מובילאיי הישראלית נמכרת לאינטל בסכום של 15.3 מיליארד דולר

העסקה הגדולה בתולדות ההיי-טק הישראלי. אינטל רוכשת את מובילאיי. הודעה צפויה לצאת עוד היום
מערכת Bizportal | (19)
נושאים בכתבה מובילאיי

זו ללא ספק העסקה הגדולה ביותר בתולדות ההיי-טק הישראלי. חברת השבבים האמריקנית אינטל רוכשת את חברת מובילאיי הישראלית מירושלים בסכום של 15.3 מיליארד דולר במזומן לפי מחיר מניה של 63.5 דולר. מניית מובילאיי (סימול: MBLY) שנסחרת בוול סטריט מזנקת כעת 30%. העסקה צפויה להסגר בתשעת החודשים הבאים. היא אושרה על ידי מועצת המנהלים של מובילאיי ואינטל, וכפופה לקבלת אישורם של גורמים רגולטוריים ותנאי סגירה נוספים. ההצעה אינה כפופה לתנאי מימון.

לפי ההודעה המשותפת שפרסמנו שתי החברות: "השילוב צפוי להאיץ את החדשנות עבור תעשיית הרכב, ולמצב את אינטל כספק טכנולוגיה מוביל בשוק הצומח של רכבים אוטונומיים ברמה גבוהה ורכבים אוטונומיים לחלוטין. אינטל מעריכה את  פוטנציאל השוק של מערכות הרכב, המידע והשירותים בכ- 70 מיליארד דולר, עד לשנת 2030. עסקה זו מרחיבה את אסטרטגיית ההשקעה של אינטל להזדמנויות בשווקים דורשי מידע רב, המבוססות על חוזקות החברה במיחשוב ובהתחברות לענן, דרך הרשת, ואל המכשיר."

בריאן קרזניץ (Brian Krzanich), מנכ״ל אינטל: ״רכישה זו היא צעד גדול הן בעבור בעלי המניות שלנו, והן עבור תעשיית הרכב והצרכנים. אינטל מספקת טכנולוגיות מכוננות עבור נהיגה אוטונומית, הכוללות ניתובו של הרכב וקבלת החלטות נהיגה בזמן אמת. מובילאיי מביאה את יכולת הראייה הממוחשבת הטובה ביותר בתעשיית הרכב בנוסף למומנטום החזק שלה בשוק יצרניות הרכב וספקיהן. יחד, נוכל להאיץ את עתיד הנהיגה האוטונומית בביצועים משופרים של פתרונות ענן-לרכב (cloud-to-car), בעלות פחותה ליצרניות הרכב״.

 

זיו אבירם, מייסד-שותף, נשיא ומנכ״ל מובילאיי: ״אנו צופים כי הצמיחה לעבר נהיגה אוטונומית תהיה מהפכנית. היא תספק לצרכנים אפשרויות תחבורה בטוחות, גמישות יותר ובעלות פחותה, ותגדיל את ההזדמנויות למודלים עסקיים עבור לקוחותינו, יצרניות הרכב. על ידי צירוף התשתיות והמשאבים שלנו, אנו יכולים לשדרג ולהאיץ את הידע המשותף שלנו בתחומים של מיפוי, נהיגה וירטואלית, סימולטורים, פיתוח תוכנה, חומרה, מרכזי נתונים ופלטפורמות מיחשוב  עתיר ביצועים. יחד, אנו נספק הצעה איכותית ואטרקטיבית עבור תעשיית הרכב״. 

ביום שישי סגרה מובילאיי במחיר של 47 דולר ושווי שוק של 10.5 מיליארד דולר, זאת לאחר מהלך עליות של 24% מתחילת 2017. כעת בשלב הטרום מזנקת המניה למחיר של 63 דולר. נציין כי מחיר השיא של המניה נקבע באמצע 2015 על 61 דולר. 

מובילאיי שהוקמה ב-1999 ע"י פרופ' אמנון שעשוע (משמש כיום כיו"ר) וזיו אבירם (מכהן כמנכ"ל) פועלת בתחום מערכות סיוע מתקדמות לנהג המבוססות על טכנולוגיות עיבוד תמונה. הטכנולוגיה הייחודית של מובילאיי משלבת מצלמה ושבב מתקדם, המהווים עבור הנהג מעין "עין שלישית",  הפועלת ללא הפסקה, ביום, בלילה ובכל מזג אוויר ומסוגלת, הודות למערכת בינה מלאכותית, להבין את תוואי הדרך והתנועה מסביב לרכב. החברה נמצאת בחזית פיתוח המערכת לנהיגה אוטונומית (נהיגה ללא נהג), תחום חם מאוד בתעשיית הרכב העולמית כיום. 

בשנת 2014 הונפקה מובילאיי לפי שווי של 5.3 מיליארד דולר והייתה בכך ההנפקה הישראלית הגדולה אי פעם. אגב, גולדמן זאקס שב-2007 השקיעה סכום של 130 מיליון דולר במובילאיי היא כיום המחזיקה הגדולה ביותר בחברה. 

קיראו עוד ב"שוק ההון"

לפי אתר החברה, יותר מעשרה מיליון רכבים, של מרבית יצרניות הרכב בעולם מצוידים בטכנולוגיה ובמוצרים הייחודיים של מובילאיי. הטכנולוגיה פרי פיתוחה של החברה, נבחרה על ידי מרבית יצרניות הרכב העולמיות כסטנדרט בתחום הבטיחות ולפיכך, היא מוטמעת כבר בפס הייצור.

סרטון מתוך אתר החברה:

תגובות לכתבה(19):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 17.
    אחרי הרווח של 30% מחכה שהמחיר ירד קצת לעוד לונג !! (ל"ת)
    tch 13/03/2017 19:38
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    וורן באפט 13/03/2017 19:30
    הגב לתגובה זו
    עלה 6% על חברה פיצית לעומת האקזיט הזה , היד של השחקנים נחשפה , לא בא להם לזוז העיקר לכתוב אוכפים , יומכם קרוב....
  • 15.
    שגיא 13/03/2017 15:46
    הגב לתגובה זו
    היא מכרה את המניות שלה. שמואל חרלפ הוא בעל המניות הגדול בחברה עם 9%
  • 14.
    שלומי 13/03/2017 15:38
    הגב לתגובה זו
    יומכם יבוא גם בטאוואר בקרוב והוא יהיה הרבה יותר כואב
  • 13.
    דלק רכב מחזיקה בוחטה של מניות ? (ל"ת)
    זה ישפיע ? 13/03/2017 14:04
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    כותב 13/03/2017 13:47
    הגב לתגובה זו
    יהדוגדדבחב
  • 11.
    מהיום פלורסטם מנית הזבל (ל"ת)
    sus 13/03/2017 13:37
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    sus 13/03/2017 13:36
    הגב לתגובה זו
    לזה קוראים מנית הדגל צריך לקרות מנית הזבל כי כול הזמן רק יורדת ומנית הזבל עולות לכן מהיום פלורסטם ליקרו לה מנית הזבל ולו מנית הדגל
  • 9.
    בני 13/03/2017 13:22
    הגב לתגובה זו
    האם דלק רכב מושקעת במובילאיי ?
  • 8.
    עוד סיבה שתלחץ את הדולר מטה מול השקל (ל"ת)
    ehudhl 13/03/2017 13:15
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    יוספוס 13/03/2017 13:01
    הגב לתגובה זו
    אם יש חברה שמתקרבת בטכנולוגיה ואף עולה על מובילאיי בכמה פרמטרים , היא חברת פורסייט. אם טכנולוגיה צבאית מוכחת והסכמים עם כמה חברות רכב אסיתיות ואירופאיות. רק שאלה של זמן שנראה פריצה רצינית
  • 6.
    יצחק 13/03/2017 12:49
    הגב לתגובה זו
    מובילאי שווה 15 מיליארד דולר ופורסייט אשר יש לה טכנולוגיה הרבה יותר טובה נסחרת ב שווי שוק של 45 מיליון דולר. מי שחכם מוכר מובילאי וקונה פורסייט
  • 5.
    רועי 13/03/2017 12:08
    הגב לתגובה זו
    בין השאר גם בעסקאות רכישה גרועות במחירים מנופחים. נקווה שהפעם זה יצליח...
  • 4.
    מי ירוויח? 13/03/2017 12:05
    הגב לתגובה זו
    על המרכז הפיתוח בירושלים? זוהי אכן חברה ישראלית נטו עם סניפים בעולם אבל מרכז הפיתוח בישראל ירושלים
  • הממשלה תרוויח האזרחים יפסידו! (ל"ת)
    Ore 13/03/2017 12:22
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מי ירוויח? 13/03/2017 12:03
    הגב לתגובה זו
    רוכשת ממי ? זוהי מניה מפוזרת בין היזמים והציבור
  • 2.
    ' 13/03/2017 12:01
    הגב לתגובה זו
    בשווי המשקף תחזית לצמיחה משמעותית.
  • פורסייט תעוף כעת לשמיים (ל"ת)
    יצחק 13/03/2017 12:50
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אנדרו לפט מחברת סיטרון אכל הרגע את הכובע !! (ל"ת)
    אבי 13/03/2017 11:57
    הגב לתגובה זו
איתי בן זאב. קרדיט: Xאיתי בן זאב. קרדיט: X

אקזיט של מילארד שקל על ההשקעה במניית הבורסה

מנדי הניג |

קרן מניקיי  שהחזיקה בעבר כ-20% ממניות הבורסה לניירות ערך בת"א, השלימה מכירה כוללת של כל החזקותיה בתמורה מצטברת של כ-1.1 מיליארד שקל. המכירה האחרונה, בהיקף של 5.6% מהמניות תמורת כ-400 מיליון שקל, בוצעה לגופים מוסדיים מקומיים וזרים והביאה לסיום אחזקתה של הקרן בישראל.

האקזיט של מניקיי מהווה תשואה פנמנלית: הקרן רכשה את מניות הבורסה באוגוסט 2018 תמורת כ-110 מיליון שקל בלבד, לפי שווי חברה של כ-550 מיליון שקל. היא הרוויחה פי 11 על ההשקעה במניית הבורסה. השווי של הבורסה היום הוא פי 7.2 - פי 13 מהשווי ו היא השקיעה.

במהלך השנים ביצעה מניקיי מספר מכירות חלקיות. בתחילת 2025 היא מכרה 4.8% ממניות הבורסה לבורסה עצמה תמורת כ-200 מיליון שקל, מהלך בעייתי שבעצם סידר לה מחיר טוב על חשבון המשקיעים הקיימים.סוג של "חילוץ" ההשקעה על ידי הנהלת הבורסה. ביולי מכרה הקרן מניות נוספות בהיקף של כחצי מיליארד שקל וכעת היא מחסלת את ההחזקה.


הבורסה בת"א מתנהלת ללא גרעין שליטה כשלמעשה היא ביטוי לשלטון המנהלים. איתי בן זאב, המנכ"ל בעצם שולט בחברה בפועל. זה עלול לייצר חיכוך בין בעלי המניות לבין המנהלים, כשלעיתים האינטרסים לא משותפים.

הבורסה לניירות ערך סיימה את הרבעון השני של 2025 עם תוצאות מרשימות שמוכיחות שהשוק הישראלי ממשיך לשגשג למרות האתגרים. הרווח זינק ב-80% לכ-43.6 מיליון שקל, לעומת 24.3 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. גם ההכנסות עלו בקצב של 29% ל-136.1 מיליון שקל. ה-EBITDA המתואם עלה ב-56% ל-71.6 מיליון שקל, ושולי הרווח השתפרו מ-43.6% ל-52.6%.

דניאל לייטנר, מנכ"ל תמיר פישמן קרנות נאמנות, צילום: שרי עוזדניאל לייטנר, מנכ"ל תמיר פישמן קרנות נאמנות, צילום: שרי עוז
ראיון

מנכ"ל הקרן שעשתה 120% ב-3 שנים חושף את הסודות

דניאל לייטנר לקח את הקרן של תמיר פישמן מאפס ל-1.5 מיליארד שקל - בדרך הוא פגש את הקורונה, מהפיכה משפטית, מלחמות בעזה וטילים מאיראן - עדיין הוא פרו-שוק: מאמין בסקטור האנרגיה (דלק ונאוויטס) חותך פוזיציות כשמנכ"לים נוטשים; וגם - האם הורדת ריבית תמנע את הקריסה של הנדל"ן?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה תמיר פישמן ראיון

דניאל לייטנר, מנכ"ל תמיר פישמן קרנות נאמנות, לקח את קרן המניות של בית ההשקעות מאפס עגול ליותר מ־1.5 מיליארד שקל בשווי נכסים. ומה שמדהים זה שזה קרה תוך כדי רצף של טלטלות. מהקורונה דרך המהפכה המשפטית ועד המלחמה בעזה וטילים מאיראן ובכל זאת הקרן מציגה בשלוש השנים האחרונות תשואה של יותר מ־120%, שזה לא רק הכי טוב בשוק אלא אפילו עוקף את מה שהביא ה-S&P בתקופה הזאת. בנוסף, חשוב לציין שלכל בית השקעות יש קרנות מוצלחות יותר וכאלו שפחות, לא באנו לנתח את המכלול כולו אלא להבין איך לייטנר הצליח לקחת את הקרן המנייתית לרמות כאלו גבוהות.

השאלה הכי בוערת שנדרשנו אליה הייתה כמובן לאיך הוא מתייחס כמנהל השקעות אל "נאום הספרטה" של נתניהו שאותו הוא הגדיר כ"לא חכם ולא במקום", והוסיף והזהיר שמסרים על "מדינת ספרטה" יכולים להחריף את הלחץ הבינלאומי על ישראל ולקבל גם ביטוי בשוק המקומי. 

וכדאי שנקשיב לו. במהלך השנים לייטנר צבר תובנות על מה כדאי - ובעיקר על מה לא כדאי - לעשות. "בהשקעות יותר חשוב זה מה לא לקנות מאשר מה לקנות" וכשמדברים איתו הוא לא מסתיר את ההעדפות שלו: להשקיע באנרגיה, כמו בדלק ובנאוויטס, לזהות בזמן את החולשה של סקטורים בעייתיים כמו נדל"ן, ולהיות עם יד על הדופק כל הזמן. אחד הכללים שהוא פיתח לאורך הדרך הוא "פרדוקס המנכ"ל העוזב" זאת אומרת שכשמנכ"ל עוזב בשיא זה הזמן גם שלנו לממש - ככה עשתה הקרן בנייס כשברק עילם פרש, באייל טרייבר במיטרוניקס וגם בפנינסולה. ואם כבר הזכרנו את נייס - הוא עוקב מקרוב אחרי חברות הצמיחה כמו מאנדיי וגם נייס, הוא מסתכל על מהפכת ה־AI ותוהה בקול האם המודלים העסקיים של החברות האלה בכלל מסוגלים לשרוד כיום "אפשר לשכפל את מאנדיי בעשר דקות".

אבל אם תשאלו אותו איך עושים כזאת תשואה בכזאת סביבה עסקית? התשובה תהיה שאין קסמים, יש עבודה קשה והרבה. לייטנר מנהל את הקרן בגישה שמזכירה יותר כמו פרייבט אקוויטי מקרן נאמנות. הוא קופץ ממשרד למשרד ולא מסתמך רק על ניתוח המספרים שהחברות מנדבות. הוא פוגש בהנהלות, עושה שיחות עם מתחרים ויורד לשטח כל הזמן.


אני רוצה להתחיל עם ההסתכלות שלך על הנאום של ראש הממשלה מזווית כלכלית אם שמים את הפוליטיקה בצד מה זה עושה לנו?