יחימוביץ' נגד הדיבידנד: קוראת לגושן להתערב - "בעלי השליטה בבזק עסוקים בתעלולים פיננסים"

אחרי הביקורת על אילן בן דב, ח"כ שלי יחימוביץ' יוצאת נגד הדיבידנד הענק בבזק: "פוגע בציבור המשקיעים, בעובדים ואמון בחברה"

ח"כ שלי יחימוביץ' ממשיכה במלחמתה בבעלי השליטה בשוק התקשורת. לאחר שבעבר יצאה כנגד הדיבידנד שחילקה פרטנר, היום היא קוראת ליו"ר רשות ני"ע זהר גושן להתערב כנגד חלוקת הדיבידנד בבזק.

חברת בזק צפויה לחלק בתוך שלוש שנים דיבידנד בהיקף של 3 מיליארד שקל בפעימות של חצי מיליארד שקל בכל שישה חודשים. יחימוביץ' מציינת במכתבה כי ההחלטה על חלוקת הדיבידנד, אשר אושרה השבוע על ידי האסיפה הכללית, מגיעה מספר חודשים אחרי שחילקה דיבידנד בסך של 1.28 מיליארד שקל.

במכתבה, דורשת יחימוביץ' מגושן לאכוף על בזק את הנחיית רשות ני"ע בדבר גילוי בעת החלטת דיבידנד, לפיה דירקטוריון החברה בוחנים בזמן אמת את השפעת החלוקה על החברה ולא "מצדיקים בדיעבד חלוקת דיבידנד כה משמעותי".

בנוסף היא קוראת לגושן לדרוש מהחברה חוות דעת עצמאית ובלתי תלויה בדבר השפעת חלוקת הדיבידנד על החברה. יחימוביץ' מציינת כי בעקבות ההחלטה על חלוקת הדיבידנד הכניסה מדרוג את בזק לרשימת מעקב אם אפשרות להשלכות שליליות על דירוגה. "אין לאפשר לחברה להסתמך על המלצות אנליטסים" מטעמה, כתבה, "הערכות אלה כרוכות בניגוד עניינים מובנה".

"עולה חשש כבד כי במקום להגן על כספי הפנסיה והחסכונות של הציבור המשקיע בחברה, בעלי השליטה בבזק עסוקים בתעלולים פיננסים שנועדו בראש ובראשונה להעשיר את עצמם", כתבה.

יחימוביץ', שבעבר אף התבטאה באופן דומה כנגד חלוקת הדיבידנד בפרטנר, הביעה דאגה מהמצב: "מדאיג איפה להיווכח כי הדבר הפך כמעט לנורמה: בעלי הון מגייסים מימון חיצוני לרכישת השליטה בחברה ציבורית, משתלטים עליה בעזרת מינוף וזמן קצר לאחר מכן מושכים דיבידנד גדול על מנת לממן לעצמם את העסקה. לא אחת פוגעת הנורמה הקלוקלת הזו בציבור המשקיעים שכסם נוצל בצורה צינית, בעובדי החברה שמפוטרים או נאלצים לספוג קיצוצי שכר ובחברה עצמה הסופגת פגיעה קשה באמון הציבור וירידה בדירוג".

תגובות לכתבה(28):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 21.
    צודקת! הבעלים חולבים את החברה ללא ראיה לעתיד (ל"ת)
    עובד בזק 27/01/2011 14:48
    הגב לתגובה זו
  • 20.
    צודקת לחלוטין . צריך לשים לזה קץ (ל"ת)
    נ 26/01/2011 22:47
    הגב לתגובה זו
  • גיל 27/01/2011 10:43
    הגב לתגובה זו
    קרנות הפנסיה שלנו שקנו את האג" ח של בזק כי הן היו מדורגות בדרוג גבוה - קרנות פנסיה בדרך כלל יכולות להחזיק רק באג" ח מדורג גבוה. תבוא בזק, תחלק דיבידנד ענקי באמצעות חוב, ירד הדירוג של האג" ח כי חובות צריך גם להחזיר וקרנות הפנסיה שלנו יהיו חייבות למכור את האג" ח של בזק לפי מדיניות ההשקעות שלהם. יווצר עודף מכירות - וקרנות הפנסיה יצאו בהפסד ניכר. עכשיו אני מסכים לסבול ירידת דירוג בגלל תנאים כמו תחרות מוגברת בעיות טכנולוגיות וכו, אבל שחברה בבעלות ציבורית - תוריד לעצמה את הדירוג בצורה יזומה במהלך שפוגע בציבור. זה קצת ניצול לא הוגן של כוח. אגב, באופן אישי אפשר פשוט להבין את הראש של בעלי השליטה ולעבור למניה במקום לאג" ח כדי להיות בצד הנכון של הקומבינה, העניין שלקרנות הפנסיה שלנו אין את האפשרות הזאת.
  • 19.
    אורנה 26/01/2011 19:14
    הגב לתגובה זו
    מתי גם זה יתחיל לעניין אותך?
  • 18.
    כלכלן 26/01/2011 18:16
    הגב לתגובה זו
    אם אנשים ובראשם שלי כל כך מפחדים להיפגע מחלוקת הדיבידנד של בזק פשוט שימכרו את המניות ואיגרות החוב שלהם בחברה. (אני במקרה מכרתי חצי מהמניות) ובעלי החוב כבר יבינו את האיתות. העובדה היא שהמניה רק עולה ועולה...
  • 17.
    ייאי 26/01/2011 16:41
    הגב לתגובה זו
    1.ראשית,ככלל בעלי השליטה מממנים קניות של חברות וגם הוצאות שונות מהלוואות של בנקים ומקורות דומים ובתנאים מאוד נוחים-רק לא מכיסם. 2.גם המיסוי של החברות שלהם על דיוידנדים ופרמיות נמוך משמעותית מהמיסוי שמשלם המשקיע הפרטי. 3.כך שאני מסכים עם מגיב 5:לתת לכוחות השוק לעבוד תוך העלאת המיסוי לבעלי השליטה
  • 16.
    ייאי 26/01/2011 16:40
    הגב לתגובה זו
    1.ראשית,ככלל בעלי השליטה מממנים קניות של חברות וגם הוצאות שונות מהלוואות של בנקים ומקורות דומים ובתנאים מאוד נוחים-רק לא מכיסם. 2.גם המיסוי של החברות שלהם על דיוידנדים ופרמיות נמוך משמעותית מהמיסוי שמשלם המשקיע הפרטי. 3.כך שאני מסכים עם מגיב 5:לתת לכוחות השוק לעבוד תוך העלאת המיסוי לבעלי השליטה
  • 15.
    ג' ירף 26/01/2011 15:28
    הגב לתגובה זו
    אותו מקרר בגישה כל כך שונה..איזה אבסורד...איזה אבסורד...איזה אבסורד...
  • 14.
    11 צודק שלי מגלה בורות ושנאת עשירים ללא הבחנה (ל"ת)
    משקיע עני 26/01/2011 15:25
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    נראה שהיא מכורה לתקשורת - ממש מדהים (ל"ת)
    יוסי 26/01/2011 15:22
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    עובדת בזק 26/01/2011 15:18
    הגב לתגובה זו
    העובדים ללא הפרוטקציה יפוטרו, והוועד יחגוג עם בני משפחותיהם והמקרובים אליהם.
  • 11.
    w.b 26/01/2011 14:59
    הגב לתגובה זו
    אז איך רצית שיקנו חברות???עם דמי כיס שהמדינה נותנת???בכל העולם זה לגיטימי שבעל שליטה קונה חברה, וממן את עצמו מהדיבידנדים שלה במשך השנים שלאחר הרכישה!חוץ מזה, 70% מהדיבידנד יילך לקרנות הפנסיה, לקופות הגמל ולציבור הרחב. אז מה את רוצה יא קומוניסטית???
  • 10.
    אף אחד לא באמת סופר את שלי יחימוביץ (ל"ת)
    dd 26/01/2011 14:58
