תחזיות 2015

צפו במספרים: 5 גורואים מובילים מסמנים יעדים במדד ה-S&P500

האם שנת 2015 תצליח לשחזר את ההצלחה המסחררת של השנים האחרונות? המומחים של וול סטריט מנסים לענות על השאלה
מתן בן ברוך | (1)
נושאים בכתבה וול סטריט מדדים

אז אחרי הפתיחה הסוערת של המדדים המובילים בוול סטריט, המדדים שוב חוזרים למסלול הירוק שאפיין את השוק בשנים האחרונות והגורואים המובילים בוול סטריט ממשיכים לספק תחזיות ויעדים לקראת המשך השנה שצפויה להיות כמו תמיד בוול סטריט, סוערת.

לאסלו ביריניי

במי מדובר? היסטוריון שוק ותיק ומוערך, מייסד ונשיא 'Birinyi Associates'.

רקורד תחזיות: עוד בשנת 2011 אמר כי מדד ה-S&P500 יראה את רף ה-2,000 נק' וצדק. מאז שנת 2013 הוא פגע כשהציב יעדים קצרי טווח למדד.

מה הלאה? ביריניי מצפה כעת לתשואה של כ-3% ברבעון הראשון של השנה במדד הבנצ'מארק לרמה של כ-2,120 נק'. עוד ציין כי לאורך ההיסטוריה השווקים נוטים להציג ביצועים טובים ב-12 החודשים שלפני העלאת ריבית, "אך לא כל כך טוב לאחר מכן" הוסיף.

קרייג ג'ונסון

במי מדובר? האנליסט הטכני הבכיר בבית ההשקעות 'Piper Jaffray'.

רקורד תחזיות: בקיץ של שנת 2013 חזה ג'ונסון כי מדד ה-S&P יגיע לרמה של 2,000 נק' ואף הציב יעד עליון של 2,100 נק' עד לסוף שנת 2014 - כידוע, הוא בהחלט לא היה רחוק מכך.

מה הלאה? מכירת החיסול בתחילת השנה לא ממש הרתיעה את ג'ונסון. "למרות החולשה האחרונה בשוק, מדדי המניות נסחרים סביב אזורי התמיכה שלהם לטווח הקצר, התחזית שלנו נותרה בעינה עם יעד של 2,350 נק' עד לסוף שנת 2015". עוד מציין ג'ונסון כי השוק השורי בארה"ב יכול להמשך עוד שנים רבות.

רון מייזלס

במי מדובר? מייסד ונשיא פירמת Phases & Cycles שעוסקת במחקר וניתוח שוק ואחד מהמנתחים הטכניים המובילים בצפון אמריקה.

רקורד תחזיות: מהראשונים שחזה את השוק השורי ומתמיד בתחזיות השוריות שלו שעד כה הוכיחו את עצמם.

מה הלאה? "חודש ינואר מסתמן כמבחן גדול עבור השוק, אך בכל מקרה המגמה הראשית נותרה חיובית עם הרבה תנודתיות בדרך". מייזלס רואה תמיכה במדד ה-S&P500 ברמה של 1960 נק' והתנגדות ברמה של 2,120 נק'. "אם המדדים יפרצו את הרמה הזו זה יהיה סימן "שורי מאוד" מכריז מייזלס אך מסייג כי "ייתכן והמדד יצטרך הפסקה לפני ששיאים חדשים יושגו".

ג'ים פולסן

במי מדובר? אסטרטג ההשקעות הראשי ב-Wells Capital Management s.

רקורד תחזיות: כשמשבר החובות באירופה הכה בשנת 2011, פולסן ביקש מהמשקיעים לא להכנס לפאניקה ואמר כי שוקי המניות עוד יראו גבהים חדשים, אמר וצדק.

מה הלאה? פולסן חוזה "שנה טובה במיין סטריט (כלכלת ארה"ב), אווירה מאתגרת הרבה יותר בוול סטריט" זאת רקע העלאת הריבית במשק מסביר פולסן. "בהחלט ייתכן שהמדד יסיים קצת יותר גבוה מ-2,150 נק' אך אני לא שולל אפשרות לתיקון גדול של בין 10% ל-15% במהלך השנה". פולסן, בניגוד לקונצנזוס מעדיף השקעה השנה בשווקים המתעוררים מאשר בארה"ב וצופה ששוק הסחורות והאנרגיה ירשום ריבאונד משמעותי בהמשך.

ג'רמי סיגל

במי מדובר? הפרופסור המפורסם למימון מאוניברסיטת וורטון.

רקורד תחזיות: סיגל זכה בכל הקופה כאשר חזה בשנה שעברה שמדד הדאו ג'ונס יגיע ל-18 אלף נק' וכך היה 6 ימים לפני סוף שנת 2014.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    האמיתי 09/01/2015 13:23
    הגב לתגובה זו
    עוד לר ראיתי אנליסט שיגיד השוק בועה לא שווה יותר מ1750 הכל מהפוזיציה תיזהרו
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: