באופ"ק ממליצים לשמור מרחק מתחום זה בשנים הקרובות - וזה מעיד על פאניקה

בארגון יצרניות הנפט מזיעים מירידת מחיר הנפט - ומנסים למנוע מהעולם הקטנת שימוש בזהב השחור
לירן סהר | (8)
נושאים בכתבה נפט רכב חשמלי

אופ"ק הוציא אתמול (ד') דו"ח לפיו הוא צופה שמחיר הזהב השחור יזנק ב-2020 ל-70 דולר ולאחר מכן בשנת 2040 יגיע לרמה של 95 דולר לחבית, זאת למרות שביום שני האחרון מחיר הנפט מסוג ברנט רשם שיא שלילי שלא נראה מאז ה-5 ביולי 2004, כאשר הוא התבסס במחיר של 36.35 דולר לחבית.

דו"ח אופ"ק התייחס גם לתחום המתפתח של המכוניות החשמליות, אשר זוכה להובלה על ידי חברת טסלה האמריקנית. באופ"ק חוזים כי ב-2040 עדיין רוב המכוניות בעולם יונעו באמצעות מנועי בעירה פנימית המשתמשים בדלק פוסילי (קרי תוצר זיקוק של נפט).

להערכתם, 94% מהמכוניות יונעו באמצעות דלק ב-2040 – "ללא טכנולוגיה פורצת דלק, מכוניות המשתמשות בסוללה חשמלית לא צפויות להגיע לנתח שוק משמעותי בעתיד הקרוב, מכוניות מסוג זה יהוו 1% בלבד מסך המכירות ב-2040.

 

כמו כן מסבירים באופ"ק כי הביקוש לרכבים המונעים באנרגיה חלופית, דוגמת תאי מימן וגז טבעי צפוי להיות מזערי בשל היעדר תשתית של תחנות דלק המתאימות לטכנולוגיות אלו. לפי הדו"ח, המכוניות יהפכו ליותר חסכוניות בדלק והנעה משולבת (היברידית) תהפוך לנפוצה יותר, צריכת הדלק תגדל מאחר וכמות הרכבים על כבישי העולם צפויה להכפיל את עצמה ב-25 השנים הקרובות. להערכתם נראה גידול של 17% בצריכת הדלק עד 2040 בהשוואה להיום, במיוחד מצד צרכנים חדשים בסין והודו. למעלה מ-40% משימושי הנפט בעולם נעשה כיום לצורכי תחבורה, ולפי הדו"ח לא נראה שינוי בשיעור זה ב-25 השנים הבאות.  

 

מכוניות היברידיות, אשר משלבות הנעה חשמלית עם הנעה של מנוע בעירה, דוגמת טויטה פריוס והונדה אינסייט, אינן מוגדרות לפי הדו"ח כחשמליות והן צפויות לתפוס כ-14% מסך מכירות הרכב ב-2040.

 

יש לציין שאופ"ק, ארגון המאגד תחתיו את יצרניות הנפט המשמעותיות בעולם, תלוי מאוד בסקטור התחבורה לצורך יצירת רווחי עתק, לכן אין זה מפתיע שחברותיו אינן מעודדות, בלשון המעטה, מהתפתחותן של טכנולוגיות הנעה חלופיות.

 

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    שיתאדו ! כל הנחשלים והמטורפים. איכס ! (ל"ת)
    סעודיה רוסיה ואיראן. 25/12/2015 11:47
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    מי שיודע מה יקרה אז עם הנפט , מטומטם שלא כדאי להקשיב לו (ל"ת)
    2040 ? 24/12/2015 18:11
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    עצם 24/12/2015 15:48
    הגב לתגובה זו
    שהם מתייחסים כבר אומר הכלנפט עוד רחוק מאוד מהתחתית
  • 4.
    תוכפל והפתרונות החשלו-סולריים-היברידים לא מספיקים (ל"ת)
    אוכלוסית העולם 24/12/2015 15:15
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    ורד 24/12/2015 14:48
    הגב לתגובה זו
    רק אין להם מספיק מוח , להבין את זה. מציפים את השוק ולא מבינים למה המחירים יורדים. פיגור בדור ההמשך של סעודיה. וונצואלה ניגריה רוסיה מתמוטטות והסעודי מייצר ומייצר. במחיר הפסד.
  • דוד 24/12/2015 16:47
    הגב לתגובה זו
    הם מייצרים במחירי רצפה (לסעודיה מחיר האיזון הוא כנראה 20$ אגב) בשביל להעיף את השחקניות האמריקאיות שלהן עולה כ-40$ יצור לחבית.
  • 2.
    הנפט בקרוב יכנס להיסטוריה,היבריד וחשמל זה העתיד (ל"ת)
    אנונימי 24/12/2015 14:30
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    חבורה של שקרנים (ל"ת)
    עמרי 24/12/2015 14:17
    הגב לתגובה זו
אלי כהן, (קרדיט צילום סיון שחור לעמ)אלי כהן, (קרדיט צילום סיון שחור לעמ)