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    אלאל 26/01/2011 14:42
    הגב לתגובה זו
    רק כשיצאו לרחובות ויפגנו נחישות נגד העושק יבינו שפיטורין ורווחים מהירים על גב העובד לא צריכים להתקייפ פה.
  • 8.
    ראש יהודי 26/01/2011 14:37
    הגב לתגובה זו
    אסור לממונה של דוק ההון להתערב בהחלטות של חברות ומשקיעים כל עוד הכל שקוף וללא תרמיות. מנגד, החוק הגדיר במדויק מה התהליך לחלוקת דיבידנד חריג הוא כולל אישור של בית המשפט לחלוקה. החברה הגישה בקשה לבית המשפט לאשר את החלוקה הנ" ל וזכותה של שלי להגיש את התנגדותה המנומקת לבית המשפט אשר יחליט האם ההתנגדות מוצדקת או לא.
  • 7.
    מושקע גם בבזק 26/01/2011 14:32
    הגב לתגובה זו
    לפני שאתה מגיב מתוך שנאה עיוורת כדאי שתקרא את הכתבה. היא לא נגד הדיבידנד. היא טוענת ובצדק, שלא ניתן לקבוע מהיום מה יהיה הדיבידנד בעוד X שנים.
  • 6.
    אודי 26/01/2011 14:25
    הגב לתגובה זו
    כל מילה בסלע, המשיכי במאבקיך הצודקים. עלי והצליחי!!
  • 5.
    הרשלה 26/01/2011 14:24
    הגב לתגובה זו
    מטופלת באמצעות נוסחאות מיסוי. למשל, מסוי גבוה יותר על החלק של בעלי השליטה בדיבידנד.
  • כלכלן 26/01/2011 17:59
    הגב לתגובה זו
    תגיד לי זה בטח נחמד להסתתר מאחורי שם בדוי (ועוד איזה שם בחרת לך) ולכנות את אחת מחברות הכנסת היותר מוצלחות שיש לנו בשמות כאלה. אתה מפחד שאם תזדהה היא תתבע אותך על לשון הרע (ובצדק?)
  • יש לך בעיה עם נשים חכמות? (ל"ת)
    עוברת אורח 26/01/2011 15:13
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    היא מגזימה קצת בשנאת עשירים (ל"ת)
    שכר הוגן 26/01/2011 14:16
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    שלי - די לפופוליזם 26/01/2011 14:13
    הגב לתגובה זו
    פשוט, בורה לחלוטין.
  • כלכלן 26/01/2011 17:57
    הגב לתגובה זו
    כי קרנות הפנסיה מחזיקות העיקר אגחים ולא מניות, ואלה יכולות להיפגע אם החברה תיקלע לקשי נזילות או תאבד לקוחות כמו למשל בגלל התקלה של אתמול ואז לא תוכל לשלם ריבית ולפרוע חוב. לא כל דבר זה מניות.
  • שוקי 26/01/2011 14:40
    הגב לתגובה זו
    אלה יהיו העובדים בעוד שהבעלים יעשו הון תועפות, דבר נוסף עקב ירידת דירוג לחברה (ויש התראה שזה עלול לקרות) יפסיד ציבור המשקיעים במנייה והאגחים אני לא מת על הגברת אבל במקרה זה הצדק עימה ועל כך תבורך
  • שלי-די לפופליזם 26/01/2011 15:21
    כי לכל חברות התקשורת בארץ ובעולם יש מינוף גבוה יותר מבזק, זה בסה" כ ישווה המינוף. אם בזק מסוגלת לשרת את החוב מותר לה לקחת חוב ולתת דיבידנד, זה לחלוטין נתון לשיקול בעלי המניות. יש אינסוף מניות בבורסות בעולם עם חוב ודיבידנד ביחד, כל החברות הגדולות כמו מקדונלד, קוקה קולה, בואינג וכו, לשלי אין כלים להחליט אם זה נכון או לא, סתם השתלחות כי זה " טייקון" גורמת לזילות הנושא והורדת החשיבות של נושאים רצינים כמו שכר הבכירים , שמה היא לא השיגה כלום בסופו של דבר, ושמה דווקא צריך לפעול.
  • 2.
    משקיע וגם פנסיונר 26/01/2011 14:09
    הגב לתגובה זו
    למען זכויות הציבור רחב ולא למען הספקולנטים והמשקיעים לטווח קצר.
  • דנן 26/01/2011 15:39
    הגב לתגובה זו
    הם רוצים דיוידנד דרך הפחתת הון עצמי וזה מסוכן! גם מחזיק
  • 1.
    אברהם ארנולד יעקובוב 26/01/2011 14:03
    הגב לתגובה זו
    שלי יחימוביץ היא אסון למדינת ישראל. היא מתאימה למשטר קומוניסטי וברצונה לזרוק אותנו ב-60 שנים אחורנית.
בית ספר
צילום: Pixbay

