וול סטריט עליות מסחר בורסה אור ירוק רמזור
צילום: Istock

"ארצות הברית בדרך להפסיד במלחמת הסחר"

לדברי סטיבן רואץ', כלכלן בכיר באוניברסיטת ייל: "לסינים לא תגמר התחמושת במלחמת הסחר" 
גיא עיני | (12)

"ארצות הברית נמצאת בדרך להפסיד במלחמת הסחר מול סין" אומר סטיבן רואץ', כלכלן בכיר באוניברסיטת ייל. "מלחמות סחר הן לא דבר שקל לנצח בו, הן משהו שקל להפסיד בו וארצות הברית נמצאת על הדרך שמובילה להפסד", מוסיף רואץ'.

"המדינות משתמשות בנשק אוטומטי, זה כבר לא רק דיון רטורי. אנו נמצאים בשלבים הראשונים של המלחמה, מלחמת סחר חיה. השאלה הנשאלת היא עד כמה רחוק זה יילך? וכמה משמעותית תהיה ההתחמושת בעתיד?" אומר רואץ'.

הממשל של הנשיא טראמפ פרסם ביום שלישי רשימה של מוצרים בהיקף של 200 מילארד דולר על סחורות מסין שעליהם יוטל מס של 10%. סין כנגד איימה בפעולת תגמול ואמרה שתגיש תלונה לארגון הסחר העולמי.

בשבוע שעבר ארצות הברית מימשה את איום הטלת המכסים בשווי 35 מילארד דולר על סחורות מסין כשזאת הגיבה במכסים בגובה של 25% על סחרות אמריקאיות באותו היקף.

"בשנה שעברה הסינים ייבאו סחורות בהיקף של 130 מיליארד דולר לעומת סחורות בהיקף של 505 מיליארד דולר שיובאו על ידי ארצות הברית, אבל זה לא אומר שלסינית תגמר התחמושת במלחמת הסחר", אומר רואץ'.

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    למי שיש גירעון סחר לא מפסיד (ל"ת)
    gg 13/07/2018 02:21
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    הי הנעלמה 12/07/2018 14:15
    הגב לתגובה זו
    אם סין תהיה חכמה היא תכריז על תיקו שזה כולו ניצחון.הרי זה לא שמכסים שיש היום של הסינים הם רלוונטיים כל התעשייה הולכת להשתנות לתעשייה אוטומטית ללא מגע יד אדם ואותו דבר בתחום השירותים עם רובוטים אינטלגנציה שיכולים לשרת אותך 24/7 בלי להתעייף. להתעסק בשוק העבודה של המאה ה 20 זה פטטי ומראה רק שפוליטיקאים מנותקים מהמציאות מהכלכלה ומההווה ומתעסקים בעבר וכרגע יש מהפכה תעשייתית שניה הרבה יותר גדולה שמשנה את הכלכלה/שוק העבודה/החברה. אז שיהיה לנו בהצלחה
  • 6.
    כותב 12/07/2018 13:29
    הגב לתגובה זו
    לא הולך ברגל
  • 5.
    דייב 12/07/2018 12:45
    הגב לתגובה זו
    לזעוק אמריקה תפסיד סתם כי הפנתה את חיציה למספר מטרות, לא אומר כלום לגבי מדת הצלחה או כשלון. משול לסתם יבבה או נעירת חמור.
  • 4.
    אהרון 12/07/2018 12:23
    הגב לתגובה זו
    אמריקה יכולה להמשיך ולהתקיים כמשק סגור תקופה ארוכה הרבה יותר מכל מדינה אחרת . לא חסר לה מוצרים תוצרת עצמית כולל נפט . לכן המפסידה יכולה להיות סין
  • שלומי 12/07/2018 12:53
    הגב לתגובה זו
    הסינים הרבה יותר עמידים מהאמריקאנים, יוכלים לחיות על קערת אורז בשביל הכבוד הלאומי שלהם. אמריקאנים מפונרים ושבעים.
  • סין מחזיקה באג"ח של ארה"ב (ל"ת)
    בעל המאה הוא החזק 13/07/2018 07:55
  • 3.
    הכלכלן 12/07/2018 11:56
    הגב לתגובה זו
    הכלכלן הזה הזוי (אני רציני). מה הוא בדיוק מתכוון כשהוא אומר שארה"ב הולכת להפסיד?האם הוא מתכוון שהאבטלה תגדל? לכמה? האם הדולר יחלש? לכמה? היות ולא ברור לי למה הוא מתכוון, ואני בטוח שלעוד רבים וטובים לא ברור אזי יוצא שהכלכלן הזה אומר דברים לא ברורים. כלכלן שאומר דברים לא ברורים - הזוי.
  • 2.
    סוחר 12/07/2018 11:48
    הגב לתגובה זו
    ככה או ככה סין היא מדינה גדולה ששולחת מוצרים בזול. אבל מי שבאמת דופק את ארצות הברית זאת קנדה ומקסיקו הם הסכמי הסחר המביכים האלה.
  • 1.
    נועם 12/07/2018 11:44
    הגב לתגובה זו
    המרה הלקוח תמיד צודק נכונה. ארה"ב היא הקונה הכי גדולה של מוצרים מסין וזה לא בגלל שלאמריקה אין את הידע או היכולת לייצר את זה בארה"ב. בכל מקרה טראמפ ינצח, או שהוא יקבל את הכסף מהמיסוי או שהייצור יעבור חזרה לארה"ב ויותר אנשים יחזרו לעבודה ויקבלו משכורות. בכל מקרה ירוויח. אומרים הסינים לא יקנו אג"ח ארה"ב - אז מה יקנו? את היורו שעתידו בספק? את היואן ? קודם כל שיתר העולם יסכימו לקנות. בקיצר בכל מהלך ארה"ב תרוויח ממלחמת הסחר
  • אדון 13/07/2018 15:20
    הגב לתגובה זו
    לא יודע מה השכלתך, אך אתה טועה ומטעה, הייצור לא ייצא מארה"ב לחו"ל כי בא לו, כי הוא יותר זול! החזרץ הייצור לארה"ב מייקר את העלות לבעלי החברות מקטין מקטין השקעות מצמצם כח עבודה ומקטין מכירות כי המוצר שלך שמיוצר בארה"ב יותר יקר ולא מצליח להתחרות במחירים בשוק העולמי. איזה בורות אלוהים. #בלוף הימין
  • ממתי ב0מול מאמינים באלוהים? (ל"ת)
    נדבר עוד שנתיים 15/07/2018 16:42
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: