זולות להחריד: עד קצה העולם בעקבות שיטת בנג'מין גראהם - 5 מניות מומלצות
ברב המכר "המשקיע האינטליגנטי" הציג בנג'מין גראהם, אבי השקעות הערך, סוג של מניות מעניינות למדי - מניות הנסחרות עמוק מתחת לשווי הנכסי השוטף הנקי שלהן. גראהם כינה אותן שווי ה'נט-נט', כדי לרמז על העובדה שמדובר בשווי נכסי שמרני למדי בו נסחרות אותן חברות.
הכוונה, שלוקחים רק את הנכסים השוטפים של החברה תוך התעלמות מכל הנכסים העיקריים שלה כמו רכוש קבוע והשקעות לטווח ארוך, ומחסירים את כל התחייבויותיה. התוצאה צריכה להיות גבוהה באופן משמעותי משווי השוק המפורסם. קל להבין שמדובר למעשה בהערכת שווי שמרנית למדי לסכום הכספי שיישאר בידי המשקיעים במקרה שמשהו ישתבש בפעילות החברה והיא תיסגר. במקרה האופטימי יותר, החברה תתאושש או שתירכש על חברה אחרת, כך שהמשקיעים ירוויחו תשואה גבוהה במיוחד על השקעתם בה.
גראהם סבר, בצדק, כי נבון להחזיק במספר גדול יותר של חברות מהסוג המדובר, משום שלחלק מהן לא נראית תחזית אופטימית לעתיד הקרוב. ואכן, מרבית החברות שהחזיק גראהם לאורך 35 שנות השקעה רצופות, הניבו תשואה חיובית. בנוסף, מחקרים אחרים שנערכו לאורך השנים, הוכיחו כי החזקה של מגוון מניות נט-נט שכאלו, צפויה להניב תשואות מרשימות.
הבעיה היא, שבתקופתו של גראהם היו מאות חברות כאלו, אולם כיום הן צצות רק בעתות משבר קיצוני. ואכן, אם תחפשו אותן בבורסה המקומית או בבורסות בארה"ב, תמצאו רק מעטו ורובן ככולן יהיו חברות בעלות ממדים קטנים למדי. אבל, מתברר שיש שוק מוזר בו קיים מגוון רחב של הזדמנויות נכסיות שכאלו - השוק היפני.
הכלכלה היפנית עדיין מלקקת את הפצעים מהצונאמי שפקד אותה לפני כשנה וחצי, אולם בניגוד לחברות רבות בעולם, החברות היפניות ידועות בשמרנות הפיננסית שלהן ומשתמשות במינופים נמוכים בדרך כלל. כך יוצא שיש רבות מהן שמחזיקות הררי מזומנים בקופתן ופועלות ללא חובות משמעותיים.
למרות זאת, אפשר למצוא בבורסה היפנית חברות לא מעטות שנסחרות עמוק מתחת לשווי הנזיל שלהן. קחו למשל את מפתחת המוליכים למחצה ויצרנית האלקטרוניקה Ryosan (סימבול 8140 בבורסת טוקיו). לחברה נכסים שוטפים של 140 מיליארד ין מול 44 מיליארד ין של התחייבויות. גם אם תתעלמו מהמלאי שלה תקבלו שווי נכסי שוטף נקי של 74 מיליארד ין - כמעט פי שניים משווי השוק הנוכחי שלה, 46 מיליארד ין (557 מיליון דולר). יותר מזה, לחברה קופת מזומנים של 42 מיליארד ין שיכולה לכסות לבדה את כל ההתחייבויות של החברה.
עד כמה שזה יישמע מפתיע, החברה מציגה גידול מתון בהכנסות בשנים האחרונות ושומרת על רווח נקי חיובי. מצד שני, וזו עשויה להיות אחת הסיבות לתמחור הנמוך, הרווחיות התפעולית שלה נמוכה מאוד, 1.5%-2.5%, ובנוסף יש לה תזרים מזומנים שלילי מהפעילות השוטפת שלה. מנגד, ברבעון האחרון הרווחיות נשקה לרף העליון שלה והתזרים חזר להיות חיובי. האם החברה מצאה דרך לחזור לרווחיות שאפיינה אותה לפני 4-5 שנים? אולי, אבל בשביל להיות בטוחים בכל, צריך לעקוב אחרי החברה עוד רבעון או שניים נוספים לפחות.
