטי עבור מערכת הבנקאות במדינה הוא 7.1 לירות לדולר, כאשר מתחת לרף זה צופים בגולדמן זאקס כי הנזילות של הבנקים תעלם לחלוטין. הריאל הברזילאי (סימול:BRL) מאבד 1.4%, הרובל הרוסי מאבד 0.4% ומשלים ירידה של 6.7% ב-3 ימי המסחר האחרונים. המטבע הארגנטינאי (סימול:ARS) מאבד כעת 2.4% לשפל חדש וזאת למרות שהבנק המרכזי במדינה הקפיץ את הריבית היום במדינה לרמה של 45%. הרופי ההודי  (סימול:INR) איבד היום 1.3% וקבע שפל כל הזמנים חדש – 69 רופי לדולר.

אך המטבע המעניין ביותר שנופל הערב מול הדולר האמריקני הוא היואן הסיני, שנחלש בכ-0.7% ונסחר ברמה של 6.9 יואן לדולר. המטבע משלים ירידה של 10.5% מול המטבע האמריקני מאז מרץ האחרון.

היואן הסיני מול הדולר: בריחת ההון מסין מחריפה הערב

 

הנפילה של המטבע הסיני מחדשת את לחץ המכירות בשוק הסחורות ובפרט בשוק המתכות. הזהב והכסף מאבדים הערב 1.5% ו-2% בהתאמה, כאשר  הזהב שובר הערב רמה פסיכולוגית של 1,200 דולר לאונקיה.

מדוע המתכות קשורות לסין?

אחת הדרכים שמצאו החברות הסיניות בשנים האחרונות להקטנת עלויות המימון היא שימוש של סחורה (זהב,כסף,נחושת) כביטחונות לטובת ההלוואות. התופעה הפכה לנפוצה כל כך עד שהיום יש קרוב למיליון טון נחושת שמשמשות כבטחונות. וכ-1,000 טון של זהב המשמש כביטחונות. ע"פ הערכות, כ-30% מגיוסי ההון  של החברות בדירוג נמוך התבצע בשנים האחרונות באופן הזה.

דרך גיוס הנ"ל עובדת היטב כאשר הדולר נחלש בעולם, היואן מתחזק, והסחורות מטפסות. אך כעת, כאשר מורגשת בריחת הון מסין, דבר שהקפיץ את תשואות האג"חים של החברות ואף הזניק את מספר פשיטות הרגל במדינה, סחורה רבה ששימשה כביטחונות נזרקת לשוק. למעשה, מחיר הזהב עשוי להוות אינדיקטור הרבה יותר אמין למצב החברות בסין מאשר נתוני הבנק המרכזי הסיני, שרבים טוענים כי הנתונים הצמיחה שהוא מספק "מבושלים".

הקורלציה בין מחיר היואן הסיני בדולרים לבין מחיר הזהב בשנה האחרונה

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    מיכאל בן גיגי 14/08/2018 22:51
    הגב לתגובה זו
    מחר או מחרתיים הזהב יעלי.
  • 5.
    א 14/08/2018 08:14
    הגב לתגובה זו
    מניסיוני למדתי שהזהב נחשב כחוף מבטחים כלומר כל אימת שאם יש משבר אז המשקיעים קונים את הזהב
  • 4.
    די נמאס 14/08/2018 07:02
    הגב לתגובה זו
    עכשיו הזהב... ומחר על מה תכתוב?
  • 3.
    המטבע הסיני יורד רק 0.7%,מה ההתרגשות (ל"ת)
    חלאס עם הפחדות סתם 14/08/2018 05:57
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מי קונה "נכס"? אנשים קונים בית. (ל"ת)
    פחחח.. 14/08/2018 00:20
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אזרח 13/08/2018 23:43
    הגב לתגובה זו
    ריבית עולה נכס (זהב-דירות-נפט=סחורות) יורד, מחיר הכסף-מטבע פיאט ריבוני עולה. ריבית יורדת סחורות עולים כסף מחפש אלטרנטיבה שתיתן תמורה לערך הכסף ערך הכסף יורד. זה לא לינארי ריבית עולה הנכסים יורדים זו מגמה הפוכה שזזה בטווח ארוך.
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: