החלטה גורלית: האם הפד' יפתיע ויהיה ניצי במיוחד?
הפד' צפוי לפרסם את מדיניות המוניטארית והצפי ל-2018, לנוכח המהלכים האחרונים בשווקים, האם הפד' יזעזע את השווקים?
נראה כי הגענו לשלב המעניין ביותר בניסוי הכלכלי הגדול בהיסטוריה, שלב שכל בחירה מכאן מהווה אופציה רעה. לאחר שב-9 השנים האחרונות הבנקים המרכזיים הציפו את השווקים בכסף זול והצליחו להציג מצג של צמיחה כלכלית, לא ניתן להמשיך במתכונת הנוכחית של הכסף הזול ללא נזקים רבים. הזינוקים האחרונים בשוק המטבעות הווירטואליים, והדברים של הרגולטור האמריקני על כך שאזרחים התחילו לקחת הלוואות/ למשכן את בתיהם על מנת להשקיע בביטקוין (לכתבה המלאה), הם סימנים של שוק חם יתר על המידה, שהתמחור סיכונים נעלם לחלוטין.
האמת היא שאי אפשר להאשים את המשקיעים והסוחרים בביטחון מופרז אחרי 9 שנים בהם הזרימו הבנקים המרכזיים מעל 19 טריליון דולר, ועצרו כל תחילה של תיקון בשווקים. הנסיון של הבנקים המרכזיים להפוך את השווקים ל"חצי מווסתים, חצי חופשיים" נועד לכישלון כי ברגע שהשחקנים מבינים את הכלל שהבנק תמיד יעמוד לעזרת, פלא שהמשקיעים מפסיקים לתמחר סיכון?
תעודת השורט על מדד הפחד (סימול:XIV) ממחישה בצורה הטובה ביותר את העלמות הפחד מהשווקים השנה:
קפיצה בריביות ופיצוץ בועת האשראי בתקופה הקרובה היא בלתי נמנעת
רבים טוענים כי שורשי המשבר הם ב-2008 כאשר הבנקים התחילו להציף השווקים בכסף זול, אך האמת היא שהתהליך התחיל ב-1971 מיד עם ביטול תקן הזהב ונתן אפשרות לקחת הלוואות ללא הפסקה (הכסף איננו מגובה בכלום). תור הזהב של החברות האמריקניות התחיל במקביל לגידול החוב הממשלתי כפי שניתן לראות בגרף הבא:
ההימור של השחקנים בתמיכת הפד' הפך לבולט במיוחד כאשר למרות שהפד' מדבר על 3 העלאות ריבית במהלך 2018 ו-2 העלאות ריבית ב-2019, והשווקים מאמינים כי לפד' נותר עוד 2 העלאות בלבד. ובמילים פשוטות: הפד' ושאר הבנקים המרכזיים הפכו לצפויים מידי, והפד' חייב לשנות את המצב הזה, ומצד שני קפיצה בריביות עשויה לפוצץ את בועת האשראי שנוצרה פה בחודשים האחרונים.
התשואות אג"ח לטווחים קצרים מטפסות לשיאים חדשים הערב. נציין במיוחד את התשואות ל-5 שנים שנראות בדרך המהירה לכיוון ה-3%.
כלל המשברים ב-5 העשורים האחרונים קשורים לחוב שעלה לרמות מסוכנות מידי, והבנקים המרכזיים טיפלו באותו אופן בכולם: מאפשרים לקחת עוד חוב. כך הגענו למצב שלפי הבנק המרכזים להסדרים בינלאומיים (סימול:BIS) היקף החובות עולה על 390% מהתוצר הגולמי של הכלכלות בעולם. הבועה בשוקי האג"ח לאורך השנים: בכל פעם שהריבית לא מאפשרת גלגול חוב, הגיע משבר.nothing to say pic.twitter.com/Tvs69InOyf
— The Big Shorts trade (@amital13) 1 בדצמבר 2017
הבועה בשוקי האג"ח השפיעה על מחירי המניות: הדאו ג'ונס בטווחים ארוכים- השמיים הם הגבול כל עוד החוב גדל.Toward the Fed- Is US debt unstable at these levels? Interest rates must rise from 2018 dxy is going to be the king ?@TheBubbleBubble @federalreserve @zerohedge @markets $tlt #bonds$fvx $dxy pic.twitter.com/CKtivoXPCM
— The Big Shorts trade (@amital13) 11 בדצמבר 2017
כאשר השווקים נמצאים במצב של 0% תמחור סיכונים יצטרך הפד' מחר להחליט את אחת ההחלטות החשובות של השנים האחרונות. נכון, השווקים מתמחרים כמעט לחלוטין העלאת ריבית מחר בשיעור של 0.25%, אבל זו תמימות לחשוב שהעלאה זעומה כזו תוכל לעצור את השווקים מהטיסה. תכירו את התנאים הפיננסים של הפד': המדד מספק עדכון שבועי מקיף על התנאים הפיננסיים בארה"ב בשווקי הכספים, בשוקי ההון וההון ובמערכות הבנקאיות המסורתיות הלא מסורתיות. ערכים חיוביים של המדד מצביעים על הידוק בשוקי הכסף, ואילו ערכים שליליים מצביעים על הקלה בתנאי לקיחת הכסף. המדד נמצא היום בשפל של יותר מ-2 עשורים, במילים פשוטות: קל הרבה יותר היום לוות כסף בארה"ב מבשנים האחרונות. וכאשר זה המצב, אין פלא שאין פלא שלקיחת האשראי בארה"ב למטרות השקעה בנכסים ספקולטיביים הפכה לקלה מאי פעם. מדד התנאים של הפד':The debt bubble process in stock market the sky is the limit @zerohedge @NorthmanTrader @jsblokland @TheBubbleBubble #spx #DowJones pic.twitter.com/6rkvwXUpHf
