אלו הדירות הכי זולות שנמכרו מטר מת"א - היכן שילמו 485 אלף שקל?

משימה כמעט בלתי אפשרית - Bizportal ליקט באמצעות אתר רשות המיסים את 10 הדירות הזולות ביותר שנמכרו לאחרונה
לירן סהר | (8)

עד לא מזמן ניתן היה בקלות למצוא במרכזי הערים פתח תקווה, בת ים, חולון ואפילו רמת גן דירות דירות 2.5-3 חדרים ישנות במחיר הנמוך ממיליון שקל. אולם עם זינוק מחירי הדירות בשנים האחרונות, אופציית הרכישה של דירה במחיר סביר בלב אזור הביקוש הולכת ונעלמת.

Bizportal ליקט באמצעות אתר 'מידע נדל"ן' של רשות המיסים את הדירות הזולות ביותר שנמכרו בחודש וחצי האחרונים באזורים הוותיקים ביותר של ערי גוש דן השונות. חלק מהאזורים נחשבים לקשים, אולם בהתחשב במגמה ההתחלתית של התחדשות עירונית באזורי הביקוש, במיוחד במקומות כמו בת ים ויפו, ייתכן ומדובר בהשקעה לא רעה לעתיד.

10. יפו

ברחוב עירית 5, בגבעת העלייה, נמכרה דירת 3 חדרים 58 מ"ר, קומה 1 מתוך 8, ב-965 מיליון שקל

9. חולון

ברחוב הפורצים 9, בשכונת תל גיבורים, נמכרה דירת 3 חדרים בשטח 58 מ"ר, קומה 1 מתוך 3, ב-930 אלף שקל

8. פתח תקווה

ברחוב חפץ חיים 43, בשכונת מחנה יהודה, נמכרה דירת 2 חדרים 40 מ"ר, קומה 1 מתוך 6, ב-842 אלף שקל

7. אור יהודה

ברחוב כצנלסון 2, ליד אזור התעשייה, נמכרה דירת 2 חדרים בשטח 47 מ"ר, קומה 1 מתוך 3, ב-800 אלף שקל

6. בת ים

ברחוב הזית 6, במרכז העיר, נמכרה דירת 2.5 חדרים 48 מ"ר, קומה 3 מתוך 3, ב-795 אלף שקל

5. בת ים

בדרך בן גוריון 138, ליד חוף הים, נמכרה דירת 2 חדרים, 40 מ"ר, קומה 12 מתוך 12, ב-745 אלף שקל

4. ראשון לציון

ברחוב ש"י עגנון 2 נמכרה דירת 39 מ"ר, קומה 4 מתוך 4, ב-738 אלף שקל

3. בת ים

ברחוב אילת 14, בשכונת רמת יוסף, נמכרה דירת 2 חדרים בשטח 33 מ"ר, קומה 2 מתוך 2, ב-620 אלף שקל

2. אזור

ברחוב יצחק שדה 11 נמכרה דירת 3 חדרים בשטח 53 מ"ר, קומה 1 מתוך 10, ב-601 אלף שקל

1. פתח תקווה

ברחוב ז'בוטינסקי 5, ליד השוק העירוני, נמכרה דירת חדר בשטח 16 מ"ר נטו, בקומה 4 מתוך 4, ב-485 אלף שקל

כתבות מעניינות נוספות:

זה אפשרי: 6 דרכים קלות לחתוך בריבית על המשכנתא - ולחסוך גם 44 אלף שקל

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    צביקה דורון יועץנדלן 02/06/2014 17:56
    הגב לתגובה זו
    מי שנכנס ביום לשנות ה 20 של חייו יצטרך לשלם הלוואות של מאות אלפי שקלים, אבל זה לא אומר שמחירי הדירות ירדו. מי שיקנה היום יגיד בעוד 20 שנים שקנה בזול. כה זה במדינה קטנה שנולדים בה 170,000 תינוקות בשנה ושכולם רוצים לגור במרכז הארץ.
  • 4.
    המגיה הגיע 01/06/2014 12:18
    הגב לתגובה זו
    לא זול - "ברחוב עירית 5, בגבעת העלייה, נמכרה דירת 3 חדרים 58 מ"ר, קומה 1 מתוך 8, ב-965 מיליון שקל"
  • ישראלי 01/06/2014 15:47
    הגב לתגובה זו
    יפו היא חלק מת"א - לב אזור הביקוש של מדינת ישראל, ובשביל דירה בבניין גבוה, עם מעלית, זה מחיר לא רע
  • 3.
    t 01/06/2014 12:11
    הגב לתגובה זו
    גם 30 זה מחסן
  • ישראלי 01/06/2014 15:44
    הגב לתגובה זו
    תתפלא, אבל יחידים או זוגות לא זקוקים לדירות ענקיות. יש המון המון יחידים בישראל - רווקים, גרושים, חד מיניים, קשישים ועוד. נמאס כבר מהגישה הדוחה של מרים פיירברג מנתניה, כשאם קבלן מעז לבנות משהו פחות מ 4 חדרים הוא מקבל כדור בראש (או לחילופין לא מקבל טופס 4).
  • 2.
    בטחביתזונות 01/06/2014 11:51
    הגב לתגובה זו
    תחלקו 485 אלף ב16 (כי הדירה היא 16 מטר) ותכפילו ב100 כדי לקבל את העלות לדירה כזו בגודל 100 מטרים. תגיעו למעל 3 מיליון ש"ח. יותר יקר מגבעתיים רמת גן ואפילו מרוב הדירות בת"א
  • ישראלי 01/06/2014 15:45
    הגב לתגובה זו
    אם תבדוק את זה בדירות זעירות בת"א תקבל תמחור שונה גם לדירות בת"א.
  • 1.
    תפסיקו לנפח את הבועה לטאות . (ל"ת)
    בא 01/06/2014 10:58
    הגב לתגובה זו
הטבה של חצי מיליון שקל. קרדיט: רשתות חברתיותהטבה של חצי מיליון שקל. קרדיט: רשתות חברתיות

הקבלנים בלחץ: אזורים נותנת לרוכשי הדירות הנחה של 500,000 שקל בלי לקרוא לזה הנחה

הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים ללא ריבית והצמדה מגלמת חיסכון שנתי של כ-55-60 אלף שקל, בעשור זה כ-500 אלף שקל. מהלכי מימון יצירתיים של יזמים משנים את שוק המבצעים, מורידים את המחירים בפועל באופן דרמטי. 

צלי אהרון |

הקבלנים מתגלים כיצירתיים מאוד בכל הקשור למכירת דירות. היה 80/20, היה גם 90/10 זה עדיין קיים, אבל בנק ישראל הגביל את העסקאות האלו של שלם 10% עכשיו ו90% במסירה. אבל אל תדאגו - הקבלנים יצירתיים וראה שלאחרונה המבצעים כבר הגיעו לרף חדש - ועדיין, כל זה קורה בלי שאף אחד יקרא לזה בטעות "הנחה". או "ירידת מחיר". לקבלנים חשוב לבלבל את "האויב". הם לא מוכנים לקרוא לזה הנחה, הם רוצים שמחיר המחירון לא יירד - ככה הלמ"ס לא יתמחר את הירידה הזו וככה המחירים לא ירדו. זה עובר בין הקבלים באופן גורף, סוג של יד נעלמה עוברת בינהם ומיישרת אותם לכלל הזה - "אל תורידו מחיר. תתנו מבצע, הנחה, אבל בלי להוריד מחיר מחירון".

זה עובד. המחירים על פי הלמ"ס ירדו ב-2% בלבד, בפועל הם ירדו בין 5% ל-10%. 

בפועל ההטבות שמקבלים רוכשי דירות גדלו משמעותית. מה שנחשב בעבר למבצע נקודתי הפך לכלי תמחור מרכזי במכירות של הקבלנים, שבו הם מעניקים לקונים ערך כספי גבוה - לעיתים מאות אלפי שקלים. התוצאה היא “הנחות” שעומדות נכון לעת עתה בדרישות של הבנקים שהם אלו שאמורים לאשר הנחות לציבור (כשהם מאשרים הלוואה על פי טופס 4 הם מורים לקבלן שלא לעשות הנחות ללא אישורם). חשוב לציין - בפועל ההטבות מצמצמות את עלות הרכישה בצורה מהותית, בחישוב שערכנו ההנחה מגלמת כ-10% מערך הדירה שנכללת בהטבות השונות בממוצע.

הדוגמה הבולטת ביותר מגיעה כאמור מחברת אזורים אזורים 1.26%  , שהשיקה מהלך שבו הרוכש מקבל הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים, ללא ריבית, ללא הצמדה וללא החזר שוטף. המשמעות הכלכלית יחסית פשוטה: אם רוכש רגיל היה נוטל מיליון שקל מהבנק, הוא היה משלם ריבית של אזור ה-55-60 אלף שקל בשנה. על פני עשור. גם לאחר היוון של התזרים לערך נוכחי היום, מדובר בהטבה שמצטברת לכ-500 אלף שקל. מדובר למעשה במבצע שמגלם חצי מיליון שקל הנחה בפועל, רק בלי להשתמש במילים “הנחה” או “ירידת מחיר”. המחיר הרשמי נשאר קבוע, אבל עלות הרכישה האמיתית יורדת דרמטית.

כדי להבין את הסיבה לכך, ואת הגורמים לעובדה שהקבלנים יעשו הכל כדי לא לפגוע במחיר הרשמי, אפשר להכנס לכאן - מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים. באופן כללי - נראה שלא משנה עד כמה המכירות ייפגעו עבור הקבלנים והיזמים, הם פשוט לא יכולים להרשות לעצמם להוריד מחיר באופן רשמי, הסיבה האינטואיטיבית והברורה מכל היא הפחד מכדור שלג, דרך אגב: הם גם עושים את זה בשלל צורות. כך למשל כתבנו על ויסות מחירי הדירות: הקבלנים בונים לאט וההיצע יצטמצם - כאן - מדובר על שיטה נוספת של הקבלנים ליצור שליטה במלאי הקיים כדי לא לגרום להצפה גדולה יותר כבר ממה שקיים כרגע. מלאי אדיר של מעל ל-82 אלף דירות כבר צף, ונראה שבשנתיים- שלוש האחרונים המזל כבר לא מאיר פנים עבור היזמים  - והוא גם לא נראה באופק.

5% תשואה על ההון העצמי

אזורים לא לבד, והמהלך שלה מצטרף לשורה של פתרונות דומים מצד יזמים אחרים, שמזהים קהל קונים שמחפש ודאות ומימון נוח יותר, ולאו דווקא ירידת מחיר רשמית. כך למשל, יובלים סיטי-בוי מציעה לרוכשי דירות בתל אביב תשואה שנתית  של 5% על ההון העצמי מהרגע שבו נחתם חוזה ועד האכלוס. ההטבה הזו הופכת את המקדמה, שבדרך כלל “שוכבת” ללא רווח - לנכס שמניב החזר שנתי קבוע שגדול מפיקדון בנקאי בכ-2%. עבור רוכשים שמחזיקים הון עצמי גבוה, הצבירה יכולה להגיע לעשרות ואף מאות אלפי שקלים בתקופת הבנייה, בהתאם לגובה המקדמה והזמן שנותר עד למסירה.

מטרו
צילום: מטרו

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו

הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל

רן קידר |
נושאים בכתבה מטרו

מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.

הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת. 

חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.


השקעות ענק בתשתיות

במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.

מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.