חושבים לקנות? תראו את מחירי היעד שהצמידו האנליסטים למניית סנאפצ'ט

ביום המסחר הראשון שלאחר ההנפקה זינקה סנאפצ'ט ב-44% וביום שלאחר מכן בעוד 10.7%
יוסי פינק | (9)
נושאים בכתבה סנאפצט

מניית סנאפצ'ט (סימול: SNAP) החלה להיסחר השבוע בוול סטריט וההתלהבות הייתה עצומה. אחרי הנפקה מוצלחת שנסגרה על מחיר של 17 דולר למניה (מעל טווח התחזיות שעמד על 14-16 דולר), המניה סגרה את יום המסחר הראשון בעלייה של 44% וביום שלאחר מכן הוסיפה עוד 10.7% למחיר של 27 דולר שמשקף שווי חברה מדהים של 34 מיליארד דולר (שווי דומה לזה שבו סגר ענקית התרופות טבע ביום שישי).

כמה מדהים השווי הנוכחי? בעניין זה נזכיר כי רק לפני קצת יותר מ-3 שנים פייסבוק ניסתה לרכוש את סנאפצ'ט בסכום של 3 מיליארד דולר במזומן, סכום שאז נשמע מטורף על אפליקציה של תמונות שנעלמות. מייסד סנאפצ'ט אוון שפיגל סירב, והוא כנראה ידע מה הוא עושה. אבל המחיר הנוכחי מדהים גם אל מול הערכות השווי הפרטיות שקיבלה סנאפצ'א טרם ההנפקה שעמדו לפי בלומברג ווול סטריט ג'ונרל על 18 מיליארד דולר.

אז מה חושבים כעת האנליסטים על המניה? הכיוון ברור. בענקית הבנקאות היפנית 'נומורה' החלו השבוע לסקר את מניית סנאפצ'ט בהמלצת 'מכירה' על מחיר יעד של 16 דולר. בנומורה מסתכלים על הגידול המתון מידי במספר המשתמשים, על התחרות החריפה, בעיקר מצד פייסבוק, ווצאפ ואינסטגרם ולבסוף טוענים כי התימחור הנוכחי של החברה הינו יקר מידי ביחס לצמיחה הנוכחית והצפויה של החברה.

גם במחלקת המחקר של Pivotal Research החלו השבוע לסקר את סנאפצ'ט בהמלצת 'מכירה' אבל הלכו רחוק יותר ונקבו במחיר יעד של 10 דולר בלבד, כלומר סבורים שהמניה צריכה לאבד 70%(!) ביחס למחיר הסגירה ביום שישי. "המשקיעים בסנאפצ'ט חשופים לתחרות אגרסיבית מצד מתחרות גדולות בהרבה, וזאת בזמן שבסיס המשתמשים של סנאפצ'ט לא ממש גדל ועשוי להיות חמקמק. יש לסנאפצ'ט הצעה חדשנית ומבטיחה בכל הקשור לתחום הפרסום אבל זו הצעה שעדיין לא הוכיחה את עצמה וקשה כעת להעריך את היכולות", כך כתב האנליסט בראיין וויזר.

נציין כי ברבעון הרביעי של 2016 לסנאפצ'ט היו 158 מיליון משתמשים יומיים, זאת לעומת 153 מיליון משתמשים יומיים ברבעון השלישי ו-143 מיליון משתמשים ברבעון השני ו-122 מיליון משתמשים ברבעון הראשון. כלומר נראה שקצת הצמיחה של סנאפצ'ט הוא איטי מאוד, וזה עניין שמדאיג את האנליסטים.

אמנם הנפקת סנאפצ'ט השבוע הייתה הנפקת חברת הטכנולוגיה השניה בגודלה מאז פייסבוק ב-2012 ולכן רבים נוטים לעשות את ההשוואה בין השתיים ופייסבוק שהונפקה לפי שווי של 104 מיליארד דולר שווה היום כ-400 מיליארד דולר, אבל בדרך הונפקה גם טוויטר שביום המסחר הראשון שלאחר ההנפקה ב-2013 מנייתה זינקה 93% ובשיא הגיעה למחיר של 69 דולר אבל כיום נסחרת במחיר של 15.7 דולר בלבד (הונפקה ב-26 דולר).

בין היתר המפולת בטוויטר קשורה לחוסר היכולת של החברה להראות גידול משמעותי במספר המשתמשים. לזכותה של סנאפצ'ט יאמר כי המשתמשים שלה הם מאוד ייחודים ואיכותיים (קהל צעיר שלא נמצא בפייסבוק בצורה משמעותית) ומכאן כוחה.