— The Big Shorts trade (@amital13) 5 בדצמבר 2017
ולסיכום, רגע ההכרעה מצד הבנקים המרכזיים מתקרב במהירות: גישה רכה מידי בנוגע לריביות והטירוף השווקים נמשך והעלאת ריבית תצטרך לבוא עוד מספר חודשים בקפיצה גדולה יותר, מנגד הפד' יוכל כבר לגרום לריביות לזנק. מצב מרתק.Short-term interest rates appear before a jump #bonds $fvx $tlt #fomc #inflation pic.twitter.com/VDQS3SXpoG
— The Big Shorts trade (@amital13) 11 בדצמבר 2017
- תמלילי הפד' נחשפים: "ההקלות הכמותיות מעוותות את השוק"
- הגורם העיקרי לתנודות בשוקים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
- 4.עודד 12/12/2017 21:32הגב לתגובה זוכמה גורמים ישירים לעזוב את השקל: א חוסן השקל זמני לעומת פעילות הפד והבנקים מאירופה וברטניה ב מלחמה ענקית בתכנון, ג בועת נדל"ן תקועה, ד שוק שמחפש יציבות לא נשען על שקל מקומי. ה בנק ישראל בראשות פלוג מחפש אינפלציה מיידית
- אלי 13/12/2017 09:44הגב לתגובה זווכולנו נשלם את המשכנתאות האבודות. ארה"ב מעוניינת מאוד שהדולר יהיה חלש להחזר חובות והגדלת היצוא לכן השקל ימשיך לצערנו (יצואנים) להיות חזק ביחס לדולר.
- 3.משקיע 12/12/2017 20:31הגב לתגובה זומה רע בריבית אפס?? אומרים שזו בועת אשראי אז שיגבילו את האשראי, אם יעלו את הריבית אז הסיכוי שההלואות יוחזרו ירד בחדות
- הלןחש 13/12/2017 07:42הגב לתגובה זוכי אנשים ועסקים לא יוכלו למחזר חובות, הפעילות הכלכלית תרד, ויתחיל גל פשיטות רגל.
- 2.עמי 12/12/2017 19:35הגב לתגובה זוהבורסה בארה"ב עולה בחודשים האחרונים משתי סיבות עיקריות: 1. צפי לעליה בריבית (דולר חזק יותר) 2. הפחתות המיסים של טראמפ מנקודת מבט מסוימת, שתי האפשרויות הנ"ל צריכות היו לגרום לירידות: 1.עליה בריבית משמועתה עליה בהחזר החובות. וארה"ב בחובות עתק גם בחוב הממשלתי וגם הציבורי. 2. הפחתת מיסים שהממשלה גובה, ללא כל קיצוץ בהוצאות הממשלה - יובילו לגרעון ממשלתי גדול יותר. ארה"ב בדרך לחדלות פירעון, וללא קיצוץ בחוב הממשלתי, הם צפויים להיתקע בקיר. השווקים כבר לא מתמחרים סיכונים גאופוליטיים. טילים עפים מעל יפן, והבורסה שוברת שיאים. זה לא היה קורה במצב כלכלי שפוי. יש הרבה קשים על הגב של כלכלת ארה"ב: חוב אדיר שגדל משנה לשנה, רוסיה, סין, דרום אפריקה ברזיל, יחד עם אירן וונצואלה, פועלות בצורה גלויה למען הפלת הדולר, כמטבע הרזבה העולמי. נשאר לראות מה יהיה הקש האחרון שישבור את הגב. פיצוץ בועת המטבעות הדיגיטלים הוא תרחיש מעניין..
- 1.הנדלניסטים מתים מפחד - הבועה החלה להתפוצץ . (ל"ת)דן 12/12/2017 19:34הגב לתגובה זו
TV
האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?
מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר.
בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן.
לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה.
כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח.
כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות.
המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל.
לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם.
מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת.
מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב.
כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00.
נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר.
הנה הריאיון המלא:
