הקץ לייבוש בטרמינל 3: מאמצע אוגוסט - הטיסה בוטלה או עוכבה? תזכו לפיצוי וסיוע

ועדת הכלכלה אישרה לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק לפיצוי וסיוע לנוסעים בשל ביטול טיסה או שינוי תנאיה. נוסע שלא קיבל את זכויותיו יוכל לתבוע עד 10 אלף שקל
לירן סהר | (1)

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום (ב') לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק לפיצוי וסיוע לנוסעים בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה. הצעת החוק נועדה להסדיר ולקבוע כללים ואמות מידה למתן פיצוי וסיוע לנוסעים שטיסתם התעכבה או בוטלה. היו"ר שאמה-הכהן אמר לאחר אישור החוק כי "מדובר באחת החוקים הצרכניים ביותר שעברו בכנסת ואני שמח שזכיתי לקדמה". "החוק יבטיח שחברות התעופה יעשו כל מאמץ שהנוסעים ינפשו בכיף בחופים, ולא יישבו מתוסכלים על הספסלים בשדות התעופה. בשעה טובה הצטרפנו לעולם המפותח גם מבחינת זכויות הצרכן", הוסיף שאמה-הכהן. יוזם ההצעה, ח"כ אחמד טיבי, אמר כי "מדובר בחוק הצרכני ביותר שאושר בכנסת בשנים האחרונות. החוק נועד לטפל בנגע של העיכובים והביטולים בטיסות הסדירות ובטיסות השכר, מהם סובל הנוסע הישראלי." בדיון הקודם קבעה הוועדה כי טיסה שיצאה באיחור של למעלה מ-8 שעות תיחשב לטיסה שבוטלה, כאשר שר התחבורה, בהסכמת שר התמ"ת ובאישור של ועדת הכלכלה, יוכל לשנות את הרף בטווח זמן של עד 4 שעות לשני הכיוונים. כלומר, להאריך את המועד ולקבוע כי איחור של עד 12 שעות ייחשב לטיסה שבוטלה, או לקצר את המועד ולקבוע כי איחור של 4 שעות בלבד ייחשב לטיסה שבוטלה. היום אישרה הוועדה את הסעיפים העוסקים בסוגי ההטבות להם יהיו זכאים נוסעים שטיסתם תתעכב או תבוטל. לפי ההצעה לנוסעים יוצאו הטבות שונות בהתאם לזמן העיכוב או ביטול הטיסה. ההטבות כוללות, בין היתר, שירותי סיוע של מזון ומשקאות בהתאם לזמן ההמתנה, אירוח בבית מלון אם נדרשת שהייה של לילה ושירותי הסעה לבית המלון וממנו וכן שתי שיחות טלפון שיחות טלפון ומשלוח הודעה בפקס או בדואר אלקטרוני לפי בחירת הנוסע. עוד אושרו הטבות נוספות בהן השבת תמורה עבור טיסה שבוטלה ופיצוי כספי שייקבע בהתאם ליעד הטיסה. כמו כן נקבעו הוראות שנועדו להתמודד עם התופעה של רישום יתר לטיסות וסירוב של מפעיל טיסה או מארגן להעלות נוסע לטיסה. בנוסף, נקבע כי גם נוסע שטיסתו הוקדמה ביותר מחמש שעות יוכל לבחור אם לטוס בטיסה שהוקדמה או לקבל החזר עבור כרטיס הטיסה או כרטיס טיסה חלופי. לפי ההצעה שאושרה, עיכוב של למעלה משעתיים יזכה את הנוסע בשירותי סיוע הכוללים מזון, משקאות ואפשרות ליצור קשר באמצעות טלפון, פקס או דואר אלקטרוני. במקרה של עיכוב שעולה על 5 שעות ועד 8 שעות יוכל הנוסע להחליט אם הוא ממתין לטיסה ובמקרה כזה יהיה זכאי לסיוע שיכלול גם לינה בבית מלון אם מדובר בהמתנה בלילה. הנוסע יוכל גם להחליט במקרה כזה שהוא לא ממשיך להמתין ואז יהיה זכאי לקבל את הכסף ששילם עבור הטיסה בחזרה. עוד קבעה הוועדה כי לא ניתן יהיה להתנות על החוק, כלומר חברות התעופה יהיו חייבת להעניק את הסיוע לפי החוק לנוסעים גם אם הנוסעים ויתרו על זכויותיהם, אלא אם הנוסעים ויתרו על זכויותיהם מאחר שקיבלו פיצוי שהוא מיטיב לעומת הפיצוי המוצע להם בחוק. כמו כן אישרה הוועדה סעיף שנועד למנוע הנפקת כרטיס טיסה פיקטיבי, כזה שמועד הטיסה שבו לא אושר מראש עד 6 חודשים לפני מועד הטיסה או שהנוסע לא קיבל הודעה על השינוי פחות מ-3 חודשים מראש. הוועדה אף קבעה עקרון לפיו סוכני הנסיעות מהם קנה הנוסע את כרטיס הטיסה יסייעו ללקוח, במקרה של עיכוב או ביטול טיסה, לקבל את ההטבות המגיעות להם לפי החוק מחברות התעופה. עוד אושר כי נוסע שלא יקבל את זכויותיו לפי החוק יוכל לתבוע ממפעיל הטיסה או המארגן פיצויים לדוגמה של עד 10,000 שקל. כמו כן החליטה הוועדה כי החוק ייכנס לתוקף ב-16 באוגוסט 2012.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    למה קפה קטן עולה16 שח וגדול 20 שח גנבים ושודד (ל"ת)
    מחאת הקפה 20/03/2012 00:08
    הגב לתגובה זו
אמיר ירון נגיד בנק ישראל
צילום: ליאת מנדל

חברות הביטוח וכרטיסי האשראי יוכלו להיות "בנקים קטנים" - המלצות הצוות הבין משרדי

האם זו באמת יריית הפתיחה בתחרות בתחום הבנקאות? יש סיכוי, אבל צריך שההמלצות יהפכו לחוק וצריך להגיד את "המיני בנקים" לבנק לכל דבר ועניין

רן קידר |
נושאים בכתבה בנק אמיר ירון

האם זה באמת יהיה צעד אסטרטגי לחיזוק התחרות בשוק הבנקאות? צוות בין משרדי ממליץ על פתיחת השוק לשחקנים חדשים. כשמתעמקים בהמלצות רואים שהם בעצם פותחים את השוק לחברות הביטוח ולחברות כרטיסי האשראי ומאפשרים להם להיות :מיני בנק", זה כיוון חשוב, השאלה אם זה יעבור. יש מרחק רב בין המלצות לבין תקנות וחוק, ואם הגופים האלו יכולים לדגדג לבנקים הגדולים. כדי שתהיה תחרות אמיתית צריך שלגופים האלו תהיה מסה גדולה של לקוחות וזה דווקא אפשרי ויותר מכך צריך שהוא יקבל את המעטפת של בנק ישראל - כספים-הפקדות, בדיקה, חסות שהציבור יראה בו בעצם בנק לכל דבר ועניין. 


הצוות אותו מינו שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', ונגיד בנק ישראל, הפרופ' אמיר ירון, בראשות הממונה על התקציבים במשרד האוצר, יוגב גרדוס והמפקח על הבנקים בבנק ישראל, דני חחיאשוילי, ממליץ על מתווה שיאפשר הקמה של בנקים קטנים, ברגולציה מופחתת. זאת, במטרה להגביר את התחרות ולצמצם את הריכוזיות במערכת הבנקאית באופן שיטיב עם משקי הבית והעסקים הקטנים והבינוניים. 


הצוות התמקד בהסרת הגבלות ובצמצום חסמים לכניסתם של שחקנים חדשים למערכת הבנקאית, לרבות שחקנים פעילים בשוק הפיננסי, שעשויים לתרום להגברת התחרות במערכת הבנקאות כגון: חברות כרטיסי האשראי, נותני אשראי חוץ בנקאיים וחברות תשלומים, זאת בשים לב לשמירה על יציבותה של מערכת הבנקאות ועל טובתם של הלקוחות, ומתן מענה לניגודי עניינים העלולים להיווצר ממבנה ההחזקות באותם שחקנים נוספים.


להלן ההמלצות המרכזיות של הצוות:

• יצירת מתווה רישוי בנקאי מדורג שיאפשר כניסה של שחקנים חדשים למערכת הבנקאית. הפיקוח על הבנקים יעדכן את הוראותיו באופן שיאפשר מידתיות והדרגתיות ביישום הוראות הפיקוח על בנקים חדשים וקיימים ויקבע שלוש רמות של פיקוח ואסדרה בהלימה לגודלם של הבנקים.

• בנק קטן שהיקף נכסיו אינו עולה על 5% מסך נכסי המערכת יוכל להפעיל מודל עסקי גמיש, חדשני ורזה, המאפשר פריקות שירותים פיננסיים; לרבות מיקוד בפעילות פיקדונות ואשראי בלבד.

מס הכנסה
צילום: freepik

חשד לשחיתות חמורה ברשות המסים בנצרת: מיליוני שקלים הוזרמו במרמה לנישומים

כתבי אישום חמורים הוגשו נגד שני בכירים ברשות המסים ונגד שורת מתווכים, בגין הפעלת מנגנון הונאה מתוחכם שכלל שוחד, קבלת דבר במרמה ושיבוש הליכי חקירה. הנזק לקופת המדינה נאמד במיליוני שקלים, והחקירה צפויה להיחשף בפרטי פרטים בבית המשפט המחוזי בנוף הגליל

אדיר בן עמי |

פרקליטות מיסוי וכלכלה הגישה כתבי אישום חמורים נגד עובדי רשות המסים בנצרת, שמואשמים בהפעלת מערכת שחיתות מתוחכמת שגרמה לנזק של מיליוני שקלים. עורכי הדין רים סויד ונועם הירש הגישו את כתבי האישום נגד נג'וד אבו ליל ואסעד אבו שהואן, שכיהנו בתפקידים בכירים במשרד, לצד רואה החשבון מאמון חמוד שמואשם בסיוע לשיבוש החקירה.


אבו ליל, בת 48, שהייתה ראש ענף במחלקת השירות, מואשמת בהפעלת מנגנון הונאה שבמסגרתו פתחה וקלטה תיקים ברשות המסים בניגוד לנהלים הקיימים. במסגרת הסכמים עם מתווכים, היא קיבלה בין 40% ל-80% מסכומי החזרי המס הבלתי חוקיים שהעבירה לנישומים. בסך הכל זרמו 880 אלף שקל לנישומים במרמה, מתוכם 340 אלף שקל הגיעו ישירות לכיסה של אבו ליל כשוחד.


המתווכים שפעלו עם אבו ליל הם מוניר זבן בן 53, בעל חנות צעצועים הידוע בקהילתו כ"שייח'", אמין אסדי בן 64 שעובד כמנהל חשבונות, ומחמוד עראבי בן 60 הפועל כרתך צנרת. הם קיבלו תשלומים ממשלמי המסים שהפנו אליהם ושילמו מתוך הכסף גם לאבו ליל. כתבי האישום נגדם הוגשו לבית משפט השלום בחיפה.


אבו שהואן, בן 63, שניהל את ענף השכירים, מואשם במימדי מרמה רחבים עוד יותר. הוא הזין מידע כוזב במערכות רשות המסים עבור כ-160 נישומים שונים, כולל נתונים פיקטיביים על שכר, ניכויי מס במקור ותרומות שלא ניתנו בפועל. פעולותיו הביאו להעברת כ-4 מיליון שקל בהחזרי מס, מתוכם 1.6 מיליון שקל שהתקבלו במרמה מוחלטת.


כאשר נודע לאבו שהואן על ביקורת פנימית שמתקיימת ברשות המסים, הוא פנה לרואה החשבון מאמון חמוד בן 56 וביקש את עזרתו בשיבוש ההליכים. חמוד, שייצג נישומים בפני מס הכנסה, התקשר בהוראת אבו שהואן לנישומים שקיבלו החזרי מס במרמה והדריך אותם כיצד לתת תשובות כוזבות אם ייחקרו על ידי הרשויות.