חלם בי-ם: תתאפשר תוספת של 2.5 קומות בתמ"א 38, אך לא במרכז העיר
מעשי החלם בתחום חיזוק מבנים כנגד רעידות אדמה במסגרת תמ"א 38 נמשכים - במסגרת תוכנית המתאר המקומית שפרסמה הועדה המקומית בירושלים בנוגע לחיזוק מבנים קיימים בפני רעידות אדמה ( תמ"א 38 ) מעניקה התוכנית זכויות עודפות למי שיחזק את הבניינים כנגד רעידות אדמה , מעבר לתוכנית המתאר הארצית. אולם התוכנית לא חלה על כל העיר ולכן פוגעת בכדאיות הכלכלית לחיזוק מבנים בעיר ההיסטורית בהשוואה לאזורים אחרים.
התוכנית היא תוכנית מתאר מקומית עם הוראות של תוכנית מפורטת ולכן היא מאפשרת להוציא היתרי בניה מכוחה. בנוסף לזכויות הניתנות כיום במסגרת תמ"א 38 בכל הארץ התוכנית בירושלים מתירה תוספת קומה נוספת מכוח תמ"א 38, כך שסך התוספת הכוללת תסתכם ב-2.5 קומות. תוספת הקומה תותר במבנים מעל 20 יחידות דיור קיימות ו/או בבניינים בני 5 קומות ומעלה המשמשות למגורים , תנאי נוסף הוא שהבניינים יעברו שדרוג הנדסי מלא לרבות פירים למרחבים מוגנים דירתיים (ממ"דים) עבור כל יחידות הדיור הקיימות. אולם התוכנית קובעת בנוסף שתוכנית לא תחול על בניינים שממוקמים בתחום העיר ההיסטורית ואזורי שימור, אזור שכולל את רובו של מרכז העיר ושכונות רבות נוספות.
מרבית הבקשות לתמ"א 38 במרכז ההסטורי
דיירים המחזיקים בנכסים במרכז העיר הגישו התנגדות לתוכנית ולטענתם התוכנית פוגעת בהם פגיעה חמורה, מפלה אותם בהשוואה לשאר אזורי העיר ולשאר תושבי ישראל ופוגעת בכדאיות הכלכלית לחיזוק המבנים. עו"ד ענת בירן, המייצגת חלק מהדיירים, מסבירה כי הסיבה להחרגת העיר ההיסטורית מהתוכנית על פי דברי ההסבר היא שערכי הקרקע בעיר ההיסטורית גבוהים משאר חלקי העיר ולכן הכדאיות הכלכלית לתמ"א קיימת גם ללא תוספת הקומה, ועדות לכך היא שמרבית הבקשות לתמ"א 38 בירושלים הן באזור זה.
לדבריה, מדובר בהנחה מוטעית והעובדה לכך היא שבפועל לא חוזקו מבנים באזור בגלל חוסר בכדאיות כלכלית למרות שכל האישורים קיימים. לדבריה, עד כה הוגשו בכל העיר כ- 20 בקשות בלבד מכוח תמ"א 38 ורק כמחציתם אושרו ולאור תמונת המצב המצערת וההנחיות של משרד הפנים לקדם את תמ"א 38 בכל רחבי הארץ, ההחלטה להחריג את האזור מהתוכנית אינה מוצדקת בעיקר לאור העובדה שדווקא הבניינים הקיימים בעיר ההיסטורית, הנם מעצם מיקומם הבניינים הראשונים בעיר ירושלים הטעונים חיזוק.
עוד מוסיפה בירן כי אישור התכנית במתכונתה הנוכחית יביא לפגיעה בבעלי הנכסים בעיר ההיסטורית לא רק ביחס לשאר אזורי העיר, אלא גם ביחס לשאר תושבי מדינת ישראל, זאת לאור אישורה הצפוי של תמ"א 38 שינוי 3 העתידה לאפשר בירושלים כולה תוספת שתי קומות כתמריץ לחיזוק, בעוד שבמידה ותאושר התכנית דנן תיגרע העיר ירושלים משינוי זה לתמ"א.
"לא ברור מדוע הועדה החליטה לגרוע את 'העיר ההיסטורית' מזכאות לתמריץ של קומה נוספת בשעה שמדינת ישראל מנסה לעשות כל שביכולתה על מנת לעודד חיזוק מבנים ובכלל זה הגדלת התמריצים מכוח התמ"א. לא יעלה על הדעת שמחד, וכעניין שבמדיניות, יפעלו מדינת ישראל בכלל, ומשרד הפנים בפרט, לעידוד חיזוק המבנים ומאידך תאושר תכנית המונעת תמריצים לחיזוק מאחוז כה נכבד משטחה של ירושלים, אזור הזקוק במיוחד לחיזוק המבנים שבתחומו " .
- 6.אריאל 20/12/2011 18:05הגב לתגובה זומדוע האיפה ואיפה הזו , האם רעידות האדמה חלילה ותהיה , היא תפסח על העיר ההסטורית, היכן החשיבה , היכן ההגיון הבריא , הרי רוב הבתים במרכז העיר נבנו בשנות ה-30 וודאי אין יסודות וחיזוקים מתאימים אז שעיריית ירושלים לא תקבל במיידי היטל השבחה , אבל בארנונה לתוספות החדשות היא תחגוג , אז בקשה חברי וועדות יקרים , אל תשימו עין על היזם והדייר שהמצב ייטיב איתם היום , ומחר ( תשלומי הארוננה הגבוהים ביותר מכל עיר אחרת ) תהנו אתם , תודה וסליחה !
- 5.תושב רחביה 19/12/2011 21:16הגב לתגובה זואני ביקשתי מיזם לחזק את הבניין שלי והוא אמר לי " כל עוד העירייה לא תאפשר לפחות קומה וחצי, זה לא ישתלם לי" אתם שם בעירייה, על המצפון שלכם ברעידה הבאה!!
- 4.הרעידה הבאה 19/12/2011 12:03הגב לתגובה זובמקום תוכנית תמא הבזיונית יש להרוס ולבנות מחדש. הבנינים זבלה
- 3.תלמדו מרעננה 19/12/2011 11:53הגב לתגובה זוגם רמת גן בסדר, אך ברעננה ניתן לקבל אישור תוך 4 חודשים
- 2.רק פינוי בינוי 19/12/2011 11:51הגב לתגובה זוחייבים להכריח דיירים סרבנים לחתום ולנער את רשויות השלטון כדי שהמדינה הזאת לא תוחרב
- לחייב את כולם לפינוי בינוי (ל"ת)נכון מאד 19/12/2011 12:04הגב לתגובה זו
- 1.רק כסף מעניין 19/12/2011 11:50הגב לתגובה זותנו הזדמנות ליזמים לחזק וכל הארץ תחוזק
משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)העלימו רווחי קריפטו בעשרות מיליונים - כך חוקרי רשות המסים תפסו אותם
תושב חולון, תושב באר שבע ותושב נצרת נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים
במסגרת מבצע חקירות כלל ארצי: תושב נצרת, תושב באר שבע ותושב חולון נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים. לא ברור איך אנשים חושבים שרשות המס לא תעלה עליהם. בסוף יש עקבות דיגיטליות ועקבות בכלל ששמים את כל המעלימים בסיכון גדול. השיטה הבסיסית היא מודיעין מהשטח והלשנות. השיטה השנייה היא מעקב דיגיטלי. רשות המסים מתקדמת טכנולוגית וחוקרים שלה יכולים לעלות על כתובות IP מישראל שמשתתפים ונמצאים בפלטפורמות דיגיטליות.
החוקרים גם נמצאים בפורומים, ברשתות ומזהים גורמים חשודים ואז מרחיבים את החקירה גם במישורים נוספים. חוץ מזה, בסוף אנשים רוצים להשתמש בכסף שהרוויחו. זה מחלחל לחשבון הבנק, זה נמשך דרך כרטיסי אשראי, יש סימנים.
יש עוד הרבה דרכי פעולה, כשהיום מדווחת רשות המסים כי במסגרת החקירה התגלה כי לחשוד ששמו איגור שרגורודסקי, תושב חולון, שנחקר על ידי פקיד שומה חקירות מרכז יש דירות ונכסים שלא מוסברים דרך השכר השוטף שלו. מחומר החקירה עולה חשד כי לפיו הוא פעל בזירות מסחר למטבעות וירטואליים בחו"ל בהיקפים גבוהים בשנים 2020 - 2024 ולא דיווח לרשויות המס. כמו כן עולה חשד כי הוא לא דיווח על הכנסות שהיו לו מחברות בחו"ל ובסך הכל התחמק מדיווח על הכנסות בסך עשרות מיליוני שקלים.
שרגורודסקי שגר בחולון מחזיק מספר דירות בבעלותו, ששוויין עולה פי כמה וכמה על פוטנציאל הנכסים שלו בהינתן הכנסותיו המדוחות. נבדק חשד לעבירות על חוק איסור הלבנת הון, בכך שרשם נכס שבו עשה שימוש בעלים על שם אדם אחר. הוא חשוד שהרוויח עשרות מיליונים בקריפטו בלי לדווח לרשות המס.
- טלפון של חשוד יישאר בידי החוקרים לעוד 180 יום
- החשד: העלמת הכנסות משיפוצים ובנייה בסכום של כ-1.5 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7

העלאות הארנונה ב-2026: האם גם לכם הארנונה תעלה?
המדינה מאשרת חריגות נקודתיות בתל אביב, ירושלים ורחובות, ודוחה מהלכים רחבים יותר. מאחורי המספרים עומד מנגנון עדכון חדש שמחזק רשויות חלשות ומצמצם מרווח תמרון לאחרות
הארנונה לשנת 2026 עולה כמעט בכל הארץ כבר בנקודת הפתיחה. העדכון האוטומטי עומד על 1.626%, והוא נגזר משילוב של ממוצע מדד המחירים לצרכן ומדד השכר במגזר הציבורי. מעבר לזה, משרדי הפנים והאוצר מסכמים בחודשים האחרונים רשימה של אישורים חריגים לרשויות שביקשו לעלות מעל האוטומטי, לצד שורת דחיות שמורידות מהשולחן דרישות משמעותיות.
לתוך המערכת הזו נכנסות
השנה 108 בקשות חריגות שהוגשו מ-96 רשויות. הרוב המוחלט מתמקד בהעלאות, ובמספרים מדובר על 95 בקשות שמכוונות לעלייה. בסך הכול זו תוספת הכנסות מוערכת של כ-250 מיליון שקל, כאשר כ-45-50 מיליון שקל מתוכה צפויים להגיע מהמגזר העסקי. זה כסף שנכנס לקופת הרשות, ולא מעט
ממנו מתגלגל אחר כך גם למחירים של שירותים ומוצרים.
מנגנון העלאה חדש שמציב תקרה ומסננת
השינוי המרכזי הוא לא רק באישור או דחייה של בקשות נקודתיות, אלא במנגנון שמגדיר מי בכלל נכנס למסלול החריג. הכללים מאפשרים העלאה רוחבית של עד 5% מעבר לעדכון האוטומטי, אבל רק לרשות שמציגה צורך פיננסי מוצדק. אחד הסמנים שנכנסו לשיח הוא יחס חובות שעולה על 30% מההכנסות, כמדד שמאותת על לחץ תקציבי.
התוצאה בשטח היא מדיניות הדוקה יותר. פחות מסלולים “יצירתיים”, יותר דרישה להצדקה מסודרת, והרבה פחות מרחב לרשויות שמבקשות לתקן עיוותים היסטוריים בלי להציג מצב תקציבי חריג או תוכנית התייעלות ברורה.
במקביל, במקומות שבהם יש תוכניות הבראה או אזורים חדשים שנכנסים למערך חיוב, המדינה מוכנה לאשר מהלכים רחבים יותר.
- מס חדש: הארנונה עלולה לזנק ב-10% ומעלה ב-2026
- תושבי ירושלים יקבלו החזר ארנונה של אלפי שקלים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רמת גן נשארת בלי האישור שבנתה עליו, דחייה שפוגעת בתקציב
ברמת גן מתקבלת דוגמה בולטת לקו המחמיר. העירייה ביקשה העלאה של 7.5% בארנונה העסקית באזור הבורסה. הטענה המרכזית היא עיוות תעריפים שנשאר מהעבר, כשאזור שהיה מזוהה יותר עם תעשייה ותשתיות הפך למרכז עסקי עמוס משרדים, בנקים וחברות טכנולוגיה, אבל התעריפים לא התיישרו בהתאם. מבחינת העירייה, זה מצב שבו עסקים גדולים משלמים לעיתים פחות מחנויות קטנות, למרות פערים ברמת ההכנסות ובשימוש בנכס.
