המומחים פאסימיים: "יוון צריכה להכריז על דיפולט ולעזוב את גוש האירו"

רוביני מזהיר מתחתית כפולה וגם סורוס השתכנע "המשבר האירופי יותר חמור מהמשבר של 2008". בסאקסו בנק מזהירים מפני ההתפשטות של המשבר לכיוון פורטוגל
רקפת גלילי | (3)

לקראת פתיחת שבוע המסחר באירופה המומחים נשמעים פאסימיים באשר לפתרון נראה לעין במשבר החובות המהדהד ביבשת. מספר מדינות ביבשת מקבלות עזרה מהאיחוד האירופי כאשר חדלות פירעון מרחפת מעל יוון. וכל זאת בסביבה עם ריבית כמעט אפסית.

"המשבר האירופי יותר חמור מהמשבר של 2008", אמר סורוס בהופעתו בכנס של הבנק העולמי וקרן המטבע הבינלאומית. "התערבות הסמכויות ב-2008 היתה במקום", אמר סורוס וקרא לנקיטת צעדים לפיתרון משבר החוב באירופה, "אני מקווה מאוד שראשי המדינה של המדינות החברות יכירו זה", אמר. "זה יפתח את הדרך להתגברות על המשבר". בין הצעותיו הקודמות הקמה של משרד אוצר מאוחד.

רוביני מעריך כי יוון תעשה את הדבר הכי טוב אם תכריז על פשיטת רגל ותעזוב את גוש האירו ושאירופה צריכה להגביר את אמצעי הצנע שנוקטת ביבשת. נביא הזעם ממשיך בתיאורטיית התחתית הכפולה שלו מזה שלוש שנים ואף מזהיר מתסיסה של מעמד הביניים "כפי שקרה בישראל".

בראיון ברשת CNBC אמר גם סורוס כי מספר חברות בגוש האירו עלולות לפשוט רגל ולעזוב את גוש האירו אך דבריו אלו נתפסים כמי שמדבר מפוזיציה ולא נאמרו בעקביות כמו רוביני.

פורטוגל - הבאה בתור?

הכלכלן הראשי בסאקסו בנק, סטין ג'ייקובסן, ביקר בליסבון ושיתף ברשמיו. "בליסבון מדברים על המשבר בזמן שמזמינים עוד בקבוק יין", כתב. ג'ייקובסן טוען כי באירופה הפכו את מילותיו המפורסמות של ג'ון פ' קנדי: "שאל מה אתה יכול לעשות עבור המדינה שלך" ל"דרוש מהמדינה שלך לעשות בשבילך".

ג'ייקובסן מציין כי החוקה פורטוגזית במפורש מתייחס פורטוגל כמו "מדינה סוציאליסטית דמוקרטית" כאשר כדי לשנות זאת הפרלמנט צריך רוב של שני שלישים, והם לא הצליחו לקבל את זה בגלל המפלגה הסוציאליסטית.

מבט לעתיד

ג'ים אוניל יו"ר גולדמן זאקס, מציין כי השווקים כעת מחפשים פתרונות רחבים יותר כמו המפגש השנתי של קרן המטבע יתקיים, עם מספר רב של קובעי המדיניות המצביע על כך שמפגש G20 בנובמבר יהיה אירוע גדול.

ההצלחה של G20 בלונדון באביב 2009 ותפיסתו כאירוע מפתח שסייע להתאוששות הגלובלית מטפחת תקוות רבות בלב המשקיעים. "נראה אם השווקים ישלימו עם תקופת חסד בת שישה שבועות. אני יכול רק להאמין, שבינתיים קובעי המדיניות יצטרכו להפיח בשווקים תקווה באשר למה שעלול להגיע בנובמבר, ולאחר מכן לא לאכזב".

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    ראית המציאות לא תזיק לאף אחד המתעלמים יסבלו (ל"ת)
    mili 25/09/2011 17:26
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    לא יתכן אירו כזה חזק עם בעיות קשות זה פוגע בם (ל"ת)
    פיסקליסט 25/09/2011 17:16
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    בנטוב 25/09/2011 16:28
    הגב לתגובה זו
    כסף לפיתרון המשבר אולאי תחכו בסבלנות ותפסיקו ליצר עוד פסימיות ולהשחיר את התיקווה אני מאמין שבימים הקרובים ניראה פיתרונות כאלה ואחרים שיפיחו תיקווה ויפיגו חששות ואז בימקום להיתעסק בטוב ניצטרך להיתעסק בלימחוק את הרע ואת השחור שצבעתם ליצר מצב של המתנה והיתבהרות המצב זאת המשימה כעת
בית ספר
צילום: Pixbay

בשורה למורים - כל מורה יקבל בממוצע 14 אלף שקל; על הפשרה בין המדינה לקרנות ההשתלמות של המורים

עודפים שהצטברו בקרן ההשתלמות של המורים ינותבו להשקעה בתשתיות חינוך ובתי ספר ותשלומים למורים העמיתים בקרן (וגם ליורשיהם) 

הדס ברטל |

למי שייך הכסף? בקרנות ההשתלמות של המורים הצטברו סכומי עתק שהיו מעבר להפרשות השוטפות למורים. המורים אמרו "זה שלנו". המדינה אמרה - "זה שלנו". נקבעה פשרה. המורים יקבלו בממוצע כ-14 אלף שקל.  

ההסכם הזה נחתם לאחר הליך משפטי ממושך, והוא נוגע לחלוקת העודף הכספי שנצבר בקרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים. המתווה גובש בשיתוף עם החשב הכללי, הלשכה המשפטית והממונה על השכר במשרד האוצר, פרקליטות המדינה- היחידה לאכיפה אזרחית ופרקליטות מחוז תל-אביב, רשות שוק ההון, הסתדרות המורים והקרנות, והובא לאישור בית הדין האזורי לעבודה בת"א-יפו.

בשנת  2022 הוגשה על ידי פרקליטות המדינה תביעה נגד קרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים במסגרתה נדרשו הקרנות להשיב סך של כ-2 מיליארד שקל לקופה הציבורית. בזמנו האשים משרד האוצר כי קרנות ההשתלמות של המורים "התעשרו שלא כדין על חשבון הציבור." התביעה הזו הגיעה לאחר שהקרנות צברו 3 מיליארד שקלים משנת 1955 שנחשבים עודפים כאשר ההסתדרות תכננה לחלקו ל-165 אלף מורים בסכום של 12 אלף שקלים. כעת הגיעו הצדדים להסדר פשרה שבמסגרתו יועברו למדינה 1.05 מיליארד שקל בגין רכישת זכויות העבר, אשר ישמשו בין היתר לשיקום מערכת החינוך באזורים שנפגעו במלחמת "חרבות ברזל", וכן לקיום הכשרות ופעולות אחרות לצורך שיפור מעמדם של עובדי ההוראה. סכום של כ-2.25 מיליארד שקל יחולק ל-165 אלף עמיתי הקרנות הזכאים וליורשיהם. כמו כן, יחלו הקרנות לרכוש זכויות פנסיה תקציבית לעובדי הוראה היוצאים לשבתון החל משנת הלימודים תשפ״ג (2022-2023) ואילך.


קריאה מעניינת: השכר האמיתי של המורים בישראל: לא נמוך כמו שנדמה לכם

חלוקת הכספים תיעשה באופן ממוכן לחשבונות העמיתים או באמצעי תשלום דיגיטליים, בהתאם לנהלים שאושרו על ידי רשות שוק ההון.  במקביל, הוחלט לשמור על כרית ביטחון אקטוארית של 4% לפחות, לטובת יציבות הקרנות ורווחת העמיתים בעתיד. 

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.