המניה שוורן באפט מכר בטירוף בחודשים האחרונים

וורן באפט שוחח היום עם כתבת CNBC לקראת אסיפת בעלי המניות של ברקשייר הת'וואי מחר
יוסי פינק | (12)
נושאים בכתבה וורן באפט

אמנם הגישה העקרונית של המשקיע האגדי וורן באפט היא שהוא קונה מניות בשאיפה להחזיק בהן לנצח ("אני קונה עסקים, לא מניות, עסקים שארצה להיות בעליהם לנצח"), אבל בניגוד להרבה מאוד משקיעים אחרים שמתאהבים בפוזיציה - באפט מראה היום שהוא גם יודע למכור.

וורן באפט אמר היום ל-CNBC לקראת אסיפת בעלי המניות מחר של ברקשייר הת'וואי כי מאז תחילת השנה הוא מכר למעלה משליש ממניותיו בענקית המחשבים IBM (סימול: IBM) שבה הוא המשקיע הפרטי הגדול ביותר (החזיק טרם המכירה 8.61% ממניות החברה).

טרם המכירות החזיק באפט (באמצעות ברקשייר) 81.249 מיליון מניות של IBM בשווי של כ-14.5 מיליארד דולר. באפט אמר ל-CNBC כי החל למכור כאשר המניה הגיעה למחיר של 180 דולר אבל כעת כאשר המניה נסחרת סביב 160 דולר הוא הפסיק למכור. בהערכה גסה ניתן להגיד שבאפט מכר מניות בשווי כספי של למעלה מ-5 מיליארד דולר. לפני ניתוח של ביזנס אינסיידר שפורסם לפני קצת יותר משבועיים, מאז נכנס באפט להשקעה במניית IBM בשנת 2011, הוא מופסד 787 מיליון דולר על ההשקעה.

"אני לא מסתכל כיום על הערך של IBM כפי שראיתי אותו לפני 6 שנים כאשר התחלתי לקנות את המניה, עשיתי הערכה מחודשת שמוטה מטה. IBM היא חברה גדולה וחזקה, אבל יש לה מתחרות גדולות וחזקות ", כך אמר באפט היום ל-CNBC.

ואכן מצבה של IBM לא פשוט. בדו"חות האחרונים שפורסמו באמצע אפריל הציגה החברה רבעון 20 ברציפות (5 שנים!) של ירידה בהכנסות לעומת הרבעון המקביל אשתקד. החברה נמצאת כעת במהלך של שינוי מודל ומעבר מהתחום המסורתי של פיתוח חומרה ותוכנה לתחום של שירותי ענן ואינטלנגציה מלאכותית, אבל בתחום הזו היא כמובן נכנסת לתחרות ישירה עם ענקיות כמו אמזון ומיקרוסופט.

בעוד מניות אפל, אמזון, פייסבוק, גוגל וענקיות טכנולוגיה אחרות שוברות שיאים ונסחרות במהלך ראלי גדול, מניית IBM איבדה כ-4.2% מערכה מתחילת השנה ואתמול סגרה במחיר של 159 דולר (נמוך ב-25% מהשיא שנקבע ב-2013), מחיר המשקף שווי שוק של 149 מיליארד דולר.

כאמור, אמנם אחד המשפטים המוכרים של באפט הוא ש"הזמן האופטימלי להחזיק מניה הוא לנצח", אבל לא כל השקעה היא אופטימלית, ולפעמים צריך לדעת לבצע הערכה מחודשית ולחתוך, באפט הראה שהוא יודע לעשות את זה.

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    עסק שאין פוטנציאל צמיחה-מוכרים! (ל"ת)
    מכר גם את ג'ילט 07/05/2017 19:37
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    טעות גדולה 06/05/2017 21:03
    הגב לתגובה זו
    וצבר הפסד ענק ובנוסף אפל השקעה עוד יותר גרועה בלימון הזה אין יותר מיץ גם אותה ימכור אחכ בהפסד כי ישרף לו התחת כמו מ IBM
  • בסיכום לא בטוח שמופסד עליה,אולי מורווח. (ל"ת)
    ל 07/05/2017 13:56
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    מעניין למה לא פורסמו תגובותי??? :) (ל"ת)
    דוד הגנן 06/05/2017 19:55
    הגב לתגובה זו
  • דוש 08/05/2017 09:43
    הגב לתגובה זו
    שביזפורטל חששו שיאשימו אותם במסחר במידע פנים מרוב שאתה יודע מה קורה.
  • 5.
    דוד הגנן 06/05/2017 12:40
    הגב לתגובה זו
    תבדקו רק מניות שהוא רכש בחמש השנים האחרונות ותראו כמה הפסדים נגרמו למנייה. המזל שיש שם עוד השקעות ישנות שמכסות מעט. האיש לא מאמין בתחום האינטרנט וזה בסדר אבל כמשקיע שרוצה רווחים היה צריך לראות אחרת את השוק. קחו דוגמא את "אמזון" שאני ועוד מיליונים עשו עלייה 50% בשנה האחרונה !!! פתאום הוא גילה אותה. נו באמת . ועדיין יש כבוד.
  • מפסיד? חחח .... (ל"ת)
    ל 07/05/2017 13:54
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    רועי לוי 05/05/2017 17:46
    הגב לתגובה זו
    אבל אני חושב שלמכור ולקנות לפי מה שהוא עושה זו טעות , אם אתם רוצים להשקיע כמוהו פשוט תקנו את המניה של החברה שלו. אני לא חושב שibm היא חברה שעבר זמנה, יש להם המון פיתוחים ופטנטים והם נמצאים בעיצומו של תהליך שינוי של כל העסקים שלהם. שמעתי המון את המנכלית מדברת והיא יודעת בדיוק מה היא רוצה מהחברה ולאן היא לוקחת אותה.. פשוט בעסקים כאלה ענקיים זה לוקח זמן.. רק תחפשו את המחשב שלהם watson ותבינו איזה שינוי הם יכולים לעשות בעולם עם הטכנולוגיה שהם מפתחים. שווה להמר עליהם לפי דעתי..
  • דוד הגנן 06/05/2017 12:47
    הגב לתגובה זו
    5 מניות שונות עם סיכויי לרווחים גדולים יותר או אפילו תעודות סל על מדדים. דוגמאות - db/amz/goog/bac ויש עוד. אני אישית חושב שרק תחום הבנקאות עושה אחלה רווחים. qld/sso/bib תעודות סל. סתם דוגמאות טובות
  • 3.
    / 05/05/2017 15:19
    הגב לתגובה זו
    למכירה והוא אמר את זה בעבר , דבר שני בוא נזכור שעדין הוא מחזיק שם כ-9 מיליארד .
  • 2.
    מה קרה וורן הרי זה 05/05/2017 14:23
    הגב לתגובה זו
    מאות מליונים.מה גם לך רועדות הביצים לפעמים?
  • 1.
    שחף 05/05/2017 12:19
    הגב לתגובה זו
    גם מניית אפל נראה לי טעות. אחרי סטיב גובס כבר אין חידושים. החברה כבר לא חדשנית כשהיית ואק נהנית מהמומנטום הענק שנתן לה סטיב
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: