הערב: השוק צופה העלאת ריבית, מה יחפשו הסוחרים בהודעה?

דריכות כעת לקראת עדכון הריבית מחר בארה"ב שאמנם נתפס כעובדה מוגמרת - אבל השאלה היא התוואי קדימה
מערכת Bizportal | (6)
נושאים בכתבה ריבית

ועידת השוק הפתוח בארה"ב שהתכנסה אתמול הצפויה לפרסם היום (21:00) את עדכון הריבית האחרון שלנת 2016. בבורסות החוזים של שיקגו נותנים סבירות של מעל 95% להעלאת ריבית מחר. כלומר נראה שהאפשרות של העלאת ריבית היא עובדה מוגמרת והמשקיעים צפויים להתמקד בהודעה המצורפת לעדכון ובדבריה של הנגידה יילן בנסיבת העיתונאים, בדגש על תוואי הריבית בהסתכלות קדימה. ונציין כי העלאת הריבית הבאה (בהנחה שהיום תתרחש העלאת ריבית) צפויה לפי השוק להיות רק ביוני 2017. 

לפי סקר כלכלנים של הוול סטריט ג'ורנל, הצפי הוא שהריבית תעמוד על 1.26% בסוף 2017, כלומר 4 העלאות ריבית של 0.25% עד סוף השנה הבאה (כולל זו מחר). נציין כי בסקר מהחודש שעבר צפי הכלכלנים היה שהריבית בסוף 2017 תעמוד על 1.17%, ועוד קודם בסקר מספטמבר הצפי היא רק 2 העלאות ריבית בשנה הבאה. כלומר עם חלוף החודשים גברו הערכות להעלאות ריבית מהירות יותר בארה"ב. עכשיו השאלה היא מה צופים חברי הפד'. לגבי 2018, סקר הכלכלנים מצביע על צפי לריבית של 2.07%. גרף הנקודות של הפד' מחודש ספטמבר הראה כי הצפי של הפד' הוא לריבית של 1.9% בסוף 2018. 

אלכס זבז'ינזסקי ממיטב-דש: "להערכתנו, ה-FED לא ישנה משמעותית את תחזית הריבית שלו בפגישתו השבוע. שיפור בנתונים הכלכליים יכול לגרום לעלייה מסוימת של תוואי הריבית העתידי, אך אי הוודאות הפוליטית בארה"ב ובעולם צפויה למתן את עליית התוואי. יהיה עדיין מוקדם ל-FED להתייחס לצעדים הצפויים של הממשל החדש בהיעדר תוכנית קונקרטית שהוצגה, אך הנגידה האמריקאית כבר הזהירה שהרחבה פיסקאלית צריכה להתחשב במצב המשק האמריקאי שנמצא בתעסוקה מלאה".

יונתן כץ מלידר: "בשורה התחתונה, מכלול הנתונים בארה"ב ממשיכים להצביע על התרחבות בפעילות, דבר אשר תומך בהעלאת ריבית מחר מסתמן  שיפור באמון הצרכני, בתעשייה ובשוק העבודה, למרות שאינפלציית הליבה עדיין לא מתרוממת. מעניין לא פחות יהיה לראות אם חברי הפד ישנו את תוואי   העלאת הריבית החזוי במסגרת ה-DOT (תחזית חברי הפד'). אנו סבורים שממוצע תחזיות חברי הפד יישאר על שתי העלאות ריבית בשנת 2017 אך מאד יתכן כי נראה עלייה בתחזית לטווח הארוך מעבר ל-3 בשנת 2019 (כפי שפורסם בתחזית מחודש ספטמבר), זאת על רקע הציפייה למדיניות פיסקאלית מרחיבה של טראמפ".

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    נדב 14/12/2016 13:01
    הגב לתגובה זו
    מה זה אומר ? כנראה יש מידע מסוים.
  • 4.
    האם לאור עליית הריבית כדאי לקנות מניות בנקים בארה"ב? (ל"ת)
    אמיר 14/12/2016 08:26
    הגב לתגובה זו
  • איילי 14/12/2016 12:45
    הגב לתגובה זו
    כנ"ל גם בארץ. אבל הסקטור הנ"ל עלה דיי הרבה בזמן האחרון , עדיף לחכות למימוש שיגיע והוא יגיע , על מנת למצוא נקודת כניסה טובה יותר.
  • 3.
    רחל ניבסקי 13/12/2016 15:39
    הגב לתגובה זו
    וכן להשקיע בדולר
  • 2.
    מנשה 13/12/2016 15:28
    הגב לתגובה זו
    וול סטריט עולה לשיאים ולא שם קצוץ על עליית הריבית הזו. הוא כבר מגלם הכל.
  • 1.
    רמי 13/12/2016 14:34
    הגב לתגובה זו
    אחרי שטראמפ רצה לזרוק אותה מהתפקיד חחחחח
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: