תשואות

אולטרה לוהטות: 4 מניות שהכו את השוק ב-2013 וצפויות להמשיך לזנק

מנהל השקעות בכיר בארה"ב מסמן 4 מניות שצפויות לזנק בחדות ב0214 ואפילו ב-2015
דניאל קביליו |

זאת אימרה ידועה בעולם הכלכלה והפיננסיים שסוחר שקורא את מפת המאקרו נכון יש לו יתרון משמעותי למסחר מוצלח בשוק ההון. ואולם, נראה ששנת 2013 הייתה מאוד מעניינת מהבחינה הזו - נסביר בקצרה. המשבר של 2008 העלה את ערכם של נתוני המאקרו בעיני האנליסטים (ספציפית האנליסטים ולא הכלכלנים). נתוני בסיס טובים גררו תגובה חיובית בשוק בדמות של עליות שערים של המדדים המובילים.

ואז הגיעה שנת 2013. מה היה שונה ב- 2013? ובכן, בשנה זו התחיל לעלות החשש שהפדרל ריזרב יעצור את הזרמת הכספים לכלכלת ארה"ב מכיוון שהכלכלה התאוששה מספיק. כמובן שמדובר בתכנית להקלה כמותית שהזרימה סכום עצום של 85 מיליארד דולר בכול חודש. בתגובה לכך, כל נתון מאקרו חיובי אשר התפרסם גרר תגובה הפוכה מצד המשקיעים אשר חששו כי שיפור בכלכלה יביא לצמצום תכנית הרכישות מוקדם מהצפוי.

למרות זאת, ישנם נתוני מאקרו אשר לא משפיעים בצורה משמעותית על השוק אבל אלו שקוראים אותם נכון יכולים לתרגמם למסחר נכון בקטגרויות ספציפיות. במידה ואנחנו מחפשים דוגמאות ניתן להצביע על התחלות הבנייה, המכירות הקמעונאיות ולבסוף מכירות הרכבים.

נתמקד במכירות הרכבים. השבוע התפרסם בארה"ב כי קצב מכירות הרכבים עלה ב-1.3% זאת כאשר המכירות הקמעונאיות עלו ב-0.3% בלבד. מדובר בנתון מעודד במיוחד עבור חברות אשר מספקות חלקי חילוף לרכבים. (בשונה מישראל, ענף זה מפותח מאוד וישנן חברות רבות אשר נסחרות בבורסה).

עוד נתון מעניין ששווה לדבר עליו הוא "משך חיים ממוצע של רכב בארה"ב". על פי מידע שנאסף על ידי אדמנדס (EDMUNDS) הנתון הזה עלה בשנת 2013 לשיא כל הזמנים - 11.4 שנים.

היום, הכלכלנים בארה"ב בדעה כי הביקוש בארה"ב לרכבים עלה מאוד בתקופה האחרונה כאשר הסיבה המרכזית לכך היא המשבר של 2008 והחשש של האמריקנים להוציא כסף, בין אם היה להם ובין אם לא היה כלל. "יש עדיין ביקוש גדול לחלקי חילוף לרכבים, לא רק עבור משקי הבית אלא גם עבור העסקים הגדולים" כך אמר סקוט אדגר, מייסד ומנהל השקעות ראשי ב-Edgar Investment Management.

אדגר מוסיף ואומר כי יש לנהוג במניות הללו בגישה של "החזק" כלומר, גם אם ישנן ירידות בתקופת הזמן הקצרה המניות הללו הן נכס ששווה להחזיק בו". בראיון אשר העניק לרשת מרקטווטש אומר מנהל ההשקעות כי הוא מעדיף את מניות חברות הקמעונאות כלומר, אלו שמוכרות את חלקי החילוף הישר לצרכן.

"אני מעדיף להחזיק בתיקים של הלקוחות שלי במניות הקמעונאות, למרות שבתקופה האחרונה הסנטימנט לגביהם פחות חיובי לאחר הדוחות הרבעוניים הראשונים לשנת 2014".

אדגר מציין כי הוא בוחר מניות עבור הלקוחות שלו בדרך של טרנדים היסטוריים. מנהל ההשקעות בוחן, בין היתר, את הדוחות הכספיים הנוכחיים של החברה ובוחן אם התוצאות דומות לטרנדים אשר אפיינו את החברה ברבעונים הקודמים. מידע נוסף אשר בוחן אדגר הוא התחזיות לעתיד והאם ניתן להבין שחברה בצמיחה "אני לא מקשיב לרחשי השוק" אומר אדגר "נוח לי מאוד שהמניות הללו נמצאות בפרוטפוליו שלי".

אז הנה 4 מניות אשר מסמן אדגר כאופציית השקעה טובה והוא מעיד כי מחזיק אותן בתיקו:

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: