האם המשבר יביא דווקא להתקרבות בין ארה"ב לגוש האירו?

רונן מנחם, מנהל יחידת ההשקעות והאסטרטגיה בבנק מזרחי טפחות, תוהה האם גוש האירו וארה"ב אכן מתאוששות כלכלית ממשבר 2008
רונן מנחם | (2)

אנו נוהגים לומר כי כל משבר הינו גם הזדמנות. משבר 2008 עשוי לגרום להתקרבות בהתנהלות המוניטארית והפיסיקאלית בין ארה"ב לגוש האירו ואם כך יהיה - המשקיעים יעמדו בפני עולם הרמוני יותר, שיקל עליהם לבצע החלטות עסקיות.

ההתאוששות הכלכלית מהמשבר הגדול של השנים 2008 ותחילת 2009 הושגה במידה רבה הודות לנחישות והתגובה המהירה של מקבלי החלטות ברחבי העולם. בראש המחנה צעדו נגידי בנקים מרכזיים, הם הפחיתו במהירות את הריביות שלהם עד רמות היסטוריות שלא נראו בעבר.

למרות הנחישות יוצאת הדופן, היה ברור כבר אז כי ההחלטה הקשה יותר תהיה מתי להעלות שנית את הריביות? זהו מן הסתם צעד פופולרי פחות, מה עוד שהידוק מוקדם מדי עלול להצריך כך הפחתה חוזרת - תרחיש שיסכן את אמינותם.

מכיוון שמי שנכווה ברותחין נזהר בפושרין, לא ממהרים רבים מנגידי המדינות המתקדמות, לרבות ארה"ב, גוש האירו, בריטניה, קנדה ויפן (לה צרות מיוחדות משלה) לעשות כן. בגוש האירו התהליך החל בזהירות לפני חודשיים ובארה"ב לא עושה רושם כי הנושא עומד על הפרק.

כשהמשקיעים בעולם הבינו כי הריביות לא תחזורנה לנקודות המוצא בעתיד הנראה לעין, החלו לתור אחר חלופות שונות; שוק הסחורות, שבכל מקרה רשם ביקושים נאים (הודות לתהליכי אורבניזציה ועלייה ברמת החיים במדינות המתפתחות והמתעוררות הגדולות) הובא לקדמת הבמה. כתוצאה, התייקרו עד מהרה הסחורות והדבר השתקף בעלויות חומרי הגלם ותשומות הייצור: ב-12 החודשים האחרונים עלו מדדי המחירים ליצרן בארה"ב ובמדינות האיחוד האירופי 7% ו-8% בהתאמה.

בד בבד שבו משקי בית לפקוד את רשתות השיווק והמרכולים, אך די בהיסוס: מדדי המחירים לצרכן עלו בקצב איטי בהרבה בהשוואה לעלייה במדדי המחירים ליצרן, בגלל האבטלה הגבוהה והעיקשת ברבות מהמדינות. כך, מדדי המחירים לצרכן בארה"ב ובאיחוד האירופי עלו 3.6% ו-2.1% בהתאמה ב-12 החודשים האחרונים. בשני המקומות שיעור האבטלה גבוה: 9.1% בארה"ב ו-9.5% באיחוד האירופי.

מצב דברים זה הביא עד מהרה להתלבטות קשה - האם להקדים רפואה למכה ולא להמתין לראות אם העלויות יגולגלו על ידי החברות לפתחי הלקוחות, או להמתין עד ששוקי העבודה (ובמספר מקומות - הדיור) ישובו לאיתנם?

השאלה הופכת קשה יותר מדי חודש, שכן ההבדלים בין העליות המהירות במדדי המחירים ליצרן לבין העליות המדודות במדדי המחירים לצרכן גדלים מדי חודש. גם בישראל התופעה מוכרת: מדד המחירים ליצרן עלה ב-7.6% בשנה האחרונה, בעוד מדד המחירים לצרכן עלה 4.1% "בלבד".

הרשויות המוניטאריות מתברר, מתקשות להכריע: בארצות הברית מעריכים כי ההתייקרויות האחרונות בשוקי האנרגיה והמזון היו זמניות ולשיטתם מוטב להבליג, שכן קצב האינפלציה ירד בקרוב "ללא סיוע". מנגד, בגוש האירו חוששים כי ציפיות האינפלציה יגשימו את עצמן ולכן ראוי לטפל בתופעה בעודה באיבה.

שני הצדדים מכירים בצורך לנרמל את ריביותיהן, שכן הן נמוכות מדי בהינתן קצב הגידול בתוצרן ברבעונים האחרונים. המחלוקת היא לגבי קצב ועיתוי התהליך - הרשויות בארצות הברית מבקשות ללכת על בטוח ואילו בגוש האירו מבקשים לתת טיפול מונע. בדרך מאמינים בגוש, כי ניתן לעשות זאת תוך כדי התמודדות עם משבר החוב הפוקד אותו.

שתי העמדות קוטביות, אך אינן מפתיעות: בארה"ב לא הוגדר יעד מספרי של יציבות מחירים, והבנק המרכזי אמון בו זמנית על תמיכה בפעילות הכלכלית. בגוש האירו מקבלת יציבות המחירים קדימות והתמיכה בפעילות הכלכלית מגולגלת בדרך כלל לפתחן של הממשלות.

במצב דברים זה נוסיף מדי חודש לדוש בשאלה - האם האינפלציה בעלייה לשיטתם של קובעי המדיניות? מבחינת המשקיעים הרבים התלויים בהחלטות הריבית, מדובר במתכון בטוח לאי ודאות ועצבנות שיוסיפו לאפיין את התנהלות השווקים. בסופו של דבר יהיו חייבים למצוא לכך פתרון ולכן להערכתי, מעז יצא מתוק:

לאחרונה דווח על כך שבארה"ב שוקלים אימוץ יעד יציבות מחירים מספרי, כדרך להגדיל את שקיפותו של הבנק הפדראלי. מנגד, בגוש האירו מדברים על שינויים מבניים שיקרבו אותו לקונסולידציה פיסיקאלית דוגמת ארה"ב - כאחד הלקחים העיקריים של המשבר. תהליכים כאלו יגרמו לכך שמערכת קבלת ההחלטות בשני הגושים תהיה אחידה יותר ולמשקיעים יהיה קל יותר להיערך לקראתן ולקבל החלטות הקשורות בהן.

הכותב, רונן מנחם, מנהל יחידת ההשקעות והאסטרטגיה בבנק מזרחי טפחות.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    שי 22/06/2011 22:16
    הגב לתגובה זו
    ובסוף מה הוא אומר " מדברים" . נו, באמת.
  • 1.
    avi 22/06/2011 16:22
    הגב לתגובה זו
    הפחתת הריביות כפי שנעשתה על ידי הקברניטים הכלכלנים בהתפוצצות הבועה אז, היא זו שבין השאר הצילה את המצב. שני סוגי הפיקוחים נראים בעייתים ומהווים פיתרון כאחד. זהו נושא חשוב, מסכים ברובו.
משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)

העלימו רווחי קריפטו בעשרות מיליונים - כך חוקרי רשות המסים תפסו אותם

תושב חולון, תושב באר שבע ותושב נצרת נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים

רן קידר |
נושאים בכתבה העלמת מס קריפטו

במסגרת מבצע חקירות כלל ארצי: תושב נצרת, תושב באר שבע ותושב חולון נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים. לא ברור איך אנשים חושבים שרשות המס לא תעלה עליהם. בסוף יש עקבות דיגיטליות ועקבות בכלל ששמים את כל המעלימים בסיכון גדול. השיטה הבסיסית היא מודיעין מהשטח והלשנות. השיטה השנייה היא מעקב דיגיטלי. רשות המסים מתקדמת טכנולוגית וחוקרים שלה יכולים לעלות על כתובות IP מישראל שמשתתפים ונמצאים בפלטפורמות דיגיטליות. 

החוקרים גם נמצאים בפורומים, ברשתות ומזהים גורמים חשודים ואז מרחיבים את החקירה גם במישורים נוספים. חוץ מזה, בסוף אנשים רוצים להשתמש בכסף שהרוויחו. זה מחלחל לחשבון הבנק, זה נמשך דרך כרטיסי אשראי, יש סימנים. 

יש עוד הרבה דרכי פעולה, כשהיום מדווחת רשות המסים כי במסגרת החקירה התגלה כי לחשוד ששמו איגור שרגורודסקי, תושב חולון, שנחקר על ידי פקיד שומה חקירות מרכז יש דירות ונכסים שלא מוסברים דרך השכר השוטף שלו. מחומר החקירה עולה חשד כי לפיו הוא פעל בזירות מסחר למטבעות וירטואליים בחו"ל בהיקפים גבוהים בשנים 2020 - 2024 ולא דיווח לרשויות המס. כמו כן עולה חשד כי הוא לא דיווח על הכנסות שהיו לו מחברות בחו"ל ובסך הכל התחמק מדיווח על הכנסות בסך עשרות מיליוני שקלים. 

שרגורודסקי שגר בחולון מחזיק מספר דירות בבעלותו, ששוויין עולה פי כמה וכמה על פוטנציאל הנכסים שלו בהינתן הכנסותיו המדוחות. נבדק חשד לעבירות על חוק איסור הלבנת הון, בכך שרשם נכס שבו עשה שימוש בעלים על שם אדם אחר. הוא חשוד שהרוויח עשרות מיליונים בקריפטו בלי לדווח לרשות המס. 

מחיר
צילום: FREEPIK

העלאות הארנונה ב-2026: האם גם לכם הארנונה תעלה?

המדינה מאשרת חריגות נקודתיות בתל אביב, ירושלים ורחובות, ודוחה מהלכים רחבים יותר. מאחורי המספרים עומד מנגנון עדכון חדש שמחזק רשויות חלשות ומצמצם מרווח תמרון לאחרות

ליאור דנקנר |

הארנונה לשנת 2026 עולה כמעט בכל הארץ כבר בנקודת הפתיחה. העדכון האוטומטי עומד על 1.626%, והוא נגזר משילוב של ממוצע מדד המחירים לצרכן ומדד השכר במגזר הציבורי. מעבר לזה, משרדי הפנים והאוצר מסכמים בחודשים האחרונים רשימה של אישורים חריגים לרשויות שביקשו לעלות מעל האוטומטי, לצד שורת דחיות שמורידות מהשולחן דרישות משמעותיות.

לתוך המערכת הזו נכנסות השנה 108 בקשות חריגות שהוגשו מ-96 רשויות. הרוב המוחלט מתמקד בהעלאות, ובמספרים מדובר על 95 בקשות שמכוונות לעלייה. בסך הכול זו תוספת הכנסות מוערכת של כ-250 מיליון שקל, כאשר כ-45-50 מיליון שקל מתוכה צפויים להגיע מהמגזר העסקי. זה כסף שנכנס לקופת הרשות, ולא מעט ממנו מתגלגל אחר כך גם למחירים של שירותים ומוצרים.


מנגנון העלאה חדש שמציב תקרה ומסננת

השינוי המרכזי הוא לא רק באישור או דחייה של בקשות נקודתיות, אלא במנגנון שמגדיר מי בכלל נכנס למסלול החריג. הכללים מאפשרים העלאה רוחבית של עד 5% מעבר לעדכון האוטומטי, אבל רק לרשות שמציגה צורך פיננסי מוצדק. אחד הסמנים שנכנסו לשיח הוא יחס חובות שעולה על 30% מההכנסות, כמדד שמאותת על לחץ תקציבי.

התוצאה בשטח היא מדיניות הדוקה יותר. פחות מסלולים “יצירתיים”, יותר דרישה להצדקה מסודרת, והרבה פחות מרחב לרשויות שמבקשות לתקן עיוותים היסטוריים בלי להציג מצב תקציבי חריג או תוכנית התייעלות ברורה. במקביל, במקומות שבהם יש תוכניות הבראה או אזורים חדשים שנכנסים למערך חיוב, המדינה מוכנה לאשר מהלכים רחבים יותר.


רמת גן נשארת בלי האישור שבנתה עליו, דחייה שפוגעת בתקציב

ברמת גן מתקבלת דוגמה בולטת לקו המחמיר. העירייה ביקשה העלאה של 7.5% בארנונה העסקית באזור הבורסה. הטענה המרכזית היא עיוות תעריפים שנשאר מהעבר, כשאזור שהיה מזוהה יותר עם תעשייה ותשתיות הפך למרכז עסקי עמוס משרדים, בנקים וחברות טכנולוגיה, אבל התעריפים לא התיישרו בהתאם. מבחינת העירייה, זה מצב שבו עסקים גדולים משלמים לעיתים פחות מחנויות קטנות, למרות פערים ברמת ההכנסות ובשימוש בנכס.