כעת לגבי פייסבוק, בזמנו גם לגבי יכולותיו של מארק צוקרברג היו לא מעט ספקות ואחת הכותרות היותר זכורות היא של אתר בארונס שכאשר מניית פייסבוק נסחרה סביב 20 ומשהו דולר, יצא בכותרת לפיה המניה לא שווה יותר מ-15 דולר. כעת פייסבוק נסחרת במחיר של 137 דולר, שיא כל הזמנים.

לכן בשורה התחתונה השאלה היא האם אוון שפיגל יצליח לעשות עם סנאפצ'ט את מה שצוקרברג עשה עם פייסבוק, או שהוא יגמור כמו טוויטר. מה אתם חושבים? האם כדאי כעת לקנות את מניית סנאפצ'ט?

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    משקיע 06/03/2017 12:39
    הגב לתגובה זו
    האם אפשר דרך הבנק לעשות שורט על מנייה בחו'ל?
  • 7.
    גיל 05/03/2017 17:18
    הגב לתגובה זו
    ככל שפייסבוק /ווטסאפ יוסיפו "וישכללו" את הפרסומות אצלם - קרי - פחות תוכן בעמוד ויותר פרסום, ויותר קשה להיפתר מהפרסומות, כך משתמשים יעברו לסנאפ, כנ"ל יקרה ככל שענייני הפרטיות והשימוש במידע על המשתמשים "ישמשו" יותר ויותר בעדי פייסבוק ליצירת רווח, כך היא תהפוך למאוסה על יותר משתמשים שיחפשו אלטרנטיבה. סנאפ - זו השקעה לטווח ארוך, במחיר הנוכחי , המניה לא כזו, לכן צריך להמתין לסייקל היורד, לוודא שנבלם , וכשתתחיל לעלות שוב, באם על בסיס כלכלי או גידול מובהק של משתמשים, רק אז להיכנס.
  • 6.
    מצטטים 2 אנליסטים זניחים ומסיקים מסקנות ?? (ל"ת)
    gingi 05/03/2017 15:03
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    שישקו 05/03/2017 01:38
    הגב לתגובה זו
    חברה ללא רווחי והפסדים עצומים לא שווה שקל
  • 4.
    עומרי 04/03/2017 19:41
    הגב לתגובה זו
    אני חושב שנראה פה מקרה שדומה יותר לטוויטר. יש הייפ מההנפקה שהביא לבועה מסוימת שעלולה להתפוצץ בקרוב. מכירה נשמע לי מאוד הגיוני.
  • 3.
    שורט על המניה (ל"ת)
    גג 04/03/2017 19:20
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    Moshe 04/03/2017 18:51
    הגב לתגובה זו
    למכור מהר!
  • 1.
    קניין מתחיל 04/03/2017 18:17
    הגב לתגובה זו
    כתבה מעניינת עם הרבה פרטים אנליטיים מעניינים.בפועל מה שחשוב זה כמות המשקיעים ולמולם היכולת של סנאפ לסגור ספרים בצורה חיובית. לכשאלה נראים כאתגר לא קשה במיוחד עבור החברה, וכן, ההצהרה היא שהחברה גדלה (אמנם באופן מתון, אבל גדלה), אין מנוס מכך ששוויה יעלה, אמנם באופן מתון בהרבה מעלייתה עד כה. דרך אגב, דבר המזכיר את מחזור החיים של החברה (במקרה הזה, עד שתמכר).ברכה והצלחה.
  • סוחר ותיק 07/03/2017 07:11
    הגב לתגובה זו
    אתה קשקשן גדול

ההנפקה הטכנ' הגדולה בהיסטוריה: פייסבוק שווה 104 מיליארד דולר - צוקרברג שווה 'רק' 19.1 מיליארד

מדובר בטווח העליון ביותר שהחברה קבע לצורך ההנפקה; מחיר ההנפקה קובע לפייסבוק שווי שוק של 104 מיליארד ד'
הרשת החברתית הגדולה בעולם תפתח היום בצהריים (18:30 זמן ישראל) את יומה הראשון בבורסת ניו יורק, כאשר היא כבר תחל להיסחר בשער של 38 דולר למניה. החברה גייסה באמצעות הנפקת 421 מיליון ממניותיה כ-16 מיליארד דולר, מדובר בהנפקה של חברת טכנולוגיה הגדולה בהיסטוריה. חלק ניכר מתמורת ההנפקה יכנס לכיסיהם של המשקיעים הוותיקים של פייסבוק, ביניהם גולדמן זאקס (סימול: GS) ומיקרוסופט (סימול: MSFT). במחיר ההנפקה כאמור, 503.6 מיליון המניות והאופציות שמחזיק מארק צוקרברג מוערכות בסכום דמיוני ובלתי נתפס של כ-19.1 מיליארד דולרים. סכום זה ש'באמתחתו' עושה אותו עשיר יותר ממייסדיי חברת גוגל (סימול: GOOG); סרגיי ברין ולארי פייג', כך לפי מדד המיליארדים של בלומברג. אדוארדו סברין, אחד ממייסדי פייסבוק, מסמן בהנפקה את אחת ההצלחות הגדולות ביותר בתחום ההשקעות הפיננסיות כשהוא צפוי לגרוף לכיסו כ-4 מיליארד דולר בהנפקה, לאחר שהשקיע סכום כולל של 30 אלף דולר בהקמת החברה. כאמור, התקשורת האמריקנית התמקדה רבות בסברין בזמן האחרון, לאחר שוויתר על אזרחותו האמריקנית וקיבל על עצמו אזרחות סינגפורית. בסינגפור אין מיסוי על רווחי הון והמיסוי על השכר יכול להגיע עד 20% בלבד. פייסבוק (סימול: FB) הודיעה מוקדם יותר השבוע כי היא מרימה את טווח מחיר ההנפקה לבין 34 עד 38 דולר למניה, לעומת 28 עד 35 דולר, וסימנה בכך את תיאבון המשקיעים לקחת חלק בהנפקה. הרמת המחיר תעניק לחברה שווי שוק שינוע בין 93 עד 104 מיליארד דולר. הביקוש החזק למניית פייסבוק התיר לכמה ממשקיעי החברה ראשונים למכור יותר מניות ממה שתיכננו בהתחלה. מספר גורמים אנונימיים אמרו לוול סטריט ג'ורנל כי החברה היא זאת שביקשה ממשקיעיה לעשות את המהלך הזה. ההנפקה המוגדלת מגיעה בזמן שמספר שאלות עלו בנוגע למודל הפירסום העיסקי של החברה, אשר אחראי ל-80% מהיקף ההכנסות. רבים מהמשתמשים של פייסבוק עוברים לאפליקציות למכשירי ניידים, שם החברה טרם הצליחה לבסס מודל מוצלח לפירסום. הרשת החברתית תתמודד ביומה הראשון עם לא מעט לחץ, לאחר שהמדדים המובילים בוול סטריט מסמנים רצף ירידות של 5 ימים. כזכור, יצרנית הרכב GM (סימול: GM) הודיעה לפני יומיים כי היא מושכת את קמפיין הפרסום שלה על גבי פלטפורמת פייסבוק בטענה כי הוא משפיע בצורה מינורית ביותר על החלטות הרכישה של הצרכנים. קרלוס קריג'נר מברנשטיין ריסרץ' כתב במכתב ללקוחותיו כי הצהרת GM הייתה מהלך של "חדשות רעות" ועלולה להשפיע בצורה מתמשכת על לקוחות נוספים של החברה. "אחד יכול להסיק כי מה ש GM מצאה גם אחרים ימצאו, וזה יקשה מאוד על הכנסות פייסבוק", כתב קריג'נר. יש מספר חברות 'טפיליות', כאלה ש'רוכבות' על ההצלחה של פייסבוק - בין אם אלו ספקים, מתחרים או שותפים - אשר מציעות למשקיעים שאינם חברים באליטה של וול סטריט, ואינם יכולים באמת לרכוש כיום מניות של ענקית הרשת החברתית, הזדמנות להרוויח בעצמם מההנפקה של השנההכנסו לרשימת 10 המניות לתת להן 'לייק' כשפייסבוק תהפוך היום לחב' ציבורית. באופן רגיל, אנשי פנים (עובדים בד"כ) ומחזיקים גדולים בחברה שמונפקת לראשונה לציבור, חייבים לחכות 180 ימים לפני שהם יכולים למכור את מניותיהם לחיצוניים. במהלך לא רגיל, פייסבוק (סימול: FB) 'קימבנה' את תקופת ההמתנה הזו, ואיפשרה מהלך לפיו מניות נוספות יימכרו לציבור רק 3 חודשים מהיוםאל תגידו שלא ידעתם: 'קומבינה' לרציניים בלבד - עוד 91 ימים פייסבוק עלולה לחוות גל מכירות ענק.