צילום: Istock
הריצה במניות הטכנולוגיה הגדולות: בועה?
5 מניות הטכנולוגיה שהפכו לאחרונה להוות כ-27.5% ממדד הנאסד"ק ממשיכות לקבוע שיאים הערב, בגולדמן זאקס טוענים כי זו רק ההתחלה
משבר באיטליה? משבר בשווקים המתעוררים? הפד' מצמצם ומעלה ריבית? 5 מניות הטכנולוגיה הגדולות: אמזון (סימול:AMZN), אפל (סימול:AAPL), נטפליקס (סימול:NFLX), גוגל (סימול:GOOG) ופייסבוק (סימול:FB) מתעלמות מכל החדשות השליליות ומזנקות בימים האחרונים לשיאים חדשים. למרות שביצעו עליות של מאות אחוזים בשנים האחרונות, בגולדמן זאקס בטוחים כי לא מדובר בבועה כלל.
הפעם זה אחרת
"בניגוד לבועת הדוט קום בשנות ה-90, רוב ההצלחות של מניות אלו ניתן להסבר פדומנטאלי. הפעם הכנסות והרווחים הגבוהים הם הגורם הדוחף, ולא השקעות ספקולטיביות על העתיד", טוענים האסטרטגים של גולדמן זאקס, פיטר אופנהיימר וגיאום ג'איסון, בראיון לרשת בלומברג.
בגולדמן ממליצים לכולם להצטרף לריצה: ""אפקט כדור השלג" בתחום דומה למה שהתרחש במהלך המהפכה התעשייתית, שבה טכנולוגיה אחת הובילה, וגרמה לתעשיות המסורתיות להשקיע יותר על מנת לשרוד".
ניתוח מכפילי הרווח של החברות הערב מצביע כי למעט אפל, מכפיל התמחור הנוכחי של החברות בועתי במיוחד.
הכלי של הבנקים לוויסות השוק
הסבר אפשרי נוסף לריצה האחרונה של מניות הטכנולוגיה הגדולות הוא היכולת שלהן לווסת את השוק בצורה אבסולוטית. כפי שדיווחנו בחודש שעבר, 5 מניות אלו מהוות הערב יותר מ-27.5% ממדד הנאסד"ק, מדובר בשיא כל הזמנים. המשמעות של נתון זה היא שבאמצעות שליטה על מניות אלו, השוק יכול להתעלם מכל אירוע כלכלי/פוליטי שמתרחש.
הפרופורציה של מניות ה-FAANG במדד הנאסד"ק: שיא כל הזמנים
— Amit Tal (@amital13) 7 במאי 2018נזכיר כי אחת התופעות המעניינות בשנים האחרונות הוא כניסתם של הבנקים המרכזיים גם לשוקי המניות. הבנק המרכזי של שוויץ הפך בתחילת 2018 להיות בעל המניות ה-8 בגדולו בכל וול סטריט, כאשר אחזקותיו העיקריות הן 5 מניות הטכנולוגיה הגדולות (לכתבה המלאה). גם קרן העושר הנורבגית, שמשקיעה כספים רבים בשנתיים האחרונות בוול סטריט, מחזיקה נתח רב מהשקעותיה ב-5 מניות אלו (לכתבה המלאה). אחזקות הבנק המרכזי של שוויץ ב-2017
— Amit Tal (@amital13) 5 בנובמבר 2017
- 16.רוברט 06/06/2018 15:48הגב לתגובה זואיזה מפחידדדדדדדדדדד! לכן יש עליות קיצוניות ונפילות קיצוניות...
- 15.ריקי 06/06/2018 13:11הגב לתגובה זוברור שזה בועה! כל תזוזה למטה בפאנגים מוריד את המדד! ריכוזיות מסוכנת!
- 14.מכפיל 300 זה לא בועה ? אז מה זה בועה ? (ל"ת)עמי 06/06/2018 10:15הגב לתגובה זו
- 13.כמו שהבטחתי נובה הטיסה התחילה (ל"ת)הצלף 06/06/2018 09:43הגב לתגובה זו
- 12.אודי 06/06/2018 09:18הגב לתגובה זוכמו שאמרת עם התאוריה המגוחכת שלך או שהרמת דגל לבן?אתה יודע מה היה טיפשי בדעה שלך? אם באמת הדברים היו כל כך פשוטים כולם היו עושים כסף, לכן הדעה שלך שיטחית ורדודה.
- 11.מהנדס 06/06/2018 08:28הגב לתגובה זואיך נטפליקס קשורה ל 5 הגדולות? איפה אינטל? קוואלקום? חברות שמייצרות ערך אמיתי בשוק
- 10.סוחר 06/06/2018 03:06הגב לתגובה זואמזון ונטפליקס בהחלט בועה. גוגל, אפל ופייסבוק ממש לא. המכפיל של גוגל שמוצג בטבלה לא נכון. כנראה לקחומבצורה עיוורת את הרווח האחרון כולל עודף מס ששילמה בעקבות הרפורמה. מכפיל שלה סביבות 30
- 9.אם תמכרו תפסידו 06/06/2018 00:01הגב לתגובה זוכנגד כל התחזיות וכנגד כל הסיכויים. אלו החברות שעומדות להשתלט על העולם. 2018-2019 אלו השנים שלהן. ראיתי את זה בכדור הבדולח שלי.
- 8.בועה גדולה (ל"ת)צלול 05/06/2018 19:31הגב לתגובה זו
- 7.עמי 05/06/2018 18:42הגב לתגובה זוממשלות וגופים גדולים השקיעו ומשקיעים במניות האלו. מי שינסה לממש במחזורים גדולים יודע שיוביל אותם למטה. מעניין מי מוכר בעליות?
- 6.קוראים לזה ווסות 05/06/2018 18:38הגב לתגובה זוהכלכלי מתנתק מה שמעניין זה המדד בלבד סופו של על ווסות ידוע . הנתק הכלכלי מתרחש הסוף קריסה סופו של כל ווסות המדד.מזרימים כסף למניות הללו הן עולות המדד עולה תהליך זה מראה בבירור נגמר השוק הספקולציה חוגגת .יגמר בבכי למצטרפים האחרונים ידוע
- 5.נדי 05/06/2018 18:34הגב לתגובה זוומה לגבי ענקיות סיניות כמו BABA, TCEHY ? שווין המשותף גדול מאפל.
- 4.איציק 05/06/2018 18:32הגב לתגובה זוגולדמן לצערנו כהרגלו טועה ומטעה. המצב :בוקה ומבוקה ומבולקה ולב נמס ופיק ברכיים וחלחלה בכל מותניים...ספר נחום ב' פסוק י"א. (כתבנו זאת כבר גם בכתבה שכנה) עדיף שיהיה פעמיים למען ירעדו אמות הסיפים. ערב מבורך.
- 3.אם כל 05/06/2018 18:28הגב לתגובה זושווי שוק יותר מכל טצרני האוכל והדלק ביחד ללא הצדקה
- 2.מלכודת דבש זהירות מתבקשת (ל"ת)מוטי 05/06/2018 18:21הגב לתגובה זו
- 1.עשר מניות לא יכולות להחזיק את השוק (ל"ת)בועה או לא 05/06/2018 18:13הגב לתגובה זו
- יכולות גם יכולות (ל"ת)שי 06/06/2018 00:12הגב לתגובה זו
TV
האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?
מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר.
בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן.
לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה.
כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח.
כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות.
המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל.
לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם.
מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת.
מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב.
כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00.
נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר.
הנה הריאיון המלא:
