חדשות טובות לפלוריסטם: ה-FDA העניק מעמד של תרופת יתום למחלה עם שוק של 2.5 מיליארד דולר

האישור ניתן למחלת ברגר שהיא מחלת כליות חשוכת מרפא שפוגעה בכ-50,000 איש בשנה בארה"ב ובאירופה. בחברה מצפים לקבל אישור של מעמד יתום גם לתרופה באירופה
תומר קורנפלד | (12)

חדשות טובות מקבלת היום חברת פלוריסטם מצד מינהל המזון והתרופות האמריקני (FDA). חברת תאי הגזע הודיעה שה-FDA נתן לתאי ה-PLX שמפתחת החברה מעמד של תרופת יתום לטיפול במחלת הברגר, שוק המוערך על ידה בכ-2.5 מיליארד דולר.

מחלת ברגר הינה מחלת כליות חשוכת מרפא שפוגעה בכ-50,000 איש בשנה בארה"ב ובאירופה. במטרה לעודד את החברות לפתח תרופה למחלה שבה סובלים מספר נמוך של חולים, נותן ה-FDA מעמד של תרופת יתום המאריך את תוקף הפטנטים המגנים על התרופה ובכך יוצר תמריץ לפתח תרופה למחלה.

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    מוטי 25/08/2011 19:10
    הגב לתגובה זו
    חברת העתיד. תפרוץ גבולות ותפרוץ שערים.
  • 7.
    מנשה 25/08/2011 16:30
    הגב לתגובה זו
    קניתי בשער 900 ב 50000 שח מכרתי בשער 980 תוך פחות משעה כי בימים כאלה לא צריך לומר שמחר נעשה יותר תודה רבה
  • 6.
    פלורי 25/08/2011 16:05
    הגב לתגובה זו
    שווה שער 2500 תיזכרו
  • 5.
    תמשיכו למכור פראיירים (ל"ת)
    אבירם 25/08/2011 15:43
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    פלוריסטם היא טבע הבאה (ל"ת)
    רנה 25/08/2011 15:33
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מישהו עושה קניות חבלזזזזזזזזזזזזזזזזז (ל"ת)
    פלוריסטם 25/08/2011 15:17
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    המאמין 25/08/2011 14:57
    הגב לתגובה זו
    עלו והצליחו.
  • 1.
    מתקרבת 25/08/2011 14:56
    הגב לתגובה זו
    אני בטוחה שאני לא היחידה שתוהה.... אפשר במטותא הסבר קצר?? תודה מראש, אור ואהבה
  • יו יו 25/08/2011 20:11
    הגב לתגובה זו
    היא מסלול רגולטורי שנבנה עבור מחלות חשוכות מרפא אשר פוגעות באוכלוסיות קטנות. המטרה של המסלול הזה, היא לתמרץ חברות לחקור ולפתח תרופות, למרות פלח שוק עתידי קטן. החברות מקבלות פטורים מאגרות, מסלול הדברות ישיר עם ה FDA ואישור מזורז. הכי חשוב, החברה מקבלת 7 שנים בלעדיות בשוק מרגע תחילת המכירות (ולא מרגע רישום הפטנט).
  • תומר 25/08/2011 15:27
    הגב לתגובה זו
    הכרזה על תרופת יתום מאריכה תקופת בלעדיות של פטנט. במקרה הזה המטרה לעודד פיתוח של תרופה שנדרשים לה " יחסית" מעט אנשים
  • אבירם 25/08/2011 15:42
    התנאים המועדפים כן אבל המילה יתום מבטאת תרופה אשר הינה חדשה וראשונה לבעיה חשוכת מרפא שלא קיימת באופק תרופה שיכולה להביא לפתרון המחלה. היתרונות עצומים
  • יתום נדמה לי 7 שנים בלעדיות למחלות מסוימות.. (ל"ת)
    אנונימי 25/08/2011 15:06
    הגב לתגובה זו
בית ספר
צילום: Pixbay

בשורה למורים - כל מורה יקבל בממוצע 14 אלף שקל; על הפשרה בין המדינה לקרנות ההשתלמות של המורים

עודפים שהצטברו בקרן ההשתלמות של המורים ינותבו להשקעה בתשתיות חינוך ובתי ספר ותשלומים למורים העמיתים בקרן (וגם ליורשיהם) 

הדס ברטל |

למי שייך הכסף? בקרנות ההשתלמות של המורים הצטברו סכומי עתק שהיו מעבר להפרשות השוטפות למורים. המורים אמרו "זה שלנו". המדינה אמרה - "זה שלנו". נקבעה פשרה. המורים יקבלו בממוצע כ-14 אלף שקל.  

ההסכם הזה נחתם לאחר הליך משפטי ממושך, והוא נוגע לחלוקת העודף הכספי שנצבר בקרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים. המתווה גובש בשיתוף עם החשב הכללי, הלשכה המשפטית והממונה על השכר במשרד האוצר, פרקליטות המדינה- היחידה לאכיפה אזרחית ופרקליטות מחוז תל-אביב, רשות שוק ההון, הסתדרות המורים והקרנות, והובא לאישור בית הדין האזורי לעבודה בת"א-יפו.

בשנת  2022 הוגשה על ידי פרקליטות המדינה תביעה נגד קרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים במסגרתה נדרשו הקרנות להשיב סך של כ-2 מיליארד שקל לקופה הציבורית. בזמנו האשים משרד האוצר כי קרנות ההשתלמות של המורים "התעשרו שלא כדין על חשבון הציבור." התביעה הזו הגיעה לאחר שהקרנות צברו 3 מיליארד שקלים משנת 1955 שנחשבים עודפים כאשר ההסתדרות תכננה לחלקו ל-165 אלף מורים בסכום של 12 אלף שקלים. כעת הגיעו הצדדים להסדר פשרה שבמסגרתו יועברו למדינה 1.05 מיליארד שקל בגין רכישת זכויות העבר, אשר ישמשו בין היתר לשיקום מערכת החינוך באזורים שנפגעו במלחמת "חרבות ברזל", וכן לקיום הכשרות ופעולות אחרות לצורך שיפור מעמדם של עובדי ההוראה. סכום של כ-2.25 מיליארד שקל יחולק ל-165 אלף עמיתי הקרנות הזכאים וליורשיהם. כמו כן, יחלו הקרנות לרכוש זכויות פנסיה תקציבית לעובדי הוראה היוצאים לשבתון החל משנת הלימודים תשפ״ג (2022-2023) ואילך.


קריאה מעניינת: השכר האמיתי של המורים בישראל: לא נמוך כמו שנדמה לכם

חלוקת הכספים תיעשה באופן ממוכן לחשבונות העמיתים או באמצעי תשלום דיגיטליים, בהתאם לנהלים שאושרו על ידי רשות שוק ההון.  במקביל, הוחלט לשמור על כרית ביטחון אקטוארית של 4% לפחות, לטובת יציבות הקרנות ורווחת העמיתים בעתיד. 

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.