דגל ארה"ב
צילום: Frank Brueck

העיוות הגדול: מה מסתתר מאוחרי המספרים בדו"ח התעסוקה האחרון?

עמית טל | (3)

בעוד שרוב המשקיעים הסתכלו על השורה התחתונה בדו"ח התעסוקה האמריקני לחודש יולי שפורסם ביום שישי האחרון, שהראה על תוספת של  209 אלף משרות, לעומת צפי הכלכלנים לתוספת של 183 אלף משרות בלבד, וכן ירידה באבטלה לרמה של 4.3%, האחוז הנמוך ביותר מאז שנת 2001, בחינה מעמיקה יותר של הדו"ח מראה מציאות הרבה פחות וורדה, וככל הנראה מסבירה איך למרות שלפי הפד' המשק האמריקני קרוב ל'תעסוקה מלאה', האינפלציה בארה"ב לא מצליח להתרומם ליעד של 2% בשנה. המגמה בדו"ח התעסוקה של החודש האחרון לא שונה מהמגמה מתחילת השנה: תחום שירותי המזון והשתייה הוסיף כ-53 אלף משרות (בסה"כ 313 אלף משרות מתחילת 2017) ונתן את הדחיפה העיקרית למספר הגבוה. תחום השירותים המקצועיים והעסקיים הוסיף בחודש יולי כ -49 אלף משרות, בהתאם לעלייה החודשית הממוצעת של העובדים ב-12 החודשים הקודמים. גם תחום הבריאות תרם 39 אלף משרות (בסה"כ 327 אלף משרות מתחילת השנה). המספרים בענפי המשק האחרים, כולל ענפי הבנייה, התעשייה הסיטונאית, המסחר הקמעונאי, התחבורה והמחסנים, הפעילות הפיננסית והממשלה, הראו שינוי קל במהלך החודש. המגמה של עלייה בעבודות בתחומי השירותים ויציבות בתחומי התעשייה האחרים איננה יחודית רק לחודש הנוכחי, אלה מגמה מתגברת בשנים האחרונות (כפי שניתן לראות מהגרף הנ"ל). בהקשר זה נציין כי שירותי המזון משלמים כ-60% מהשכר בהשוואה לסקטור התעשייה, מפתיע כי למרות המספרים הגדולים אין באמת לחצי שכר כלפי מעלה?

מגמה נוספת ולא פחות קריטית היא הגידול במשרות חלקיות על חשבון המשרות המלאות. שימו לב לנתונים הבאים: המשרות החלקיות הוסיפו החודש 393 אלף משרות, בעוד שהמשרות הקבועות צנחו ב-54 אלף. המגמה למעבר למשרות חלקיות התגבר בשנים האחרונות בגלל "אובמה קר" שמחייב מהמעסיק לשלם ביטוח בריאות לעובד במשרה מלאה, מה שלא קורה במשרות חלקיות. נראה כי מגמה זו רק תמשך, חברת אמזון (סימול:amzn), הודיעה השבוע כי בכוונתה להוסיף 50 אלף משרות חלקיות. במילים אחרות דו"ח התעסוקה לא מספר את הסיפור המלא.

הנשיא טראמפ מיהר אחרי פירסום הדו"חות לצייץ ולהתגאות בנתונים "הגבוהים", בחינה מדוקדקת יותר מראה תמונה הרבה פחות ורודה.

 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    JJ 08/08/2017 09:14
    הגב לתגובה זו
    לא מן הנמנע שהפיטורים מהמשרות המלאות קרו בחלקם הגדול כבר תחת מימשל אובמה והפתרון לקלוט למשרות חלקיות נדלק למעסיקים רק אחרי הפיטורים. בפועל, המון נשים שחלקן מוותרות לחלוטין על עבודה גם בישראל יהיו מאושרות למצוא משרה חלקית.
  • 2.
    שמטוב 08/08/2017 02:04
    הגב לתגובה זו
    השינויים קופצים בטירוף מחודש לחודש. מה שמוכיח שיש "רעש" יותר גבוה מגובה הסיגנל. מי שעושה ניתוחים על סמך דוטחות קישקוש אילו מטכיח על עצמו שהוא קשקשן לכן רצוי להתעלם מכל מה שהוא אומר. אם רוצים שדוחות התעסוקה חהיו פחות שטותיים צריך (לפחות בשלב נסיוני) לעבור לדוחות מצטברים, למשל דוחות של חצי שנה (ולא דוחות חודשיים). מעבר לדוחות חצי שנתיים עשוי לצמצם במידה ניכרת את ה"רעש" לעומת ה"הסיגנל" ובכך להעניק ערך גדול יותר לדוחות.
  • 1.
    טאפ 07/08/2017 18:32
    הגב לתגובה זו
    המצב אצלנו דומה ומצבם של העובדים בישראל בהתאם.
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: