"במקרה של פולקסווגן - הציבור דורש דם", כיצד החברה יכולה לצאת מהמשבר הענק?
רוני רימון, מומחה בניהול משברים מתייחס, לפולקסווגן ולפעולות שעליה לעשות כדי לצאת מהמשבר
חברת פולקסווגן חווה בימים אלו את אחד המשברים הקשים בתולדותיה, אם לא הקשה שבהם. פרשת המרמה של החברה, שזכתה לשם "דיזלגייט", מסרבת לרדת מהכותרות, לאחר שהתגלה כי פולקסווגן השתילה במכוניותיה, במשך שנים רבות, תכנה המפחיתה את כמות המזהמים במכוניות – לצורך רמאות, פשוטו כמשמעו, במבחני זיהום האוויר.
אמנם מנכ"ל החברה כבר התפטר, והמניה צנחה בכ-40%, אך נראה כי הסיפור ימשיך לתפוס כותרות ברחבי העולם, והסוף עוד רחוק. הערכות שונות מדברות על קנסות של כ-18 מיליארד דולר (בארה"ב בלבד), הורדת דירוג, ובעיקר - הפגיעה הקשה במותג: פולקסווגן, אשר היה סמל למקצועיות ואמינות – הן כחברת רכבים, והן כמותג גרמני, תיאלץ לשקם את תדמיתה העולמית, לאחר פגיעה כה קשה, עד כדי כך שיש המעריכים שהמותג "made in Germay" כולו עשוי להפגע, ובוודאי המותג 'W'.
בשיחה עם רוני רימון, מומחה בניהול משברים שותף במשרד יעוץ התקשורת "רימון, כהן ושינקמן" ניסינו להבין עד כמה גדול המשבר הנוכחי בחברה, האם תוכל אי פעם לצאת ממנו, ובעיקר – מה עליה לעשות כעת:
רוני, עד כמה חמור המשבר הנוכחי בחברת פולקסווגן?
"מדובר באחת הבעיות היותר רציניות בתחום ניהול המשברים אי פעם. מרבית המשברים הגדולים נבעו מתקלה, או מרשלנות. כאן מדובר בחשד להונאה מכוונת, ולא של דרג זוטר, אלא ברמת המנהלים הבכירים".
האם החברה תוכל לצאת ממנו, או שמא מדובר בכתם שלא ניתן למחיקה?
"מאחר ולא נהרגו אנשים, אלא מדובר "רק" באיכות הסביבה, ולאור האיכות הידועה של רכבי החברה, פולקסווגן עשויה לצאת מהמשבר, אך עליה לבצע את הפעולות הדרושות לשם כך".
אתה מכיר מקרים דומים שקרו לחברות והן יצאו ממשבר גדול, או מקרים בהן חברות נכשלו בכך? האם הסיפור דומה למקרה של חברת סלקום ב-1995, אז השקיעה החברה החדשה כסף ומאמצים רבים כדי לטפל בבעיה ענקית, כדי לשמר את המותג החדש?
"המקרה של סלקום הוא מקרה קלאסי של חברה שהבינה שהדרך היחידה להציל את עצמה היא דרך הנדיבות. החברה לא חסכה באמצעים ובמאמצים לרצות את לקוחותיה, החליפה את הדרוש החלפה – ויצאה מהמשבר כחברה שתעשה הכל למען לקוחותיה. הציבור מוכן לקבל תקלות כחלק מהחיים, אבל הוא רוצה שהטיפול בהן יהיה נדיב, אחראי, מהיר וללא היסוס מצד החברה.
- העולות - היורדות - הסחירות; המניות הבולטות בת"א
- ג'י סיטי ממשיכה לצנוח, האג"ח בתשואה של 10%
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אלו המניות שיזכו לביקושים והיצעים בשל עדכון המדדים
"לעומת זאת, חברת רמדיה נמחקה בישראל, בשל תוצאותיו הטרגיות של האסון שקרה לתינוקות. אף אחד לא יאכיל את ילדיו ממוצרי חברה שהרגו תינוקות או גרמו להם נזק בלתי הפיך".
איך על חברה כמו פולקספווגן לפעול כעת?
"כאשר מתגלה תקלה במוצר – הציבור מצפה מהחברה לגלות נדיבות כלפי הלקוחות: ככל שהחברה נדיבה יותר, אינה מתחכמת, וממהרת לפצות את הלקוחות – כך הציבור יעריך אותה ויסלח לה מהר יותר. לעיתים אף יעריך את אותה חברה דווקא משום שטיפלה כיאות בתקלה. במקרה הנוכחי, מפני שאין מדובר בתקלה , אלא במהלך יזום על ידי החברה – נדיבות היא צעד הכרחי, אך לא מספיק".
וברמת המיקרו? מה עליה לעשות?
"כמו שאמרתי, החברה חייבת לגלות נדיבות כלפי קהל לקוחותיה: אלה שרכשו את הרכבים המדוברים, וגם אלה שהם לקוחות החברה בעלי רכבים מסוגים אחרים. כל לקוח של פולקסווגן בעולם חייב לקהל משהו – כמו טיפול חינם, הארכת האחריות וכו'. בנוסף, התפטרות המנכ"ל אינה מספיקה לדעתי. כדי לבצע את ההונאה המיוחסת לפולקסווגן היו חייבים להיות מעורבים עוד עובדים בכירים של החברה. דעת הקהל בזמנים כאלה דורשת "דם" – ועל החברה לספק לה את תאוות הנקם".
"פרט לכך, על החברה להכריז על הקמת גוף ביקורת ופיקוח חיצוני לחברה (ובאמת להקים גוף כזה), שבראשו יעמוד אדם בעל שיעור קומה ואמינות רבה, אדם ידוע שיבקר ויבדוק את רכבי החברה המשווקים ולתת להם מעין חותמת כשרות".
ומבחינת פעולות שפונות לציבור עצמו?
"תשדירים שישודרו בטלוויזיה וברשתות החברתיות יכולים מאוד לעזור. בתשדירים הללו יש להתייחס לאירועים - לא לטאטא אותם, להפך - לקחת אחריות, ולומר בפשטות: 'אף אחד בפולקסווגן לא יעז יותר שלא לתת לך את הרכב המושלם, וכו'. זאת ועוד, פעולה מומלצת נוספת היא לקחת פרזנטור, מעין "כוכב עליון" שייצג את החברה על מסריה. דמות אידיאלית יכולה להיות הנשיא לשעבר ביל קלינטון, שמשלב שני אלמנטים: הוא דמות אהודה באופן מיוחד, וגם הוא נתפס בעבר בשקר".
באופן יותר כללי, אתה חושב שיש השלכות על המותג הגרמני (Made In Germany) כולו, או שהציבור מבין שמדובר בחברה בודדת? אולי כשמדובר במותג כה גדול הוא משליך על כל מותג אחר מאותה מדינה?
"תהיה השלכה מסויימת משום שהשם "מיוצר בגרמניה" היווה מקדם מכירות מצויין של איכות ושל אמינות. עם זאת, זה יהיה להערכתי בשוליים. קשה לי לראות מישהו לא קונה מכונת כביסה גרמנית בגלל פולקסווגן. אולי איש המכירות יצטרך להתאמץ יותר... אולי לתת הנחה גדולה יותר, לתקופה קצרה".
עד כמה קשה 'לקנות' את ציבור הלקוחות של החברה? האם בעזרת 'סוכריות' הציבור ישכח את שקרה, כי כולנו פרטים אינטרסנטים? הרי קשה לחשוב על אדם שלא יקנה פולקסווגן במחיר זול במיוחד בגלל שהחברה רימתה בנושא איכות סביבה...
"אתה צודק. בעיקר כשלא מדובר בתקלה מסכנת חיים, אלא בתקלה הקשורה לתחום איכות הסביבה "בלבד". מבחינת ה'סוכריות' – תלוי באיזה קהל מדובר. בישראל – האנשים נוטים לשכוח מהר, ונוטים גם לרוץ אחרי מחירים זולים. בישראל האיכות פחות חשובה ללקוחות, ובאופן כללי, חשוב יותר המחיר. נדמה לי שבארה"ב הציבור שומר יותר על עקרונות, ולכן יהיה קשה יותר למכור במחיר נמוך במיוחד, אבל בסוף היום – לחשבון הבנק יש השפעה חשובה מאד על ההחלטה של הצרכן".
האם פעולות חיוביות אחרות, כמו תרומה לקהילה או לאיכות הסביבה, לא תיתפסנה כניסיונות קיצוניים מדי לשיפור המותג, מה שיעשה פעולה הפוכה, והחברה תיתפס כצבועה?
"בטווח הקצר לא הייתי מציע פעולות למען איכות הסביבה וכו' – זה נראה לא אמיתי, צבוע ואינטרסנטי. כעבור שנתיים – כן, זה יכול חלק מתהליך לשיקום תדמית החברה".
לסיכום, כיועץ תקשורת, אתה מזהה כאן דווקא הזדמנות יוצאת דופן לשיפור המותג, אפילו מעבר למה שהיה טרם המשבר?
- 1.YL 06/10/2015 11:39הגב לתגובה זויש לכם ספק ...... כנראה שמקורבים לצמרת השלטון או בכירים גם בשלטון קיבלו שוחד מ סימנס תראו אך כולם שותקים בצמרת המדינה גם במקרא של פואד השר הבכיר לשעבר ש ניתפש עם כספות מלאות מזומנים בדולרים השרים וחברי הכנסת שותקים ****אולי בגלל שהם מקווים גם לקבל

אופנהיימר: אפסייד של 30% בטבע
בבית ההשקעות אופנהיימר מציינים לחיוב את השיפור בכל חטיבות הפעילות של חברת התרופות, את העלאת התחזיות להכנסות מאוסטדו ויוזדי, והתקדמות בפיתוח מולקולת ה-TL1A; מחיר היעד למניה על 30 דולר עם המלצת "תשואת יתר"
אופנהיימר מפרסמים סקירה חיובית על טבע טבע -1.91% בעקבות דוחות הרבעון השלישי, שבהם הציגה החברה הכנסות של 4.5 מיליארד דולר - עלייה של 3% מהתקופה המקבילה וגבוהה מהצפי שעמד על 4.34 מיליארד דולר.
כל חטיבות הפעילות - הגנריקה, הביוסימילרס ותרופות המקור - הראו שיפור בתוצאות, וטבע העלתה את התחזיות השנתיות שלה. בבית ההשקעות אופנהיימר משאירים את המלצת ה-Outperform ומחיר היעד על 30 דולר למניה, כשהם מתבססים על מכפיל 6.7 לרווח התפעולי המתואם של 2026.
צמיחה בכל החטיבות
בחטיבת הגנריקה נרשמה צמיחה של 2% בהכנסות, ל-2.58 מיליארד דולר, מעל תחזית השוק שעמדה על 2.41 מיליארד דולר. בארה"ב בלטה עלייה של 7% (במונחי מטבע מקומי), שהובילה להכנסות של 1.18 מיליארד דולר, בעוד שבאירופה נרשמה ירידה של 5% עקב בסיס השוואה גבוה. שאר העולם הציג צמיחה מתונה של 3%. תחת אותה חטיבה משולבות גם תרופות הביוסימילרס, שמהן כבר הושקו 10 תרופות, ועוד שש צפויות עד סוף 2027. אופנהיימר מציין כי השקת התרופות באירופה ב-2027 צפויה להאיץ את קצב הצמיחה בתחום, כאשר התחזית להכנסות נותרת על 800 מיליון דולר.
בחטיבת תרופות המקור הממוסחרות בלטה צמיחה משמעותית באוסטדו (Austedo) - עלייה של 38% ל-618 מיליון דולר. גם יוזדי (Uzedy) הציגה צמיחה של 24% ל-43 מיליון דולר, ואג’ובי (Ajovy) עלתה ב-19% ל-168 מיליון דולר. טבע מאשררת את תחזית ההכנסות לאוסטדו לשנת 2027 - 2.5 מיליארד דולר - וצופה כי לאחר חדירה לשוק האירופי היא תגיע להכנסות שיא של כ-3 מיליארד דולר. בהתאם לכך, החברה העלתה את התחזית השנתית ל-2025 ל-2.05-2.15 מיליארד דולר. גם יוזדי מתקדמת בקצב מהיר מהצפי - עם תחזית מעודכנת של 190-200 מיליון דולר השנה, לעומת 150 מיליון בתחזית הקודמת. שתי התרופות, יחד עם האולנזפין שצפויה להגיע לשוק ב-2026, מוערכות לייצר בשיאן בין 1.5 ל-2 מיליארד דולר.
- טבע מזנקת ב-21% - האנליסטים צופים אפסייד של עוד 25%
- טבע מכה את התחזיות בהכנסות וברווח; המניה מזנקת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בצד של הפיתוח, טבע מתכננת להגיש את זריקת האולנזפין (לטיפול בסכיזופרניה) ל-FDA עד סוף 2025, עם צפי למכירות מ-2026 והכנסות של עד 1.5 מיליארד דולר. מולקולת ה-TL1A, שמפותחת יחד עם סנופי, מתקדמת כמתוכנן, והחברה צופה לקבל בגינה תשלום ראשון של 250 מיליון דולר ברבעון הרביעי של השנה ועוד 250 מיליון נוספים ברבעון הראשון של 2026. בטווח הארוך מעריכה טבע כי מדובר בפוטנציאל הכנסות של 2-5 מיליארד דולר, לא כולל אינדיקציות נוספות.
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגג'י סיטי ירדה 6.8%, נקסט ויז'ן עלתה 7.1%, סגירה יציבה במדדים
ת"א 35 סגר סביב ה-0 אחרי יום בו המדד נע בין עליות וירידות; תדיראן ירדה 6.2%, סולרום איבדה 5.4%
המסחר בת"א נסגר ביציבות. מדד ת"א 35 סגה ללא שינוי משמעותי ומדד ת"א 90 עלה ב-0.4%.
במבט על הסקטורים, מדד הבנקים עלה ב-0.2%, מדד הביטוח עלה 1%, מדד הנדל"ן ירד0.1% ומדד הנפט וגז איבד 0.4%.
רוצים לדעת איזה מניות בולטות היום ומה הסיפור מאחוריהן? הכל כאן העולות - היורדות - הסחירות; המניות הבולטות בת"א
בשוק האג"ח נרשמת יציבות לקראת החלטת הריבית בסוף החודש. אג"ח עם מח"מ של כ-10.5 שנים נסחר עם תשואה ברוטו של כ-4.06%. נזכיר כי בסוף השבוע מדד המחירים לצרכן צפוי להתפרסם, במה שיכריע את הכף האם הריבית תרד או לא בסוף החודש. נכון לבוקר זה השוק מתמחר הורדת ריבית באזור 70%.
אחת המניות שבולטת לשלילה בימים האחרונים היא ג'י סיטי. החברה הפתיעה את המשקיעים אחרי שהגדילה את אחזקתה בחברת הבת סיטיקון למעל 50% ותידרש כעת להגיש הצעת רכש מלאה למניות המיעוט, מהלך שעשוי להגיע להיקף של 1.4 מיליארד שקל; במעלות מזהירים כי המינוף עלול לטפס מה שמעורר חשש שהמהלך יכביד על התזרים, והתגובה מורגשת במניה ובאגרות החוב של החברה. לניתוח המלא על מה עשתה החברה, ומה ההשלכות האפשריות - ג'י סיטי ממשיכה לצנוח, האג"ח בתשואה של 10%
- איי.סי.אל נפלה 15%, חברה לישראל איבדה 14%; מחזור המסחר - 13.4 מיליארד שקל
- היום של טבע, ומה עוד קרה בבורסה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השבוע הקודם ננעל במחזור ענק של כ-13.4 מיליארד שקל השני בגובהו אי פעם, שלב הנעילה (החדש) רשם מחזור של כ-9.4 מיליארד שקל על רקע עדכון המדדים החצי-שנתי. במסגרת העדכון הצטרפו למדד ת״א-35 מניות מגדל ביטוח מגדל ביטוח 2.17% ונקסט ויז׳ן נקסט ויז'ן 7.09% , בעוד שמניות החברה לישראל חברה לישראל 0.35% ואנרג׳יאן אנרג'יאן -3.37% הועברו למדד ת״א-90. המהלך גרם לתנודתיות גדולה במיוחד בשתי האחרונות, בעיקר לאחר הצניחה במניית איי.סי.אל איי.סי.אל 0.11% ובמניית בעלת השליטה בה - החברה לישראל - בעקבות הפשרה עם המדינה סביב זיכיון ים המלח. הישג ל-ICL? - תקבל 2.5 מיליארד דולר על החזרת זיכיון ים המלח למדינה, גם היום אייסיאל תעמוד במוקד לאחר שהשוק יאכל מחדש את השפעות ההתפתחויות על הרווחיות הליבתית שלה.
