השלכות הצמיחה הגלובלית: מספר המיליארדים קטן בשנת 2016

אלמוג עזר |
נושאים בכתבה מיליארדר

שנת 2017 לא הייתה שנה טובה למילארדרים מסביב לעולם, כאשר מספרם קטן, ברקע לירידה בצמיחה העולמית. מדובר בשנה הראשונה, מאז המיתון העולמי של שנת 2008 שבה כמות המיליארדרים העולמית קטנה. מספר המילארדרים, נכון ל-2016 עומד על 2,397, ירידה של 3% אל מול שנת 2015. 

הנתונים המוזכרים התפרסמו במפקד המילארדרים שעורך יועץ העושר העולמי Wealth-X. עורכי המפקד מסבירים כי 283 מיליארדרים שמהווים שיעור של 10% מסך המיליארדרים של 2015 איבדו את התואר "מיליארדר" בשנה האחרונה. 207 מיליונים הפכו למיליארדרים באותה תקופה. כמו כן, עושרם של מועדון המיליארדרים ירד לכדי 7.4 טריליון דולר מ-7.7 טריליון בתקופה הנמדדת. 

למרבה הפליאה, בניגוד למגמה העולמית, כמות המיליארדרים האמריקנים דווקא גדלה בשיעור של 1%. בסין שיעור המילארדרים פחת בשיעור של 6%. בגרמניה, כמות המיליארדרים פחתה ב-1%. המנוע העיקרי להצטרפותם של המיליארדרים החדשים הוא השקעה בטכנולוגיה. 

זה המקום להזכיר כי גם לישראל יש תרומה לסך המיליארדרים העולמי. זאת לאור העובדה שעסקת הרכישה של אינטל את מובילאיי אמורה להציג לפחות שני מיליארדרים חדשים. שווי העסקה במחיר של 15.3 מיליארד דולר הופך את זיו אבירם, מייסד-שותף, נשיא ומנכ״ל מובילאיי ופרופ' אמנון שעשוע יו"ר החברה למיליארדרים טריים. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ג'ף בזוס אמאזון אמזון
צילום: AFP

סיפורה של חברה: אמזון חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה

מחנות למכירת ספרים קטנה לענקית טכנולוגיה ששווה היום קרוב לטריליון דולר. אלו הנק' המרכזיות בהיסטוריה של החברה ששינתה את כללי המשחק
עמית נעם טל |
ענקית הטכנולוגיה אמזון (סימול:AMZN) חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה, וזו הזדמנות מצוינת להיזכר בנקודות החשובות שמסבירות כיצד הפכה אמזון מחנות למכירת ספרים לענקית טכנולוגיה ששולטת כמעט בכל תחום, ושווה נכון להיום קרוב ל-960 מיליארד דולר.  החברה נוסדה ב-1994, והתפרסמה בתחילה בעיקר בזכות מכירות הספרים. ג'יף בזוס משמש ההקמה כיו"ר, נשיא ומנכ"ל החברה. האתר עצמו נפתח ב-1995 ופעל בתחילה בארה"ב בלבד. בהדרגה בפתח בזוס את האתר למדינות נוספות.   ב-1999 הפכה אמזון לפלטפורמת מכירות הספרים באונליין הגדולה בעולם, והיא מחליטה להיכנס לשוק נוסף: מכירות של מוזיקה ו-DVD, כאשר סל המוצרים שהציעה החברה ממשיך לגדול בהדרגה. ב-2008, אמזון הפכה להיות חברת המכירות הגדולה בעולם. ב-2018 הסתכמו המכירות שהתבצעו באתר של החברה ב-524 מיליארד דולר, או 45% מסכום כלל המכירות שבוצעו באינטרנט.  ב-2005 משיקה החברה את AMZN פריים, מועדון הלקוחות של החברה, שמציע שירות מהיר יותר, והנחות עבור מוצרים ספציפיים. נכון להיום, לחברה יש יותר מ-100 מיליון חברים במועדון זה, מועדון החברים השני בגודלו בעולם. ב-2007 משיקה החברה את הקינדל, רואה הספרים האלקטרוני ששינה את שוק הספרים בארה"ב. הרעיון של "חנות ספרים" במכשיר, שמאפשרת למשתמשים להוריד כל ספר בתוך שניות ללא תלות במיקום, היה חדשני וגרם להרבה כאב ראש עבור תעשיית המו"לות.  בתוך כך, הסיפור העיקרי של החברה בשנים האחרונות היה ההכנסות משירות הענן של החברה. הפלטפורמה הרשמית של Amazon Web Services) AWS) הושקה ביולי 2002, והתבססה בתחילה על מספר מצומצם של כלים ושירותים. ב-2004 הציע מהנדס בחברה להשתמש בתשתית המשמש לתפעול פעילות המסחר של החברה, וכך התרחבה משמעותית תחום שירותי הענן של החברה. הכנסות החברה מאז ההנפקה ב-1997 החברה הונפקה לראשונה ב-1997, ובאופן מפתיע, הרוכשים הראשונים סבלו מתשואות נמוכות במיוחד, כאשר התפוצצות בועת הדוט.קום זמן קצר לאחר מכן העיבה על הסנטימנט סביב חברות האינטרנט. המשבר הכלכלי של 2008-2009 וה"כסף הזול" שמציף את השווקים מאז, שינו את המשוואה עבור אמזון. ב-5 השנים האחרונות זינקה החברה ביותר מ-460%.