בכל מקרה, בחמש השנים האחרונות המניה איבדה יותר מ-55% משוויה וירדה למכפילים נמוכים למדי. חייבים להודות שהצמיחה האיטית יחסית והרווחיות הנמוכה אכן מצדיקות מכפילים נמוכים יחסית, אבל במקרה הנוכחי נראה שמדובר בתמחור חסר עמוק מדי.
Ryosan היא מנית הנט-נט הגדולה ביותר שאיתרתי בבורסה היפנית, אבל ישנן רבות אחרות, למשל שינקו שוז'י (8141), ריויו אלקטרו (8068), פוג'י אוזקס (7299), אקסל קו (7591) ועוד. כמו גראהם בעבר ומספר משקיעי ערך מפורסמים בהווה המחזיקים במניות יפניות שכאלו, גם אני מאמין שקנייה של סל מניות נט-נט והחזקה סבלנית שלהן, עשויה להניב תשואה מרשימה לאורך השנים.
לצערי, תקנות הייעוץ הכללי החדשות של הרשות לניירות ערך אוסרות עלי להתייחס לתגובות שלכם בעמוד זה, ולכן אם יש לכם שאלות אתם מוזמנים לכתוב לי לאימייל [email protected].
- 12.איך משהוא בבורסת ת"א או ניו יורק? (ל"ת)אנונימי 25/11/2012 10:14הגב לתגובה זו
- 11.שוקי 24/11/2012 20:15הגב לתגובה זורכישת מניות יפניות כוללת בתוכה חשיפה משמעותית לין היפני, מטבע שנסחר ברמות גבוהות מאוד למרות שהיחס חוב/תמ"ג של יפן הוא מהגבוהים בעולם. במקרה של פיחות חד בין, המשקיע הישראלי עלול להפסיד גם אם שווי המניות של החברה אותה רכש יעלה. לכן, אם אתם מעוניינים לקחת את הסיכון ולהשקיע במניות של חברות במדינה אותה אינכם מכירים ואשר עליהן אינכם יודעים דבר, ואתם בכל זאת חושבים שאתם יותר חכמים מכל המשקיעים היפנים שחיים במדינה ומכירים את הבעיות של החברה מקרוב, לפחות תגדרו את עצמכם נגד ירידה בין (ותקחו את עלות הגידור בחשבון בעת קבלת החלטת ההשקעה).
- 10.הבוחש אצל המוסדיים 24/11/2012 03:54הגב לתגובה זושלה כמו ביוליין וכת"ב. יש את כמו שההוא מלמטה כתב על מניות שמן קידוח נפט-זרח ושמן עלו עשרות אחוזים ואולטרה אקוויטי שותפתן ירדה 10% באותה תקופת זמן. הפערים ייסגרו שם בקרוב. יש עוד מספר עיוותים בבורסה, היה בזמנו את בי קום שהייתה עסקה מעולה אך היום סגרה את הפער עם עלייה של 150%. בזמנו התרעתי על מה שקורה שם ומי שהקשיב עשה בוחטות, וכך גם ביוליין ואולטרה אקוויטי יעלו מעל מאה אחוז בקרוב איך שאני מריח את השוק.
- תסביר לי בבקשה איך המתודולגיה הזאת משתלבת בטבע .? (ל"ת)אנונימי 25/11/2012 22:39הגב לתגובה זו
- 9.דארן-מניות בורסת ת"א 23/11/2012 19:07הגב לתגובה זוולכן אין מה לרוץ לבורסה היפנית או לכל בורסה אחרת בעולם כאשר מתחת לאף שלנו כאן בארץ יש מניות שנסחרות במחירי בדיחה והן הכי נט-נט כפי שהכתב אומר...בהצלחה...
- 8.ג'ון דו 23/11/2012 12:46הגב לתגובה זופוג'י פילמס היא סימבול 4901 ופוג'י אוזקס (7299) בחיפוש באינטרנט עוסקת בחלקי מכוניות. לי יש בעיה אחרת מהותית בהמלצות שאולי לא אמורות הלפריע למישהו שבאמת מתכוון להשאר לטווח ארוך-הסחירות הנמוכה בחלקן הגדול.
- 7.oraemunna 23/11/2012 11:59הגב לתגובה זואמנם הפשטות היא סוד ההצלחה. הניתוח היה נכון אילו רוכש המניה נהפך לשותף מעשי. אבל השקעה במניות מצריכה שילוב של פרמטרים רבים יותר מהמוצג כאן. חברה טובה אינה בהכרח מניה טובה, טבע, למשל. משקל מניה במדדים חשובים לעיתים הוא גורם מכריע, צפיה למשהו שיקרה בחברה הוא שיקול חשוב, חלוקת דיווידנדים, יחודיות בשוק, אופנתיות המניה בשוק, חוזקה העתידי של החברה, הסחירות שבה, חשיבות החברה ללגורמי הממשל ועוד ועוד
- 6.אני 23/11/2012 11:39הגב לתגובה זואיך בדיוק פוג'י היא נט-נט? http://www.fujifilmholdings.com/en/pdf/investors/annual_report/ff_ar_2012_all.pdf נכסים שוטפים ל 2012 16.1B$ ס"כ התחיבויות 10.7B$. כלומר, ההפרש ביניהם הוא 5.4B כשווי השוק הוא 6.2B
- 5.הראל 23/11/2012 10:27הגב לתגובה זוהאם מישהו מכיר רשימה של מניות אמריקאיות או אתר שמתעסק בישום תאורית גרהם אודה לו מאוד
- שוקו 25/11/2012 01:23הגב לתגובה זותחפש את האתר של ג'ואל גרינבלט זה הדבר הכי קרוב למה שאתה מחפש [נוסחת הקסמים, הספר יצא גם בעברית]
- 4.היכן רואים נתונים על הבורסה היפנית ? ואיך קונים שם מניה (ל"ת)sh1111 23/11/2012 09:50הגב לתגובה זו
- אפשר לקנות מניות דרך בנקים. תעודת סל על יפן בארה"ב EWJ (ל"ת)העוזרA 23/11/2012 10:56הגב לתגובה זו
- sh1111 23/11/2012 11:23היכן אפשר ליראות נתונים על מניה ספציפית בבורסה היפנית ?
- 3.אורן 23/11/2012 09:39הגב לתגובה זונדמה לי שMFTH המניה הישראלית שנסחרת בפני סטוקס בארה"ב, היא זולה להחריד. לכותב אין רישיון ייעוץ, ואני רק מביע מחשבות, ללא כל המלצה לקנות.
- מנייה ששווה 0.0031 ???? (ל"ת)יורם 23/11/2012 10:28הגב לתגובה זו
- 2.מה זה עוזר לי ? אני בבורסת ת"א. (ל"ת)ישראל 23/11/2012 09:24הגב לתגובה זו
- 1.Dr Naknikevich 23/11/2012 09:21הגב לתגובה זויש גם כאן מניות זולות. אחת מהן - יה"ש של גבעות עולם. השער בריצפה והזינוק המטאורי בפתח. רק לבעלי לב חזק ולאלה שיכולים להיעזר בסבלנות....
- לוסקין ,לא ידעתי שאתה כותב בעיברית . (ל"ת)sh 23/11/2012 11:47הגב לתגובה זו
- ד"ר צחוק 23/11/2012 09:57הגב לתגובה זו17 שנה מספרים את סיפורי הנפט כולה 500 חביות מסכנות כשכל הכסף הולך למנעמי ההנהלה. אני שומע את החארטה על המיליונים שאנשים יעשו . גם אם היה"ש יעלה מחר 300% אתה עדיין מופסד .

המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק
פיתוח איירבוס A380, המטוס הגדול בעולם, עלה לחברה 25 מיליארד דולר, והוא נחשב לתופעה מיוחדת במינה בעולם התעופה. אף על פי כן, בשל מיעוט הזמנות, הפסיקה החברה לייצרו לפני 4 שנים, וגם החברות שמפעילות אותו, מתכוונות להיפרד ממנו מוקדם מהצפוי
מטוס Airbus A380 הוא מטוס הנוסעים הגדול ביותר שנבנה אי פעם, אורכו כ-73 מטר ומוטת הכנפיים שלו כ-80 מטר. הוא מטוס בעל שתי קומות מלאות, המסוגל לשאת מעל 850 נוסעים במתכונת תיירות בלבד, וכ-525 נוסעים במתכונת שכוללת מחלקת ביזנס עם סידור מחלקות שונות. המטוס מצויד בארבעה מנועי Rolls-Royce ומגיע למהירות שיוט של כ-910 קמ"ש.
המטוס מתוכנן לשאת משקל המראה מקסימלי של כ-560 טון, והוא בעל טווח טיסה של כ-15,200 ק"מ, מה שמאפשר טיסות בין-יבשתיות ארוכות מאוד. בתוך המטוס יש טכנולוגיות מתקדמות רבות כגון שליטה אלקטרונית על מערכות הטיסה, תרכובות קלות משקל מחומרי פחמן ומסגרות אלומיניום-ליתיום וכנפיים מיוחדות שמייעלות את צריכת הדלק והיציבות. למרות גודלו העצום, המטוס נחשב לבטוח מאוד, שקט ויעיל יחסית למטוסי נוסעים גדולים אחרים.
ה-A380 הוא המטוס הראשון שהכיל במבנהו תא נוסעים עם שתי קומות מלאות במקום קומת ביניים או קומת מנהלים בלבד כמו בדגמים אחרים, עובדה שנחשבה למהפכה בעיצוב מטוסי נוסעים.
מחפשים הצעת נישואין מקורית? גם זאת דרך
אם חשקה נפשכם בהצעת נישואין מקורית, ואתם חושבים שהצעה רומנטית ממרומי צוק הארבל הפכה לנדושה, תוכלו להציע לבחירת ליבכם הצעת נישואין מפתיעה ורומנטית בשחקים בגובה 10,000 רגל בסוויטה פרטית באיירבוס A380s.
- המזון החדש והמהפכני שהומצא ומה קרה היום לפני 30 שנה
- איירבוס ובואינג מתייעלות: ענקיות התעופה מקצצות אלפי משרות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על פי פרסומי אמירטס (Emirates), שירות הסוויטות מוצע בדרך כלל בקו דובאי-לוס אנג׳לס בגירסת המטוס A380s מתוצרת איירבוס. המטוס הגדול בעולם מציע סוויטות פאר כשירות ייחודי ומפנק במחלקה הראשונה.

המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק
פיתוח איירבוס A380, המטוס הגדול בעולם, עלה לחברה 25 מיליארד דולר, והוא נחשב לתופעה מיוחדת במינה בעולם התעופה. אף על פי כן, בשל מיעוט הזמנות, הפסיקה החברה לייצרו לפני 4 שנים, וגם החברות שמפעילות אותו, מתכוונות להיפרד ממנו מוקדם מהצפוי
מטוס Airbus A380 הוא מטוס הנוסעים הגדול ביותר שנבנה אי פעם, אורכו כ-73 מטר ומוטת הכנפיים שלו כ-80 מטר. הוא מטוס בעל שתי קומות מלאות, המסוגל לשאת מעל 850 נוסעים במתכונת תיירות בלבד, וכ-525 נוסעים במתכונת שכוללת מחלקת ביזנס עם סידור מחלקות שונות. המטוס מצויד בארבעה מנועי Rolls-Royce ומגיע למהירות שיוט של כ-910 קמ"ש.
המטוס מתוכנן לשאת משקל המראה מקסימלי של כ-560 טון, והוא בעל טווח טיסה של כ-15,200 ק"מ, מה שמאפשר טיסות בין-יבשתיות ארוכות מאוד. בתוך המטוס יש טכנולוגיות מתקדמות רבות כגון שליטה אלקטרונית על מערכות הטיסה, תרכובות קלות משקל מחומרי פחמן ומסגרות אלומיניום-ליתיום וכנפיים מיוחדות שמייעלות את צריכת הדלק והיציבות. למרות גודלו העצום, המטוס נחשב לבטוח מאוד, שקט ויעיל יחסית למטוסי נוסעים גדולים אחרים.
ה-A380 הוא המטוס הראשון שהכיל במבנהו תא נוסעים עם שתי קומות מלאות במקום קומת ביניים או קומת מנהלים בלבד כמו בדגמים אחרים, עובדה שנחשבה למהפכה בעיצוב מטוסי נוסעים.
מחפשים הצעת נישואין מקורית? גם זאת דרך
אם חשקה נפשכם בהצעת נישואין מקורית, ואתם חושבים שהצעה רומנטית ממרומי צוק הארבל הפכה לנדושה, תוכלו להציע לבחירת ליבכם הצעת נישואין מפתיעה ורומנטית בשחקים בגובה 10,000 רגל בסוויטה פרטית באיירבוס A380s.
- המזון החדש והמהפכני שהומצא ומה קרה היום לפני 30 שנה
- איירבוס ובואינג מתייעלות: ענקיות התעופה מקצצות אלפי משרות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על פי פרסומי אמירטס (Emirates), שירות הסוויטות מוצע בדרך כלל בקו דובאי-לוס אנג׳לס בגירסת המטוס A380s מתוצרת איירבוס. המטוס הגדול בעולם מציע סוויטות פאר כשירות ייחודי ומפנק במחלקה הראשונה.