ישראל וקפריסין מקדמות את שיתוף הפעולה האנרגטי: הכבל החשמלי התת ימי מתקדם

אלי כהן נפגש עם מקבילו הקפריסאי, ג'ורג' פאפאנסטסיו, והשניים דנו בפרויקטים מרכזיים, לרבות הכבל החשמלי התת ימי והסכם מאגר הגז המשותף. בפגישה, שנערכה על רקע התקדמות אזורית משמעותית, הדגישו השרים את החשיבות האסטרטגית של שיתוף הפעולה, במיוחד לאור האתגרים הגיאופוליטיים באגן הים התיכון

עוזי גרסטמן |

ביקור עבודה של שר האנרגיה והתשתיות, אלי כהן, בקפריסין חיזק את הקשרים האנרגטיים בין המדינות. כהן נפגש עם מקבילו הקפריסאי, ג'ורג' פאפאנסטסיו, והשניים דנו בפרויקטים מרכזיים, לרבות הכבל החשמלי התת ימי והסכם מאגר הגז המשותף. בפגישה, שנערכה על רקע התקדמות אזורית משמעותית, הדגישו השרים את החשיבות האסטרטגית של שיתוף הפעולה, במיוחד לאור האתגרים הגיאופוליטיים באגן הים התיכון.

גשר חשמלי בין ישראל לאירופה: פרויקט בהיקף אזורי

פרויקט הכבל החשמלי התת ימי, The Great Sea Interconnector, נמצא כעת בשלב תכנון מתקדם וצפוי לחבר את ישראל לרשתות החשמל של קפריסין ויוון, ובהמשך לאירופה כולה. הפרויקט, בהיקף השקעה מוערך של כ-2 מיליארד אירו, יאפשר חיבור ראשון מסוגו של רשת החשמל הישראלית לרשת האירופית, תוך שיפור הביטחון האנרגטי האזורי. מדובר במהלך אסטרטגי שמשדרג את מעמדה של ישראל כמרכיב חיוני במפת האנרגיה, ומאפשר גם פוטנציאל לייצוא חשמל ירוק.

החיבור לרשת החשמל האירופית יעניק לישראל גיבוי בעתות חירום, ובמקביל יאפשר ייצוא עודפי חשמל, לרבות חשמל מתחדש, לשווקים באירופה. מנקודת המבט האירופית, מדובר במהלך שמסייע לגיוון מקורות האנרגיה ולחיזוק העצמאות האנרגטית - עניין קריטי בעידן של חוסר ודאות באספקת הגז מרוסיה. קפריסין כבר אישרה את חלקה בפרויקט בספטמבר 2024, והשרים סיכמו לקדם חתימה על חוזה להנחת הכבל במהלך 2025.

מאגר "אפרודיטה-ישי": מהסכם למינוף אנרגטי משותף

נושא מרכזי נוסף בפגישה היה ההסכם סביב מאגר הגז "אפרודיטה-ישי", שנמצא בשטח הכלכלי הימי של ישראל וקפריסין ומוערך בכ-5 טריליון רגל מעוקבת של גז טבעי. ההסכם, שנחתם לאחר מגעים ממושכים ומחלוקות גבוליות, מהווה דוגמה לשיתוף פעולה נדיר באזור רווי מתחים. בפברואר 2025 קפריסין וקונסורציום בראשות שברון הגיעו להבנות על תוכנית פיתוח מעודכנת, אך תחילת ההפקה נדחתה ל-2031 בשל אתגרים טכניים ומשפטיים.

פיתוח המאגר צפוי להניב הכנסות משמעותיות לשתי המדינות, לצד הרחבת היצוא האנרגטי של ישראל. במקביל, הוא מהווה נדבך נוסף במיצוב ישראל כמעצמה אנרגטית מתפתחת במזרח הים התיכון.