ראלי בוול סטריט: ה-S&P500 זינק 1.8%, הפוקוס עובר לעונת הדוחות

המדדים סגרו יום חמישי רצוף של עליות - הרצף הטוב ביותר מתחילת השנה, מדד הפחד צלל 7.3%
מתן בן ברוך | (17)
נושאים בכתבה וול סטריט

יום (ב') המסחר הראשון לשבוע בוול סטריט ננעל בעליות שערים חדות. המשקיעים רשמו יום חמישי רצוף של עליות - רצף העליות הטוב ביותר בוול סטריט מתחילת השנה. גם מדד הפחד VIX שצנח בשבוע שעבר 11% וצלל היום עוד 7.3% הוסיף לאופטימיות ומראה על ירידה מסוימת בפאניקה של הסוחרים. מדד הפחד ננעל ברמה של 19.41 נק' - הפעם הראשונה מאז ה-20 לאוגוסט שהמדד סוגר מתחת לרמה של 20 נקודות.

מדד הדאו ג'ונס הוסיף 1.85%, ה-S&P500 עלה 1.83% והנאסד"ק זינק 1.56%.

לפעילים בשוק היה את סוף השבוע האחרון לעכל את נתוני התעסוקה החלשים מאוד של חודש ספטמבר וכעת הפוקוס יעבור לעונת הדוחות שתיפתח כבר ביום חמישי הקרוב עם חברות כגון אלקואה ופפסיקו. נציין כי על פי סוכנות רויטרס, עונת הדוחות הקרובה צפויה להציג ירידה של 3.9% ברווחי החברות במדד ה-S&P500. בבלומברג אגב מדווחים כי הירידה צפויה להיות תלולה יותר - ירידה של 6.9% ברווחי החברות.

נזכיר כי ביום שישי האחרון, המדדים המובילים בוול סטריט נעלו בעליות שערים חדות של יותר מ-1% והמגמה החיובית הזו המשיכה גם היום כאשר גם בורסות אירופה זינקו היום בכ-3%. גם באסיה, המדדים סגרו בירוק כאשר מדד הניקיי טיפס 1.58% ומדד שנחאי עלה 0.5%.

יומן מאקרו

כבר בשעה 16:45 (שעון ישראל) התפרסם הנתון הראשון להיום והוא מדד מנהלי הרכש של Markit לחודש ספטמבר שרשם קריאה של 55 נק'. הנתון החשוב יותר הגיע רבע שעה לאחר מכן והוא מדד ISM לחודש ספטמבר במגזר הלא יצרני שרשם קריאה של 56.9 נק' מתחת לצפי שעמד על 57.5 נק'.

מניות במרכז

טסלה (סימול: TSLA), יצרנית המכוניות החשמליות הודיעה כי היא מסרה 11,580 רכבים במהלך הרבעון האחרון, עלייה של 49% מהרבעון המקביל אשתקד. בסך הכל מתחילת השנה ועד סוף חודש ספטמבר החברה מכרה 33 אלף רכבים, כך שהיא מתקרבת ליעד אותו הציבה - מכירה של 50-55 אלף מכוניות עד סוף שנת 2015.

טוויטר (סימול: TWTR), הרשת החברתית שמה קץ לשמועות והודיעה כי דירקטוריון החברה החליט על מינויו של ג'ק דורסי למנכ"ל החברה הקבוע.

אמריקן אפרל (סימול: APP), רשת הביגוד שמזה זמן רב מצויה בקשיים כספיים הודיעה היום כי הגישה בקשה לפשיטת רגל.

סחורות

תגובות לכתבה(17):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    זקן חכם 06/10/2015 07:01
    הגב לתגובה זו
    הרפו מתחים גם מדד הפחד יורד
  • עוקב אחרי הזקן חכם 06/10/2015 08:28
    הגב לתגובה זו
    הוא לא כותב שטויות כאלו ותמיד יתן סקירה מנומקת בטיעוני מקרו, מיקרו, טכני, מדניות פסקלית, מוניטרית ועוד.
  • 11.
    דוד 05/10/2015 21:51
    הגב לתגובה זו
    שחקני המעוף שולטים באמצעות שתי המניות האלו. משחק מכור . מתי יחקרו את הפושעים
  • 10.
    לירן הקמצן 05/10/2015 21:36
    הגב לתגובה זו
    צאו מהסרט, לפחות 2 % למעלה מחר.
  • 9.
    הזדמנות יציאה אחרונה (ל"ת)
    רועי 05/10/2015 20:56
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    סתם אחד 05/10/2015 20:20
    הגב לתגובה זו
    ראלי סוף השנה מתחיל !
  • 7.
    אבא של זקו חכם 05/10/2015 19:25
    הגב לתגובה זו
    מיידלך, השבוע תחל עונת הדוחות ואז חכו לגל חזק נוסף למטה. אוי ויי...
  • 6.
    מקווה שכיל תמריא גבוה (ל"ת)
    רפאל 05/10/2015 19:14
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    אנאליסט 05/10/2015 18:43
    הגב לתגובה זו
    לכל רואי השחורות, הרי לכם דוגמא למפולת - רק בהפוכה... חחחחח
  • 4.
    אצלנו עליה ויסתיים בירידה (ל"ת)
    מחר 05/10/2015 18:39
    הגב לתגובה זו
  • Jr 05/10/2015 20:37
    הגב לתגובה זו
    אתה מנחוס גדול אתה או בחוץ או על פוטים הלאוי שתפסיד את כל הכסף שלך מנחוס
  • 3.
    כותב הפוטים 05/10/2015 17:40
    הגב לתגובה זו
    המעוף יטוס 2 אחוז איזו חגיגה............
  • כסף סופרים במדרגות (ל"ת)
    מוש 05/10/2015 18:21
    הגב לתגובה זו
  • כותב הפוטים 05/10/2015 18:32
    מה קשור מדרגות
  • 2.
    מחכים למוצא פיך (ל"ת)
    איפה זקן חכם? 05/10/2015 17:11
    הגב לתגובה זו
  • עוקב אחרי הזקן 05/10/2015 22:51
    הגב לתגובה זו
    מלחמה. בשיא הירידות שכולם צעקו מפולת- טען עליות בטווח הקצר. אם הקשבת לו אז עכשיו אתה כבר ברווח. שום דבר לא השתנה...אז מדוע שזקן חכם יכתוב משהו? לגבי הטווח הארוך הבנתי שהוא עדיין דובי אבל הוא כתב שצריך לחכות לדוחות. אחרי שינתח אותם אני מניח שיביע דעתו
  • 1.
    ABC 05/10/2015 16:24
    הגב לתגובה זו
    ויש לי תחושה שרוב התגובות היום על וול יהיו דווקא בכתבה של פרופסור בן ציון ממכללת נתניה המכובד. ולכבודו יעברו רבים ותלמידיו להגיב שם ולא כאן.
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: