אפקט טראמפ: הנשיא הנבחר אוסף את השמות הגדולים בוול סטריט כיועצים כלכליים
בתקופה בה דונלד טראמפ נאבק ראש בראש נגד נציגת המפלגה הדמוקרטית הילרי קלינטון, הוא טען כי "ינקה את הביצה". כלומר ביקש הוא לומר כי בעוד שקלינטון תביא דמויות מוכרות למערכת הפוליטית האמריקנית (שלדבריו לא השיגו הרבה בשביל האמריקני הממוצע), הוא יביא דמויות חדשות שבכוחן לשנות.
כמעט חודש לאחר בחירתו של טראמפ לנשיא הבא של ארה"ב, הוא ממשיך במלאכת בניית הממשל הבא. בתוך כך הוא אוסף אליו חלק מאנשי העסקים הגדולים בוול סטריט, בכדי שאלו ייעצו לו בנוגע למדיניות הכלכלית. היום (ו') חברת ההשקעות העצומה "בלאקסטון" פרסמה כי המנכ"ל שלה סטיב שוורצמן יהיה ראש אותה הקבוצה. על פי פרסומי טראמפ, הקבוצה תעזור לו לפתח אסטרטגיה ומדיניות סדורה.
על פי ההצהרה של קרן בלקסטון הפורום שטראמפ מקים יכלול חלק מהאנשי העסקים המוערכים בארה"ב. אלו יחלקו עם טראמפ את נסיונם והידע שצברו. חלק מהשמות הגדולים בפורום כוללים את המנכ"לים של חברת דיסני, ג'יפי מורגן וג'נרל מוטורס.
הנה חלק מהשמות המוכרים שיקחו חלק בפורום: ג'יני רומטי (IBM), ג'ק וולש (לשעבר GM), ג'ים מקנרי (בואינג), מארי בארה (GM), ג'יימי דימון (JP MORGAN), לארי פינק (בלאקרוק), בוב איגר (וולט דיסני), דאג מקמילון (וול מארט).
לאחר בחירתו של דונלד טראמפ לנשיאות, מדדי המניות בארה"ב נסחרו מספר ימים רצופים בעליות שערים. המהלך כונה כ"אפקט טראמפ". בחירה של חלק מהמנכ"לים הגדולים בארה"ב ובוול סטריט כוועדה כלכלית מייעצת יכולה בהחלט לתת הסבר נוסף לאפקט טראמפ. זאת כאשר אלו לרוב יתמכו במדיניות כלכלית פרו צמיחה ורווחים.
- 1.לופורבקה 04/12/2016 10:21הגב לתגובה זוהוא בחור רציני והלוואי אחד כזה אצלנו
זו השנה ה-8 שהשורים שולטים בוול סטריט, והדבר שמסוכן יותר מהתיקון עצמו הוא חוסר המודעות
בזמן ששוק המניות חגג בשבוע שעבר 8 שנים של עליות שערים, והינו השוק השורי ה-2 באורכו בהיסטוריה, הסיכון לתיקון בשווקים הולך וגדל. אף אחד לא יכול לדעת מתי התיקון יגיע, מה יהיה הטריגר לכך, או כמה עמוק הוא צפוי להיות, אך מה שיותר מסוכן מהתיקון עצמו הוא העובדה שישנם משקיעים רבים שאינם מודעים לסכומים שהם מסכנים.
קנדריק וויקמן, מנכ"ל חברת הטכנולוגיה הפיננסית וניתוחי השקעות FinMason, אמר כי "אם מסתכלים על השוק בראייה היסטורית, חווינו בממוצע התרסקות אחת לכל 8 עד 10 שנים, עם שיעור צניחה ממוצע של כ-42%". וויקמן ציין כי על פי סקר risk tolerance, המאפיין את רמת הסיכון בתיק לצרכיו של הלקוח, משקיעים רבים אינם מודעים כלל להשפעה על תיק הנכסים שלהם במקרה ושוק המניות יספוג מכה קשה. לדבריו, רוב המשקיעים אינם מודעים לרמת הסיכון שהתיק שלהם חשוף אליו, וכתוצאה מכך הם מקבלים החלטות שגויות בתזמון הגרוע ביותר, כמו מכירת הנכסים עמוק בתוך התיקון. וויקמן טוען שזו "בעיה חמורה". לדבריו, רוב התגובות של אינדיבידואלים להפסדים שאינם צפויים גרועים בהרבה מהתגובות להפסד שנקלח בחשבון כאפשרי.
לפי הסקר, רק 57% מהמשקיעים (אלה עם יועץ השקעות וגם אלה ללא) אמרו כי הם מבינים את המושג "risk tolerance". מבין אותם משקיעים, אלו שעבדו עם יועץ השקעות היו מודעים יותר כאשר 68% מהם ענו כי הם מודעים לחשיפת הסיכון בתיק הנכסים שלהם. יחד עם זאת, עבודה עם יועץ השקעות לא עזר מספיק: רק לכ-27% מהמשקיעים נאמר ע"י יועץ ההשקעות כמה הם מסכנים במידה ושוק המניות יחווה נפילה חדה, כאשר 62% מהם מאמינים כי ההפסד בתיק שלהם יהיה נמוך מהחשיפה שלהם למניות. על פי הסקר, כ-57% מהמשקיעים שעובדים עם יועצי השקעות צפויים להיכנס לפאניקה ולמכור בזמן תיקון.
התרחיש הגרוע ביותר צריך להיות מובן מאליו. בניית תיקי השקעות לטווח ארוך מכתיבים שרק אחוז קטן מנכסי התיק יהיו במזומן, ולכן כ-90 עד 95 אחוזים מתיקי ההשקעות חשופים לסיכונים של ירידות בטווח הקצר. משקיעים רבים הרגישו את הכאב הזה במשבר הגדול של 2008, למרות שאלו ששמרו על קור רוח והמשיכו להחזיק בתיק הנכסים שלהם עד לרמות השפל של המשבר, זכו להחזיר את כל הפסדם ואף ליצור רווחים בזמן שמדד ה-S&P 500 עלה כ-171% מאז תחילת 2009.
ברנדון קרוסו, דירקטור בחברת Edelman Financial Services אמר כי יועצי ההשקעות שממעיטים בסיכונים הפוטנציאליים עושים טעות. "ככל שהלקוחות יהיו מופתעים יותר, כך לרוב הם יהיו מאוכזבים יותר, וזה מתי שהם מתחילים להגיב באמוציות". קרוסו אמר כי הוא מעדיף לקיין דיון גלוי עם הלקוחות על הסיכון בתיקי ההשקעות שלהם. "אתה עושה לעצמך עוול אם אתה פוסח על סך".
גם וויקמן ציין כי חשוב ביותר לקיים דיון גלוי ומזכיר את תקופת השפל הגדול. וויקמן אמר כי "אתה צריך לשאול את הלקוח 'במידה ושוק המניות יקרוס ב-35% האם תתלה את עצמך בארון?' " אם הלקוח עונה כן, אז זהו תפקידו של היועץ להתאים את תיק ההשקעות של הלקוח כך שיפסיד פחות במקרה שתרחיש כזה אכן יקרה. וויקמן הוסיף כי "זהו הלקוח שנוטל עליו עצמו הסיכון, לכן הוא זכאי לדעת את הסיכון שהוא לוקח, ואין דרך טובה יותר להעביר ללקוח את המשמעות מאשר לדבר איתו על מקרי קיצון".
