גרף

משקיעים לטווח ארוך? בג'יפי מורגן הוציאו אזהרה למשקיעים

מערכת Bizportal | (6)
נושאים בכתבה ג'יי פי מורגן

הפחד הגדול ביותר כיום מבחינת המשקיעים בבורסות הוא ככל הנראה שהחגיגה תיגמר ברגע שהבנק המרכזי בארה"ב יתחיל להעלות את הריבית. זו הסיבה שבחודש אוקטובר ראינו בוול סטריט את מהלך העליות החזק ביותר מזה 4 שנים, העלאת הריבית התרחקה (דובר על ספטמבר, עכשיו מדברים על מארס). תזכורת ללחץ בשווקים סביב עניין זה קיבלנו בעדכון הריבית בשבוע שעבר, אז נכתב בהודעה המצורפת לעדכון כי האפשרות של העלאת ריבית בדצמבר היא לחלוטין על השולחן - ומדדי המניות הגיבו בתנודתיות חריפה. אמש בג'יפי מורגן הוציאו מסמך ללקוחות שמתחלק לשני טווחי זמן. לטווח הקצר במחלקת האסטרטגיה של ענקית ההשקעות דווקא לא ממש חוששים כאשר הטענה היא  שהפד' יעלה ריבית רק אם הנתונים הכלכליים יאפשרו לו לעשות זאת, וזה בין היתר אומר גידול בתוספת המשרות בארה"ב והתייצבות המצב הכלכלי בסין. בנוסף, בג'יפי מורגן סבורים כי הפד' לא יעשה שום צעד אם שוקי המניות (שצללו בחודש אוגוסט בשל חשש מהמצב בסין לצד האפשרות של העלאת ריבית בארה"ב) שוב ישלחו "אותות אזהרה". כך נכתב במסמך שנשלח ללקוחות: "אם הפד' יבחר להעלות בחודש הבא את הריבית, זה עשוי להתפרש לדעתנו כאיתות לכך שהמצב הכלכלי משתפר - וזה דבר חיובי לשוק המניות". בעניין זה בג'יפי מורגן סבורים כי יש סבירות גבוהה לראלי סוף שנה בשוקי המניות בעולם, אבל גם כותבים כי לגבי וול סטריט האפסייד מוגבל. "אם נראה האצה בצמיחה אז הפד' יעלה את הריבית והדבר יחזק את הדולר וזה שלילי. מצד שני, אם הצמיחה תהיה חלשה מהתחזיות - גם זה שלילי."  השוק המועדף (משקל יתר) מבחינת ג'פי מורגן כעת הוא שוק המניות היפני.  מעבר לכך, לגבי הטווח הארוך יותר בג'י פי מורגן סבורים כי הכוחות שדחפו את מדד ה-S&P500 לשלש את שוויו ב-6 השנים האחרונות - קרובים למיצוי. כך לדוגמה, מתח הרווחים של החברות עברו בשנים הללו משפל מאז מלחמת העולם השני לשיא כל הזמנים תוך כדי שהפד' מגדיל את המאזן שלו ללא ספק. לפחות בטווח הבינוני - שני הגורמים הללו מיצו את עצמם.  מדד ה-S&P 500 0.13% משנת 2007  

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    שימו לב לכותרת. שימו לב לכתבה. "חריפה"? (ל"ת)
    מאיר 03/11/2015 16:05
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    ק 03/11/2015 13:30
    הגב לתגובה זו
    תוכניות ההקלה האדירות לא מצליחה להתאושש, מדינה עם חוב הזוי....זה שוק המניות המועדף? סבבה.....
  • 3.
    ירון 03/11/2015 13:29
    הגב לתגובה זו
    באיזה כבוד זכינו האזרחים הפשוטים שמכתב שהוציא בית ההשקעות ללקוחותיו מגיע גם אלינו .איזה כיף שגם אנחנו בסוד העניינים. כרגיל הכל מעורפל אם הסתיגויות והערכות שכל משקיע מתחיל שקצת מתעניין יודע.
  • 2.
    sfo 03/11/2015 13:27
    הגב לתגובה זו
    משנה לשנה ומחודש לחודש הם יוצרים את המצב ש"השוק" מאמין לדחייה נוספת בהעלאת הריבית אמונה כזו גורמת לפד להילחץ מאוד מהתוצאות של העלאת הריבית כשהשוק אינו מצפה לה. הפד מתנהל בהססנות ובפחדנות ובינתיים אנשי שוק ההון ממשיכים ליהנות מניפוח הפעילות והמחירים .
  • 1.
    חבל רק שהכתבה היא על ג'יי פי מורגן ולוגו של מורגן סטנלי (ל"ת)
    דודי 03/11/2015 12:07
    הגב לתגובה זו
  • זה נבלה וזה טריפה 03/11/2015 14:55
    הגב לתגובה זו
    כנראה שטעית.
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: