משרד התשתיות הלאומיות: צריכת הגז הטבעי במשק הישראלי תוכפל בתוך עשור

גידול של 23% בצריכת הגז ב-2010, פי 2 מהצריכה ב-2007. כ-60% מהגז שהמשק צורך מגיע מקבוצת 'ים תטיס', היתרה - מחברת EMG המצרית
יונתן גורודישר |

במהלך שנת 2010 גדלה צריכת הגז הטבעי במשק הישראלי ב-23% ל-5.2BCM, תוך המשך מגמת הצריכה בשנים האחרונות, כך עולה מנתונים שפרסם היום (א') משרד התשתיות הלאומיות. ברשות הגז הטבעי במשרד מעריכים שהצריכה תוכפל בעשור הקרוב.

ברקע לפרשת פיתוח מאגר הגז 'תמר', אשר צפוי לספק את צרכי הגז של המשק הישראלי במהלך 30 השנים הקרובות, מהנתונים עולה כי למעלה מ-60% מהגז שהמשק צורך - מקורו מ'ים תטיס', כאשר השארית מסופקת על ידי חברת הגז המצרית EMG.

צרכנית הגז הגדולה ביותר היא חברת חשמל, שרכשה 90% מהגז לתחנות הכוח שלה. ב-10% הנותרים מתחלקים בית הזיקוק באשדוד, תחנת הכוח של מתקן ההתפלה באשקלון, מפעלי ים המלח, מפעלי נייר אמריקאיים ישראליים בע"מ (מנא"י) וחברת נשר ברמלה.

הנתונים מראים כי בתוך 7 שנים הפכילה את עצמה ביותר מפי 4, מ-1.2BCM בשנת 2004 ל-5.2BCM בשנת 2010. הנתונים מראים כי צריכת הגז הטבעי כמעט והוכפלה בתוך 3 שנים, מאז שנת 2007 (מצורף תרשים).

במשרד רואים את המשך הגידול במגמה ומעודדים אותה. תוכנית המשרד היא המשך פיתוח התשתיות במשק להרחבת השימוש בגז טבעי בשנת 2011 בישראל. ההערכה של רשות הגז היא שהצריכה בשנה הבאה תגיע ל-6BCM, לאחר חיבור צרכנים חדשים בצפון הארץ: תחנת כוח חיפה, תחנת כוח אלון תבור ובזן. בעשור הקרוב צריכת הגז צפויה להיות מוכפלת למעל ל-10BCM.

ברשות הגז הטבעי במשרד התשתיות הלאומיות מדגישים כי שינוי גדול צפוי למשק האנרגיה הישראלי בשנים הקרובות בו צרכנים תעשייתיים שונים יסבו את מערכותיהם לצריכת גז טבעי, כתחליף לדלקים הקיימים. הרשות עורכת כנסים לעידוד מעבר לשימוש בגז טבעח ומציעה ייעוץ כלכלי והנדסי לסיוע בקשור להסבת המערכות.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)

העלימו רווחי קריפטו בעשרות מיליונים - כך חוקרי רשות המסים תפסו אותם

תושב חולון, תושב באר שבע ותושב נצרת נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים

רן קידר |
נושאים בכתבה העלמת מס קריפטו

במסגרת מבצע חקירות כלל ארצי: תושב נצרת, תושב באר שבע ותושב חולון נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים. לא ברור איך אנשים חושבים שרשות המס לא תעלה עליהם. בסוף יש עקבות דיגיטליות ועקבות בכלל ששמים את כל המעלימים בסיכון גדול. השיטה הבסיסית היא מודיעין מהשטח והלשנות. השיטה השנייה היא מעקב דיגיטלי. רשות המסים מתקדמת טכנולוגית וחוקרים שלה יכולים לעלות על כתובות IP מישראל שמשתתפים ונמצאים בפלטפורמות דיגיטליות. 

החוקרים גם נמצאים בפורומים, ברשתות ומזהים גורמים חשודים ואז מרחיבים את החקירה גם במישורים נוספים. חוץ מזה, בסוף אנשים רוצים להשתמש בכסף שהרוויחו. זה מחלחל לחשבון הבנק, זה נמשך דרך כרטיסי אשראי, יש סימנים. 

יש עוד הרבה דרכי פעולה, כשהיום מדווחת רשות המסים כי במסגרת החקירה התגלה כי לחשוד ששמו איגור שרגורודסקי, תושב חולון, שנחקר על ידי פקיד שומה חקירות מרכז יש דירות ונכסים שלא מוסברים דרך השכר השוטף שלו. מחומר החקירה עולה חשד כי לפיו הוא פעל בזירות מסחר למטבעות וירטואליים בחו"ל בהיקפים גבוהים בשנים 2020 - 2024 ולא דיווח לרשויות המס. כמו כן עולה חשד כי הוא לא דיווח על הכנסות שהיו לו מחברות בחו"ל ובסך הכל התחמק מדיווח על הכנסות בסך עשרות מיליוני שקלים. 

שרגורודסקי שגר בחולון מחזיק מספר דירות בבעלותו, ששוויין עולה פי כמה וכמה על פוטנציאל הנכסים שלו בהינתן הכנסותיו המדוחות. נבדק חשד לעבירות על חוק איסור הלבנת הון, בכך שרשם נכס שבו עשה שימוש בעלים על שם אדם אחר. הוא חשוד שהרוויח עשרות מיליונים בקריפטו בלי לדווח לרשות המס. 

מחיר
צילום: FREEPIK

העלאות הארנונה ב-2026: האם גם לכם הארנונה תעלה?

המדינה מאשרת חריגות נקודתיות בתל אביב, ירושלים ורחובות, ודוחה מהלכים רחבים יותר. מאחורי המספרים עומד מנגנון עדכון חדש שמחזק רשויות חלשות ומצמצם מרווח תמרון לאחרות

ליאור דנקנר |

הארנונה לשנת 2026 עולה כמעט בכל הארץ כבר בנקודת הפתיחה. העדכון האוטומטי עומד על 1.626%, והוא נגזר משילוב של ממוצע מדד המחירים לצרכן ומדד השכר במגזר הציבורי. מעבר לזה, משרדי הפנים והאוצר מסכמים בחודשים האחרונים רשימה של אישורים חריגים לרשויות שביקשו לעלות מעל האוטומטי, לצד שורת דחיות שמורידות מהשולחן דרישות משמעותיות.

לתוך המערכת הזו נכנסות השנה 108 בקשות חריגות שהוגשו מ-96 רשויות. הרוב המוחלט מתמקד בהעלאות, ובמספרים מדובר על 95 בקשות שמכוונות לעלייה. בסך הכול זו תוספת הכנסות מוערכת של כ-250 מיליון שקל, כאשר כ-45-50 מיליון שקל מתוכה צפויים להגיע מהמגזר העסקי. זה כסף שנכנס לקופת הרשות, ולא מעט ממנו מתגלגל אחר כך גם למחירים של שירותים ומוצרים.


מנגנון העלאה חדש שמציב תקרה ומסננת

השינוי המרכזי הוא לא רק באישור או דחייה של בקשות נקודתיות, אלא במנגנון שמגדיר מי בכלל נכנס למסלול החריג. הכללים מאפשרים העלאה רוחבית של עד 5% מעבר לעדכון האוטומטי, אבל רק לרשות שמציגה צורך פיננסי מוצדק. אחד הסמנים שנכנסו לשיח הוא יחס חובות שעולה על 30% מההכנסות, כמדד שמאותת על לחץ תקציבי.

התוצאה בשטח היא מדיניות הדוקה יותר. פחות מסלולים “יצירתיים”, יותר דרישה להצדקה מסודרת, והרבה פחות מרחב לרשויות שמבקשות לתקן עיוותים היסטוריים בלי להציג מצב תקציבי חריג או תוכנית התייעלות ברורה. במקביל, במקומות שבהם יש תוכניות הבראה או אזורים חדשים שנכנסים למערך חיוב, המדינה מוכנה לאשר מהלכים רחבים יותר.


רמת גן נשארת בלי האישור שבנתה עליו, דחייה שפוגעת בתקציב

ברמת גן מתקבלת דוגמה בולטת לקו המחמיר. העירייה ביקשה העלאה של 7.5% בארנונה העסקית באזור הבורסה. הטענה המרכזית היא עיוות תעריפים שנשאר מהעבר, כשאזור שהיה מזוהה יותר עם תעשייה ותשתיות הפך למרכז עסקי עמוס משרדים, בנקים וחברות טכנולוגיה, אבל התעריפים לא התיישרו בהתאם. מבחינת העירייה, זה מצב שבו עסקים גדולים משלמים לעיתים פחות מחנויות קטנות, למרות פערים ברמת ההכנסות ובשימוש בנכס.