בשורה למורים - כל מורה יקבל בממוצע 14 אלף שקל; על הפשרה בין המדינה לקרנות ההשתלמות של המורים

עודפים שהצטברו בקרן ההשתלמות של המורים ינותבו להשקעה בתשתיות חינוך ובתי ספר ותשלומים למורים העמיתים בקרן (וגם ליורשיהם) 

הדס ברטל |

למי שייך הכסף? בקרנות ההשתלמות של המורים הצטברו סכומי עתק שהיו מעבר להפרשות השוטפות למורים. המורים אמרו "זה שלנו". המדינה אמרה - "זה שלנו". נקבעה פשרה. המורים יקבלו בממוצע כ-14 אלף שקל.  

ההסכם הזה נחתם לאחר הליך משפטי ממושך, והוא נוגע לחלוקת העודף הכספי שנצבר בקרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים. המתווה גובש בשיתוף עם החשב הכללי, הלשכה המשפטית והממונה על השכר במשרד האוצר, פרקליטות המדינה- היחידה לאכיפה אזרחית ופרקליטות מחוז תל-אביב, רשות שוק ההון, הסתדרות המורים והקרנות, והובא לאישור בית הדין האזורי לעבודה בת"א-יפו.

בשנת  2022 הוגשה על ידי פרקליטות המדינה תביעה נגד קרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים במסגרתה נדרשו הקרנות להשיב סך של כ-2 מיליארד שקל לקופה הציבורית. בזמנו האשים משרד האוצר כי קרנות ההשתלמות של המורים "התעשרו שלא כדין על חשבון הציבור." התביעה הזו הגיעה לאחר שהקרנות צברו 3 מיליארד שקלים משנת 1955 שנחשבים עודפים כאשר ההסתדרות תכננה לחלקו ל-165 אלף מורים בסכום של 12 אלף שקלים. כעת הגיעו הצדדים להסדר פשרה שבמסגרתו יועברו למדינה 1.05 מיליארד שקל בגין רכישת זכויות העבר, אשר ישמשו בין היתר לשיקום מערכת החינוך באזורים שנפגעו במלחמת "חרבות ברזל", וכן לקיום הכשרות ופעולות אחרות לצורך שיפור מעמדם של עובדי ההוראה. סכום של כ-2.25 מיליארד שקל יחולק ל-165 אלף עמיתי הקרנות הזכאים וליורשיהם. כמו כן, יחלו הקרנות לרכוש זכויות פנסיה תקציבית לעובדי הוראה היוצאים לשבתון החל משנת הלימודים תשפ״ג (2022-2023) ואילך.


קריאה מעניינת: השכר האמיתי של המורים בישראל: לא נמוך כמו שנדמה לכם

חלוקת הכספים תיעשה באופן ממוכן לחשבונות העמיתים או באמצעי תשלום דיגיטליים, בהתאם לנהלים שאושרו על ידי רשות שוק ההון.  במקביל, הוחלט לשמור על כרית ביטחון אקטוארית של 4% לפחות, לטובת יציבות הקרנות ורווחת העמיתים בעתיד. 

ארנון בר דוד ההסתדרות
צילום: דוברות ההסתדרות

"נראה כי ההסתדרות נוהלה כמו עסק ששייך לאדם פרטי"

"אשר ברצותו ממנה אנשים לתפקידי מפתח, וברצותו מעבירם מתפקידם, וזאת כאשר לעיתים הם נעדרים כישורים מינימליים, והם עצמם לא מבינים מדוע הוצבו בתפקיד" - השופטת דורית סבן-נוי האריכה את מעצרם  של יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד וסוכן הביטוח עזרא גבאי 

רן קידר |

מעצרם של יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד וסוכן הביטוח עזרא גבאי הוארך בשלושה ימים, עד יום חמישי. ההחלטה התקבלה לאחר דיון בבית משפט השלום בראשון לציון, שבמסגרתו הציגה המשטרה הקלטות המצביעות, לפי החשד, על העברת כספים במזומן בין השניים.

נציגי המשטרה טענו בדיון כי מדובר בחקירה רחבת היקף, שנמשכת מזה כשנתיים. החקירה כוללת חשדות לעבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים במספר מוסדות ציבוריים, גופים עירוניים וממשלתיים. לפי המשטרה, יש חשד לקיומו של מנגנון שיטתי לקידום מינויים בתמורה להעברת כספים או טובות הנאה.

במרכז החקירה עומדת הטענה כי גבאי, הבעלים של סוכנות ביטוח, ניצל קשרים עם ראשי ועדים בהסתדרות למינוי דירקטורים בחברות ממשלתיות, ובתמורה אותם ועדים העבירו עובדים לביטוח דרך סוכנותו. בר-דוד חשוד כי קיבל כספים מגבאי והשתמש בקשריו כדי לסייע לו לקדם מינויים ועסקאות. גבאי מצידו טען כי מדובר בהלוואה, ולא בתשלום בלתי חוקי.

עורכי הדין של שני החשודים הכחישו את החשדות. עו"ד מיכה פטמן, המייצג את בר-דוד, אמר כי מדובר בהלוואה של 30 אלף שקל שהועברה בשלוש פעימות. לטענתו, לא מדובר בעבירה פלילית. פטמן הדגיש כי אין ראיות למעטפות כסף או למעשים פליליים אחרים, וכי לא התקיימו נסיעות משותפות לחו"ל בין בר-דוד לגבאי. נציגת המשטרה טענה כי חקירת ההתכתבויות בין השניים עדיין לא הושלמה, וכי ישנם פערים בין גרסאותיהם.

בנוגע להעסקת בני משפחה של בר-דוד, המשטרה אישרה כי בנו עובד אצל גבאי, וכן כי בתו וכלתו נחקרו. לפי החשד, גבאי העלה את שכר בנו של בר-דוד לאחר שהתבקש לעשות כן, אך עו"ד פטמן טען כי מדובר בתוספת זניחה של 400 שקל. עוד נטען כי אחת מאחייניותיו של בר-דוד קיבלה הצעת עבודה מיבואן בשם דניאל זינגייך, לאחר שהתלוננה בפניו שהיא מחפשת עבודה.