הלירה הטורקית צוללת עוד 8.2%, ב-ECB מודאגים מהבנקים

הקריסה של טורקיה מחריפה: הלירה הטורקית מתרסקת הבוקר 8.2% לאחר צלילה של 5% אמש. הבנקים באירופה חשופים בכ-224 מיליארד דולר לבנקים הטורקיים. ב-ECB מפרסמים אזהרה הבוקר לבנקים הספרדים והאיטלקים
עמית טל | (37)

עדכון, יום ו' - 10:30 הקריסה בטורקיה הופכת לפאניקה כאשר המטבע הטורקי מאבד כעת 8.2% ונסחר קרוב  לרמה של 6 לירות לדולר (מוקדם יותר הבוקר צלל המטבע בכ-11%). המהלך המפתיע מגיע מכיוון אירופה שם ה-ECB  מפרסם הודעה כי הוא מודאג מהחשיפה של הבנקים האירופאים, בפרט הספרדיים, לטורקיה (בדומה לדברים שפרסמנו אמש). האירו נופל 0.6% מול הדולר בתגובה. לחץ מכירות כבד על מניות הבנקים באירופה.

עדכון, יום ה' - 23:00

המשבר הכלכלי בטורקיה ממשיך להחריף, והופך כעת למשבר בנקאות שצפוי להשפיע גם הבנקים באירופה. הלירה הטורקית מחדשת הערב את הקריסה בערכה, וצונחת כעת בכ-5% לשפל חדש של 5.5 לירות לדולר. תשואות האג"ח של המדינה לשנתיים ממשיכות לטפס, ונסחרות כעת בתשואת זבל של 21%. בעוד כלל השווקים המתעוררים חוזרים בימים האחרונים לחוות לחץ, הסיטואציה בטורקיה מחריפה עוד יותר ברקע למתיחות עם ארה"ב. לאחר הקריסה של המטבע בתחילת השבוע, אופטימיות שררה אמש ברקע להגעת משלחת מטורקיה לוושינגטון במטרה להגיע להבנות עם הממשל האמריקני, אך האופטימיות התפוגגה אמש בסיום המסחר, כאשר הטורקים הודיעו כי הם לא מתכוונים לשחרר את הכומר האמריקני אנדרו בראנסון שנעצר מוקדם יותר החודש. הדולר מול הלירה הטורקית: הסחרור של טורקיה מחריף   הסנקציות שהטילה ארה"ב על איראן מוקדם יותר השבוע מוסיפות שמן למדורה. הערב מזנקות תשואות האג"ח של Halkbank, הבנק שבשליטה המדינה לרמת זבל של 25%,  כאשר הסנקציות החדשות של ארה"ב מאיימות לגרום לבנק נזק של עשרות מיליארדים בשל קשרי המסחר עם איראן. תשואות האג"ח של Halkbank בתקופה האחרונה: הסנקציות האמריקניות לוחצות עוד יותר את הבנקים במדינה   אך גם בלי הסנקציות, הבנקים במדינה נמצאים במצב שברירי במיוחד. הקריסה של המטבע הטורקי הורידה את שוויים של נכסים משועבדים רבים במדינה, והקפיצה את הריבית על החוב שצברו החברות הטורקיות בשנים האחרונות. החוב של החברות בטורקיה עומד הערב על 337 מיליארד דולר, כאשר 100 מיליארד מתוכו צפוי להגיע לפדיון כבר בשנה הקרובה. כבר כעת מורגשת עלייה בכמות פשיטות הרגל במדינה, והבנקים נאלצים לספוג הפסדי הון עצומים. נציין כי בחודש שעבר ספגו כל הבנקים הטורקים הורדות דירוג מסוכנות הדירוג מודי'ס וסוכנות הדירוג פיץ'.   הצרות של טורקיה הן גם הצרות של סקטור הבנקאות האירופאי, ונראה שווה לעקוב אחר הבנקים הגדולים באירופה. כפי שדיווחנו מוקדם יותר השנה, ע"פ דו"ח של הבנק להסדרים בינלאומיים (BIS), החשיפה של אירופה לטורקיה מסתכמת בכ-224 מיליארד דולר. מעל כולם עומדת ספרד עם חשיפה של 83 מיליארד דולר של המערכת הבנקאית לטורקיה. צרפת עם חשיפה של 35 מיליארד דולר ואיטליה עם חשיפה של 18.1 מיליארד דולר. הבנק השני בגודלו בספרד, BBVA, מחזיק בכ-50% מהבנק Garanti Bank, הבנק השלישי בגודלו בטורקיה. הבנק האיטלקי, UniCredit, מחזיק בכ-41% מהבנק הרביעי בגודלו בטורקיה, Yapi Kredi. החשיפה של הבנקים באירופה לבנקים בטורקיה: נפילה של טורקיה עשויה להדביק את אירופה  

תגובות לכתבה(37):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 31.
    יום חג ביוון (ל"ת)
    אנדראס 18/08/2018 07:44
    הגב לתגובה זו
  • 30.
    אברהם 18/08/2018 07:43
    הגב לתגובה זו
    ערביי ישראל והפלסטינים אהבתם אתו חשבתם שהוא יציל אתכם
  • איתן 19/08/2018 16:50
    הגב לתגובה זו
    מי אחראי לעינוי ורצח ילדים נשים וטף יהודים בתקופת השואה??, איפה היה אלוהי היהודים? הסתתר מאחורי ענן?
  • הלא מופתעת 19/08/2018 00:26
    הגב לתגובה זו
    הפלסטינים עם עם רמה רעה. לא יעזור להם שום דבר מלבד להחליף זהות
  • 29.
    עודד 12/08/2018 13:33
    הגב לתגובה זו
    כפויי טובה! בילינו אצליכם וביזבזנו כסף בטיולים וקניות ומקבלים יריקה בפנים! זה מה שקורה למי שמתעסק עם ישראל! תאכלו אותה!
  • 28.
    גבר בן גבר (ל"ת)
    אביטל 12/08/2018 02:20
    הגב לתגובה זו
  • 27.
    אוטוטו האזרחים יקצצו לו את השפם (ל"ת)
    מיכה 11/08/2018 23:56
    הגב לתגובה זו
  • 26.
    שמעון 10/08/2018 18:44
    הגב לתגובה זו
    ???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
  • 25.
    אני אצווה על הלירה לעלות!! ואם תסרב אכלא אותה!! (ל"ת)
    ארדואן 10/08/2018 14:40
    הגב לתגובה זו
  • 24.
    בני 10/08/2018 13:36
    הגב לתגובה זו
    תבין השווקים רק עולים כמה כסף שרפת בשורטים על השווקים בשנים האחרונות לא חבל
  • 23.
    ארדואן האידיוט 10/08/2018 13:35
    הגב לתגובה זו
    כמה מפגר יכול להיות בן אדם. וכמה מפגר העם הטורקי שבחר באדיוט הזה.
  • 22.
    הבורסה בטורקיה בכלל לא מתרגשת.. ארדואן בנתיים מנצח שוב (ל"ת)
    oudi535 10/08/2018 13:33
    הגב לתגובה זו
  • 21.
    זה הזמן לחופשה בטוריקה בזול על חשבון הטורקים הפראיירים (ל"ת)
    שי.ע 10/08/2018 13:02
    הגב לתגובה זו
  • 20.
    כרגיל (ל"ת)
    יאללה תדפיסו כסף 10/08/2018 12:55
    הגב לתגובה זו
  • 19.
    הבורסה בטורקיה יורדת 0.2%, איך תסביר את זה (ל"ת)
    לעמית טל 10/08/2018 12:49
    הגב לתגובה זו
  • 18.
    יש יש יש אלוהים !!!!! עובדה !!!! (ל"ת)
    א מ 10/08/2018 12:37
    הגב לתגובה זו
  • אלברט 12/08/2018 01:24
    הגב לתגובה זו
    איזו הוכחה מדהימה נתת - מתמטית, פיסיקלית, לוגית... הכל
  • 17.
    בני 10/08/2018 11:38
    הגב לתגובה זו
    יש להחזיר את בתי הקזינו לטורקיה באופן מידי
  • 16.
    צנזור 10/08/2018 11:25
    הגב לתגובה זו
    רוסיה אירן טורקיה בשליטת פנאטים
  • 15.
    דבר המערכת 10/08/2018 11:09
    הגב לתגובה זו
    והתקשורת. הסמולנית אנטי ציונית אוכלת את ליבה שהיהודים צוהלים בדרוג AA++ שבת שלום ליהודים הימנים
  • 14.
    זה ארדואן והצרות רק מתחילות שונאי ישראל יכחדו (ל"ת)
    המן הרשע 10/08/2018 11:08
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    רון גושר 10/08/2018 10:29
    הגב לתגובה זו
    אני מצדיע לטראמפ על מדיניות הסנקציות שלו נגד המשטרים הרצחניים והחשוכים של טורקיה ואיראן. זה מתחיל לתת את אותותיו ועשוי לגרום לקריסת המשטרים הללו ולעתיד טוב יותר לעולם.
  • מי אתה קטנצ'יק שתצדיע? (ל"ת)
    מרקו 10/08/2018 12:28
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    ציוני 10/08/2018 09:32
    הגב לתגובה זו
    לא יהיה לו כסף לממן את חמאס ולקנות נכסים בירושלים.
  • מה גואל רצון חזר? (ל"ת)
    לציוני 10/08/2018 12:28
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    יקי 10/08/2018 08:31
    הגב לתגובה זו
    הכבוד שלו והקנאה מוציאה אותו מדעתו
  • 10.
    נוסטרדמוס 10/08/2018 07:35
    הגב לתגובה זו
    תתאושש
  • 9.
    לכבוד ירושלים!!! (ל"ת)
    ישראל 09/08/2018 22:58
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    אורי 09/08/2018 21:52
    הגב לתגובה זו
    אל תחפשו הגיון באיסלם, הם מתאבדים.
  • 7.
    kobes 09/08/2018 20:37
    הגב לתגובה זו
    ילמדו על קופתם לקח
  • תקווה אמיתית 09/08/2018 21:50
    הגב לתגובה זו
    הם שכחו מהר מה קרה לפני 75 שנה
  • 6.
    עכשיו ארדואן יתחיל נלבכות על העזתיים וכו' (ל"ת)
    דני 09/08/2018 20:32
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    שלמה 09/08/2018 20:21
    הגב לתגובה זו
    בכל מקום שדורך האיסלאם לא צומח דשא
  • 4.
    כולם ממונפים 09/08/2018 18:33
    הגב לתגובה זו
    בנפול האירופים גם לנו חגיגה
  • 3.
    עמי 09/08/2018 18:18
    הגב לתגובה זו
    זה מה שקורה למי שמדבר נגדנו. היינו מטיילים, משקיעים וקונים בטורקיה והיה לכם טוב מאוד. ארדואן השתלט על המדינה ונהיה סולטן של מדינה קורסת. הולך נגד ישראל, אמריקה ועושה הפוך מההיגיון. אירן גם בדרך להיות מדינה "דלת מזומנים" ובקרוב הם ימותו מצמא במיליונים. מסכנים האירנים.
  • 2.
    פשיטת רגל 09/08/2018 17:40
    הגב לתגובה זו
    יחד עם אירן
  • 1.
    תקווה אמיתית 09/08/2018 17:25
    הגב לתגובה זו
    הם תומכים באירן ועדיף שיפלו
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: