אקורד הסיום של הרפורמה: זו המניה שצפויה לספוג בשלב הנעילה ביום חמישי מכירות של 151 מיליון שקל

רפורמת המדדים הושקה לפני כחודשיים אך שלב ההתאמות עדיין ממשיך - הנה הפרטים לגבי השלב האחרון
נדב לוי |
נושאים בכתבה עדכון המדדים

רפורמת המדדים הגדולה בבורסה בת"א שהושקה בתחילת פברואר האחרון תרשום ביום חמישי אבן דרך משמעותית כאשר שלב הפחתות המשקל יסתיים. כחלק מהעדכון החודשי הקבוע, תתבצע הפחתת המשקל האחרונה במדדים השונים. תעודות הסל יבצעו את ההתאמות בשלב הנעילה של יום חמישי הקרוב. 

כזכור, כחלק מהרפורמה משקל המקסימום במדד ת"א 35 יעמוד על 7% ומשקל המקסימום במדד ת"א 125 יעמוד על שיעור של 5%. אבל הפחתות המשקל למניות הכבדות מתבצעת באופן הדרגתי, והשבוע תתבצע הפחתת המשקל הסופית.

לפי ניתוח של ידידיה אפק, אנליסט המדדים של פסגות, בצד הביקושים צפויה לבלוט מיילן עם צפי לביקושים של כ-60 מיליון שקלים. בניגוד למניות הכבדות האחרות שצפויות להיצעים בשל הפחתת משקל, מיילן דווקא תראה ביקושים שכן משקל המקסימום של המניה במעו"ף מתעדכן מעלה ל-7%. בצד ההיצעים בולטות מניות הבנקים לאומי ופועלים, שמשקל המקסימום שלהן במעו"ף יופחת ל-7% (מ-8.3% ו-7.9% כיום בהתאמה) ומשקלן יופחת גם במדד הבנקים. ידידיה אפק מעריך שלאומי תראה היצעים של 151 מיליון שקלים ופועלים היצעים של 132 מיליון שקלים.  

מניה נוספת שצפויה לבלוט פריגו. לפי פסגות, המניה צפויה להיצעים של 83 מיליון שקלים ביום העדכון, וזאת בשל קביעת תקרת משקל של 5% במדד ת"א 125 (כיום משקל המניה במדד עומד על קרוב ל-6%). נציין כי הירידות האחרונות במניית פריגו דרדרו את משקלה במעו"ף ל-6.8%, בזמן שתקרת המשקל במדד תעודכן ל-7% ולכן בכל הקשור לתעודות על המעו"ף לא צפויה השפעה מהותית על המניה. 

עוד נמסר מפסגות כי מניית קרסו צפויה לרכז ביקוש של כ-6 מיליון ש"ח בעקבות כניסתה למדד ת"א צמיחה. בעלי השליטה בחברה הפיצו מניות במהלך החודש האחרון, וכעת עומד שיעור החזקות הציבור על יותר מ-20%, מה שמאפשר לחברה להיכנס למדדים במסגרת המסלול המהיר. במידה ושיעור החזקות הציבור יעלה בהמשך אל מעבר ל-35% תצטרף המניה למדד ת"א 90 בעדכון החצי שנתי הבא.

ועוד נמסר כי מניית רציו פטרוליום צפויה לרכז ביקוש של כ-3.5 מיליון ש"ח בעקבות כניסתה למדד ת"א צמיחה ומדד נפט-גז. מניית מדי פאור תיכנס למדד ת"א צמיחה ומדד נדל"ן וצפויה לרכז ביקוש של כ-1.5 מיליון ש"ח. שתי החברות השלימו הנפקה ראשונית במהלך חודש ינואר, ועל כן יכנסו למדדים אלו במסגרת המסלול המהיר לחברות חדשות. בעדכון הבא.

הרשימה המלאה של ההיצעים והביקושים הבולטים בעדכון הקרוב:

נזכיר כי אחת מהמטרות המרכזיות של הרפורמה הייתה הפחתת ריכוזיות ופיזור רחב יותר של המדדים, זאת מתוך רצון של הבורסה לצמצם ככל הניתן את השפעת ביצועיה של חברה אחת או חברות בודדות על המדדים.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

עם השלמת הפעימה השלישית והאחרונה, בתום יום המסחר ב- 6 באפריל, יעמוד משקל עשר המניות הגדולות במדד ת"א-35 על כ-58%, לעומת משקל של 71% שהיוו עשר החברות הגדולות במדד ת"א-25. במדד ת"א-125 יעמוד משקלן של עשר הגדולות על 43% לעומת קרוב ל-60% במדד ת"א 100 טרם הרפורמה. זאת בנוסף לירידה משמעותית במשקלן של המניות הגדולות גם בשאר המדדים בהמשך לשינוי תקרת המשקל והרחבתם של המדדים. 

בשלב הנוכחי צפויות להתווסף למדדי הבורסה שלוש מניות חדשות - מדי פאור ורציו פטרוליום, שהשלימו לאחרונה הנפקות ראשוניות, וקרסו, שתצטרף למדד ת"א צמיחה בעקבות עלייה בשיעור החזקות הציבור בחברה.

כמו כן, המיזוג בין אבנר ודלק קידוחים עדיין לא הושלם ולכן הביקוש הגדול למניית דלק קידוחים נדחה (ככל הנראה לעדכון של חודש מאי). תעודות הסל והקרנות המחקות יבצעו את ההתאמות הנדרשות כאמור בשלב הנעילה של ה-6 באפריל.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
יפתח רון טל
צילום: ישראל הדרי
ראיון

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”

חברת אגירת האנרגיה שבמהלך הקורונה טיפסה לשווי של 2.3 מיליארד שקל ומאז צנחה לפחות מ-100 מיליון, מנסה לכתוב פרק חדש. “עברנו שנים של פיתוח, אנחנו לא עוד חברת מו״פ, נהפוך לשחקן אנרגיה יזמי באירופה ” אומר המנכ״ל טל רז; היו״ר יפתח רון-טל מדגיש: “העסקה באיטליה היא לא נקודתית, אלא סנונית ראשונה באירופה” -  עם קופה דלילה ופרויקט של 230 מיליון אירו איך הם הולכים לממן את זה?
מנדי הניג |

הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9%   הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.

בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?

“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”

גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.

בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”

עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עלעמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל על

יו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה

עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה אל על

יו"ר אל על אל על 1.84%  , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה.  בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות. במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.

ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.

מועדון הנוסע המתמיד

בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים". 

על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.

שינויים בהנהלה

לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.