וול סטריט
צילום: Istock

סגירה אדומה בוול סטריט: מלחמת הסחר ושוק המט"ח במרכז

טראמפ הטיל הערב מכסים בהיקף של 50 מיליארד דולר על סין, והממשל הסיני הגיב באותה צורה. הדולר תיקן למטה לאחר הזינוק אמש. הנפט נפל 3.3%, הזהב איבד 2%
עמית טל | (7)

יום המסחר בוול סטריט נסגר בירידות שערים מתונות, כאשר סוגיית מלחמת הסחר חוזרת לכותרות. שוק המט"ח צפוי לרכז עניין רב לאחר שהדולר זינק אמש בחדות ברקע למדיניות הפד' ולהחלטת הריבית באירופה. מדדי וול סטריט S&P 500 0.13% דאו ג'ונס 0.16% נאסד"ק -0.21% בגזרת הישראליות, פלוריסטם (סימול:PSTI)  נסגרה בעליות של 0.8% והמשיכה לרכז עניין רב ברקע להצלחה מוקדם יותר השבוע בניסוי הקליני בתאי PLX-PAD לטיפול במחלת הצליעה לסירוגין (לכתבה המלאה). למרות ההצלחה בניסוי, ניכר כי המשקיעים לא התרשמו יתר על המידה, ושלחו את מניית החברה לירידות חדות בימים האחרונים. שוק המט"ח צפוי לרכז את רוב תשומת הלב. ברקע למדיניות הניצית שהפגין הפד' ביום רביעי האחרון, והחלטת הריבית אמש באירופה, התרסק אמש האירו בכ-1.8% מול המטבע האמריקני. זוהי הירידה החדה ביותר בשנתיים האחרונות במטבע האירופאי. הלחץ של הדולר הורגש גם בשווקים המתעוררים, שם סבלו המטבעות של ארגנטינה/ברזיל/טורקיה מלחץ מכירות חד. הפזו הארגנטינאי התרסק אמש ביותר מ-6.5% כאשר התשואות על החוב הארנגטינאי לשנה הקרובה טסו לרמה של 38%, תמחור של פשיטת רגל. בברזיל הצליח השוק "לשבור" את הבנק המרכזי כאשר הריאל איבד 2.4% למרות התערבות נרחבת במיוחד של הבנק המרכזי במדינה שהזרים פקודות מכירה של דולרים לשווקים (לכתבה המלאה). הדרמה בארגנטינה נמשכת גם הערב, כאשר המטבע המקומי חוזר לרדת לאחר התפטרותו של יו"ר הבנק המרכזי במדינה (לכתבה המלאה). בברזיל הבנק המרכזי הצליח לחזק הערב את המטבע המקומי בעזרת מכירה של 30 אלף חוזים על הדולר, אך השאלה הגדולה היא כמה זמן יכולות מדינות אלו להמשיך "לשרוף" יתרות מט"ח.

הדולר אינדקס בעולם: "חיתוך זהב" מוקדם יותר השבוע, וזינוק בימים האחרונים ברקע לזינוק אמש של הדולר בעולם, החדשות המגיעות הערב מוושינגטון בנוגע למלחמת הסחר מצליחות כעת להחליש במעט את המטבע האמריקני.  ארה"ב הודיעה הערב כי היא מטילה מיסים של כ-25% על 1,102 מוצרים סינים, כאשר היקף התוכנית עומד על כ-50 מיליארד דולר. כניסת המכסים לתוקף צפויה להתרחש ב-6 ליולי, כאשר בחלק הראשון היקף המיסים יעמוד על 34 מיליארד דולר, והשאר יחולו מאוחר יותר השנה. בארה"ב מבטיחים להטיל מיסים נוספים במקרה וסין תגיב למהלך האחרון. לפני זמן קצר הודיעה סין כי היא צפויה להטיל בחזרה מיסים בהיקף דומה. נראה עתה עם טראמפ יעמוד בהבטחה להגיב במיסים גבוהים יותר. ברקע למתיחות בין המדינות שווה לעקוב אחרי מניות התעופה, ובפרט בואינג (סימול:BA) שמאבדת הערב כ-1.3% מערכה. מניות הטכנולוגיה בעלות כמות ה"שורטים" הגדולה ביותר ממשיכות לרכז עניין רב לאחר שביצעו מהלך חריג למעלה בשבועות האחרונים ("שורט סקויז"). נציין בהקשר זה את מניית טוויטר (סימול:TWTR), טסלה (סימול:TSLA), נטפליקס (סימול:NFLX). מנגד, נראה כי סקטור הבנקאות צפוי להמשיך להיות בעייתי בימים הקרובים, כאשר הנפילה בעקומות האג"ח בימים האחרונים צפויה לפגוע ברווחיות הבנקים. בהקשר זה נציין את מניית דויטשה בנק הבעייתית  (סימול:DB) שירדה 1%, בנק אוף אמריקה (סימול:BAC), סיטי בנק (סימול:C). בגזרת המאקרו, מדד הייצור של האמפייר סטייט הציג קריאה של 25 נק', מעל הצפי שעמד על 19.1 נק'. הנתון ממשיך את רצף נתוני המאקרו החזקים בארה"ב, שמעלים את החשש כי ארה"ב קרובה להתחממות יתר. סקטור הסחורות חווה הערב לחץ מכירות חד. הנפט איבד הערב 3.3% מערכו ונסחר ברמה של 64 דולר לחבית. הזהב והכסף איבדו עד 4%. תעודת הסל העוקבת אחר הסקטור (סימול:XLE) השילה 2.9%.  

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    שיגי 15/06/2018 23:06
    הגב לתגובה זו
    הכל " השתפר" פי 10. הכל כבד ואיתי ותגובות עולות אחרי חודש מעת כתיבתן ועוד שכאלו. היי האלו מה עובר עליכם. אתם לא מבינים שעד שהתפרסמו את תגובתי הבורסה תהיה כבר% 60יותר זולה...
  • 6.
    מומחה לקטסטרופות 15/06/2018 22:00
    הגב לתגובה זו
    וטיפדות וכלומניקיות הורסת בידי ומוח הרשע שלה את כלכלות העולם אחת אחרי השניה. לא קם עדיין החכם שיגידו לאידיוט עם הפארוקה הצהובה על הראש שמה שהוא עושה זה זריעת השורשים של העולם נגד אמריקה שלדים את " המעצמה" במקומה הנכון. והמון הנכון למעשה הוא להעלימה מדפי ההיסטוריה מה שיקרה בשנים הקרובות בכל מקרה. עד העמותה היא תגרום רק נזק ורוע בעולם. מקווה כולנו שהאידיוט הג'ינג'י עם הפארוקה המצחיקה יובס על ידי דמוקרט שפוי שיביא טוב לעולם.
  • 5.
    אורי 15/06/2018 21:50
    הגב לתגובה זו
    אם היום וולף לא בוגר בשתי אחוז למעלה ותל אביב תרוץ ל1800 תוך שבועיים
  • 4.
    שבוע מפחיד 15/06/2018 20:03
    הגב לתגובה זו
    מלחמת הסחר שמחריפה ונתונים שפורסמו מראים על האטה בכלכלת סין. סין תגיב ככל הנראה בתחילת השבוע והיא כבר מאיימת. הבנק העולמי קובע היום שיש סיכון ממשי לכלכת העולם ובגרמניה הורדו תחזיות הצמיחה. סופר זהירות לשבוע הבא.
  • 3.
    אוהד של עמית טל 15/06/2018 18:28
    הגב לתגובה זו
    הרבה מגיבים לגלגו עליו כשטען שהדולר צריך להתחזק מול היורו ומול השקל. צדק לגמרי! גם אני הייתי בדיעה הזו וכתבותיו חיזקו את דעתי. תודה!
  • 2.
    אני אורי שבילבל כאן המוח השבוע. מצטער אבל אני טומטום. (ל"ת)
    היי אייל 15/06/2018 16:36
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    I / א קבוצה 15/06/2018 16:25
    הגב לתגובה זו
    ויכול להיות שמשם רק תתחלנה הירידות...
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: