בנק אוף אמריקה מפתיע ומסמן את האיום הגדול ביותר על הכלכלה העולמית

אלמוג עזר | (9)

בעת הנוכחית זה לא קשה מדי להצביע על התפתחויות שמסכנות את הכלכלה העולמית וצמיחתה התקינה. לשם דוגמא ניתן להזכיר את הירידה בפעילות העסקית בסין הכלכלה השנייה בגודלה בעולם, החוב של המדינות המתפתחות, המתיחות במזרח התיכון או באיומה של בריטניה לעזוב את האיחוד האירופי. 

אם כי כל האיומים המוזכרים אינם האיום העיקרי על הכלכלה העולמית, למעשה הם רחוקים מכך אם לשפוט על פי דבריו של אסטרטג של מריל לינץ' מבנק אוף אמריקה ג'ו קוויניאן. בדו"ח שכתב למשקיעים ציין "כל האיומים הללו מוכרים לשוק ובמידה זו או אחרת כבר הינם מתומחרים בשווקים. אלו הן החדשות הטובות, החדשות הרעות הן שכל האיומים הללו אינם קרובים לאיום האמיתי על הכלכלה העולמית שקשורה לשינויי האקלים ולסיכון הטמון בהם אשר אינם מובנים למשקיעים".

לטענת קוויניאן שינויי האקלים יביאו למחסור באספקת המים מסביב לעולם. המחסור יורגש לא רק באספקת המים לבני האדם, אלא יקשה גם על התעשייה עד לכדי רמה מסוכנת. ללא מים, שמוכנה על ידי קוויניאן "דמי החיים של הכלכלה הגלובאלית", יהיה בלתי אפשרי להמשיך לכלכת העולם להמשיך באותו הקצב. 

על פי הבנק העולמי, 1.6 מיליארד אנשים עלולים למצוא את עצמם ללא גישה למים בתוך שני העשורים הקרובים. בתוך כך בחמישים השנים הבאות, הגישה למים מתוקים עלולה להצמצם בחצי, זאת בעוד התעשייה אשר משתמשת במים אמורה לצמוח בעד 70% באותו הזמן. 

קוויניאן מציין את משבר המים בהודו בעת הנוכחית כדוגמא לאיום שיכול להתממש בכל העולם. כרגע כלכלת הודו היא מבין המדינות הגדולות בעולם אשר מציגות צמיחה כלכלית גבוהה מדי שנה אך לאחר שנתיים של בצורת ל-300 מיליון מאזרחי המדינה אין גישה למים, או גישה מוגבלת. 

בעקבות הירידה בעתודות המים בהודו לכדי שפל של כמה עשורים, תפוקת החקלאות ירדה וייצור החשמל הצטמצם. כמו כן המפעלים עובדים מתחת לתפוקה ואי הגישה למים נקיים מסכנת את חייהם של מיליוני אנשים. 

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    שמטוב 14/05/2016 11:27
    הגב לתגובה זו
    רוב האקלימאים יפוטרו ממשרותיהם תוך 10 שנים לאחר שמכל ההפחדות שלהם לא ייצא כלום. הם יוכלו לעבור לחברות סרטים שמפיקות סרטי אימה. חוץ מזה תוך 10 שנים תתחיל הסבה להיתוך קר שמוצרים ראשונים שלו שלו כבר נימצאים בצנרת הייצור. השימוש בדלק הפוסילי ילך ויצטמצם תוך כ- 60 שנה, שימוש בדלק פוסילי ישאר עוד 50 שנה רק בנישות מוגבלות. לכן כל הקישקושים של האקלימאים על שינוי אקלים בגלל דלק פוסילי יעלמו. וועדת הכוחות המזויינים הפנתה דרישה למשרד ההגנה האקדמי שיכין תסקיר על מצב המחקר בעולם של היתוך קר. התסקיר הנ"ל צריך להיות מוגש לקונגרס עד 22 ספטמבר 2016.
  • 7.
    שמטוב 14/05/2016 11:26
    הגב לתגובה זו
    רוב האקלימאים יפוטרו ממשרותיהם תוך 10 שנים לאחר שמכל ההפחדות שלהם לא ייצא כלום. הם יוכלו לעבור לחברות סרטים שמפיקות סרטי אימה. חוץ מזה תוך 10 שנים תתחיל הסבה להיתוך קר שמוצרים ראשונים שלו שלו כבר נימצאים בצנרת הייצור. השימוש בדלק הפוסילי ילך ויצטמצם תוך כ- 60 שנה, שימוש בדלק פוסילי ישאר עוד 50 שנה רק בנישות מוגבלות. לכן כל הקישקושים של האקלימאים על שינוי אקלים בגלל דלק פוסילי יעלמו. וועדת הכוחות המזויינים הפנתה דרישה למשרד ההגנה האקדמי שיכין תסקיר על מצב המחקר בעולם של היתוך קר. התסקיר הנ"ל צריך להיות מוגש לקונגרס עד 22 ספטמבר 2016.
  • 6.
    פספס את האיום העיקרי, התפוצצות האוכלוסיה בכדור המסכן (ל"ת)
    אלי 12/05/2016 23:27
    הגב לתגובה זו
  • שמטוב 14/05/2016 11:30
    הגב לתגובה זו
    מדינות שבהן הילודה מעל היכולת הכלכלית שלהן יתפוררו , יחלשו או ינטשטו מתושבים. אף מדינה בעולם לא תממן ילודה גבוהה של מדינות לא אחראיות.
  • 5.
    עוד תימוכין לחברות הדשנים (ל"ת)
    אזרח לא מודאג 12/05/2016 21:51
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    האזרח ק' 12/05/2016 16:07
    הגב לתגובה זו
    למול תרחיש קולוסאלי זה ישראל צריכה להתייצב בחזית ולסייע בפיתוח ויישום פתרונות מים. הערך הנאצל של קיומנו.
  • 3.
    david zamir 12/05/2016 14:01
    הגב לתגובה זו
    לישראל היבשה אין בעיית מים. מחזור קולחים ומתקני התפלה שחלקם אינם מופעלים בתפוקה מלאה, וכמובן מקורות המים השפירים, מספקים את הביקוש המקומי ואף מאפשרים ייצוא מים לשכנינו. האם לא ניתן לאמץ את דרכנו במדינות הסובלות ממחסור? האם אני הוזה או שבנק אוף אמריקה לא מחובר למציאות ולא מכיר את האפשרויות?
  • 2.
    אזרח מודאג 12/05/2016 12:45
    הגב לתגובה זו
    העיקר שליהודים יהיה שפע מים מתוקים. לנפש ולחיים הטובים. חג עצמאות שמח
  • 1.
    שישתו נפט. זה זול. (ל"ת)
    ארבינקא שטראוס 12/05/2016 11:18
    הגב לתגובה זו
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: