בלעדי

ככה דוחפים לילדים מותגים: הנה מחירון התוכן השיווקי לסדרה חדשה בערוץ 10

ספק חיצוני של אולפני הרצליה הציע למפרסמים לשלב בעלילה של סדרת הנוער החדשה, מוצרים תמורת כסף. הרשות ה-2 בהיכון. אולפנים הרצליה: "הספק פעל על דעת עצמו, ההתקשרות עמו הופסקה לאלתר"

אלכסנדר כץ | (8)

תוכן שיווקי הוא נקודה רגישה בטלוויזיה הישראלית. המפיקים מנסים לשלב מוצרים בשידור כדי לממן את עלויות ההפקה הגדולות, הרגולציה נלחמת בכל מאודה בתופעה, ועל המסך אנחנו צופים במשחקי חתול ועכבר בלתי נגמרים בין הצדדים. המקרה הבא שנציג הוא רק קצה הקרחון במאבקים האלה, אבל עשוי גם להוות מקרה בוחן לכוחה של הרגולציה להחיל את מרותה על הגופים עליהם היא מפקחת.

אולפני הרצליה מפיקים בימים אלו דרמת נוער חדשה עבור ערוץ 10 שתיקרא להתבגר על פי סדרת ספרים של גלילה רון פדר. הסדרה בכיכובם של מולי שולמן וריקי בליך, מתארת את חיי היום-יום קבוצת נערים מירושלים, כאשר כל דמות מצלמת את עצמה כיומן וידאו. כל פרק מציג את עולמה של דמות אחרת ואת סיפורו של מורה הכיתה שמטיל עליהם משימת תקשורת - לתעד את חייהם.   הצילומים יתקיימו בחודש הקרוב, ולטובת כך מחפשים בהפקה שיתופי פעולה מסחריים, בפועל תוכן שיווקי שזולג לכאורה אף להגדרת "פרסום סמוי". לידי אייס הגיעה הזמנה לשיתוף פעולה מסוג זה, במסגרתו ההפקה מחפשת מוצרים ספציפיים לשילובם בתוך עלילת הסדרה, תמורת תשלום של 1,500 עבור מוצר בודד, אבל "אם יהיו כמה, המחיר יהיה נוח בהתאם", כפי שנכתב בהזמנה שנשלחה על ידי רן קוריס, שאינו עובד שכיר של אולפני הרצליה, אלא מעניק לה שירותים חיצוניים.   ההפקה מחפשת למשל 2 זוגות אופניים חשמליים שלא יוחזרו לחברה בתום הצילומים. כמו כן מחפשת ההפקה 4 מצלמות מיני DV, טלוויזיית LCD, מיקסר, מדיח, מיקרוגל, כיריים חשמליים, תנור בילד-אין, קולט אדים וטוסטר אובן.   בהפקה מעוניינים גם במוצרי מזון שונים דוגמת קורנפלקס, חלב סויה, עוגיות וריבות, וגם מוצרי טיפוח לבני נוער, מסכי מחשב, וקופות רושמות עם מסך טאצ'. שילובם של מגוון המוצרים עשוי ליצור הכנסות של עשרות אלפי שקלים להפקה.   הרשות השנייה המפקחת על ערוץ 10, הגדירה ב-2007 תוכן שיווקי כך: "תכנית או קטע בתוכנית שיש בו הצגה או התייחסות כלשהי, כולל למותג או ערכי מותג, למוצר צריכה או לשרות עסקי, בתנאים הבאים... המוצר או השרות מוצגים באופן המשתלב בתוכנית באופן טבעי ולא בוטה; המוצר או השרות מוצגים באופן בולט, המתפרש כפרסומת; התכנית מופקת במימון שמשתתף בו גורם בעל זיקה עסקית למוצר או לשרות".   על פי כללי הרשות, אסור לשלב תוכן שיווקי עבור כסף. סעיף 83 א' לחוק הרשות השנייה קובע כי "מורשה לשידורים לא יכלול במשדריו דבר שהוא בגדר פרסומת, גלויה או מוסווית ושאינו תשדיר פרסומת ואשר קיבל עבור שידורו תמורה כספית".   ואולם, קשה להפנות אצבע מאשימה כלפי ערוץ 10 על השילוב העתידי של פרסום סמוי בסדרה הזאת משום שמדובר בהפקה חיצונית. אגב, המסמך שנשלח לגורמים בתעשייה לא נשא כל לוגו ולמעשה לא נשלח על ידי אולפני הרצליה, אלא על ידי קוריס. את תגובתו לא ניתן היה להשיג. תגובות   מערוץ 10 נמסר לאייס: "בעקבות הפנייה, פנינו לאולפני הרצליה לבדיקת הטענות. ערוץ 10 עובד שנים רבות עם אולפני הרצליה ומעולם לא נתקל באירוע מסוג זה. אנחנו סומכים על אולפני הרצליה שהם יבדקו את הטענות ויפעלו בהתאם". באולפני הרצליה הכחישו כל קשר להזמנה לשיתוף פעולה מסחרי, אבל מודים שישנה בעיה: "אולפני הרצליה מעולם לא ביקשו או הציעו למי מבין הספקים חשיפה בטלוויזיה בתמורה לתשלום, לא בסדרה 'להתבגר' ולא בשום סדרה אחרת. אנו פועלים כמקובל בשוק באמצעות אנשי פרופס האמורים לאבזר את התפאורה באביזרים הנדרשים. הספק פעל על דעת עצמו וההתקשרות איתו הופסקה לאלתר ומעט האביזרים שהעביר יוחזרו לו".   מהרשות השנייה נמסר בתגובה כי "המקרה המתואר מעלה חשד חמור לתוכן שיווקי ופרסום סמוי שאסורים באופן מפורש בחוק הרשות השנייה ובכללי האתיקה. הרשות תוסיף לפעול בחומרה רבה ובכל האמצעים העומדים לרשותה על מנת למנוע מקרים אלו ולהבטיח כי הציבור לא יאלץ להיחשף לתכנים ממומנים בלא ידיעתו, ופרט בהפקות המקור והסוגה העילית ובתכניות האקטואליה".

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    גילי 05/04/2015 12:40
    הגב לתגובה זו
    וואו - איזו עיתונאות חוקרת במיטבה!
  • 4.
    אני 03/04/2015 16:47
    הגב לתגובה זו
    מה הבעיה עם זה? בעולם שים ממנים ככה תוכניות, אין בזה שום פסול!
  • גדי 05/04/2015 11:56
    הגב לתגובה זו
    מספרת לך שהיא לקחה הלוואה,כי בבנק המליצו היית מתייחס לזה באותו שוויון נפש
  • 3.
    שביט 02/04/2015 19:54
    הגב לתגובה זו
    כך זה עובד שנים בלי בושה ובאופן בוטה כי הרשות השניה היא גוף אימפוטנטי
  • 2.
    ערן 02/04/2015 17:38
    הגב לתגובה זו
    איך כל תוכניות הבישול עוברות את החוק הזה, עם כל סכיני הארקוס/מערבלים/שקיות עטיפה/תנורים/ברי מים/מותגים, שכל קשר ביניהם לבין המתכון מקרי לחלוטין?
  • איתן 05/04/2015 11:54
    הגב לתגובה זו
    חייבת באמצע התכנית - לפחות שם זה כל כך מגוחך שזה לא סמוי,בתכניות לבני נוער זה נראה לי אסון
  • 1.
    בושה (ל"ת)
    שירן 02/04/2015 16:53
    הגב לתגובה זו
  • ג. 02/04/2015 22:02
    הגב לתגובה זו
    לתכניות הבישול אין זכות קיום בכל מקרה, רק באי ההבלים שעומד לשקוע בים הקשקושים
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.

שרון גיל
צילום: רמי זרנגר

מי יקנה את הוט מובייל ובאיזה מחיר?

רן קידר |

פטריק דרהי רוצה למכור את הוט. לא בטוח שיש הרבה קונים, בינתיים הוא מקבל הצעות לרכישת הוט מובייל. 

שוק הסלולר הישראלי, שסבל בשנים האחרונות מירידת מחירים דרמטית ומתחרות עזה, עומד שינויים. הוט מובייל, אחת מארבע המפעילות הגדולות עם כ-2 מיליון מנויים ונתח שוק של כ-17%, עשויה לשנות את מפת התקשורת. מכירתה על ידי קבוצת אלטיס שבשליטת הטייקון שפשט רגל בצרפת עשויה לא רק להקל על חובותיו העצומים של דרהי, אלא גם לשנות את המפה התחרותית.

קבוצת גיל שרון מתעניינת בהוט מובייל

גיל שרון, שכיהן כיו"ר בזק וכמנכ"ל גולן טלקום מוביל קבוצת משקיעים שהגישה הצעה לא מחייבת לרכישת הוט מובייל תמורת 1.4 מיליארד שקל. ההצעה הוגשה לאלטיס, והיא כוללת שותפות עם גופים מוסדיים מובילים: לאומי פרטנרס, הראל ביטוח, מנורה מבטחים ומור ביטוח.

המוסדיים יזרימו את רוב ההון, בעוד שרון יכהן כשותף כללי ומנהל תפעולי ראשי. הוא לא מזרים כסף אישי בשלב זה, אך יקבל אופציות להשתתפות עתידית אם העסקה תצליח. האסטרטגיה של הקבוצה של שרון מבוססת על התייעלות מהירה: הוט מובייל סובלת מרווחי רווח נמוכים עקב תחרות מחירים, אך בעלת בסיס מנויים יציב ותשתיות 5G מתקדמות. הוא מתכנן להגדיל הכנסות דרך שדרוג חבילות משולבות, סלולר, אינטרנט ביתי וטלוויזיה, ולהפחית עלויות תפעוליות ב-20%-30%. אם העסקה תתגבש, שרון יפרוש מתפקידו כיו"ר IBC, מיזם הסיבים האופטיים, כדי למנוע חשש מניגוד אינטרסים, שכן מנורה ומור מחזיקות גם שם.

אלא שפלאפון, זרוע הסלולר של בזק, הגישה הצעה גבוהה בהרבה - 2 מיליארד שקל. השאלה אם הרגולטור יסכים לעסקה כזו שתוביל את החברה הממוזגת לנתח שוק של כ-36%. מיזוג עם הוט מובייל ייצור שחקן עם נתח שוק גדול כשסלקום הבאה בתור עם 28%. 

שרון רכש לפני כ-8 שנים את גולן טלקום יחד עם האחים זלקינד ב-350 מיליון שקל, והפך אותה ממפעילה קטנה לחברה ששווה פי כמה ונמכרה לסלקום במחיר של פי 3. המוסדיים כנראה מאמינים שהוא יעשה זאת שוב בהוט מובייל. 


פטריק דרהי, חובות ומניעים