רג'פ טאיפ ארדואן,טורקיה
צילום: AFP

ארדואן בצרות: האינפלציה בטורקיה בשיא של 14.5 שנים

הלחץ בשווקים המתעוררים נמשך. הלירה הטורקית מאבדת בשעה זו כ-1.2% מערכה מול המטבע האמריקני, ונראה שהקדנציה החדשה של ארדואן בדרך לקטסטרופה
עמית טל | (15)

שוק המט"ח ממשיך גם היום להיות המעניין ביותר. לאחר שבבוקר נאלץ הבנק המרכזי בסין להודיע לציבור כי הוא יתערב מעתה על מנת לייצב את המטבע המקומי, הפוקוס עובר בשעות האחרונות לטורקיה. הלירה הטורקית מאבדת בשעה זו כ-1.2% מערכה מול המטבע האמריקני, ונראה כי הצרות של הנשיא ארדואן רק בתחילתן.

למרות שהבנק המרכזי הקפיץ בחודשים האחרונים את הריבית במדינה לרמה של 17.5%, נתון האינפלציה הרשמי במדינה קפץ בחודש האחרון מרמה של 12.15% לרמה של 15.39%, שיא מאז 2004 אז נרשמה במדינה אינפלציה של 16.2%. הנתון היה גבוה משמעותית מהערכות האנליסטים שציפו לקצב עליית מחירים של 13.9% בלבד.

השכבות החלשות במדינה סופגות שוב: מחירי המזון לא כולל אלכוהול זינקו בחישוב שנתי בקצב של 18.89%, מחירי התחבורה זינקו בקצב של 24.26%.

נתוני האינפלציה היום בטורקיה: שיא של 14 וחצי שנים

הנתונים היום מצטרפים לנתונים חלשים במיוחד שמגיעים מטורקיה, ומסמנים על האטה חדה בפעילות הכלכלית במדינה. נתוני הייבוא שפורסמו אמש הצביעו על ירידה 3.6% ביחס לחודש המקביל אשתקד, כאשר הצלילה בערך הלירה הטורקית מסביב את המצב. הייצוא מהמדינה נפל בכ-1.2% ביחס לחודש המקביל אשתקד.

נתוני האינפלציה הבוקר צפויים לשים את ארדואן ומקבלי ההחלטות בבנק המרכזי במדינה בבעיה. מחד גיסא, ארדואן ממשיך לטעון כי יש להוריד את הריביות במדינה, דבר שיקפיץ עוד יותר עליות המחירים בשוק. מאידך גיסא, הבנק המרכזי צריך לעלות כעת ריבית כאשר הכלכלה הטורקית מראה סימני הידרדרות מהירה, דבר שיעמיק את המשבר הכלכלי במדינה. ובמילים פשוטות: הצרות של טורקיה רק בתחילתן.

ואם זה לא מספיק, הלחץ על הכלכלה הטורקית צפוי עוד להחמיר בחודשים הקרובים כאשר הפד' יעבור לשלב ה-4 מתוך 5 של צמצום מאזן הפד', ויצמצם כ-40 מיליארד דולר ממאזנו בכל חודש.

מאזן הפד' המעודכן, והצפי לאוקטובר: הלחץ בשווקים המתעוררים צפוי להחמיר

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 14.
    מה זו אינפלציה? 13/07/2018 18:59
    הגב לתגובה זו
    רק מיתון יפטור תבעיה הרבה כסף מעט סחורות ושירותים כלכלה לא צומחת רק צמיחה אמיתית תרסן אינפלציה את עליית מחירים בדרך כלל השלב הבא מיתון כלכלי ירידה ברמת החיים.
  • 13.
    לכל חתול נגמר המזל ובסוף נדרס (ל"ת)
    יוסי 04/07/2018 15:19
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    גיא 04/07/2018 13:35
    הגב לתגובה זו
    מנהיג, מבין הבודדים בעולם, שמוכן להקריב הכל, כולל את העם הטיפש שבחר בו, על מנת להצדיק אג'נדה מאוד בעייתית שיבושם להם. בישלו חרא יאכלו חרא מי שנכנס בחור הלא נכון שלא ייבכה כשהוא יוצא מלוכלך
  • 11.
    אורח 04/07/2018 10:56
    הגב לתגובה זו
    כל הכבוד אתה ארדואן . קדימה תתעקש כמו חמור ואל תקשיב לאף אחד . הרוס את הכל . מזה איפלציה של 16% . תעשה אינשאללה אינפלציה של 1000% בטורקיה . ואל תשכח מי שעושה צרות ליהודים הוא חוטף . תלמד קצת היסטוריה . תלמד מהרומאים ועד ימינו האנגלים וארופאיים . אבל אתה בכיוון . תעלה עוד את אינפלציה בטורקיה . רצו אסלם אז קבלו אסלם . תהנו..
  • 10.
    זה לא היהודים אשמים?.... (ל"ת)
    ל 04/07/2018 07:24
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    תאכל עכוז (ל"ת)
    ירקרק 03/07/2018 23:02
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    לא יהיה כמו - Mustafa Kemal Atat?rk - "אבי הטורקים"; (ל"ת)
    חן 03/07/2018 20:03
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    ארדואן אני מאחל לך רע (ל"ת)
    רוני 03/07/2018 19:01
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    הוא יאשים אותנו ואת היהודים באמריקה כרגיל. (ל"ת)
    בא 03/07/2018 18:13
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    בא 03/07/2018 18:10
    הגב לתגובה זו
    צבאי יכול להיות הרבה יותר טוב לטורקיה ולעולם .
  • 4.
    מהי אינפלציה 03/07/2018 18:08
    הגב לתגובה זו
    ימחקו חברות עם מינופים האטה ומיתון בשנים הבאות
  • 3.
    מהי אינפלציה 03/07/2018 18:07
    הגב לתגובה זו
    סה סחורות ושירותים מתייקרים עקב אי יכולת המשק לספק אותם הפתרון צימצום דרסטי בהוצאות הממשלה.ירידה בתפוקה אבטלה ארדואן פשוט המציא צמיחה שלא קיימת במשק שכאילו צומח
  • 2.
    מי שמתעסק, מתרסק (ל"ת)
    מירי 03/07/2018 17:35
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    הכל בגלל העננים שישראל מעכבת ולא נותנת להם להגיע לטורקי (ל"ת)
    שומר הסף 03/07/2018 15:06
    הגב לתגובה זו
  • כול העננים ברחו מאירן וטורקיה ,הם לא סובלים אנטישמים . (ל"ת)
    בא 03/07/2018 18:11
    הגב לתגובה זו
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: