10 הסיכונים הגדולים ביותר לשוקי המניות בשנת 2015 - חלק ב'

מהדולר החזק ועד לברבור השחור, הנה עוד כמה סיבות מהם המשקיעים צריכים לחשוש בשנה הבאה
מתן בן ברוך | (4)

אחרי שהראנו כאן אתמול (ה') את חלק א' במאמר ובו 5 סיבות לחשוש משוק המניות בשנה הבאה, הנה עוד 5 סיכונים משמעותיים שכל משקיע צריך לשים לב אליהם.

6. דולר חזק: רבים יגידו שמדיניות הפד' יצרה לאורך זמן תופעת לוואי שגרמה לראלי העצום של הדולר בחודשים האחרונים. למרות שזה טוב ויפה לראות שהעולם עדיין מאמין ובוטח בדולר האמריקני, השורה התחתונה היא שמטבע חזק עלול לפגוע בחברות אמריקניות רבות. כידוע, דולר חזק הופך את הייצוא האמריקני יקר יותר בשווקים זרים (בייחוד כאלו עם מטבעות חלשים יותר). שערי חליפין שליליים עלולים לגלח אחוזים משמעותיים מרווחי החברות האמריקניות, כל אלו יחד עם העובדה שחברות רבות יתמודדו בשנה הבאה עם אתגרי צמיחה לא פשוטים עצם העובדה שסין ואירופה, שניים מהצרכניות הגדולות ביותר בעולם נמצאות בהאטה.

7. ברבור שחור: כולם יודעים שמה שהכי מסוכן הוא אותו משהו שלא ידענו לצפות אותו. אולי אסון טבע, כמו למשל רעידת האדמה והצונאמי שהרעיד את יפן ב-2011. אולי הונאת פונזי חדשה שתעשה שמות בוול סטריט. אולי אפילו תקלה של רובוטי ה-HFT (רובוטי מסחר מתקדמים) שתפיל את הבורסה. אירועים רבים בלתי צפויים יכולים להשפיע על שוק המניות לטובה או לרעה וזהו סיכון שהמשקיע צריך לקחת על עצמו.

8. סוף לאופטימיות: אמנם יש כבר שיפור ברור בתעסוקה בארה"ב, גם החברות האמריקניות מציגות בסך הכל נתונים יפים. אך יש לשים לב טוב טוב לעובדה שחוסר הסיכונים (או לפחות תחושת חוסר הסיכון) הופך את המשקיעים לשאננים. בסקר שנערך לפני מספר ימים מצאו כי ביטחון המשקיעים נמצא ברמות הכי גבוהות שלו מתחילת השנה. הסיכון הגדול ביותר יכול להיות שמשקיעים יחלו לקנות מניות כי הם פשוט לא מוצאים סיבה למכור. אך כל האטה או אירוע שלילי שעלול לנבוע מאחד הסיכונים הנ"ל עלולים לשנות זאת במהירות. משקיעים רבים רשמו תשואות יפות בשנים האחרונות ובהחלט ייתכן שברגע שנראה חולשה יחסית בשוק ב-2015 רבים יחליטו לנטוש את הספינה.

9. קיפאון שכר גלובלי: דו"ח שפורסם לאחרונה במגזין ה-'Economist' הראה כי מאז שנת 2009, השכר הריאלי בגרמניה ובארה"ב בקושי גדל ואף חמור הוא ירד בגוש האירו וביפן. אלו לא בשורות חיוביות עבור המשך הצמיחה הכלכלית העולמית ובטח שלא עבור שוק המניות. כמו כן נתונים כלכליים עדכניים מראים כי אי השיוויון הגלובלי בעולם הולך ומתרחב והפערים בחברה רק גדלים וזהו לא משהו בריא לאף כלכלה.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    Z 05/12/2014 14:15
    הגב לתגובה זו
    אחרי 5 שנים של עליותתתת
  • אחרי 6 שנים של עליות (ל"ת)
    יובי 06/12/2014 10:27
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    בד״כ שורי אבל 05/12/2014 13:01
    הגב לתגובה זו
    מחירי נפט נמוכים לאורך זמן יכולים לגרום לחברות נפט רבות לפשוט רגל ועל ידי כך לפגוע קשה בבנקים ובשוק האג״ח ובהמשך בכל המשק.יתר על כן אם רוסיה תפשוט רגל (כפי שנראה) הכלכלה האירופית החלשה גם כך,תחטוף חזק ובהמשך גם ארה״ב..
  • 1.
    לא מחדשים דבר, מאוד כללי, קיים תמיד (ל"ת)
    תרחישים תמידיים 05/12/2014 10:30
    הגב לתגובה זו
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: