סנאפצ'ט בדרך להנפיק לפי שווי של 25 מיליארד דולר, בכמה הסתכם ההפסד ב-2016?

איתן יונסי | (2)

סנאפ, החברה המייסדת של אפליקציית המסרים סנאפצ'ט, הגישה הלילה את מסמכי ההנפקה כשהם מציינים למשקיעים כי החברה עשויה שלא להגיע לרווחיות. אמנם קצב הצמיחה של האפליקציה יוצא מן הכלל, אך כך גם ההפסדים שלה. אלה המספרים מאחורי החברה:

* הכנסה נטו של 404.48 מיליון דולר במהלך שנת 2016, לעומת 58.66 מיליון דולר בלבד במהלך שנת 2015. כלומר החברה הגדילה את ההכנסות כמעט פי 7 (!) בתוך שנה אחת בלבד.

* הפסד נטו של 514.64 מיליון דולר במהלך שנת 2016, לעומת 372.89 מיליון בשנת 2015.

* הפסד מפעילות של 520.39 מיליון דולר ב-2016 לעומת 381.73 מיליון ב-2015.

* 161 מיליון משתמשים פעילים בתדירות יומית ברבעון האחרון, כאשר 60 מיליון מתוכם מארה"ב ומקדנה, עם שימוש של בין 25-30 דקות ביום.

* רווח ממוצע של 1.05 דולר פר משתמש ברבעון האחרון, עם רווח ממוצע של 2.15 דולר למשתמשים מצפון אמריקה. 

* 1,859 עובדים בחברה.

בהגשת המסמכים, החברה ציינה תחת סעיף "גורמי סיכון" כי חברת הבת של פייסבוק, אינסטגרם, השיקה לאחרונה את שירות ה-'סטורי' באפליקציה שלה, הדומה במיוחד לאחד משירותי הסנאפצ'ט ומהווה בכך תחרות ישירה. סנאפ חשפה גם כי היא מתכוונת להשקיע כ-2 מיליארד דולר במהלך חמש השנים הקרובות יחד עם שירותי הענן של גוגל. החברה ביקשה לגייס 3 מיליארד דולר בהנפקה. עוד נכתב בהגשת הטפסים כי "יש לנו הפסד תפעולי מהעבר, אנו מצפים להגיע להפסד תפעולי גם בעתיד וייתכן ולעולם לא נצליח להגיע או לשמור על רווחים". חברות דומות, כמו טוויטר למשל, השתמשו גם הם בביטויים דומים בהגשת טפסיהם להנפקה.

החברה ציינה כי כמעט שלא כמו כל הנפקה לציבור, שני המייסדים ישלטו על כל ההחלטות של בעלי המניות. המניה תיסחר בבורסה לניירות ערך בניו יורק תחת הסימול SNAP.

מייסדי החברה, אוון שפיגל ובובי מרפי. מחזיקים על פי ההערכות כל אחד בכ-21% מהחברה. בהתבסס על הערכת שווי החברה עשויה להגיע לשווי של כ-25 מיליארד דולר לאחר ההנפקה, כלומר כל אחד ממייסדי החברה יגרוף לעצמי שווי מניות של מעל ל-5 מיליארד דולר.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    בדרך למטה (ל"ת)
    רון 03/02/2017 21:54
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מודרניסטי 03/02/2017 11:23
    הגב לתגובה זו
    חשבתי שרק בישראל ייתכן בלוף כזה... תרבות הזבל והריקנות.

ההנפקה הטכנ' הגדולה בהיסטוריה: פייסבוק שווה 104 מיליארד דולר - צוקרברג שווה 'רק' 19.1 מיליארד

מדובר בטווח העליון ביותר שהחברה קבע לצורך ההנפקה; מחיר ההנפקה קובע לפייסבוק שווי שוק של 104 מיליארד ד'
הרשת החברתית הגדולה בעולם תפתח היום בצהריים (18:30 זמן ישראל) את יומה הראשון בבורסת ניו יורק, כאשר היא כבר תחל להיסחר בשער של 38 דולר למניה. החברה גייסה באמצעות הנפקת 421 מיליון ממניותיה כ-16 מיליארד דולר, מדובר בהנפקה של חברת טכנולוגיה הגדולה בהיסטוריה. חלק ניכר מתמורת ההנפקה יכנס לכיסיהם של המשקיעים הוותיקים של פייסבוק, ביניהם גולדמן זאקס (סימול: GS) ומיקרוסופט (סימול: MSFT). במחיר ההנפקה כאמור, 503.6 מיליון המניות והאופציות שמחזיק מארק צוקרברג מוערכות בסכום דמיוני ובלתי נתפס של כ-19.1 מיליארד דולרים. סכום זה ש'באמתחתו' עושה אותו עשיר יותר ממייסדיי חברת גוגל (סימול: GOOG); סרגיי ברין ולארי פייג', כך לפי מדד המיליארדים של בלומברג. אדוארדו סברין, אחד ממייסדי פייסבוק, מסמן בהנפקה את אחת ההצלחות הגדולות ביותר בתחום ההשקעות הפיננסיות כשהוא צפוי לגרוף לכיסו כ-4 מיליארד דולר בהנפקה, לאחר שהשקיע סכום כולל של 30 אלף דולר בהקמת החברה. כאמור, התקשורת האמריקנית התמקדה רבות בסברין בזמן האחרון, לאחר שוויתר על אזרחותו האמריקנית וקיבל על עצמו אזרחות סינגפורית. בסינגפור אין מיסוי על רווחי הון והמיסוי על השכר יכול להגיע עד 20% בלבד. פייסבוק (סימול: FB) הודיעה מוקדם יותר השבוע כי היא מרימה את טווח מחיר ההנפקה לבין 34 עד 38 דולר למניה, לעומת 28 עד 35 דולר, וסימנה בכך את תיאבון המשקיעים לקחת חלק בהנפקה. הרמת המחיר תעניק לחברה שווי שוק שינוע בין 93 עד 104 מיליארד דולר. הביקוש החזק למניית פייסבוק התיר לכמה ממשקיעי החברה ראשונים למכור יותר מניות ממה שתיכננו בהתחלה. מספר גורמים אנונימיים אמרו לוול סטריט ג'ורנל כי החברה היא זאת שביקשה ממשקיעיה לעשות את המהלך הזה. ההנפקה המוגדלת מגיעה בזמן שמספר שאלות עלו בנוגע למודל הפירסום העיסקי של החברה, אשר אחראי ל-80% מהיקף ההכנסות. רבים מהמשתמשים של פייסבוק עוברים לאפליקציות למכשירי ניידים, שם החברה טרם הצליחה לבסס מודל מוצלח לפירסום. הרשת החברתית תתמודד ביומה הראשון עם לא מעט לחץ, לאחר שהמדדים המובילים בוול סטריט מסמנים רצף ירידות של 5 ימים. כזכור, יצרנית הרכב GM (סימול: GM) הודיעה לפני יומיים כי היא מושכת את קמפיין הפרסום שלה על גבי פלטפורמת פייסבוק בטענה כי הוא משפיע בצורה מינורית ביותר על החלטות הרכישה של הצרכנים. קרלוס קריג'נר מברנשטיין ריסרץ' כתב במכתב ללקוחותיו כי הצהרת GM הייתה מהלך של "חדשות רעות" ועלולה להשפיע בצורה מתמשכת על לקוחות נוספים של החברה. "אחד יכול להסיק כי מה ש GM מצאה גם אחרים ימצאו, וזה יקשה מאוד על הכנסות פייסבוק", כתב קריג'נר. יש מספר חברות 'טפיליות', כאלה ש'רוכבות' על ההצלחה של פייסבוק - בין אם אלו ספקים, מתחרים או שותפים - אשר מציעות למשקיעים שאינם חברים באליטה של וול סטריט, ואינם יכולים באמת לרכוש כיום מניות של ענקית הרשת החברתית, הזדמנות להרוויח בעצמם מההנפקה של השנההכנסו לרשימת 10 המניות לתת להן 'לייק' כשפייסבוק תהפוך היום לחב' ציבורית. באופן רגיל, אנשי פנים (עובדים בד"כ) ומחזיקים גדולים בחברה שמונפקת לראשונה לציבור, חייבים לחכות 180 ימים לפני שהם יכולים למכור את מניותיהם לחיצוניים. במהלך לא רגיל, פייסבוק (סימול: FB) 'קימבנה' את תקופת ההמתנה הזו, ואיפשרה מהלך לפיו מניות נוספות יימכרו לציבור רק 3 חודשים מהיוםאל תגידו שלא ידעתם: 'קומבינה' לרציניים בלבד - עוד 91 ימים פייסבוק עלולה לחוות גל מכירות ענק.